Test Drive: Το νέο Citroen C3 1.2T 100PS είναι πρακτικό, άνετο και πολύ trendy (video)


Σε μια εποχή που η αυτοκίνηση κινείται σε δύσκολα μονοπάτια έρχεται ένα νέο γαλλικό αυτοκίνητο να βροντοφωνάξει ότι η ζωή πίσω από ένα τιμόνι μπορεί να είναι απλή, ασφαλής και προσιτή χωρίς premium… φανφάρες. A!, και όπως πάντα, με το ανάλογο στυλ όντας το καλύτερο μικρό αυτοκίνητο.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 11/1/2025

Οι μεγάλες επαναστάσεις, μερικές φορές ξεκινούν από… μικροπράγματα. Δείτε, για παράδειγμα, το Citroen 2CV, ένα πρωτόλειο αυτοκίνητα για… αγροτικές εργασίες σε μια Γαλλία που μόλις επούλωνε τις πληγές της από τον Δεύτερο Μεγάλο πόλεμο (ή το C3 του 1924, που έδωσε ώθηση στην έννοια «αυτοκίνηση» στη Γαλλία και όχι μόνον). Όπως και να έχει, ναι!, τα μικρά μοντέλα μερικές φορές φέρνουν μεγάλα νούμερα. Μέσα σε 22 χρόνια η Citroen πούλησε περισσότερα από 5,6 εκατομμύρια εκδόσεις του C3 της σύγχρονης εποχής, με το 29% των πωλήσεων της Citroen στην Ευρώπη το 2022 να πηγαίνουν στο μικρό μοντέλο της γαλλικής εταιρείας. Και τώρα, πλέον, έρχεται η τέταρτη γενιά του η οποία ξαναγράφει το κεφάλαιο «C3» από την αρχή.

Κι αυτό επειδή…

τι θέλει σήμερα ο οδηγός; Υψηλή θέση οδήγησης; Ας βάλουμε. Θέλει και μια κάποια απόσταση από το έδαφος; Ας δώσουμε. Μήπως θέλει να είναι και συμπαγές, αλλά όχι όπως τα δεν-χωράω-να-κάτσω-πίσω ιαπωνικά K-Cars που κάποτε κατέκλυζαν τους δρόμους; Ας δημιουργήσουμε και χώρους. Άλλωστε, η Smart Car platform του ομίλου Stellantis φαίνεται ότι μπορεί να στηρίξει τις μεγάλες αλλαγές που θέλει να κάνει ο όμιλος μέσα από μικρά αυτοκίνητα, σε μια εποχή που ο κόσμος τα θέλει, αλλά δεν τα βρίσκει, και επιπλέον, δεν τα βρίσκει σε λογικές τιμές. Τώρα, σε ό,τι αφορά στο «μικρά» εντάξει, δεν έχουμε μπροστά μας ένα C1, αλλά σίγουρα κάτι μεγαλύτερο. Όμως, ακόμα κι έτσι, το νέο Citroen C3 έχει ό,τι χρειάζεται για να είναι πασπαρτού: ευέλικτο στην πόλη, αξιόπλοο στον ανοιχτό δρόμο, άνετο και όσο του επιτρέπουν οι διαστάσεις ευρύχωρο, αλλά, πάνω από όλα, ασφαλές. Αυτά και άλλα πολλά είναι το νέο Citroen C3, το οποίο ακολούθησε τις επιταγές του σύγχρονου marketing και των ερευνών αγοράς. Και με την ευκαιρία, ναι!, το marketing έφερε με το νέο C3 τη μεταστροφή της πλήρους γκάμας της Citroen σε μοντέλα SUV και Crossover.

