Για να είμαστε ειλικρινείς, εάν δυσκολευτήκαμε λίγο να αποφασίσουμε ποια είναι τα δέκα πιο άσχημα αυτοκίνητα που κυκλοφόρησαν ποτέ στον πλανήτη, η επιλογή των 10 ομορφότερων οχημάτων αποτελεί ένα πραγματικό εφιάλτη. Χωρίς υπερβολή, στην περίπτωση που θα μπαίναμε στη λογική να επιλέξουμε από όλες τις εταιρίες, όλες τις εποχές και όλους τους καροσερίστες που ασχολήθηκαν ποτέ με την παραγωγή αυτοκινήτων, το πιθανότερο είναι ελάχιστοι να είχαν ξανακούσει έστω και 2-3 μοντέλα από αυτά. Με πόνο καρδιάς δεν συμπεριλαμβάνουμε αριστουργήματα τύπου Bentley Embiricos ή Bugatti Atlantique. Ίσως όμως και να το τολμήσουμε στο μέλλον, σε ένα διευρυμένο διαγωνισμό καλλιστείων, εάν το θέλετε…
Για το συγκεκριμένο top-10 αποφασίσαμε να περιορίσουμε το εύρος της αναζήτησης σε μοντέλα που παρήχθησαν από το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα και έπειτα. Επίσης, αφήσαμε έξω πρωτότυπα και one-off κατασκευές. Δεχτήκαμε όμως περιορισμένης παραγωγής οχήματα. Προφανώς, το γούστο του καθενός είναι υποκειμενικό και πολλοί μπορεί να συμφωνήσουν με τη γνώμη μας ή να επιλέξουν κάποια άλλα οχήματα για να καταρτίσουν αυτή τη λίστα. Όπως και να έχει, αυτό που μετράει είναι η ψυχολογική ανάταση που νιώθει κανείς στη θέα τους.
AC Cobra
To AC Cobra ήταν ένα ανοικτό, σπορ αυτοκίνητο, για το οποίο δεν είμαστε σίγουροι εάν οι κατασκευαστές του αποφάσισαν εκ των υστέρων να το εφοδιάσουν με ένα Ford V8 κινητήρα ή πήραν πρώτα τον κινητήρα και μετά κοίταξαν πως θα τον ντύσουν με ένα μικρό αυτοκίνητο τριγύρω. Στην όλη ιστορία είχε βάλει το χεράκι του και ο Caroll Shelby (εξ ου και το Shelby Cobra), με το αποτέλεσμα να δικαιώνει όλους τους εμπλεκόμενους.
Τεράστια ισχύς, μέτρια πρόσφυση, ελάχιστος έλεγχος. Το πρωτογενές υλικό, δηλαδή, για να χτίσει κανείς το δικό του θρύλο. Μόνο που εδώ υπήρχε και ένα διαβολεμένα όμορφο αμάξωμα, το οποίο έπαιρνε και αρκετές μετατροπές. Πολλοί το λάτρεψαν, ακόμα περισσότερους τιμώρησε… Σήμερα υπάρχουν αρκετά γνήσια μοντέλα σε συλλογές και ακόμα περισσότερες ρέπλικες. Όσο για την εταιρία που κατέχει τα δικαιώματά του, κατά καιρούς βγάζει μία «νέα» περιορισμένη έκδοση, αναζητώντας ρομαντικούς με τα αντίστοιχα πορτοφόλια.
Alfa Romeo T33 Stradale
Η Alfa Romeo είναι μία εταιρία που θα μπορούσε να έχει το δικό της top-10 των πιο όμορφων αυτοκινήτων! Η ιταλική φινέτσα και η κατά καιρούς συνεργασία της φίρμας με σχεδιαστές όπως ο Battista "Pinin" Farina μας χάρισε πραγματικά αριστουργήματα βιομηχανικού σχεδιασμού. Ένα από αυτά ήταν και η Τ33 Stradale. Σχεδιαστικό δημιούργημα του Franco Scaglione, κατασκευάστηκε συνολικά σε 18 αντίτυπα, από την Carrozzeria Marazzi.
Το «Stradale» υποδήλωνε ότι πρόκειται για έκδοση δρόμου ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου, ώστε να πάρει την απαραίτητη ομολογκασιόν. Και πράγματι, το 1967 που κυκλοφόρησε, κατέκτησε τον τίτλο του γρηγορότερου αυτοκινήτου του πλανήτη. Αξίζει, δε, να σημειωθεί ότι και σαν κόστος ήταν κατά πολύ ακριβότερη από τη Lamborghini Miura, που κυκλοφορούσε εκείνη την εποχή.
