«Κλείδωσε» η πρώτη BMW που θα καίει υδρογόνο - Πότε μπαίνει στην παραγωγή


Φίλος της μπαταρίας είναι το υδρογόνο λέει η BMW και συνεργάζεται με την Toyota για την περαιτέρω εξέλιξη και προώθηση των κυψελών υδρογόνου, καθώς η ιαπωνική εταιρία έχει μεγάλη εμπειρία στον τομέα αυτό. 

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΑΡΧΕΙΟ
  • 18/9/2024

Το ενδιαφέρον μάλιστα είναι ότι οι Γερμανοί δηλώνουν πως το 2028 θα έχουν έτοιμο για την αγορά το πρώτο τους όχημα κυψελών υδρογόνου - FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) – που θα μπει κανονικά στην παραγωγή.

Θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για ιστορική χειραψία, βλέποντας τους Koji Sato, Πρόεδρο & Μέλος του Δ.Σ. (Representative Director) της Toyota Motor Corporation, και Oliver Zipse, Πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου της BMW AG να δίνουν τα χέρια εμπρός από την έδρα της Γερμανικής εταιρίας στο Μόναχο, έχοντας πίσω τους από τη μια τα Toyota Mirai 3ης γενιάς και HiLux FCEV prototype, και από την άλλη την BMW iX5 Hydrogen.

Βλέπετε αυτή η στιγμή σηματοδοτεί την εμβάθυνση μιας συνεργασίας στην οποία εμπλέκεται η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου (Toyota) με τον μεγαλύτερο κατασκευαστή Premium οχημάτων (BMW). Και καθώς αμφότεροι διαθέτουν ένα μεγάλο τεχνολογικό οπλοστάσιο η μεταξύ τους συνεργασία σημαίνει πολλά για την ενεργειακή μετάβαση της αυτοκίνησης.

Ενδεχομένως η διοργάνωση διεθνούς διαδικτυακής παρουσίασης της παραπάνω συμφωνίας, και εν μέρει των σχεδίων της BMW για το μέλλον του υδρογόνου, να αποτελεί ένα δείκτη της βαρύτητας της παραπάνω συμφωνίας. Πάντως η είδηση που έδωσε ο Dr. Michael Rath, Αντιπρόεδρος Οχημάτων Υδρογόνου του BMW Group είναι σημαντική: το 2028 η εταιρία θα τολμήσει να βάλει στην αγορά ένα υδρογονοκίνητο μοντέλο, ένα ηλεκτρικό όχημα κυψελών υδρογόνου, για την ακρίβεια – ή αν θέλετε ένα FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle). Και αυτό το FCEV θα μπει στη γραμμή παραγωγής και θα παραχθεί κανονικά, όχι όμως μαζικά αφού η εταιρία κάνει λόγο για “series production” και όχι για “mass production”.

Και βεβαίως (ίσως και δικαίως…) ο Dr. Rath δεν έδωσε λεπτομέρειες σχετικά με τον όγκο αυτής της παραγωγής – πολύ περισσότερο δεν έδωσε και κάποια ένδειξη σχετικά με την τιμή του εν λόγω μοντέλου, διευκρίνισε πάντως ότι δεν θα είναι η BMW iX5 Hydrogen που εδώ και καιρό υποβάλλεται με επιτυχία σε δοκιμές σε όλα τα πλάτη και τα μήκη της Γης, στις πιο διαφορετικές κλιματικές συνθήκες σε 20 χώρες – με τα σχετικά αυτοκίνητα δοκιμών να έχουν καλύψει συνολικά πάνω από 1,0 εκ. χιλιόμετρα.

Αυτό πάντως που έχει σημασία να σημειώσουμε είναι ότι για άλλη μια φορά ακούσαμε από επίσημα χείλη της BMW να διατυπώνεται η θέση του γερμανικού γκρουπ σε σχέση με τις τεχνολογίες που θα παίξουν ένα ρόλο στην ενεργειακή μετάβαση της αυτοκίνησης. Δεν είναι λοιπόν ανταγωνιστής του ηλεκτρικού αυτοκινήτου μπαταρίας (Battery Electric Vehicle - BEV) το αυτοκίνητο κυψελών υδρογόνου (FCEV), αλλά σύμμαχός του.

Έρχεται δε να καλύψει τα κενά της ηλεκτροκίνησης που στηρίζεται αποκλειστικά και μόνο στη μπαταρία, προσφέροντας την ευκολία του εύκολου και γρήγορου ανεφοδιασμού σε κάποιο από τα περισσότερα από 600 πρατήρια που προβλέπεται να δημιουργηθούν (βάσει σχετικών απαιτήσεων της Ευρωπαϊκής Ένωσης) κατά μήκος των διευρωπαϊκών δικτύων – ανά 200 χιλιόμετρα θα πρέπει μέχρι το 2030 στους ευρωπαϊκούς αυτοκινητοδρόμους να υπάρχει δυνατότητα «φουλαρίσματος» με υδρογόνο.

