WRC: Καταργούνται οι βαθμοί του Σαββάτου για το 2025 - Εφαρμογή cost cap το 2027


Η FIA ανακοίνωσε τους νέους κανονισμούς που θα τεθούν σε ισχύ στο WRC από το 2027, εισάγοντας τον περιορισμό του budget των ομάδων.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: Hyundai Motorsport GmbH / Fabien Dufour, FIA
  • 11/12/2024

Η FIA αποκάλυψε τα σχέδιά της για το μέλλον του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Ράλλυ, παρουσιάζοντας τους νέους τεχνικούς κανονισμούς για το 2027 και τροποποιώντας το σύστημα βαθμολόγησης για το 2025. Σύμφωνα με το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού (WMSC), τα νέα αυτοκίνητα 'WRC27' θα έχουν πιο πολυχρηστικό χαρακτήρα και θα κατασκευάζονται με γνώμονα το cost cap των 345.000 ευρώ.

Αυτή η σημαντική μείωση του κόστους στοχεύει στην προσέλκυση περισσότερων κατασκευαστών κι ομάδων στο πρωτάθλημα. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή, ένα αυτοκίνητο της κατηγορίας Rally1 κοστίζει σχεδόν 1 εκατ. ευρώ.

Οι νέοι κανονισμοί βασίζονται ουσιαστικά πάνω σε ένα αυτοκίνητο Rally2, αξιοποιώντας τους κινητήρες, τα κιβώτια και τα φρένα της εν λόγω κατηγορίας, με το βάρος να περιορίζεται στα 1.230 kg. Σημαντικό είναι επίσης το γεγονός ότι το νέο σετ κανονισμών θα βρίσκεται σε ισχύ για τα επόμενα 10 χρόνια μετά την εφαρμογή του, διπλασιάζοντας δηλαδή τον κύκλο ζωής του σε σχέση με προηγούμενες αλλαγές κανονισμών.

Η επίσημη ανακοίνωση του WMSC αναφέρει ότι θα υπάρχει επίσης η δυνατότητα για διαφορετικούς τύπους κινητήρων, από αμιγώς θερμικoύς μέσω αμιγώς ηλεκτρικούς. Πιο συγκεκριμένα:

«Το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ ήταν ένας από τους πρωτοπόρους του βιώσιμα τροφοδοτούμενου μηχανοκίνητου αθλητισμού, κάνοντας τη χρήση των βιώσιμων καυσίμων υποχρεωτική από το 2022, και με τους κανονισμούς του 2027, υπάρχει ελευθερία μεταξύ θερμικούς κινητήρες με βιώσιμα καύσιμα, υβριδικούς κινητήρες ή αμιγώς ηλεκτρικές λύσεις.

«Ο πρωταρχικός στόχος είναι οι αγωνιζόμενοι να αξιοποιήσουν βιώσιμες ΜΕΚ το 2027, με τη διαφοροποίηση των υβριδικών ή αμιγώς ηλεκτρικών τεχνολογιών να μπορεί να εισαχθεί σε επόμενο στάδιο.

«Αυτό αντικατοπτρίζει το τρέχον τοπίο της αυτοκίνησης, με μια πληθώρα διαφορετικών τεχνολογιών που εξυπηρετούν διαφορετικές καταστάσεις σε διαφορετικές αγορές. Παραμένοντας ανοιχτό σε όλες αυτές τις επιλογές και ταυτόχρονα διατηρώντας την περιβαλλοντική βιωσιμότητα στον πυρήνα του, το WRC θα συνεχίσει να είναι ένας πρωτοπόρος για την τεχνολογία».

Τα αυτοκίνητα του 2027 θα διατηρήσουν την ίδια φιλοσοφία όσον αφορά στη σιλουέτα τους, επιτρέποντας σε οχήματα από διαφορετικές κατηγορίες να συμμετέχουν, όπως για παράδειγμα SUV ή και αυτοκίνητα των B και C segments.

Παρόλο που η διεύρυνση του κανονιστικού πλαισίου και των κατηγοριών και τύπων κινητήρων που θα εντάσσονται σε αυτό αναμένεται να προσελκύσει περισσότερους κατασκευαστές κι ομάδες, οι ήδη υπάρχουσες ομάδες του WRC μοιάζουν να έχουν μικτά συναισθήματα περί του θέματος. Ο Christian Loriaux, διευθυντής του προγράμματος του WRC της Hyundai, έκρουσε τον κώδωνα λέγοντας ότι το cost cap που υπαγορεύουν οι νέοι κανονισμοί δεν είναι ρεαλιστικό.