Aston Martin DB5
Πολλοί την έχουν συνδέσει με το θρυλικό κινηματογραφικό πράκτορα James Bond, η αλήθεια όμως είναι πως η DB5 αποτελεί μία αυτόφωτη οντότητα. Εδώ δυσκολευτήκαμε να καταλήξουμε εάν θα έπρεπε να επιλέξουμε αυτή ή τη DB4 GT Zagato, υπερίσχυσε όμως το γνήσιο βρετανικό στιλ. Έστω και αν αυτό προερχόταν από την Ιταλία, αφού υπεύθυνη για το σχεδιασμό της ήταν η Carrozzeria Touring Superleggera…
Η παραγωγή της DB5 διήρκεσε από το 1963 έως το 1965, όπου και κατασκευάστηκαν συνολικά 1.059 κομμάτια. Μάλιστα, τα 123 αφορούσαν την convertible εκδοχή. Το πιο ενδιαφέρον, βέβαια, στοιχείο, είναι ότι η γραμμή παραγωγής της DB5 ξανάνοιξε φέτος για να κατασκευαστούν 25 ακόμα αυτοκίνητα, με τις προδιαγραφές εκείνης της εποχής και με εγκατεστημένα τα «κατασκοπευτικά» γκάτζετ του 007!
BMW i8 Roadster
Μέσα σε μία «φωλιά» από αντίκες, ξεπροβάλλει ένα μοντέλο που μπορεί μεν να μην παράγεται πια, το σχήμα του όμως είναι τόσο προχωρημένο που πολλά σύγχρονα supercar θα το ζήλευαν. Η i8 αποτέλεσε την προσπάθεια της BMW να παρουσιάσει ένα μοντέλο επίδειξης τεχνολογίας. Διαστημικός σχεδιασμός, monocoque πλαίσιο από ανθρακονήματα και ένα προχωρημένο για την εποχή του υβριδικό σύστημα κίνησης, που χρησιμοποιούσε ένα βενζινοκινητήρα μόλις 1,5 λίτρων και ένα ισχυρό ηλεκτροκινητήρα.
Η βασική έκδοση ήταν η Coupe, η αλήθεια όμως είναι ότι η roadster είχε άλλη χάρη. Ίσως να μην μπορούσε να «πάρει» μία 911 στην πίστα, στο δρόμο όμως δεν τέθηκε ποτέ ζήτημα προς ποια κατεύθυνση θα γυρίσουν τα βλέμματα εάν αυτή και κάποιο άλλο (το όποιο άλλο) αυτοκίνητο τύχαινε να συναντηθούν.
Citroen DS
Η DS αποτελεί ορόσημο στην ιστορία της αυτοκίνησης. Ένα όχημα με προχωρημένη αισθητική και τεχνολογικό υπόβαθρο πολύ μπροστά από την εποχή του. Υπεύθυνοι και το εικαστικό αποτέλεσμα ήταν ο Ιταλός γλύπτης και βιομηχανικός σχεδιαστής Flaminio Bertoni, με τον Γάλλο αεροναυπηγό Andre Lefebvre (τον ίδιο που σχεδίασε την Traction Avant και το 2CV). Στο διαγωνισμό Car of the Century, του 1999 κατέκτησε την τρίτη θέση, ενώ το περιοδικό Classic & Sports Car τη χαρακτήρισε ως το πιο όμορφο αυτοκίνητο όλων των εποχών, ζητώντας τις απόψεις σχεδιαστών όπως ο Giorgetto Giugiaro και ο Ian Callum.
Αφήνοντας κατά μέρος την εξωτερική της εμφάνιση, η DS διέθετε υδροπνευματικές αναρτήσεις που της επέτρεπαν να αυξομειώνει την απόστασή της από το έδαφος, καθώς και κατευθυνόμενης δέσμης προβολείς, με ντίζες που έπαιρναν απευθείας κίνηση από το τιμόνι. Όχι και άσχημα για ένα μοντέλο του 1955…
Ferrari 250 GTO
Σε μία μοναδική ευθυγράμμιση των πλανητών, ο πιο χαρισματικός μηχανικός της Ferrari, Giotto Bizzarrini, πήρε ένα Colombo V12 κινητήρα και κατασκεύασε ένα όχημα που ανέλαβε να σχεδιάσει εξωτερικά ο Sergio Scaglietti. Σχεδόν 60 χρόνια μετά, μιλάμε για το άγιο δισκοπότηρο, πιο πολύτιμο αυτοκίνητο όλων των εποχών, κρίνοντας από τις τιμές που ανακοινώνονται όταν -κατά καιρούς- κάποιο από αυτά τύχει να αλλάξει χέρια.
Η 250 GTO κατασκευάστηκε συνολικά σε 36 αντίτυπα, ώστε να μπορέσει η Ferrari να ομολογκάρει το αγωνιστικό της στη Group 3 Grand Touring Car κατηγορία της FIA. Τα πρώτα 33, που κατασκευάστηκαν το διάστημα 1962-63, διέθεταν το series Ι bodywork, ενώ τα τρία τελευταία, του 1964, το series ΙΙ bodywork που ήταν παρόμοιο με αυτό της 250 LM. Ακόμα και τότε, για να αποκτήσει κανείς μία 250 GTO, έπρεπε να ελέγξει το ποιόν του και να τον εγκρίνει ο ίδιος ο Enzo Ferrari!
