Δυστυχώς, τα τελευταία χρόνια η λέξη «Κηφισός» έχει ταυτιστεί στο μυαλό χιλιάδων οδηγών με την ταλαιπωρία, το μποτιλιάρισμα και τις μεγάλες καθυστερήσεις. Κατά καιρούς εμφανίζονται διάφορες μελέτες συγκοινωνιολόγων που προσπαθούν να βρουν λύση στο μεγάλο πρόβλημα, όμως μέχρι όποιο μέτρο έχει ληφθεί γρήγορα αποδεικνύεται αναποτελεσματικό.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας «Παραπολιτικά», που επιμελήθηκε ο Κώστας Παπαχλιμίντζος, η Κυβέρνηση έχει καταστρώσει σχέδιο που θα δώσει ανάσα στον μονίμως «κόκκινο» Κηφισό, που ειδικά τις ώρες αιχμής γίνεται ένα «ποτάμι» από οχήματα, με την κίνηση πολλές φορές να ξεκινάει από την Κηφισιά και να φτάνει μέχρι το Φάληρο.
Το σχέδιο προβλέπει να φύγει το καλοκαίρι του 2026 όλο το κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών από τον Ελαιώνα, όπου είναι άναρχα σήμερα απλωμένο, και να μετεγκατασταθεί, με τρόπο σύγχρονο και οργανωμένο, στη Φυλή. Πέρα από τα σημαντικά άλλα οφέλη που θα προκύψουν, οι μελέτες που βρίσκονται στα χέρια του αρμόδιου υπουργού Μεταφορών και Υποδομών, Χρήστου Σταϊκούρα, καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι με το έργο αυτό ο Κηφισός θα αδειάσει από 20.000 οχήματα καθημερινά!
Τα στοιχεία
Η μελέτη έχει καταγράψει την κίνηση από και προς τον Ελαιώνα και έχει εξαγάγει πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία: Καθημερινά, τις πρωινές ώρες αιχμής, περίπου 10.000 φορτηγά και άλλα οχήματα από τη Βόρεια Ελλάδα και άλλες περιοχές κατεβαίνουν τον Κηφισό ή ανεβαίνουν, αντίστοιχα, ερχόμενα από την Πελοπόννησο, και μπαίνουν στον χώρο του Ελαιώνα, φέρνοντας αγροτικά, κτηνοτροφικά και άλλα πολλά προϊόντα. Τις μεσημεριανές ώρες αιχμής αποχωρούν, επιστρέφοντας ή συνεχίζοντας το μεταφορικό τους έργο στην επαρχία.
Συνολικά 390 μεταφορικές εταιρείες, που έχουν από ελάχιστα έως δεκάδες φορτηγά, χρησιμοποιούν τον χώρο του Ελαιώνα ως κόμβο για το μεταφορικό τους έργο. Ετσι, η εθνική οδός επιβαρύνεται με κίνηση από 20.000 οχήματα καθημερινά μόνο λόγω της ύπαρξης του μεγαλύτερου κέντρου μεταφορών στην Ελλάδα στο συγκεκριμένο σημείο. Παράλληλα, έχει υπολογιστεί ότι από τον Κηφισό διέρχονται καθημερινά περί τα 100.000 οχήματα.
Ετσι, αν αλλάξουν δρομολόγιο τα 20.000 και κάνουν χρήση άλλων διαδρομών, αυτό θα σημάνει αυτόματα τη μείωση κατά 20% του κυκλοφοριακού και τη σημαντική ανακούφιση των υπόλοιπων οδηγών.
Πώς θα γίνει αυτό; Με ένα έργο που έχει ήδη μπει στα σκαριά. Το ΤΑΙΠΕ? πριν από λίγες ημέρες ανακοίνωσε την έναρξη δημόσιου διεθνούς διαγωνισμού, με τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, για την ανάπτυξη του επιχειρηματικού πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του Δήμου Φυλής.
Ο φάκελος εκδήλωσης ενδιαφέροντος από κάθε υποψήφιο πρέπει να έχει υποβληθεί μέχρι τις 17 Ιουνίου. Στη συνέχεια θα γίνει η προεπιλογή υποψηφίων βάσει κριτηρίων τεχνικής και χρηματοοικονομικής ικανότητας, θα βγει η πρόσκληση υποβολής δεσμευτικών οικονομικών προσφορών και μέχρι το τέλος του έτους αναμένεται να έχει επιλεγεί ο ανάδοχος. Ο επενδυτής που θα επιλεγεί θα αναλάβει τη χρηματοδότηση, τον σχεδιασμό, την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη μακροχρόνια εκμετάλλευση του επιχειρηματικού πάρκου του ?ήμου Φυλής, σε μια συνολική έκταση 412 στρεμμάτων.