«Αυτή τη στιγμή μιλούν για 345.000 ευρώ. Δε νομίζω, κι οι περισσότεροι κατασκευαστές δε νομίζουν, ότι είναι εφικτό να το κάνουμε αυτό», είπε ο Γάλλος, μιλώντας στο DirtFish. «Πιστεύω ότι το απόλυτα ελάχιστο πρέπει να είναι 400.000 ευρώ».

Παρόμοια ήταν κι η αντίδραση του team principal της Toyota, Jari Matti Latvala, ο οποίος παρόλο που είδε με θετικό τρόπο την εφαρμογή του cost cap, θεωρεί ότι το ποσό που προτείνεται είναι εξαιρετικά χαμηλό:

«Πιστεύω ότι πρέπει να είμαστε πολύ επίμονοι σε αυτό και να διατηρήσουμε το κόστος σε χαμηλά επίπεδα. Ο στόχος στην πραγματικότητα είναι η τιμή του αυτοκινήτου να μην ανεβαίνει υπερβολικά. Για εμένα αυτό είναι το βασικό.

«Τα Rally2 είναι περίπου στα 300.000 ευρώ, τα Rally1 δε θα πρέπει να ξεπερνούν τα 500.000 ευρώ. Για εμένα, αυτό είναι το όριο. Δεν μπορείς να ανεβείς πάνω από το μισό εκατομμύριο. Αυτό είναι το απόλυτο όριο. Όμως το θέμα είναι ότι και για τα Rally2, το κόστος πρέπει να παραμείνει όπως έχει. Γιατί ήδη ξεκινάμε να βρισκόμαστε στο όριο με το κόστος των Rally2».

Τη δική του ανησυχία για τους κανονισμούς του 2027 εξέφρασε ο πρωταθλητής του 2024, Thierry Neuville: «Ανησυχώ για τη χρήση των αυτοκινήτων Rally2 ως τα νέα Rally1. Πώς θα διαχειριστείς τα εθνικά πρωταθλήματα; Θα έχεις αυτοκίνητα Rally2 να πηγαίνουν πιο γρήγορα από τα νέα Rally1. Όταν ξεκινάς δεύτερος ή τρίτος στον δρόμο και κάποιος άλλος ξεκινά 45ος, ένας ιδιώτης θα μπορεί να πηγαίνει πιο γρήγορα από τους επίσημους οδηγούς».

Νέο σύστημα βαθμολόγησης για το 2025

Τα ρερπορτάζ που ήθελαν το σύστημα βαθμολόγησης του WRC να επαναπροσδιορίζεται για το 2025 επιβεβαιώθηκαν, με την FIA να ανακοινώνει την κατάργηση της βαθμολογίας του Σαββάτου. Πλέον, ο νικητής του κάθε αγώνα θα κερδίζει 25 βαθμούς, ακριβώς όπως είθισται από το 2010 έως και το 2023. Αναλυτικότερα, οι πρώτοι δέκα οδηγοί της γενικής κατάταξης του ράλλυ θα κατακτούν βαθμούς ως εξής: 25-17-15-12-10-8-6-4-2-1.

Η ξεχωριστή κατάταξη της Κυριακής (Super Sunday) θα διατηρηθεί ως concept, όμως πλέον μόνο οι πρώτοι πέντε οδηγοί θα βαθμολογούνται, παίρνοντας 5-4-3-2-1 βαθμούς, ανάλογα με τη θέση τους. Κι η βαθμολογία της Power Stage θα παραμείνει, με τα πληρώματα να συλλέγουν 5-4-3-2-1 βαθμούς, όπως δηλαδή και το 2024.

Με αυτόν τον τρόπο, η νίκη του αγώνα επιβραβεύεται και πάλι, σε αντίθεση με το σύστημα του 2024, που η τελική κατάταξη δεν έπαιζε ρόλο στη βαθμολογία. Ταυτόχρονα, οι μέγιστοι διαθέσιμοι βαθμοί σε ένα αγωνιστικό τριήμερο αυξάνονται από τους 30 στους 35.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

WRC: Τι σκέφτονται στην M-Sport για το 2025;

Επίσημο: Στη Hyundai το 2025 ο Adrien Fourmaux

WRC: Αυτοί ήταν οι κορυφαίοι οδηγοί του πρωταθλήματος του 2024