Jaguar E-Type
Το μεγαλύτερο, ίσως, κομπλιμέντο στην E-Type το έκανε ο Enzo Ferrari, χαρακτηρίζοντάς την ως «το πιο όμορφο αυτοκίνητο του κόσμου». Σήμερα, αρκετές δεκαετίες από το 1961 που παρουσιάστηκε, το δημιούργημα της Jaguar συνεχίζει να φιγουράρει στις πρώτες θέσεις των πιο όμορφων αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν ποτέ.
Η E-Type παρήχθη από το 1961 έως και το 1975, βασισμένη στη νικήτρια του Le Mans D-Type. Προσφερόταν σε δύο αμαξώματα, coupe και roadster, ενώ οι καλές τις εκδόσεις έκρυβαν ένα κινητήρα V12 στα σπλάχνα τους. Κανείς δεν θα βρεθεί να πει ότι αποτελούσε το τέλειο αυτοκίνητο. Η μακριά όμως μάσκα, οι γραμμές της και οι καμπύλες του αμαξώματος την έκαναν ένα αυτοκίνητο που θα ήθελε ο καθένας να έχει στη συλλογή του.
Maserati A6GCS Berlinetta
Ένα ακόμα πολύ ιδιαίτερο αυτοκίνητο, με τη δική του ιστορία. Το Mille Miglia του 1952 διεξήχθη υπό καταρρακτώδη βροχή. Πολλοί λοιπόν πελάτες της Maserati, που αγαπούσαν την αγωνιστική 2000 Sport -ένα αυτοκίνητο που ξεχώριζε για τις οδηγικές του ιδιότητες- ζήτησαν από την εταιρία μία κλειστή έκδοση Pinin Farina berlinetta. Δυστυχώς, η Maserati είχε μόλις υπογράψει μία συμφωνία με τον Enzo Ferrari και δεν μπορούσε να διαθέσει πλαίσια στον Pinin Farina. Η λύση δόθηκε μέσω ενός εμπόρου της φίρμας, του Giuglielmo ‘Mimmo’ Dei, που αγόρασε 6 γυμνά σασί A6 GCS /53 και τα παρέδωσε ο ίδιος στο διάσημο καροσερίστα.
Το αποτέλεσμα δικαίωσε και με το παραπάνω τους λίγους αλλά εκλεκτούς πελάτες της φίρμας. Η A6GCS Berlinetta διαθέτει τη δική της θέση στο πανθέον της Maserati και όχι άδικα. Συνολικά παρήχθησαν τέσσερα αυτοκίνητα, τα οποία σώζονται όλα, μέχρι και τις μέρες μας.
Mercedes 300SL Gullwing
Ο θρύλος θέλει τον εμπνευστή της να σχεδιάζει τις πόρτες που ανοίγουν σαν φτερά γλάρου (εξ ου και το Gullwing) επάνω σε μία χαρτοπετσέτα, για να δείξει στους ανθρώπους της Mercedes πως θα μπορούσε η αγωνιστική W194 να αποκτήσει έκδοση δρόμου. Η συγκεκριμένη διέθετε ένα πλαίσιο από χωροδικτύωμα, που υψωνόταν όμως πολύ περιμετρικά και έτσι δεν μπορούσε να υποστηρίξει κανονικές πόρτες. Η ζήτηση, ωστόσο, των Αμερικανών για νέα μοντέλα, που θα προσφέρουν δυναμικές επιδόσεις, κατάφερε να ξεπεράσει τις όποιες δυσκολίες.
Πέρα από το διαστημικό -για την εποχή- τεχνολογικό της υπόβαθρο, η W198, όπως ήταν η κωδική της ονομασία, αποτελούσε το 1954 πιο γρήγορο αυτοκίνητο του κόσμου. Και αναμφίβολα ένα από τα πιο όμορφα και ξεχωριστά, όχι μόνο στην ιστορία της Mercedes-Benz αλλά και ολόκληρης της αυτοκίνησης.
Porsche 930
Για τους γνώστες, η 930 κατέχει μία ξεχωριστή θέση στην καρδιά τους. Οι λιγότερο ενημερωμένοι, πάλι, μπορεί να τη γνωρίζουν ως 911 Turbo. Πρόκειται για την πρώτη υπερτροφοδοτούμενη 911, στο αρχικό, all time classic σχήμα του αυτοκινήτου, με μία whale tail αεροτομή που προσπαθούσε όχι μόνο να κρατήσει στη θέση του το πίσω μέρος αλλά παράλληλα να ωθήσει περισσότερο αέρα στον κινητήρα για την ψύξη του.
Όπως και σε άλλα μοντέλα αυτής της ξεχωριστής λίστας, η παραγωγή της 930 οφειλόταν σε μεγάλο βαθμό στην ανάγκη της εταιρίας να πάρει την ομολογκασιόν για τα αγωνιστικά της οχήματα. Η αυξημένη ισχύς, σε συνδυασμό με το -επιπέδου ποδηλάτου- μεταξόνιο του αυτοκινήτου, τα χούγια του πρωτολείου Turbo και την ατίθαση πίσω ανάρτηση, έκαναν την 930 ένα μοντέλο απίστευτα γρήγορο και ανάλογα απαιτητικό. Πολλοί το λάτρεψαν αλλά και πολλούς τιμώρησε. Εξ ου και το παρατσούκλι της, «widow maker».