Αρχής γενομένης, λοιπόν, από το look του C3, ναι!, είναι ένα crossover, που έχει απωλέσει τις πολλές καμπύλες, υπέρ ενός πιο κυβισμένου (βλέπε: πρακτικού) συνόλου. Έχοντας μήκος 4.015 mm, πλάτος 1.755 mm και ύψος 1.577 mm, με απόσταση πατώματος από το έδαφος στα 197 mm στο βενζινοκίνητο μοντέλο μας, δείχνει σαν ένα C5 Aircross… μπονσάι. Είναι Citroen με όσα καλούδια φέρνει η φίρμα με εξαντρίκ εμπρός φωτιστικά άριστης φωτιστικής ικανότητας, το μεγάλο σήμα του λοχία στην κάθετη μάσκα, που ξαναφέρνει το αρχέτυπο λογότυπο της φίρμας, όμορφα ένθετα διακοσμητικά, τα λεγόμενα “Color Clips” και γεωμετρικά σχήματα εμπρός, πίσω και στο πλάι στα φρύδια των τροχών, που το κάνουν να έχει έναν έντονο χαρακτήρα. Με το δε γυαλιστερό φινίρισμα στις ράγες οροφής, τις χούφτες των θυρών και τη διχρωμία του δείχνει και ακριβό. Πολλοί μπορεί να το βρουν λιγότερο… γαλλικό, αν έχουν στο μυαλό τους πολλά τρομερά παιδιά της Citroen του παρελθόντος (ειδικά με την επάνοδο ρετρό ονομάτων και γραμμών του παρελθόντος από αρκετούς κατασκευαστές), αλλά, και πάλι, είναι νεανικό και πρακτικό. Αυτό δεν θέλατε; Και για τους παρατηρητικούς, οι εξωτερικοί καθρέφτες δεν άλλαξαν δίνοντας στο νέο C3 έναν τόνο από… παλιό C3!

Εκ των έσω

Θα θέλατε, όμως, και άνεση. Κι από αυτή έχει μπόλικη το νέο C3. Και τούτο γιατί θα βρούμε το πακέτο Citroen Advanced Comfort με εξαιρετικά άνετα και εργονομικά καθίσματα που δεν κουράζουν στην πολύωρη παρέα μαζί τους, αλλά και αμορτισέρ με Progressive Hydraulic Cushions (υδραυλικά bump stops μέσα στο αμορτισέρ), στοιχεία που έχουμε πρωτοδεί στα μεγαλύτερα –και ακριβότερα– C4 και C5 Aircross. Λύσεις που κάνουν το αυτοκίνητο μια λιμουζίνα τσέπης, όταν έρθει η ώρα της οδήγησης. Πριν πάμε σε αυτήν, όμως, ας μείνουμε λίγο να «σκανάρουμε» το εσωτερικό με την επωνυμία “C-Zen Lounge”. Το οποίο μας υποδέχεται με συνθήματα στις πόρτες: «have fun», «stay cool» εμπρός και «be happy» και «feel good» πίσω και ήδη σαν ανιματέρ σού υποδεικνύει το σαλόνι «πού το πάει» για να σε βάλει στο κλίμα. Μπαίνεις, λοιπόν, πανεύκολα στα εμπρός καθίσματα (λίγο πιο δύσκολα στα πίσω, αν είσαι μεγαλόσωμος ενήλικας) και αμέσως σε κερδίζει η απλότητα και πρακτικότητά του.

