Το πρώτο πράγμα που σκέφτεσαι κοιτώντας το νέο Grandland είναι προφανώς ότι απέναντί σου έχεις τη νέα αισθητική προσέγγιση της Opel, που για κάποιο λόγο τον οποίο δεν μπορούμε ακριβώς να προσδιορίσουμε έχει και αμερικανικά στοιχεία - και αυτό είναι μια ολότελα υποκειμενική εντύπωση που, όμως, φαίνεται ότι έχει σε κάποιο βαθμό να κάνει και με τον όγκο του νέου γερμανικού SUV, το οποίο είναι σίγουρα μεγαλύτερο από το απερχόμενο μοντέλο. Όμως, δεν είναι μεγαλύτερο μόνον από το απερχόμενο μοντέλο, αλλά και από έναν ομόσταβλο εν Stellantis αδελφό και ανταγωνιστή ταυτόχρονα, το νέο Peugeot 3008 –που δεν έχει προλάβει να κλείσει χρόνο στην Ελλάδα–, με το οποίο μοιράζεται τεχνολογία και ουκ ολίγα μηχανικά μέρη. Και επειδή και το γαλλικό SUV είχε μεγαλώσει σε σχέση με τον προκάτοχό του, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι το Opel Grandland της δοκιμής είναι περισσότερο από 10 cm μεγαλύτερο σε μήκος και 5 περίπου cm μεγαλύτερο σε πλάτος από το 3008, ενώ μεγαλύτερο κατά 5 cm είναι και το μεταξόνιο!
Και λέγοντας αυτά περί αισθητικής και όγκου, έχουμε ήδη τοποθετήσει το νέο Grandland στο άνω άκρο της κατηγορίας των C-SUV, η οποία είναι από τις πιο δυναμικές της ελληνικής αγοράς, συγκεντρώνοντας –το 2024– σχεδόν το 17,5% των πωλήσεων (9.724 «κομμάτια») και περιλαμβάνει έναν πολυπληθή και δύσκολο ανταγωνισμό που ξεκινά από τα Citroen C5 Aircross και Cupra Formentor και περιλαμβάνει μοντέλα όπως το Jeep Compass, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Honda Z-RV, Kia Sportage, Nissan Qashqai κ.ά. για να φτάσει μέχρι την Toyota Corolla Cross και το Volkswagen Tiguan.
Καθίστε αναπαυτικά
Η προηγούμενη αναφορά μας στο 3008 δεν είναι άσχετη από το γεγονός ότι το Grandand έχει κτιστεί πάνω στην ίδια –νέα– πλατφόρμα STLA Medium του ομίλου Stellantis. Kαι, προφανώς, είναι αυτή που έχει επηρεάσει θετικά και τους χώρους που έχουν στη διάθεσή τους οι επιβαίνοντες στο καινούργιο Opel. Το υποψιάζεσαι αυτό πριν ακόμα βρεθείς στο εσωτερικό του αυτοκινήτου και αν σου τραβήξει την προσοχή η πέμπτη πόρτα και τολμήσεις να ανοίξεις αυτή πριν ανοίξεις την πόρτα του οδηγού, θα δεις ότι το πορτμπαγκάζ είναι μεγαλύτερο από αυτό που περίμενες, με βάση το προηγούμενο Grandland – είναι, μάλιστα, ένα από τα μεγαλύτερα της κατηγορίας, φτάνοντας στα 550 L, ενώ αν κανείς μπει στη διαδικασία να ρίξει τα πίσω καθίσματα και να φορτώσει το αυτοκίνητο μέχρι την οροφή μπορεί να μεταφέρει μέχρι 1.641 L.
