Ένα αστέρι γεννιέται: Ο Martins Sesks μιλά αποκλειστικά στο Car and Driver


Ο Λετονός οδηγός μίλησε στο Car and Driver για τα ινδάλματά του, τη μετάβαση στα Rally1 και τα πλάνα του να επιστρέψει στην κορωνίδα των αγώνων ράλλυ.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΜΑΡΙΛΗ ΠΙΝΙΑΤΑΡΟ / ΦΩΤΟ: @World, Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
  • 26/8/2024

Η σεζόν του 2024 στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ έχει αποδειχθεί ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, με τη μάχη για τον τίτλο των οδηγών να μαίνεται, αφού τουλάχιστον τέσσερις οδηγοί συνεχίζουν να βρίσκονται στο «παιχνίδι» του πρωταθλήματος. Αυτό, όμως, δεν είναι το μόνο στοιχείο της χρονιάς που παρουσιάζει μεγάλο ενδιαφέρον.

Το ντεμπούτο τους στο WRC έκαναν, εκτός από τον Gregoire Munster, που εξασφάλισε τη θέση του στην ομάδα της M-Sport και βρίσκεται σε πλήρες πρόγραμμα για το 2024, οι Martins Sesks και Sami Pajari. Τόσο ο Λετονός, όσο κι ο Φινλανδός, είχαν την ευκαιρία να οδηγήσουν για πρώτη φορά αυτοκίνητα της κατηγορίας Rally1 κατά τη διάρκεια της σεζόν.

Αποκλειστικά στο Car and Driver μίλησε μετά το ντεμπούτο του ο Martins Sesks, αποκαλύπτοντας τα πάντα σχετικά με το πώς έφτασε να οδηγήσει το Ford Puma Rally1 της M-Sport στην Πολωνία και την πατρίδα του, Λετονία.

Ο 24χρονος ήρθε τέταρτος στην Πολωνία κι έκτος στη Λετονία, όμως τα αποτελέσματα, αν και παραμένουν εξαιρετικά, δε φανερώνουν ολόκληρη την ιστορία. Στον εθνικό του αγώνα, ο Sesks είχε καταφέρει να διατηρηθεί στην τρίτη θέση μέχρι και την τελευταία στιγμή, όμως ένα ατυχές μηχανικό πρόβλημα στην Power Stage είχε ως αποτέλεσμα να πέσει στην κατάταξη.

«Από τη μία χαίρομαι που έγινε έτσι, γιατί αν κατάφερνα να πάρω βάθρο μόλις στη δεύτερη συμμετοχή μου στο WRC θα το έκανα να μοιάζει πολύ εύκολο είπε γελώντας ο ίδιος, όταν τον ρωτήσαμε σχετικά με το πώς νιώθει για το αποτέλεσμα στη Λετονία, όπου μάλιστα πήρε τις δύο πρώτες του νίκες σε Ε.Δ. στο WRC.

Συνέχισε λέγοντας ότι δεν είναι εύκολο να οδηγείς μπροστά στο κοινό της πατρίδας σου: «Φυσικά, το κοινό της πατρίδας σου σου δίνει ένα επιπλέον boost, όμως από την άλλη αυξάνεται κι η ευθύνη και χρειάζεται να ξοδέψεις αρκετή ενέργεια. Οι fans μας υποστηρίζουν, κι εμείς με τον τρόπο μας πρέπει να τους επιστρέψουμε αυτόν τον σεβασμό και να τους αφιερώσουμε ένα μέρος από τον χρόνο μας.

«Δεν είναι εύκολο όταν έχεις να διαχειριστείς το πρόγραμμα του WRC γιατί για παράδειγμα το service είναι μικρότερο από αυτό που έχουμε συνηθίσει. Από τα 30 λεπτά, τα 5 λεπτά πηγαίνουν στους fans. Βγάζουμε φωτογραφίες, υπογράφουμε αυτόγραφα και καπέλα και πολλές φορές αυτό γίνεται, πέρα από το service park, και στον δρόμο ανάμεσα στις Ε.Δ. Έρχονται σε εσένα και πρέπει να διαχειριστείς όχι μόνο το συναίσθημα του ενθουσιασμού, αλλά και τον χρόνο σου

Η Λετονία, άλλωστε, είναι μια χώρα που δεν έχει σημαντική παράδοση στον μηχανοκίνητο αθλητισμό. Ο Sesks μίλησε για τη σημαντικότητα της εκπροσώπησης στις υψηλότερες βαθμίδες των αγώνων ράλλυ, ώστε να εμπνευστούν τα μικρά παιδιά που ενδεχομένως να ήθελαν να εισέλθουν σε αυτόν τον κόσμο.

