Σε ποια χώρα οι οδηγοί πληρώνουν 100 ευρώ πρόστιμο αν βρέξουν τους πεζούς


Λίγο πριν την έλευση του νέου ΚΟΚ για την Ελλάδα, ψάξαμε και βρήκαμε μερικούς από τους πιο περίεργους νόμους που ισχύουν για τους οδηγούς ξένων χωρών.

  • ΚΕΙΜΕΜΟ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ Α. ΘΕΟΔΩΡΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 18/9/2024

Τις προηγούμενες εβδομάδες κυκλοφόρησε στο ελληνικό διαδίκτυο η είδηση περί απαγόρευσης του καφέ κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Παρότι δεν έγινε γνωστό κάτι καινούριο, αφού το άρθρο 13 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας υφίσταται εδώ και πολλά χρόνια, η αναφορά αυτή ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων, χωρίς ωστόσο να υπάρχει κάποιος ουσιαστικός λόγος.

Η Ελλάδα δεν είναι η μοναδική χώρα που έχει κάποιους... παράξενους κανόνες αναφορικά με την οδήγηση. Σε πολλές ξένες χώρες και κοινωνίες ο Κ.Ο.Κ. έχει διαμορφωθεί διαφορετικά, με απώτερο σκοπό πάντοτε την αντιμετώπιση των αυτοκινητιστικών περιστατικών και τη μείωση των παραβάσεων. Ωστόσο όταν πρόκειται για την ασφάλεια και την αρμονική συμβίωση των πολιτών, το «γράμμα του νόμου» γίνεται εξαιρετικά αμείλικτο.

Εκεί οι πολίτες οφείλουν να οδηγούν με ιδιαίτερη προσοχή, καθώς κάθε τους παράπτωμα μπορεί να τους κοστίσει ακριβά, είτε επειδή ήπιαν λίγο καφέ ενόσω κρατούσαν το τιμόνι, είτε διότι αμέλησαν να πλύνουν το αυτοκίνητό τους! 

Ακόμα, η άνευ λόγου ανάπτυξη ταχύτητας σε σημεία του δρόμου όπου υπάρχουν πεζοί τιμωρείται τόσο με την επιβολή προστίμου όσο και με την αφαίρεση του διπλώματος, ενώ στην περίπτωση της ηχορύπανσης οι αρχές δεν συγχωρούν.

Στις επόμενες γραμμές θα αναλυθούν μερικές σπάνιες και ασυνήθιστες περιπτώσεις στις οποίες οι Κ.Ο.Κ άλλων κρατών εξελίσσεται σε ένα αδυσώπητο πλαίσιο κανόνων, ακόμη κι αν στα μάτια πολλών αρκετές παραβάσεις είναι ήπιας μορφής ή δεν είναι ξεκάθαρο γιατί λογίζονται ως κατακριτέες.

Προσοχή στους πεζούς όταν βρέχει

Στην Ισπανία, για παράδειγμα, απαγορεύεται κάποιος να επιταχύνει και να διασχίσει μία λακκούβα, όπου υπάρχει μέσα νερό, και να βρέξει τους πεζούς. Εάν η τροχαία τον εντοπίσει τότε το πρόστιμο θα αγγίξει ακόμη και τα 100 ευρώ. Το ίδιο ισχύει και σε δρόμους του Ηνωμένου Βασιλείου, όμως η κλήση ξεκινάει από τα 236 ευρώ και φτάνει τα 5.912 ευρώ, εάν ο παραβάτης αρνηθεί να πληρώσει.

Στους κανόνες οδικής συμπεριφοράς της Ελβετίας περιλαμβάνεται το κομμάτι της ηχορύπανσης. Συγκεκριμένα, από τις 10 το βράδυ μέχρι και τις 7 το πρωί δεν επιτρέπεται στους κατόχους των αυτοκινήτων να αυξήσουν απότομα ταχύτητα ενώ παράβαση θεωρείται όταν οι οδηγοί ή οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου κλείσουν με δύναμη τις πόρτες. Επιπροσθέτως, όταν σταματήσουν πριν από το φωτεινό σηματοδότη είναι υποχρεωτικό να σβήσουν για λίγο τη μηχανή, ωσότου χρειαστεί να ξεκινήσουν.

Μη μείνεις από καύσιμα στη μέση του δρόμου

Στο Youngstown της Αμερικής επιβάλλεται πρόστιμο σε όποιον ξεμείνει σε κάποιο σημείο του δρόμου από καύσιμα. Με αυτόν τον τρόπο οι φορείς επιχειρούν να περιορίσουν την πιθανότητα της κυκλοφοριακής συμφόρησης και να προλαμβάνουν ακόμα και τον κίνδυνο ατυχήματος. Συνεπώς, οι οδηγοί προτού ξεκινήσουν οφείλουν να ελέγξουν εάν το ντεπόζιτο έχει καύσιμο. Επίσης στις ΗΠΑ οι οδηγοί έχουν τη δυνατότητα να αποκτήσουν εξατομικευμένες πινακίδες. Ωστόσο στην περίπτωση που οδηγήσουν, υπό την επήρεια αλκοόλ, η τροχαία μπορεί να «σηκώσει» τις πινακίδες και για τα επόμενα δέκα χρόνια ο παραβάτης υποχρεούται να μην τις χρησιμοποιήσει ξανά.