Είναι εντός όσο χρειάζεσαι ευρύχωρο και φωτεινό για να μην νιώθεις πληκτικά, καθόσον και μεγάλα κρύσταλλα υπάρχουν και τετράγωνη η καμπίνα είναι με την απόσταση για τα γόνατα των πίσω επιβατών να είναι πλέον η κορυφαία στην κατηγορία, χάρη και στο μεταξόνιο των 2.540 mm, αλλά και στο τραβηγμένο προς τα εμπρός ταμπλώ, που είναι θαρρείς φτιαγμένο με δύο οριζόντιες μονοκοντυλιές. Ξεχωρίζουμε εδώ το μικρό flat top/bottom πολυλειτουργικό τιμόνι με την παχιά στεφάνη, τα δύο ράφια για να ακουμπήσεις πολλά πράγματα και τον νέο καινοτόμο πίνακα οργάνων που δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια μαύρη κάθετη λωρίδα στην οποία προβάλλονται από την οθόνη που είναι τοποθετημένη οριζόντια στο ταμπλώ οι ενδείξεις που περιμένει ο οδηγός. Τα συστήματα ασφαλείας που μπορείς να απενεργοποιήσεις (Ηχητική προειδοποίηση Traffic Sign Recognition και Lane Departure Warning) βρίσκονται σε διακόπτες αριστερά του τιμονιού, ενώ ο κλιματισμός σε άλλη συστοιχία διακοπτών στη βάση της κονσόλας. Εκεί θα βρείτε χώρο για το κινητό σας και την ασύρματη φόρτισή του, δύο ποτηροθήκες και τον 6άρη επιλογέα που έχει πολύ θετική αίσθηση και στιβαρό κούμπωμα. Το περιβάλλον διασύνδεσης είναι ιδιότυπο: Η βασική εξοπλιστική έκδοση «You» διατίθεται με μια… σπαρτιάτικη «ντρίμπλα», καθόσον υπάρχει βάση μόνο για κινητό που μέσω app και NFC μετατρέπει το smartphone μας σε κεντρική οθόνη αφής και πάροχο πολυμέσων και πλοήγησης. Στην έκδοση Max δοκιμής μας, όμως, τα πράγματα είναι πιο… κιμπάρικα, αφού υπάρχει μια χορταστική, μακρόστενη οθόνη αφής 10,25” η οποία αναλαμβάνει τα –βασικά– δέοντα για πολυμέσα, τηλέφωνο και πλοήγηση σε άπταιστα ελληνικά.

Οι χώροι για μικροαντικείμενα, όπως προαναφέραμε, είναι πλούσιοι, ενώ και με δεδομένα τα μεγέθη τού C3, το πορτμπαγκάζ των 310 L είναι όχι μόνο μεγάλο, αλλά και κανονικό σε σχήμα με εξαιρετικό πλάτος, αν και υψηλό κατώφλι φόρτωσης. Και ναι!, θα σας πούμε τι άλλο θα θέλαμε. Κάποια πράγματα που –στρατηγικά– δεν έχουν συμπεριληφθεί για λόγους κόστους. Όπως είναι οι χειρολαβές στην οροφή για τους τέσσερις επιβάτες, το υποβραχιόνιο για τον οδηγό, φωτισμός για το ντουλαπάκι και τα σκιάδια, λίγη περισσότερη παραμετροποίηση και λίγο περισσότερο χρώμα στο εσωτερικό, αφού έχουμε ένα κατά βάση νεανικό αυτοκίνητο, αν και τα μοτίβα (ανάγλυφα πλαστικά, υφασμάτινες επενδύσεις) παίζουν καλά με την παραίνεση «have fun». Πάντως, είναι fun οι ηχητικές προειδοποιήσεις που θυμίζουν… Nintendo Game boy με την απλότητα των ήχων τους.