Όταν εντέλει βρεθείς στο εσωτερικό του νέου Grandland, το πρώτο που διαπιστώνεις είναι βέβαια η πλήρης σχεδιαστική μεταμόρφωση: υπάρχει μία πολύ πιο μοντέρνα μακρόστενη οθόνη στο κέντρο του ταμπλώ, υπάρχει ένας αποτελεσματικός πίνακας οργάνων πίσω από το τιμόνι (εννοείται ότι κι αυτός είναι πλήρως ψηφιακός), το μενού μπορεί να μην είναι το πλουσιότερο, είναι, όμως, επαρκέστατο, ενώ ένα από τα πρώτα πράγματα που αντιλαμβάνεσαι είναι ότι επιτέλους ο κλιματισμός διαθέτει δικά του χειριστήρια! Προφανώς, η γκρίνια μας κατά τις δοκιμές μοντέλων που δεν που τα κάνουν όλα μέσω της οθόνης του infotainment έπιασε τόπο… Υπάρχει, λοιπόν, μία αναβάθμιση στον τομέα της εργονομίας (και της χρηστικότητας) η οποία «προδίδεται» και από την ύπαρξη του κλασικού περιστροφικού διακόπτη για την αυξομείωση της έντασης του ηχοσυστήματος.
Λεπτομέρειες θα πείτε – όμως, τα καλά νέα δεν σταματούν εδώ, αλλά έχουν να κάνουν και με την όλη χωροταξική διαμόρφωση του σαλονιού: βρίσκεσαι, λοιπόν, αντιμέτωπος με πολύ μεγάλες (έως τεράστιες) θήκες στις πόρτες, όπου χωρά άνετα ένα μεγάλο μπουκάλι νερό και μία πολύ βολική κονσόλα, η οποία, εκτός από τις δύο ποτηροθήκες με το εύκολα ρυθμιζόμενο μέγεθος, «κρύβει» και ένα πραγματικά τεράστιο ντουλάπι μεταξύ οδηγού και συνοδηγού. Το μόνο που μπορεί να ξενίσει το διάφανο κάλυμμα της θέσης επαγωγικής φόρτισης κινητού το οποίο θα χαρακτηρίζαμε ως ατυχή επιλογή. Πολύ καλά είναι τα νέα και στον τομέα της ποιότητας κατασκευής: μπορεί ένα μέρος του ταμπλώ, το πάνω τμήμα του, να καλύπτεται με σκληρά πλαστικά τα οποία, όμως, έχουν «ποιοτική» όψη, ωστόσο ό,τι ακουμπάς είναι μαλακό δίνοντας σου μια αίσθηση «ακριβού».
Τα επόμενα καλά νέα που μας έρχονται από το εσωτερικό είναι οι χώροι – που είναι αυτό που λογικά περιμέναμε, με βάση το μέγεθος του αυτοκινήτου: εδώ πλέον μιλάμε για ένα τεράστιο άλμα της –εν Stellantis– Opel. Διότι δεν τίθεται θέμα για το αν έχεις άφθονο αέρα στο πίσω κάθισμα για τα γόνατα σου (και το κεφάλι σου), αλλά για το αν μπορείς να καθίσεις… σταυροπόδι. Ενώ οι μεγάλες πόρτες βοηθούν στην είσοδο και στην έξοδο των επιβατών.
