Πόσο εμπιστεύονται οι οδηγοί τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης; (Video)


Μία μεγάλης κλίμακας μελέτη διαπιστώνει ότι η πλειονότητα των οδηγών δεν εμπιστεύεται πλήρως τα συστήματα αυτόνομης οδήγησης. Τι θέλουν να κάνουν οι κατασκευαστές;

  • 1/7/2022

Η αλήθεια είναι ότι το σενάριο ένα αυτοκίνητο να οδηγείται μόνο του μας μοιάζει ακόμα με επιστημονική φαντασία. Με την πρόοδο της ψηφιακής τεχνολογίας όμως αυτό φαίνεται να μην φαντάζει και τόσο μακρινό.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν τα τελευταία χρόνια να μας πείσουν για την τεράστια πρόοδο στον τομέα των προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού (ADAS). Τα παραδείγματα είναι πολλά με εταιρείες όπως οι Mercedes-Benz, η Teslaή η Volkswagen να έχουν πολλές φορές δείξει στο κοινό και στον ειδικό τύπο τα νέα τους αυτόνομα συστήματα που υπόσχονται να κάνουν τα αυτοκίνητα μας να κινούνται μόνα τους. 

Πολλοί μάλιστα έχουν φτάσει και ένα βήμα παραπέρα, θέτοντας ημερομηνίες για την εισαγωγή των εν λόγω συστημάτων στην αγορά. Ο ίδιος ο Διευθύνων Σύμβουλος της VW, Herbert Diess, πρόσφατα έκανε μία βόλτα με το αυτόνομο ID. Buzz στους δρόμους του Μονάχου θέλοντας να πάρει μία γεύση από την αυτόνομη οδήγηση σε πραγματικές συνθήκες κίνησης.

Ο CEO της VW, Herbert Diess, κάθισε στο πίσω κάθισμα ενός πρωτότυπου ID. Buzz εξοπλισμένου με τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης, καθώς αυτό περνούσε μέσα από το κέντρο του Μονάχου. Η ηλεκτρική αναβίωση του εμβληματικού βαν της VW χρησιμοποιεί αισθητήρες lidar και ραντάρ, μαζί με κάμερες για πλοήγηση, χαρτογράφηση και σχεδιασμό των διαδρομών. Ο στόχος της VW είναι να φέρει στην παραγωγή την τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης το 2025 με το ID. Buzz να έχει τον πρώτο ρόλο, αρχικά για υπηρεσίες διανομής αγαθών στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες, εάν αυτό είναι συμβατό φυσικά με το εκάστοτε νομικό πλαίσιο.

και με τα δύο πόδια, προσπαθώντας να ενσωματώσουν όσο το δυνατόν περισσότερα χαρακτηριστικά στα νέα τους αυτοκίνητα. Το Insurance Institute for Highway Safety, ωστόσο, θέλησε να μάθει τι πραγματικά θέλουν οι καταναλωτές.

Η έρευνα δείχνει ότι η πλειοψηφία των καταναλωτών είναι αρκετά συντηρητικοί όταν πρόκειται για συστήματα ADAS. Μετά από έρευνα 1.000 οδηγών σε τρία μερικώς αυτοματοποιημένα συστήματα οδήγησης (κέντρο λωρίδας, αυτοματοποιημένη αλλαγή λωρίδας και παρακολούθηση οδηγού), το IIHS διαπίστωσε ότι οι καταναλωτές προτιμούν συστήματα όπου έχουν περισσότερο έλεγχο και έχουν περισσότερες διασφαλίσεις.

Αν και το ενδιαφέρον των καταναλωτών για τις τεχνολογίες ADAS είναι έντονο, είναι ύποπτο όσο πιο ανοιχτά τα χέρια γίνονται οι τεχνολογίες. Σύμφωνα με την Alexandra Mueller, η οποία σχεδίασε τη μελέτη, οι οδηγοί φαίνεται να προτιμούν την ιδέα ενός συστήματος που τους απαιτεί να παραμείνουν αφοσιωμένοι και θα δέχονται αρκετές παραλείψεις του οδηγού.

