Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, η αγωνιστική σεζόν ξεκινά με τον πιο ιδιαίτερο αγώνα ράλλυ, έναν μαραθώνιο που διαρκεί 14 μέρες κι όμοιός του στον κόσμο του μηχανοκίνητο αθλητισμού δεν υπάρχει. Φυσικά, ο λόγος για τον μαγευτικό και πάντα σκληροπυρηνικό, Ράλλυ Ντακάρ.
Πρόκειται για μια ιδιαίτερα απαιτητική πρόκληση που, για να τη φέρει κανείς εις πέρας, είναι απαραίτητος ο απόλυτος συντονισμός ανθρώπου και μηχανής.
Ιστορικά, το Ράλλυ Ντακάρ ξεκινούσε από το Παρίσι και κατέληγε στο Ντακάρ της Σενεγάλης. Από το 2020 και μέχρι και σήμερα, η Σαουδική Αραβία είναι χώρα που έχει αναλάβει τη φιλοξενία του δημοφιλούς αγώνα, στο πλαίσιο της αθλητικής εξωστρέφειας που χαρακτηρίζει τα τελευταία χρόνια το βασίλειο.
Η φετινή του, 47η έκδοση, ξεκινά στις 3 Ιανουαρίου στην Bisha, πόλη του νοτιοδυτικού τμήματος της χώρας, για να καταλήξει 12 ειδικές διαδρομές και 14 μέρες μετά στον τερματισμό στην πόλη της Shubaytah, στα σύνορα με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Αναλυτικά το πρόγραμμα της διοργάνωσης
Διαδρομή | Ημερομηνία | Εκκίνηση - Τερματισμός | Απόσταση (Συνολική / Αγωνιστική) |
Prologue | Παρασκευή, 3 Ιανουαρίου | Bisha > Bisha | 79 km / 29 km |
Stage 1 | Σάββατο, 4 Ιανουαρίου | Bisha > Bisha | 499 km / 413 km |
Stage 2 (Superstage 48 ωρών) | Κυριακή, 5 Ιανουαρίου - Δευτέρα, 6 Ιανουαρίου | Bisha > Bisha | 1.058 km / 967 km |
Stage 3 | Τρίτη, 7 Ιανουαρίου | Bisha > Al Henakiyah | 847 km / 495 km |
Stage 4 | Τετάρτη, 8 Ιανουαρίου | Al Henakiyah > Alula | 588 km / 415 km |
Stage 5 | Πέμπτη, 9 Ιανουαρίου | Alula > Hail | 492 km / 428 km |
Ανάπαυλα | Παρασκευή, 10 Ιανουαρίου | Hail | - |
Stage 6 | Σάββατο, 11 Ιανουαρίου | Hail > Al Duwadimi | 828 km / 604 km |
Stage 7 | Κυριακή, 12 Ιανουαρίου | Al Duwadimi > Al Duwadimi | 742 km / 478 km |
Stage 8 | Δευτέρα, 13 Ιανουαρίου | Al Duwadimi > Riyadh | 737 km / 487 km |
Stage 9 | Τρίτη, 14 Ιανουαρίου | Riyadh > Haradh | 589 km / 357 km |
Stage 10 | Τετάρτη, 15 Ιανουαρίου | Haradh > Shubaytah | 640 km / 120 km |
Stage 11 | Πέμπτη, 16 Ιανουαρίου | Shubaytah > Shubaytah | 507 km / 275 km |
Stage 12 | Παρασκευή, 17 Ιανουαρίου | Shubaytah > Shubaytah | 131 km / 61 km |
Οι κατηγορίες
Συνολικά, 435 οχήματα από επτά κατηγορίες συμμετέχουν στο φετινό Ράλλυ Ντακάρ: 136 μοτοσυκλέτες, 64 αυτοκίνητα (Ultimate), 53 Challengers (T3), 38 SSV (T4), 44 φορτηγά, 95 κλασσικά αυτοκίνητα και 5 οχήματα της κατηγορίας M1000 (πρωτότυπα με καινοτόμες τεχνολογίες όπως η υδρογονοκίνηση).
Μέσα σε αυτές τις συμμετοχές βρίσκονται κορυφαίες εταιρείες, όπως είναι η Toyota, η Ford, η Mini, αλλά κι η Dacia, η οποία για πρώτη φορά στην ιστορία της λαμβάνει μέρος στον εμβληματικό αγώνα. Θυμίζουμε ότι η Audi αποχαιρέτησε τον εμβληματικό αγώνα το 2024, όταν κέρδισε με τον Carlos Sainz πίσω από το τιμόνι του πανίσχυρου RS Q e-tron.
Οι κατασκευαστές
M-Sport Ford
Όπως προαναφέρθηκε, η Audi θα απουσιάσει από τον αγώνα του 2025. Φυσικά, αυτό δε σημαίνει ότι ο 4κις νικητής του Ράλλυ Ντακάρ και «βασιλιάς» των αμμολόφων, Carlos Sainz, θα έλειπε από τη φετινή αγωνιστική δράση. Ο El Matador θα βρεθεί στην ομάδα της M-Sport Ford με τον Lucas Cruz πάντα στο πλευρό του ως συνοδηγός, οδηγώντας ένα Ford Raptor.
Από την Audi έκανε επίσης τη μετάβασή του στη Ford ο Mattias Ekstrom με τον Emil Bergkvist, ενώ την ομάδα θα πλαισιώσουν επίσης οι Nani Roma / Alex Haro και Mitchell Guthrie / Kellon Walch.
Dacia
Ίσως το μεγαλύτερο πρότζεκτ της χρονιάς κι εκείνο με τις μεγαλύτερες πιθανότητες να κερδίσει το 47ο Ράλλυ Ντακάρ είναι αυτό της Dacia. Η ρουμανική εταιρεία συμμετέχει για πρώτη φορά στον θρυλικό αγώνα, όμως όλα δείχνουν ότι είναι εκείνη με την οποία ο Sainz θα χρειαστεί να παλέψει. Η Dacia έχει εξελίξει το Sandrider από κοινού με τον όμιλο Renault και την Prodrive δημιουργώντας μια «συνταγή» που ήδη έχει αποδειχθεί νικηφόρα, αφού δύο από τα τρία πληρώματα της ομάδας έκαναν το 1-2 στο Ράλλυ Μαρόκκου τον περασμένο Οκτώβριο.
Πιο συγκεκριμένα, την ομάδα της Dacia απαρτίζουν ο 5κις νικητής του Dakar, Nasser Al-Atiyah με τον Edouard Boulanger για συνοδηγό του, την Cristina Gutierrez με τον Pablo Moreno και τον Sebastien Loeb με τον Fabian Lurquin στο πλευρό του.
Toyota
Πολλά έχουν αλλάξει στο παρασκήνιο της ομάδας της Toyota στο πρωτάθλημα Rally Raid, όμως η σύνθεση των πληρωμάτων της έχει παραμείνει ίδια με εκείνη της περσινής έκδοσης του αγώνα. Τη νίκη θα κυνηγήσει με το πανίσχυρο Hilux ο Lucas Moraes με τον Armand Monleon, οι οποίοι έχουν βρεθεί στο παρελθόν στο βάθρο του Ράλλυ Ντακάρ.
Από την ομάδα δε λείπει ο Seth Quintero (με τον Dennis Zenz), ο οποίος κρατά ακόμη το ρεκόρ των περισσότερων νικών σε ειδικές διαδρομές ενός Ντακάρ στην ιστορία του αγώνα. Το 2022, ο 22χρονος Αμερικανός κατάφερε να κερδίσει 11 από τις 12 διαδρομές στην κατηγορία Challenger. Τη σύνθεση της ομάδας ολοκληρώνουν οι Giniel De Villiers / Dirk Von Zitzewitz, Saood Variawa / Francois Cazalet και Guy Botterill / Dennis Murphy.
X-Raid MINI JCW
Μετά από αρκετές δυσκολίες κι αλλαγές, η MINI JCW επιστρέφει με μια πλήρη, ανανεωμένη εργοστασιακή ομάδα κι ελπίδα για τη νίκη. Τρία πληρώματα απαρτίζουν την ομάδα της: Οι Guerlain Chicherit / Alex Winocq, Guillaume de Mevius / Mathieu Baumel και Joao Ferreira / Filipe Palmeiro.
Εξ αυτών, τόσο ο Chicherit, όσο κι ο de Mevius είναι ιδιαίτερα έμπειροι στους αμμόλοφους της Σαουδικής Αραβίας κι έχουν σημειώσει εξαιρετικές επιδόσεις όντας τα προηγούμενα χρόνια με την Overdrive, πελατειακή ομάδα της Toyota. Σημαντική είναι επίσης η προσθήκη του Baumel ως συνοδηγού του de Mevius, αφού έχει υπάρξει συνοδηγός του Al Attiyah στις 4 από τις 5 νίκες του στο Ράλλυ Ντακάρ.
Το «νέο αίμα» της ομάδας είναι ο Joao Ferreira, ο οποίος ήρθε πέμπτος στην κατάταξη της κατηγορίας SSV στην περσινή έκδοση του αγώνα.
Ελληνικό ενδιαφέρον
Για ακόμη μία χρονιά, ο μοναδικός Έλληνας συμμετέχων του αγώνα είναι ο Βασίλης Μπούδρος στις μοτοσυκλέτες. Ο 40χρονος αναβάτης επιστρέφει και πάλι στο Ράλλυ Ντακάρ, επιθυμώντας να επαναλάβει τις δύο προηγούμενες επιτυχημένες του συμμετοχές το 2022 όπου τερμάτισε 70ός και το 2024 όπου ήρθε 81ος στη γενική κατάταξη παρά το γεγονός ότι είχε σπάσει το δάχτυλό του.
Θα οδηγήσει και πάλι μια Husqvarna 450 Rally Replica και θα αποτελέσει μέρος της κατηγορίας Rally 2 στις μοτοσυκλέτες. Ο ίδιος είχε δηλώσει πριν την έναρξη του αγώνα ότι θα περνούσε δύο εβδομάδες στο Ντουμπάι προκειμένου να προπονηθεί στην άμμο. «Όλα είναι έτοιμα. Η μοτοσυκλέτα είναι καλά προετοιμασμένη», είχε πει ο Έλληνας αναβάτης.