Η εποχή του εξηλεκτρισμού
Βάζοντας μπρος έρχεται η ώρα να ακούσεις το ελαφρύ γουργουρητό του τρικύλινδρου τούρμπο βενζινοκινητήρα, του γνωστού 1.2 Puretech της Stellantis, μιας μονάδας «πασπαρτού», που, όπως είναι γνωστό, κινεί ένα απίστευτο πλήθος μοντέλων, όλων των κατηγοριών του Ομίλου. Καθώς, όμως, βρισκόμαστε εν μέσω ενεργειακής μετάβασης, ο εν λόγω κινητήρας προσφέρεται «πακέτο» με τη μορφή του 48V υβριδικού συστήματος που κινεί το αυτοκίνητο. Συνδυάζεται, δηλαδή, με έναν μικρό ηλεκτροκινητήρα που βρίσκεται ενσωματωμένος στο αυτόματο κιβώτιο έξι σχέσεων e-DSC6 με το οποίο προσφέρεται το νέο Granland ο οποίος έχει τη δυνατότητα να κινήσει ακόμα και εντελώς μόνος του, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, βέβαια, το αυτοκίνητο. Αυτό δεν αργείς να το αντιληφθείς, καθώς κατά κανόνα τα πρώτα μέτρα που διανύεις όταν ξεκινάς είναι «αθόρυβα», ενώ όταν βρίσκεσαι να «ρολάρεις» σε κατηφορικό δρόμο ακούς τον χαρακτηριστικό ηλεκτρικό ήχο ο οποίος προδίδει την ανάκτηση ενέργειας που πραγματοποιείται με τον ηλεκτροκινητήρα σε αυτήν τη φάση.
Το συγκεκριμένο υβριδικό σύστημα, που όπως αντιλαμβάνεστε έχει ως αποστολή του τον περιορισμό της κατανάλωσης και των ρύπων, σου προσφέρει, πριν ακόμα ασχοληθείς με την ένδειξη του trip computer, τη δέουσα άνεση στις καθημερινές σου μετακινήσεις (αφού βρίσκεσαι να οδηγείς ένα «αυτόματο»), ενώ, παράλληλα, προσδίδει αυξημένη ζωντάνια στο μεγάλο Opel, προσφέροντας την καλοδεχούμενη υποβοήθηση του ηλεκτροκινητήρα των 21 PS (τροφοδοτείται από μπαταρία λιθίου 0,43 kWh) – η οποία είναι πιο έντονα αισθητή με χαμηλές στροφές και σε χαμηλές ταχύτητες. Στον τομέα της κατανάλωσης, τώρα, είναι αλήθεια ότι δεν βλέπεις κάποιο θεαματικό αποτέλεσμα, όμως η μείωσή της είναι υπαρκτή (σε σχέση με αυτά που γνωρίζαμε από το προηγούμενο μοντέλο) και το τελικό αποτέλεσμα λογικό.
Παρά, τώρα, το γεγονός ότι το αυτόματο κιβώτιο λειτουργεί σχεδόν άψογα (ένα παράπονό μας έχει να κάνει με το πόσο γρήγορα ανταποκρίνεται/κουμπώνει η ταχύτητα σε γρήγορες αλλαγές, κατά τη διάρκεια ελιγμών, από D σε όπισθεν ή το ανάποδο), ως οδηγός έχεις πάντα την επιλογή να αξιοποιήσεις τα χειριστήρια για χειροκίνητες αλλαγές ταχυτήτων που σου προσφέρονται στο τιμόνι. Ενώ μπορείς, επίσης, να επιλέξεις εκείνην τη λειτουργία του οχήματος (Drive mode: ECO, Normal & Sport) που ταιριάζει καλύτερα στη διάθεσή σου και στις συνθήκες κίνησης. Το βέβαιον είναι ότι αν η διάθεσή σου είναι «ανεβασμένη» και θελήσεις να κινηθείς σε μια κατάλληλη διαδρομή πιο γρήγορα, το Grandland δεν θα σε απογοητεύσει – θα στρίψει (και θα φρενάρει) σωστά, με ελεγχόμενες αντιδράσεις και προσφέροντάς σου σωστή αίσθηση στο τιμόνι, χωρίς αυτό πάλι να σημαίνει πως το νέο Opel είναι το πιο «fun to drive» SUV της αγοράς.
Εκείνο, δε, που αξίζει να τονίσει κανείς είναι ότι αυτό το καταφέρνει με μια ανάρτηση που στις καθημερινές σου μετακινήσεις προσφέρει άνεση υψηλού επιπέδου, που έρχεται να «δέσει» με την καλή ηχομόνωση.