Καινοτόμο κέντρο
Το επιχειρηματικό πάρκο, όπως είναι ο σχεδιασμός του ΤΑΙΠΕΔ, θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, «πράσινο» και καινοτόμο εθνικό κέντρο μεταφορών και logistics, που θα υποστηρίζει συνολικά και αποτελεσματικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εμπορευματικών μεταφορών, ενώ παράλληλα θα αναβαθμίσει ριζικά την περιοχή της Δυτικής Αττικής, θα ενισχύσει την τοπική ανάπτυξη και θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά την περίοδο κατασκευής όσο και κατά την περίοδο λειτουργίας. Στις προβλεπόμενες χρήσεις γης του ακινήτου περιλαμβάνεται και η ειδική χρήση των τουριστικών καταλυμάτων - ξενοδοχείων.
Η εκτίμηση για τη χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης όλου αυτού του έργου είναι στους 18 μήνες. Συνεπώς, μέσα στο καλοκαίρι του 2026 -ή το αργότερο το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς- πιθανότατα θα είναι έτοιμο προς παράδοση και χρήση. Ακολούθως, τα 20.000 μεταφορικά οχήματα επί καθημερινής βάσης θα πηγαίνουν και θα φεύγουν από τη Φυλή, χρησιμοποιώντας κυρίως την Περιφερειακή Αιγάλεω (όσοι έρχονται από νότια) και την Αττική Οδό (όσοι έρχονται από βόρεια).
Οι δύο αυτοί οδικοί άξονες προφανώς θα επιβαρυνθούν, αλλά, όπως τονίζει στα «Παραπολιτικά» κυβερνητικό στέλεχος με γνώση της διαδικασίας αυτής, έχουν και οι δύο σχεδιαστεί και κατασκευαστεί πολλές δεκαετίες μετά τον Κηφισό, με άλλες δυνατότητες και προδιαγραφές. Επίσης, στόχος είναι να μειωθεί και ο όγκος της μεταφοράς προϊόντων με φορτηγά, με την αξιοποίηση του σιδηροδρομικού δικτύου.
Το νέο εθνικό κέντρο μεταφορών στον Δήμο Φυλής θα αποκτήσει σιδηροδρομική σύνδεση με το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, με το λιμάνι του Πειραιά και με το επίσης υπό κατασκευή κέντρο logistics της Θεσσαλονίκης στο Στρατόπεδο Γκόνου. Ετσι θα επιτευχθεί μελλοντικά μια συνολική κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της Αττικής.
Πέραν τούτου, αξίζει να σημειωθεί ότι το Μέγαρο Μαξίμου και το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών σχεδιάζουν μια συνολική πολιτική βιώσιμης αστικής κινητικότητας, η οποία δίνει έμφαση στις λεωφορειολωρίδες, που θα επιτηρούνται αυστηρά, στα καινούργια λεωφορεία, όπως τα ηλεκτρικά, που ήδη το τελευταίο διάστημα ξεκίνησαν δρομολόγια στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, και στη χάραξη νέων ποδηλατοδρόμων. Κρίσιμη είναι, βέβαια, η έναρξη λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης και η έγκαιρη παράδοση της νέας Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας.
Χρήστος Σταϊκούρας: Πρωτοβουλίες για την αποσυμπίεση της κυκλοφορίας
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, με δήλωσή του στα «Παραπολιτικά» επιβεβαίωσε το σχέδιο της κυβέρνησης για αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας μέσω της δημιουργίας σύγχρονων εμπορευματικών κέντρων.
«Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών συμμετέχει, στο πλαίσιο του πεδίου αρμοδιοτήτων του, στην υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την Εφοδιαστική Αλυσίδα, δρομολογώντας -μαζί με συναρμόδια υπουργεία- την αναβάθμιση των υποδομών, με τη δημιουργία νέων εμπορευματικών κέντρων, όπως είναι το Θριάσιο Ι και ΙΙ και η Φυλή, με μεταφορά των πρακτορείων από τον Ελαιώνα. Οι πρωτοβουλίες αυτές αναμένεται να εκτρέψουν σημαντικό μέρος της κίνησης οχημάτων που, επί του παρόντος, επιβαρύνει τον Κηφισό, συμβάλλοντας στην αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας.
Πηγή: parapolitika.gr
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Υπάρχει λύση για τον μονίμως μποτιλιαρισμένο Κηφισό; Οι συγκοινωνιολόγοι απαντούν (video)
Οι πόλεις της Ευρώπης με το χειρότερο μποτιλιάρισμα - Η κατάταξη Αθήνας και Θεσσαλονίκης (πίνακας)
Έρευνα: Πόσες ώρες περνά ένας οδηγός κολλημένος στην κίνηση της Αθήνας