Στις περιπτώσεις συστημάτων κεντραρίσματος λωρίδας και αλλαγής λωρίδας, για παράδειγμα, οι οδηγοί είπαν ότι προτιμούν τις πρακτικές εκδόσεις που βοήθησαν αλλά δεν ανέλαβαν εξ ολοκλήρου κατά τη διάρκεια αυτών των ελιγμών. Στην περίπτωση των αλλαγών λωρίδας, οι οδηγοί ήταν πολύ δύσπιστοι για τα συστήματα που θα μπορούσαν να ξεκινήσουν αλλαγές λωρίδας χωρίς ανθρώπινη συνδρομή.

Η πλειοψηφία των οδηγών που ερωτήθηκαν δήλωσαν ότι αισθάνονται άνετα με αισθητήρες στο τιμόνι, κάμερες που παρακολουθούν τα χέρια του οδηγού και κάμερες που παρακολουθούν το πρόσωπο.

«Οι οδηγοί που ήταν πιο άνετοι με όλους τους τύπους παρακολούθησης οδηγού έτειναν να λένε ότι θα ένιωθαν πιο ασφαλείς γνωρίζοντας ότι το όχημα τους παρακολουθούσε για να βεβαιωθεί ότι χρησιμοποιούν τη λειτουργία σωστά», είπε ο Mueller. «Αυτό υποδηλώνει ότι η κοινοποίηση του σκεπτικού ασφάλειας για την παρακολούθηση μπορεί να βοηθήσει να αμβλυνθούν οι ανησυχίες των καταναλωτών σχετικά με το απόρρητο ή άλλες αντιρρήσεις».

Πολλοί οδηγοί πίστευαν ότι η οδήγηση hands-free θα ήταν πιο αγχωτική από τα συστήματα πρακτικών υποβοήθησης, κάτι που είναι αναμφίβολα αντίθετο για τους ανθρώπους που σχεδιάζουν αυτές τις τεχνολογίες. Ωστόσο, δεν συμφωνούσαν όλοι οι οδηγοί σε αυτό.

Ορισμένοι οδηγοί εξέφρασαν το ενδιαφέρον τους για οχήματα εξοπλισμένα με τεχνολογίες hands-free, αλλά η μελέτη διαπίστωσε ότι αυτή η ομάδα ήταν επίσης η πιο πιθανό να ενδιαφερθεί για κακή χρήση των συστημάτων. Ήταν πιο πιθανό να πουν ότι τα αυτοματοποιημένα βοηθήματα οδηγού θα μπορούσαν να τους επιτρέψουν να κάνουν άλλα πράγματα κατά την οδήγηση, υπογραμμίζοντας την ελλιπή κατανόηση ορισμένων ανθρώπων σχετικά με την τεχνολογία μερικού αυτοματισμού.

Το IIHS διαπίστωσε, ωστόσο, ότι οι καταναλωτές που είναι δύσπιστοι για την τεχνολογία αυτοματισμού υψηλότερου επιπέδου έχουν περισσότερη πεποίθηση από εκείνους που είναι περίεργοι για τα συστήματα hands-free. Αυτό υποδηλώνει ότι μια συντηρητική προσέγγιση μπορεί επίσης να είναι η καλύτερη για τις αυτοκινητοβιομηχανίες.

«Μπορεί να αποτελεί έκπληξη για μερικούς ανθρώπους, αλλά φαίνεται ότι τα εν μέρει αυτοματοποιημένα χαρακτηριστικά που απαιτούν τα χέρια του οδηγού να βρίσκονται στο τιμόνι είναι στην πραγματικότητα πιο κοντά σε όλα τα σχέδια σε σχέση με τα hands-free», λέει ο Mueller.