«Βασικά, έχουμε παράδοση, απλά περισσότερο σε εθνικό επίπεδο,» εξήγησε. «Άλλωστε, η ανεξαρτησία μας ήρθε μόλις το 1991, δηλαδή λίγο περισσότερο από 30 χρόνια πριν. Μέσα σε αυτά τα χρόνια, κάποιοι οδηγοί των περασμένων δεκαετιών κατάφεραν να πετύχουν πολλά για τα δεδομένα της χώρας μας. Πιστεύω ότι η προσπάθειά μου και του Renars θα βοηθήσει στο να υπάρξει μεγαλύτερη εκπροσώπηση στις υψηλές κατηγορίες των αγώνων ράλλυ.

«Όταν ήμουν παιδί, δεν είχα κάποιο πρότυπο από τη Λετονία, οπότε φυσικά έβλεπα τον Seb Loeb, τον Petter Solberg, τον Marcus Gronholm, όμως από την άλλη, τα ράλλυ είναι μέρος του DNA της οικογένειάς μου. Ο παππούς μου ήταν ο διοργανωτής του πρώτου ράλλυ της περιοχής το 1965, στο οποίο ουσιαστικά βασίστηκε ο φετινός αγώνας στο καλεντάρι του WRC. Ο πατέρας μου έγινε οδηγός ράλλυ μετά από εκείνον, και τώρα εγώ.»

Η παρουσία της Λετονίας στο καλεντάρι του 2024, 59 χρόνια μετά την ίδρυση του αγώνα από τον παππού του Sesks, έπαιξε καταλυτικό ρόλο στην εξασφάλιση των δύο ευκαιριών που παρουσιάστηκαν για τον ίδιο. Η ομάδα του προσέγγισε τον Promoter του WRC όταν έμαθαν ότι υπάρχει μια πιθανότητα το Ράλλυ Λετονίας να αποτελέσει μέρος του προγράμματος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος, εκφράζοντας το ερώτημα: «Μήπως θα έπρεπε να υπάρχει ένας Λετονός οδηγός στο Ράλλυ Λετονίας;» Και κάπως έτσι ήρθε η σύνδεση με την M-Sport, για την οποία μεσολάβησε ο ίδιος ο Promoter.

Όσο για το άμεσο κι έμμεσο μέλλον, ο Λετονός κι η ομάδα ανθρώπων που τον πλαισιώνει εργάζονται ώστε να εξασφαλίσουν πιθανώς κάποιον ακόμη αγώνα για το 2024, χωρίς όμως να υπάρχει κάτι χειροπιαστό προς το παρόν. Η σεζόν πορεύεται προς το τέλος της κι ο Sesks αναφέρει ότι «τόσο εμείς, όσο κι η M-Sport, έχουμε αυτό το συναίσθημα ότι κάτι έχει μείνει ανολοκλήρωτο. Το παραμύθι δεν είχε καλό τέλος, οπότε θέλουμε να δούμε και τη συνέχεια. Ελπίζω να έχουμε μια ευκαιρία.»

Οι Martins Sesks και Renars Francis μετά τη νίκη τους στο Ράλλυ Λετονίας στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ του 2023
Οι Martins Sesks και Renars Francis μετά τη νίκη τους στο Ράλλυ Λετονίας στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ του 2023

Το Ράλλυ Πολωνίας και το Ράλλυ Λετονίας είναι αγώνες που γνωρίζει καλά, αφού τους έχει κερδίσει το 2023, όταν αποτελούσαν μέρος του προγράμματος του ERC (Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ). Όταν του εκφράσαμε την πεποίθησή μας ότι θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον να τον δούμε σε κάποιο ράλλυ που δε γνωρίζει τόσο καλά όσο την Πολωνία και τη Λετονία, ο ίδιος απάντησε: «Σίγουρα, συμφωνώ απόλυτα. Θα ήθελα να τρέξουμε σε κάποιον εντελώς διαφορετικό αγώνα και πραγματικά θα είχε μεγάλο ενδιαφέρον. Το καλό είναι ότι ο Promoter του WRC κι η M-Sport συνεχίζουν να ενδιαφέρονται για τις υπηρεσίες μας

Ο Sesks δήλωσε επίσης ότι παραμένει αφοσιωμένος στην M-Sport για το μέλλον, τόσο για τη σεζόν του 2024, όσο και για το 2025, στην αναζήτηση μιας θέσης στο grid του WRC με πλήρες ή ακόμη και μερικό πρόγραμμα. «Θα έλεγα ότι από τους δύο αγώνες που έκανα με την M-Sport, έχω πολύ καλές σχέσεις με όλα τα μέλη της ομάδας και πλέον είναι σαν οικογένειά μου. Είναι οι πρώτοι που με εισήγαγαν στην κατηγορία των Rally1 κι έχουν λοιπόν το πρώτο χέρι όσον αφορά στο μέλλον μου, αν φυσικά το θέλουν,» είπε χαμογελώντας.

Περνώντας στα αμιγώς αγωνιστικά, ο Λετονός μάς μίλησε σχετικά με το πόσο χρειάστηκε να προσαρμοστεί κάνοντας τη μετάβαση από τα αυτοκίνητα Rally2, που οδηγεί συστηματικά στο ERC τα τελευταία 2-3 χρόνια, στα Rally1, που είχε την ευκαρία να δοκιμάσει σε πραγματικές αγωνιστικές συνθήκες. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι μεγάλες διαφορές εντοπίζονται σε τρεις βασικούς τομείς.