Σε κάποιες χώρες της Ευρώπης απαγορεύεται η χρήση onboard κάμερας στο αυτοκίνητο κατά τη διάρκεια της οδήγησης. Αναλυτικότερα, στην Ελβετία και στο Λουξεμβούργο δεν επιτρέπεται η λήψη του οπτικού πεδίου από τον οδηγό για μεγάλο χρονικό διάστημα, εκτός μόνο στην περίπτωση που έχει συμβεί ένα τροχαίο ατύχημα, τότε η βιντεοσκόπηση είναι δυνατή και το αρχείο αποστέλλεται μετά στον παθόντα.

Σχεδόν ίδιο και το νομικό πλαίσιο της Πορτογαλίας σχετικά με τις κάμερες ενώ στο Βέλγιο και στη Γερμανία η χρήση είναι εξαιρετικά περιορισμένη προκειμένου να μην παραβιάζονται τα πνευματικά δικαιώματα.

Προτεραιότητα στα αυτοκίνητα με τρεις επιβάτες

Στην πρωτεύουσα των Φιλιππίνων, στη Μανίλα, οι αρχές έχουν λάβει μέτρα για να διευθετήσουν το πρόβλημα της κυκλοφοριακής συμφόρησης. Ειδικότερα, τα αυτοκίνητα που φέρουν πινακίδες με συγκεκριμένο αριθμό δεν κινούνται σε συγκεκριμένες λωρίδες των δρόμων μερικές ημέρες της εβδομάδας.

Στην Τζακάρτα της Ινδονησίας, η κυβέρνηση δίνει ιδιαίτερη σημασία στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της κυκλοφορίας και παραχωρεί προτεραιότητα σε όσα οχήματα έχουν τουλάχιστον τρία άτομα.

Σε άλλα κράτη οι οδηγοί πρέπει να συμμορφώνονται με τις απαγορεύσεις, οι οποίες αφορούν τη δραστηριότητα εντός του αυτοκινήτου. Συγκεκριμένα στο νησί Fenwick των Ηνωμένων Πολιτειών είναι παράνομο για κάποιον να κοιμηθεί, να αλλάξει ρούχα ή να μαγειρέψει μέσα στο όχημά του, ενώ στην Κύπρο απαγορεύεται να τρώει κάποιος ή να πίνει εν ώρα οδήγησης.

Στη Ρουμανία οι κάτοχοι των αυτοκινήτων οφείλουν να διατηρούν καθαρά τα οχήματά τους και οι αρχές της βαλκανικής χώρας τιμωρούν όποιον οδηγό δεν έχει φροντίσει να πλύνει τα παράθυρα, καθώς η ορατότητα περιορίζεται. Ωστόσο, ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν ξεκαθαρίζει με σαφήνεια πόσο καθαρό πρέπει να είναι ένα αυτοκίνητο.  

Μην οδηγείς με το χέρι στο παράθυρο

Στην Αυστραλία οι κανόνες οδικής συμπεριφοράς δεν επιτρέπουν στους πολίτες να οδηγούν, έχοντας τοποθετημένο τον αγκώνα ή κάποιο άκρο του σώματός τους έξω από το παράθυρο του αυτοκινήτου, διότι με αυτό το τρόπο ενδέχεται να τραυματιστούν, εάν διέλθει ένα άλλο όχημα από την άλλη κατεύθυνση. Η μόνη περίπτωση που δεν θεωρείται παράβαση είναι όταν δεν λειτουργούν τα φλας, τότε μπορούν να χρησιμοποιήσουν το χέρι του ώστε να ενημερώσουν τους υπόλοιπους οδηγούς.

Στην Εσθονία το κλίμα και ο καιρός είναι πολύ κρύος και την περίοδο του χειμώνα οι αρχές κατασκευάζουν ειδικούς δρόμους για να διασχίσουν τις λίμνες και τα ποτάμια. Η χρήση αυτοκινήτων και οχημάτων υπόκειται σε ορισμένους ειδικούς κανόνες. Για παράδειγμα ο ΚΟΚ απαγορεύει την οδήγηση το βράδυ, όταν δεν υπάρχει καλή ορατότητα, ή όταν υπάρχει ομίχλη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Σαγιονάρες και οδήγηση: Τι προβλέπει ο ΚΟΚ, ποιο είναι το πρόστιμο

Γιατί δεν πρέπει να παρκάρεις δίπλα σε πυροσβεστικό κρουνό

Όταν οι Έλληνες οδηγοί αρνούνταν να φορέσουν ζώνη ασφαλείας (video)