Σε ό,τι αφορά στα μηχανικά μέρη θεωρητικά έχουμε έναν 1.2 PureTech κινητήρα να κάνει τη δουλειά. Μπορεί να φαντάζει απλός, αλλά μόνον τέτοιος δεν είναι ο αλουμινένιος 1.200άρης PureTech κινητήρας των 100 PS. Κι αυτό γιατί οι μηχανικοί της Stellantis κράτησαν, μεν, την ονομασία (1.2 PureTech), άλλαξαν, όμως, πολλά στοιχεία του, καθώς αν και χωρίς υβριδική υποβοήθηση, επωφελείται από όλη τη βελτίωση της έκδοσης hybrid. Έτσι, ο νέος τρικύλινδρος turbo βενζινοκινητήρας έχει σχεδιαστεί για να έχει καλύτερη απόδοση. Γίνεται πλέον χρήση κύκλου Miller (καθυστέρηση στο κλείσιμο των βαλβίδων εισαγωγής κατά τη φάση της συμπίεσης), κάτι που βελτιώνει τη θερμική απόδοση και επιτρέπει τόσο τη μείωση των εκπομπών CO2, όσο και την επίτευξη των κανονισμών εκπομπών ρύπων (Euro 6.4). Σε σύγκριση με τον προηγούμενο κινητήρα EB2 gen2, οι άλλες κύριες διαφορές του νέου EB2 gen3 είναι: αλυσίδα χρονισμού με ειδική σχεδίαση για αθόρυβη κίνηση αντί του λιπαινόμενου ιμάντα, κάτι που βελτιώνει την ευρωστία του κινητήρα (ενώ μειώνει και το κόστος συντήρησης), turbo μεταβλητής γεωμετρίας για επέκταση του εύρους απόδοσης σε χαμηλές, αλλά και υψηλές στροφές και, τέλος, ο μηχανισμός βαλβίδων περιλαμβάνει υδραυλική ρύθμιση με «κοκοράκια» αντί για μηχανικά ωστήρια για την προσαρμογή του ανοίγματος των βαλβίδων στον κύκλο Miller προσφέροντας, συνάμα, πιο αθόρυβη λειτουργία. Επίσης, το σύστημα άμεσου ψεκασμού λειτουργεί στα 350 bar (από 250 που ήταν πριν), ενώ υπάρχει και δευτερεύων αντικραδασμικός άξονας για την καταστολή του θορύβου που εγγενώς ένας τρικύλινδρος κινητήρας παράγει. Συνοδεύεται δε από 6άρι μηχανικό κιβώτιο, αποδίδοντας 100 PS και 205 Nm ροπής. Σχετικά με τις αναρτήσεις αναφέραμε τα εξαιρετικά αμορτισέρ, τα οποία συνδράμουν τα γόνατα ΜακΦέρσον εμπρός και τον ημιάκαμπο άξονα πίσω.

Οδηγικά

Μπορεί το νέο C3 που είχαμε στην έκδοση Max και στο χρώμα Elixir Red να μη βάζει φωτιά στην άσφαλτο, αλλά σίγουρα δεν γεννήθηκε για κάτι τέτοιο (εκτός κι αν το δούμε σε έκδοση Rally 2, μιας και οι Γάλλοι μάς εκμυστηρεύτηκαν προ μηνών κάποιες σχετικές σκέψεις τους!). Βλέπετε, δεν είναι ένα σπορτίβικο όχημα της κατηγορίας Β, αλλά πλέον ένα πραγματικό compact crossover που απομακρύνεται από την παραδοσιακή φιλοσοφία των supermini. Και ξεφεύγει από το μοντέλο που γνωρίσαμε εδώ και περισσότερες από δύο δεκαετίες, μεταφέροντας την εμπειρία οδήγησης σε άλλη κατηγορία, προσφέροντας, όπως πάντα, άνεση, καθώς η συμβολή των εξαιρετικών αμορτισέρ είναι καταλυτική (ακόμα και μια κάποια ανησυχία του πίσω ημιάκαμπτου άξονα σε σαμαράκια δεν είναι ενοχλητική). Μπορεί το νέο C3 να κινηθεί με τρόπο που δεν περιμένεις από τη στόφα ενός crossover και αρκετά γρήγορα, με ένα 0-100 km/h σε 10,6 sec, φέροντας το πρώτο 400άρι σε 17,6 sec και ολοκληρώνοντας τη διαδικασία επιτάχυνσης για τα πρώτα 1.000 m από στάση σε 32,3 sec. Αξιολογότατες επιδόσεις.