«Αρχικά, έχεις πολλή περισσότερη ισχύ να διαχειριστείς, γρηγορότερη επιτάχυνση και στις περισσότερες στροφές η έξοδός σου είναι πολύ πιο γρήγορη σε σχέση με τα Rally2.

«Το δεύτερο στοιχείο είναι η αεροδυναμική. Όσο ταχύτερα οδηγείς, τόσο περισσότερη κάθετη δύναμη παράγει το αυτοκίνητο, που κάποιες φορές είναι πολύ τρομακτικό γιατί πρέπει να έχεις απόλυτη εμπιστοσύνη στο αυτοκίνητο.

«Το τρίτο είναι ότι, χάρη στην αεροδυναμική και την ισχύ, μπορείς να φρενάρεις πολύ αργότερα από ό,τι θα φρέναρες με ένα Rally2. Οπότε πρέπει να εμπιστεύεσαι το αυτοκίνητο κι ότι μπορείς να παίξεις μαζί του και ψάχνεις συνεχώς να βρεις το όριο. Αμέσως μετά την Πολωνία, που έτρεξα με Rally1, επέστρεψα στο Rally2 στην Εσθονία στο ERC κι ήταν πολύ πιο τρομακτικό. Γιατί πλέον έχεις αντιληφθεί τα όρια της μεγάλης κατηγορίας και πρέπει να επιστρέψεις στα όρια του μικρότερου αυτοκινήτου. Κάποιες φορές είναι αρκετά δύσκολο, γιατί το σώμα σου θυμάται πώς είναι να οδηγείς ένα αυτοκίνητο Rally1 και προσαρμόζεται σχεδόν αμέσως,» εξήγησε.

Στην Πολωνία, ο Sesks οδήγησε ένα Ford Puma Rally1 χωρίς υβριδικό σύστημα, παίρνοντας μια γεύση από την κορυφαία κατηγορία αυτοκινήτων ράλλυ. Ωστόσο, οι διαφορές ανάμεσα στα υβριδικά Rally1 και τα μη-υβριδικά είναι επίσης αρκετά μεγάλες. Σύμφωνα με εκείνον, η απώλεια χρόνου είναι σημαντική χωρίς το υβριδικό σύστημα, όμως η απουσία του κάνει τα πράγματα απλούστερα για τον οδηγό.

«Από τη μεριά της οδήγησης, ήταν ευκολότερο, γιατί έχεις ένα πράγμα λιγότερο να σκέφτεσαι. Απλά πιέζεις και χρησιμοποιείς την ισχύ που σου προσφέρει ο κινητήρας όλη την ώρα. Με το υβριδικό, πρέπει να σκέφτεσαι σε ποια σημεία μπορείς να ανακτήσεις ενέργεια μερικές στροφές πριν φτάσεις εκεί, όπως και φυσικά σε ποια σημεία μπορείς να την αξιοποιήσεις. Μπορώ να πω ότι μέχρι το τέλος του Ράλλυ Λετονίας είχα καταλάβει πλήρως πώς λειτουργεί το σύστημα και πώς πρέπει να οδηγώ προκειμένου να το αξιοποιήσω σωστά.

«Μπορείς να χάσεις ή να κερδίσεις αρκετό χρόνο με τη λανθασμένη ή τη σωστή χρήση του υβριδικού συστήματος. Νομίζω ότι έχασα κάποια δευτερόλεπτα στη Λετονία. Αν κάνω κάποιους ακόμη αγώνες με αυτά τα αυτοκίνητα, θα πρέπει να μιλήσω με τους μηχανικούς, ώστε να βρούμε τα σημεία που πρέπει να βελτιωθώ,» ολοκλήρωσε.

Με τη λίστα συμμετεχόντων του Ράλλυ Ακρόπολις να έχει ανακοινωθεί και το όνομα του Martins Sesks να λείπει από αυτήν, είναι πλέον σίγουρο ότι δε θα έχουμε την ευκαιρία να τον δούμε να δοκιμάζεται στον εμβληματικό, εθνικό μας αγώνα. Ωστόσο, απομένουν ακόμη τρεις αγώνες στο καλεντάρι του 2024 μετά την Ελλάδα και μια επίσκεψη του Λετονού στη Χιλή, την Κεντρική Ευρώπη ή ακόμη και την Ιαπωνία θα παρουσίαζε τρομερό ενδιαφέρον.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

ΕΚΟ Ράλλυ Ακρόπολις 2024: Η ασφάλεια σε πρώτο πλάνο - Οι προσβάσεις θεατών (χάρτες)

Επίσημο: Με 14 αγώνες το καλεντάρι του WRC το 2025 - Πότε θα γίνει το Ράλλυ Ακρόπολις

Κώστας Στεφανής: Η 30ή συμμετοχή στο Ράλλυ Ακρόπολις μέσα σε 49 χρόνια