Όπως επίσης έχει σημασία να τονίσουμε ότι το νέο όχημα υδρογόνου της BMW (και γενικότερα η τεχνολογία κυψελών υδρογόνου) θα λάβει τη θέση της στη γκάμα μοντέλων της εταιρίας που θα περιλαμβάνει για αρκετά χρόνια ακόμα και πλήρως ηλεκτρικά οχήματα (BEVs), και επαναφορτιζόμενα υβριδικά (Plug in hybrid Electric Vehicles – PHEVs), αλλά και μοντέλα εφοδιασμένα με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Και όταν ρωτήσαμε αν υπάρχει κάποια αλλαγή σε σχέση με το πως η BMW βλέπει τη διακοπή της πώλησης «θερμικών» οχημάτων μετά το 2035 στην ΕΕ, δεν υπήρξε σχόλιο – η BMW προχωρεί κανονικά στη μείωση του ανθρακικού αποτυπώματος της γκάμας της. Έχετε δε υπόψη σας ότι στόχος του BMW Group είναι να μειώσει τις εκπομπές CO2 ανά όχημα – σε όλη τη διάρκεια του κύκλου ζωής του (δηλαδή της αλυσίδας εφοδιασμού, της παραγωγής και της χρήσης του) – κατά τουλάχιστον 40% έως το 2030, σε σύγκριση με το 2019.

Καταφεύγοντας τώρα στην επίσημη ανακοίνωση της BMW διαπιστώνουμε ότι BMW και η Toyota θα αναπτύξουν από κοινού «το σύστημα κίνησης για επιβατικά οχήματα, με την βασική τεχνολογία κυψελών καυσίμου (τις κυψέλες καυσίμου τρίτης γενιάς) να δημιουργεί συνέργειες για χρήση τόσο σε επαγγελματικά όσο και σε επιβατικά μοντέλα. Το αποτέλεσμα αυτής της συλλογικής προσπάθειας θα αξιοποιηθεί σε ανεξάρτητα μοντέλα τόσο της BMW όσο και της Toyota και θα διευρύνει τη γκάμα των επιλογών FCEV που είναι διαθέσιμες στους πελάτες, φέρνοντας το όραμα της κινητικότητας υδρογόνου ένα βήμα πιο κοντά στην πραγματικότητα

Προφανώς η Toyota που έχει μεγαλύτερη εμπειρία στις ίδιες τις κυψέλες υδρογόνου θα δώσει τις ίδιες τις κυψέλες, ενώ η BMW, έχοντας μεγαλύτερη εμπειρία στην ηλεκτροκίνηση με μπαταρίες έχει να προσφέρει πολλά στον τομέα των διαφόρων επιμέρους υποσυστημάτων. Θυμίζουμε στο σημείο αυτό ότι ένα όχημα υδρογόνου (FCEV) είναι εφοδιασμένο και με μπαταρία για την παροχή συμπληρωματικής ισχύος στον ηλεκτροκινητήρα όταν απαιτείται.

Θυμίζουμε τέλος ότι «το υδρογόνο αναγνωρίζεται ως ένας πολλά υποσχόμενος μελλοντικός φορέας ενέργειας για την παγκόσμια απεξάρτηση από τον άνθρακα. Λειτουργεί ως αποτελεσματικό μέσο αποθήκευσης για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, συμβάλλοντας στην εξισορρόπηση της προσφοράς και της ζήτησης και επιτρέποντας μια πιο σταθερή και αξιόπιστη ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στο ενεργειακό δίκτυο.» Με δυο λόγια το υδρογόνο δεν είναι πηγή ενέργειας, αλλά μέσο αποθήκευσής της – και φαίνεται ότι μπορεί να παίξει ουσιαστικό ρόλο στη μείωση των εκπομπών CO2 όχι μόνο στην αυτοκίνηση και τις μεταφορές, αλλά γενικότερα στον τομέα της ενέργειας.

Και στην ερώτηση αν θα είναι ακριβό στο πρατήριο το υδρογόνο, ο Dr. Rath επεσήμανε ότι όλα εξαρτώνται από τον τρόπο παραγωγής – και εφόσον μιλάμε για «πράσινο» υδρογόνο που παράγεται με ηλεκτρόλυση το κόστος εξαρτάται από το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας που προέρχεται από ΑΠΕ, η οποία σε κάποιες χώρες της βόρειας Ευρώπης πλεονάζει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Στη Δανία το υδρογόνο «τελείωσε» νωρίς - Κλείνουν όλα τα πρατήρια ανεφοδιασμού

Το νέο Honda CR-V συνδυάζει υδρογόνο και φόρτιση! (photos)

H Kawasaki παρουσίασε μια H2 SX που καίει υδρογόνο