Αξίζει τον κόπο;
«Όλα τα αυτοκίνητα είναι καλά στις ημέρες μας», θα έχετε να ακούσει να λένε. Και αυτό έχει μια μεγάλη δόση αλήθειας, γιατί η εξέλιξη της τεχνολογίας είναι τέτοια που όντως τα σημερινά αυτοκίνητα είναι πολύ πιο αξιόπιστα και ασφαλή σε σχέση με τα αυτοκίνητα στα τέλη του 20ού αιώνα. Ωστόσο, κάποιες φορές βρίσκεσαι να νιώθεις ότι κάποιο αυτοκίνητο που οδηγείς σού λέει κάτι παραπάνω. Αυτό είναι το σχόλιο –αν όχι το συμπέρασμα– της δοκιμής που διαβάζετε. Ναι, μας άρεσε το νέο Grandland, είναι σαφώς καλύτερο από τον προκάτοχό του – και, μάλιστα, σε όλα τα επίπεδα. Το βρήκαμε, επίσης, εξαιρετικά βολικό και άνετο, αλλά και ταυτοχρόνως έτοιμο να μας επιτρέψει να «στρίψουμε». Όπως και να το κάνεις, ήταν μια ευχάριστη έκπληξη που μας εκνεύρισε μόνο με το γυάλινο κάλυμμα της κονσόλας και την αδράνεια του επιλογέα ταχυτήτων που περιγράψαμε – αυτό σχεδόν εν στάσει. Α, ναι, και αναπόφευκτα λόγω όγκου μάς ανάγκασε να προσέχουμε περισσότερο όταν μπαίναμε στο γκαράζ.
Αποκεί και πέρα στο ερώτημα αν αξίζει τον κόπο, μπαίνουμε πλέον σε μια οικονομοτεχνική ανάλυση που δείχνει ότι το νέο Grandland προσφέρεται σε μια σχετικά προσιτή έκδοση με λογική τιμή (που με την προωθητική ενέργεια της αντιπροσωπείας φτάνει να κοστίζει 33.900 ευρώ αντί της κανονικής τιμής των 35.200 ευρώ), χωρίς όμως πάλι αυτό να σημαίνει ότι αποτελεί την επιτομή του “value for money”. Ο λόγος για την βασική έκδοση “Grandland”. Ενώ αν κάποιος στραφεί προς την πλέον πλούσια έκδοση “GS Plus”, την έκδοση της δοκιμής μας, θα πρέπει να εκταμιεύσει 39.000 ευρώ (40.000 € κανονική τιμή) για να αποκτήσει ένα πακέτο που περιλαμβάνει μεταξύ άλλων Premium HiFi ηχοσύστημα Focal, ηλεκτρική πόρτα χώρου αποσκευών και ανοιγόμενη ηλιοροφή – αλλά όχι και πλήρως ηλεκτρικά ρυθμιζόμενα καθίσματα, Head Up Display και πανοραμική κάμερα οπισθοπορείας (που θα τα θέλαμε σε αυτά τα χρήματα). Κάπου ανάμεσα υπάρχει η πρόταση της έκδοσης “GS” στα 36.500 ευρώ (από 37.500€) που αποτελεί τη μέση οδό και μια σχετικά λογική επιλογή.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ OPEL GRANDLAND 1.2 PureTech 145PS Hybrid EDCT6 2025 TIMH €35.200 ΤΕΛΗ €79
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.199, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 136+21 ΡΟΠΗ Nm/rpm 230/1.750
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,2 sec, τελική 201 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,5 L/100km, 123 g/km
ΥΠΕΡ ΜΟΝΤΕΡΝΑ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΤΕΡΑΣΤΙΟΙ ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΕΠΙΒΑΤΕΣ, ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΟ ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ/ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΚΑΛΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ/ ΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΠΛΟΥΣΙΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ.
ΚΑΤΑ ΚΑΠΟΙΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΚΑ ΣΦΑΛΜΑΤΑ.