Ο βασικός λόγος που τα θερμικά αυτοκίνητα ακριβαίνουν είναι... τα ηλεκτρικά!


Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υιοθετούν νέες στρατηγικές τιμολόγησης για να ευθυγραμμιστούν με τους αυστηρούς στόχους εκπομπών ρύπων που έχουν τεθεί από την Ε.Ε. για το 2025.

  • KEIMENO: ΠΕΤΡΟΣ ΡΟΚΑΣ, ΦΩΤΟ: ΑΡΧΕΙΟ
  • 19/12/2024

Με βάση τους στόχους αυτούς, οι αυτοκινητοβιομηχανίες καλούνται να μειώσουν δραστικά τις μέσες εκπομπές CO2 των οχημάτων που πωλούν, με κίνητρο την αποφυγή βαριών προστίμων. Μια από τις βασικές τακτικές που εφαρμόζονται είναι η αύξηση των τιμών στα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης (ΜΕΚ) και η παράλληλη μείωση των τιμών στα ηλεκτρικά οχήματα (EVs), προκειμένου να προσελκύσουν περισσότερους καταναλωτές στην κατηγορία των καθαρότερων οχημάτων.

Το ρυθμιστικό πλαίσιο και οι στόχοι εκπομπών

Η ΕΕ έχει θεσπίσει αυστηρούς κανόνες που απαιτούν οι μέσες εκπομπές CO2 των νέων οχημάτων να μην ξεπερνούν τα 93,6 g CO2/km  από το 2025 έως το 2035, μειωμένοι κατά 15% σε σχέση με τα επίπεδα του που ίσχυαν από το 2020 έως και σήμερα. Οι στόχοι αυτοί αποτελούν κρίσιμο κομμάτι της ευρύτερης στρατηγικής της ΕΕ για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής και την επίτευξη ουδετερότητας άνθρακα έως το 2050.

Η στρατηγική των αυξημένων τιμών στα οχήματα με MEK

Τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης, τα οποία ιστορικά κυριαρχούν στην αγορά, παράγουν υψηλότερες εκπομπές CO2. Έτσι οι αυτοκινητοβιομηχανίες επιλέγουν να αυξήσουν τις τιμές τους ώστε να λειτουργήσει αποτρεπτικά για τους υποψήφιους αγοραστές που σκέφτονται να αγοράσουν θερμικά οχήματα, ενθαρρύνοντάς τους να εξετάσουν την αγορά EV.

Ακόμα ένας λόγος είναι η εύρεση περισσότερων κονδυλίων για την κάλυψη του κόστους ανάπτυξης καθαρών τεχνολογιών, σημείο στο οποίο οι αυτοκινητοβιομηχανίες επενδύουν σημαντικά κεφάλαια στην έρευνα και ανάπτυξη ηλεκτρικών και υβριδικών συστημάτων κίνησης. Οι αυξήσεις στις τιμές των οχημάτων με MΕΚ βοηθούν στην αντιστάθμιση αυτών των επενδύσεων. Επίσης θα μπορούσε η αύξηση αυτή να βοηθήσει με την μετατόπιση της ζήτησης προς τα EVs για τη συμμόρφωση με τις ρυθμιστικές απαιτήσεις.

Μειώσεις τιμών και κίνητρα για τα EVs

Παράλληλα, οι αυτοκινητοβιομηχανίες μειώνουν τις τιμές των ηλεκτρικών μοντέλων, καθιστώντας τα πιο προσιτά για τους καταναλωτές. Στρατηγική που υποστηρίζεται από διάφορους παράγοντες όπως η υποστήριξη από κρατικές επιδοτήσεις με πολλές χώρες να προσφέρουν γενναιόδωρα κίνητρα για την αγορά EVs, όπως φοροαπαλλαγές, επιδοτήσεις και μειωμένα ή μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Μεγάλο ρόλο για τις μειώσεις αυτές παίζει και το γεγονός ότι η αγορά των EV έχει αρχίσει να ωριμάζει και έτσι μειώνεται το κόστος παραγωγής, συν ότι οι καταναλωτές αργά αλλά σταθερά, δείχνουν αυξανόμενο ενδιαφέρον για τα ηλεκτρικά, ιδιαίτερα σε αστικά κέντρα όπου τα μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας για τα ρυπογόνα οχήματα εντείνονται.

Πιθανές επιπτώσεις στην αγορά

Η στρατηγική αυτή αναμένεται φέρει αύξηση των πωλήσεων EVs και αντίστοιχη συρρίκνωση της ζήτησης για θερμικά μοντέλα αφού αυξάνοντας τις τιμές των οχημάτων με ΜΕΚ και επιβάλλοντας διαρκώς όλο και αυστηρότερους κανονισμούς, οι καταναλωτές θα απομακρυνθούν σταδιακά από αυτή την τεχνολογία, ενώ οι αυτοκινητοβιομηχανίες που προσαρμόζονται ταχύτερα και αποτελεσματικότερα στους στόχους εκπομπών θα αποκτήσουν στρατηγικό πλεονέκτημα.

Μακροπρόθεσμη προοπτική

Οι κινήσεις αυτές αποτελούν μόνο ένα βήμα στη μετάβαση προς μια πιο βιώσιμη αυτοκινητοβιομηχανία. Μελλοντικά, οι τιμές των EVs αναμένεται να μειωθούν περαιτέρω καθώς η τεχνολογία εξελίσσεται και η αγορά ωριμάζει. Σε αυτό ακριβώς αναφέρθηκε πριν από λίγες ημέρες ο πρόεδρος του Σ.Ε.Α.Α. κ. Γιώργος Βασιλάκης στο πλαίσιο της βράβευσης για το ελληνικό «Αυτοκίνητο της Χρονιάς».

Επιπλέον, οι αυτοκινητοβιομηχανίες εξετάζουν λύσεις όπως τα συνθετικά καύσιμα και οι υβριδικές τεχνολογίες για να διατηρήσουν μια ισορροπία ανάμεσα στις απαιτήσεις της αγοράς και τους περιβαλλοντικούς στόχους. Σε κάθε περίπτωση, η δυναμική που αναπτύσσεται στον κλάδο αποδεικνύει τη δέσμευση των αυτοκινητοβιομηχανιών να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης, ενώ παράλληλα αντιμετωπίζουν τις προκλήσεις της μετάβασης σε μια νέα εποχή κινητικότητας.

Πηγή: autonews.com

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

BYD SEAL U DM-i: 5 λόγοι για να αποκτήσεις το premium PHEV SUV

«Σεισμός» στην αγορά των μεταχειρισμένων: Η Γαλλία επιβάλει αναδρομικό τέλος

Το νέο Citroen C3 σαρώνει με το «καλημέρα» στα βραβεία αυτοκινήτου