Απόρροια αυτών των επιδόσεων οι ρυθμίσεις του συμβατικού turbo τρικύλινδρου κινητήρα ο οποίος, μάλιστα, δεν περιλαμβάνει και κάποιο είδος παραμετροποίησης της λειτουργίας του. Το σύστημα μετάδοσης, λοιπόν, που προσφέρει μια γραμμική αίσθηση, και ο επιλογέας, που είναι ευχάριστος και εύκολος στη χρήση σε αφήνουν να κινηθείς σβέλτα. Τραβάει το μοτέρ από χαμηλά (υπολογίζουμε γύρω στις 2.000 rpm, μιας και δεν υπάρχει στροφόμετρο) όντας τρομερά ελαστικό, κάτι που κάνει μια ανάβαση, λόγου χάριν, με φορτίο εύκολη υπόθεση, ακόμα και μια σχέση επάνω στο κιβώτιο.

Αξιοσημείωτο ότι ακόμα και υπό πίεση, ο ήχος του κινητήρα παραμένει διακριτικός και όχι ενοχλητικός, όπως και ο αεροδυναμικός θόρυβος, ακόμα και σε ταχύτητες μέχρι 130 km/h. Στην πόλη, η κατανάλωση μένει λελογισμένα χαμηλή, φτάνοντας στα 6,2 L/100 km σε ήπιους ρυθμούς οδήγησης, κάτι που το καθιστά ιδιαίτερα αποδοτικό, ενώ σε ταξίδι θα δείτε κατανάλωση στα 5,5 L/100 km. Αν θελήσετε να το στρίψετε, τα Goodyear EfficientGrip Performance 2, διαστάσεων 205/50-R17, προσφέρουν κράτημα και άνεση στην οδήγηση, αλλά το υψηλό κέντρο βάρους και τα τυπικής πλευρικής στήριξης καθίσματα θα σας φρενάρουν από το να κινηθείτε σαν… Saxo VTS, πριν το πράξουν τα φρένα σας. Εντέλει, πάντως, αυτό που σε κερδίζει –πέρα από τη δύναμη του μοτέρ– είναι η πρωτοφανής για τα δεδομένα της προϊστορίας του στιβαρότητα. Θαρρείς ότι οδηγείς μεγαλύτερο αυτοκίνητο, τόσο στην ποιότητα κύλισης, όσο και σε λεπτομέρειες, όπως, για παράδειγμα, το κλείσιμο των θυρών που θυμίζει… C5 Aircross.

Πειστικό

Μικρό, αλλά με ποιότητες μεγάλου, εύχρηστο, πρακτικό και χωρίς φωναχτές ελλείψεις στον εξοπλισμό, το νέο Citroen C3 έρχεται στη βασική του έκδοση σε μια τιμή «χώμα» στα 16.900 € κι ευχόμαστε να παραμείνει χαμηλή, μιας και ο πολύς κόσμος στον οποίο απευθύνεται το νέο B-Crossover έχει κουραστεί να βλέπει premium τιμές σε casual αυτοκίνητα. Κρίμα που, με τις παρούσες συνθήκες οι εκπομπές ρύπων του δεν του επιτρέπουν μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. Ε, όπως και να ‘χει, το νέο C3 είναι casual και φαίνεται, αλλά με οδηγική φινέτσα μεγάλου αυτοκινήτου, που δεν την περιμένεις. Παρφαί!

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ CITROEN C3 1.2T 100PS 2025   TIMH €16.900   ΤΕΛΗ €81,92

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.199, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 74 (100)/5.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,6 sec, τελική 160 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,6 L/100km, 128 g/km

CITROEN C3 1.2T 100PS 2025

ΥΠΕΡ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ, ΔΥΝΑΜΗ ΚΙΝΗΤΗΡΑ, ΑΝΕΣΗ, ΤΙΜΗ.

ΚΑΤΑ ΜΕΡΙΚΕΣ ΕΚΠΤΩΣΕΙΣ ΣΕ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟ.