Η απόσταση των αυτοκινητοβιομηχανιών από την υποχρέωση πλήρους εξηλεκτρισμού της γκάμας των μοντέλων τους στην Ευρώπη από το 2035 ολοένα και μειώνεται, αλλά αυτό δεν ισχύει για όλους.
Την Πέμπτη (27/10) επήλθε μια καταρχήν συμφωνία ανάμεσα στο Ευρωκοινοβούλιο και τα κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης για απαγόρευση κυκλοφορίας νέων οχημάτων με θερμικούς κινητήρες, μέσα από την υποχρέωση για μηδενικές εκπομπές άνθρακα από το 2035. Επιπλέον, μέχρι το 2030 οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να μειώσουν τις εκπομπές CO2 κατά 55% σε σχέση με τα επίπεδα του 2021, έναντι αρχικού στόχου μείωσης κατά 37,5%.
Για να εφαρμοστεί η σχετική συμφωνία θα πρέπει να εγκριθεί και τυπικά το επόμενο διάστημα από το Ευρωκοινοβούλιο και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο, ωστόσο η Ferrari έχει φροντίσει να υπάρξει ένα «παράθυρο». Πρόκειται για τη λεγόμενη «Τροπολογία Ferrari», η οποία δίνει τη δυνατότητα σε φίρμες που κατασκευάζουν υπερπολυτελή οχήματα και supercars να κερδίσουν χρόνο.
Η τροπολογία έγινε δεκτή από την Ευρωπαϊκή Ένωση τον περασμένο Ιούνιο, υπό την «πίεση» της Ιταλίας και της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας και δίνει δύο πλεονεκτήματα στους κατασκευαστές αυτοκινήτων με ετήσια ταξινόμηση από 1.000 έως 10.000 οχήματα.
Το πρώτο πλεονέκτημα είναι ότι θα έχουν επιπλέον 12 μήνες για να διαθέτουν στην αγορά οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης ή/και υβριδικά κινητήρια σύνολα, καθώς η υποχρέωση εξηλεκτρισμού της γκάμας τους μεταφέρεται για το 2036, αντί για το 2035.
Το δεύτερο όφελος που έχουν - και ίσως ακόμα πιο σημαντικό τουλάχιστον από πλευράς κόστους παραγωγής - είναι ότι απαλλάσσονται από την υποχρέωση υιοθέτησης των (ενδιάμεσων) αυστηρότερων κανόνων εκπομπών ρύπων. Με άλλα λόγια, δε θα πρέπει ως το 2030 να έχουν μειώσει κατά 55% τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα!
Ποιοι κατασκευαστές επωφελούνται από αυτό το διπλό «παραθυράκι»; Με βάση τις πωλήσεις που σημείωσαν το 2021, πρόκειται για τις McLaren (2.138 αντίγραφα), Lamborghini (8.405), Rolls-Royce (περίπου 5.500) και Bugatti (150). Αντίθετα, η ίδια η Ferrari που πάσχισε για την εξαίρεση, πέρυσι πούλησε 11.155 οχήματα και έτσι δεν μπορεί να επωφεληθεί! Σε αυτή την περίπτωση η άνοδος των πωλήσεων - που αποτελεί στόχος όλων των εταιρειών - λειτουργεί αρνητικά. Και σίγουρα, μέχρι το 2030, μπορεί τα αριθμητικά δεδομένα των brands να αλλάξουν.
Η Bugatti πάντως, ανήκει αυτή τη στιγμή και σε μία άλλη, ακόμα πιο «μικρή» κατηγορία αυτοκινητοβιομηχανιών, που εξαιρούνται πλήρως από τους προαναφερθέντες περιορισμούς. Αυτό συμβαίνει γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση δίνει τη δυνατότητα σε φίρμες που ταξινομούν λιγότερα από 1.000 νέα αυτοκίνητα ετησίως, να συνεχίσουν να χρησιμοποιούν θερμικούς κινητήρες στα μοντέλα τους και να μην εξαναγκαστούν σε εξηλεκτρισμό της γκάμας τους.
Εκτός από την Bugatti, σε αυτή την κατηγορία βρίσκονται η Morgan και η σουηδική Koenigsegg, που, εννοείται, ότι δε θα έχουν και την υποχρέωση μείωσης των εκπομπών άνθρακα από το 2030.
Μπορεί τα supercars να αντιπροσωπεύουν μόνο το 0,2% της αγοράς, ωστόσο αυτή η εξαίρεση είναι σημαντική και ουδείς μπορεί να αποκλείσει την ύπαρξη και άλλων «παραθύρων» στο μέλλον, έστω και αν αυτά μπορούν να αφορούν μεμονωμένα κράτη-μέλη.
Άλλωστε, ήδη καθυστερεί η ανακοίνωση του αυστηρότερου ευρωπαϊκού προτύπου εκπομπών ρύπων Euro 7. Μάλιστα, οι τελευταίες πληροφορίες που προέκυψαν από το Politico, αναφέρουν ότι τα νέα πρότυπα που θα ορίζει θα είναι σχεδόν ίδια με του υπάρχοντος Euro 6, σε μια σημαντική «νίκη» του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας.