Η δεύτερη σεζόν της σειράς «Η γκάμα της Skoda εξηλεκτρίζεται» είναι στον… αέρα και το πρώτο επεισόδιο ονομάζεται «Elroq».
Η αρχή είχε γίνει πριν μια τετραετία με την παρουσίαση του Enyaq ενώ η νέα πρόταση έρχεται να τοποθετηθεί στην πιο ταχέως αναπτυσσόμενη κατηγορία της ευρωπαϊκής αγοράς, τα compact SUV. Και έπεται συνέχεια αφού σύμφωνα με τα σχέδια της εταιρείας μέχρι το 2030 θα υπάρχουν τουλάχιστον 6 αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα στη γκάμα της.
Σχεδόν τέσσερις μήνες πριν το λανσάρισμα του Elroq στην ελληνική αγορά, το Car and Driver δέχθηκε με χαρά την πρόσκληση της Skoda να ταξιδέψει στην καρδιά της Μεσογείου, τη Μαγιόρκα, και να το οδηγήσουμε.
Ντεμπούτο για τη νέα σχεδιαστική γλώσσα «Modern Solid»
Η ονομασία του προήλθε από την ένωση των λέξεων ELectric και KaROQ, με την επιλογή να δείχνει τη πρόθεση των Τσέχων να το παρουσιάσουν ώς την EV εκδοχή του θερμικού SUV. Για να εισέλθει δυναμικά ο κατασκευαστής στο ανταγωνιστικό segment αποφάσισε να προχωρήσει σε κάποιες πρωτιές, με εξέχουσα τη νέα σχεδιαστή φιλοσοφία «Modern Solid».
Στην πράξη αποτυπώνεται με ένα εντελώς νέο μπροστινό μέρος που δεν θυμίζει τίποτα από όσα ξέραμε μέχρι πρότινος για τη Skoda. Στοιχείο-κλειδί είναι το μαύρο, γυαλιστερό φιλέτο που έχει αντικαταστήσει την κλασική μάσκα, ονομάζεται «Tech-Deck Face» και πίσω του κρύβονται ραντάρ και αισθητήρες που σαρώνουν τον δρόμο και στέλνουν εικόνα στην πλήρη «ομπρέλα» τεχνολογικών συστημάτων με την οποία εξοπλίζεται το Elroq.
Λίγο πιο κάτω βρίσκεται μία πιο κλασική στην όψη γρίλια πίσω από την οποία υπάρχουν ενεργά αεροδυναμικά στοιχεία που ανοίγουν αυτόματα και αφήνουν τον αέρα να «αγκαλιάσει» τη μπαταρία εφόσον υπάρχει ανάγκη ψύξης.
Πού είναι το φτερωτό βέλος, οέο;
Η στόχευση της Skoda να δείξει ότι το Elroq ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία της εμφανίζεται και από την επιλογή να «εξαφανίσει» το σήμα της, το φτερωτό βέλος, από το αυτοκίνητο. Τα μόνα σημεία που μπορεί να το εντοπίσει κανείς είναι στο κέντρο των τεσσάρων τροχών, ενώ στο καπό και στο τιμόνι, εκεί δηλαδή που το βρίσκαμε συνήθως, έχει αντικατασταθεί από την ονομασία της εταιρείας.
Επιστρέφουμε στη σχεδίαση και στο πιο ενδιαφέρον κατά τη γνώμη μας μπροστινό μέρος. Εδώ το καπό είναι ανάγλυφο και σε συνδυασμό με τα εντυπωσιακά φώτα ημέρας των τεσσάρων στοιχείων προκύπτει μια αίσθηση σύγχρονη και αρκετά «επιθετική». Στο προφίλ και στο πίσω μέρος το πέρασμα της «Modern Solid» ήταν πιο... διακριτικό και ειδικά στη δεύτερη περίπτωση η εικόνα θυμίζει Enyaq, με τα φωτιστικά σώματα να έχουν μεταφερθεί σχεδόν αυτούσια.
Το αυτοκίνητο αναπτύχθηκε στη γνωστή, αρθρωτή πλατφόρμα MEB του VW Group και σε επίπεδο διαστάσεων τοποθετείται ανάμεσα στο ηλεκτρικό Enyaq και στο Karoq (μήκος 4.488 mm, πλάτος 1.884 mm, ύψος 1.625 mm και μεταξόνιο 2.765 mm). Σημειώστε ότι το μεταξόνιο είναι ίδιο με του αρκετά μεγαλύτερου σε μήκος Enyaq (4,64 m) και αυτό δίνει ως αποτέλεσμα ένα ευρύχωρο και άνετο εσωτερικό.
Εσωτερικό με άνετους χώρους και... 4 διακόπτες για τα ηλεκτρικά παράθυρα!
Στην καμπίνα τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι σε μεγάλο ποσοστό βιώσιμα και υψηλής ποιότητας, χωρίς να λείπουν φυσικά τα σκληρά πλαστικά στα χαμηλότερα σημεία. Κατά την είσοδο τις εντυπώσεις κλέβουν τα άνετα καθίσματα με τις φανταχτερες πορτοκαλί ζώνες ασφαλείας, το εξαιρετικό σε αίσθηση αλλά και όψη τιμόνι αλλά και η στάνταρ κεντρική οθόνη αφής των 13’’ με το ανανεωμένο interface που διευκολύνει την περιήγηση στο μενού.
Το ότι η Skoda τράβηξε με το Elroq μια γραμμή και αποφάσισε να παρουσιάσει κάτι εντελώς νέο, τουλάχιστον σε επίπεδο σχεδίασης, δεν σημαίνει ότι έσβησε όλα εκείνα που την έκαναν να ξεχωρίζει στη συνείδηση των οδηγών. H πρακτικότητα -με τις πολλές «έξυπνες» λύσεις αποθήκευσης- και η ευρυχωρία είναι παρούσες και δεν θα περάσουν απαρατήρητες.
Κάποια από τα στοιχεία που τράβηξαν το ενδιαφέρον μας ήταν τα ενσωματωμένα σκιάδια στα πίσω παράθυρα, η πλαστική θήκη στο δάπεδο της δεύτερης σειράς που αφαιρείται και απελευθερώνει χώρο για τα πόδια των επιβατών, η ενσωματωμένη ομπρέλα στην πόρτα του οδηγού αλλά και το «έξυπνο δίχτυ» στην εταζέρα που αποθηκεύεται το καλώδιο φόρτισης.
Όσο για τη χωρητικότητα στο πορτμπαγκάζ αυτή ξεκινά από 470 L και μπορεί να φτάσει τα 1.580 L με πεσμένες τις πλάτες των καθισμάτων της δεύτερης σειράς, χωρίς ωστόσο να συμπληρώνεται από ένα μικρότερο χώρο αποθήκευσης κάτω από το καπό (frunk) όπως συμβαίνει με αρκετούς ανταγωνιστές (βλέπε Volvo EX30 και Kia EV3).
Σε αυτό το σημείο οφείλουμε να δώσουμε ένα μεγάλο «respect» στη Skoda αφού στην πόρτα του οδηγού διάλεξε να πάει κόντρα στη λογική των ΜΕΒ μοντέλων (βλέπε Ford Explorer, VW ID.3, κ.α.) και να τοποθετήσει 4 διακόπτες για το άνοιξε-κλείσε των ηλεκτρικών παραθύρων κι όχι 2.
Το Skoda Elroq παρκάρει μόνο του μέσω smartphone, αλλά...
Όπως κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο που... σέβεται τον εαυτό του έτσι το νέο Skoda Elroq εξοπλίζεται με μια σειρά από προηγμένα τεχνολογικά συστήματα που κάνουν τη ζωή του οδηγού πιο εύκολη και τις μετακινήσεις του πιο ασφαλείς. Σημαντικό ρόλο σε αυτό τον τομέα παίζει η ανασχεδιασμένη εφαρμογή MySkoda app που μεταφέρει βασικές λειτουργίες του οχήματος στην οθόνη του κινητού.
Για παράδειγμα ο οδηγός μπορεί να πάρει απομακρυμένα τον έλεγχο της φόρτισης, τη λειτουργία συστημάτων όπως, για παράδειγμα, του κλιματισμού, ενώ μπορεί και να παρκάρει το αυτοκίνητο χωρίς να βρίσκεται κανείς μέσα σε αυτό! Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η τελευταία λειτουργία (Remote Park Assist) μάς παρουσιάστηκε από τους ανθρώπους της Skoda στη Μαγιόρκα και ήταν αρκετά εντυπωσιακή. Ωστόσο, στην Ελλάδα δεν είναι διαθέσιμη αφού το νομικό πλαίσιο δεν επιτρέπει την κίνηση ενός οχήματος χωρίς να υπάρχει κάποιος στη θέση του οδηγού.
Παρούσα είναι και η Laura, η ψηφιακή βοηθός που έχει γίνει πιο... έξυπνη μέσω της ενσωμάτωσης του ChatGPT και της επιτρέπει να απαντά σε ερωτήσεις γενικών γνώσεων, εκτός από τον έλεγχο των συστημάτων infotainment, πλοήγησης και κλιματισμού. Ευρύ είναι το φάσμα και των τεχνολογικών συστημάτων ασφάλειας με την προσθήκη της τελευταίας έκδοσης του Travel Assist που συνδυάζει Adaptive Lane Assist, Adaptive Cruise Control, κ.α. αλλά και του Crew Protect Assist που σε περίπτωση επικείμενου ατυχήματος παίρνει μέτρα προστασίας όπως το κλείσιμο των πλαϊνών παραθύρων και το σφίξιμο των ζωνών ασφαλείας.
Με ισχύ έως 286 PS και αυτονομία 570 km
Στην Ελλάδα η εισαγωγική έκδοση του Elroq ονομάζεται 50. Στο δάπεδο υπάρχει ένα σύστημα μπαταριών ιόντων-λιθίου με ωφέλιμη χωρητικότητα 52 kWh που προσφέρει συνδυασμένη αυτονομία 370 km. Η ενέργεια μεταφέρεται σε έναν σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη που έχει τοποθετηθεί στον πίσω άξονα (RWD), αποδίδει 170 PS (125 kW), επιταχύνει το βάρους 2 τόνων αυτοκίνητο στο 0-100 km/h σε 9,0 sec και η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 160 km/h.
Στην κορυφή της γκάμας βρίσκεται η έκδοση 85 όπου η μπαταρία έχει ωφέλιμη χωρητικότητα 77 kWh και προσφέρει αυτονομία 570 km. Το ηλεκτρικό μοτέρ βρίσκεται και εδώ στον πίσω άξονα ωστόσο αποδίδει 286 PS, το εκτοξεύει από στάση στα 100 km/h σε 6,6 sec ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 180 km/h. Το Skoda Elroq 85 είναι διαθέσιμο και στην περιορισμένη έκδοση λανσαρίσματος First Edition η οποία φέρει μικρές οπτικές διαφοροποιήσεις (όπως οι πορτοκαλί πινελιές που είδαμε στο Skoda Vision 7S) που την κάνουν να ξεχωρίζει από την υπόλοιπη σειρά.
Στην έκδοση 50 η ισχύς φόρτισης φτάνει εώς 145 kW και η πλήρωση από 10 έως το 80% σε σταθμούς DC έρχεται σε 25 λεπτά. Από την άλλη στην κορυφαία έκδοση 85 η ισχύς είναι έως 175 kW και ο χρόνος για την ίδια διαδικασία ολοκληρώνεται σε 28 λεπτά.
Μέσα στο 2025 θα έρθει να συμπληρώσει τη γκάμα η έκδοση 85x η οποία θα διαθέτει έναν επιπλέον ηλεκτροκινητήρα στον μπροστινό άξονα και θα είναι τετρακίνητη. Αναμένουμε ωστόσο τις επίσημες ανακοινώσεις για να δούμε αν αυτή η προσθήκη θα συνοδευτεί και με αύξηση της συνολικής ισχύος.
Οδηγώντας το Skoda Elroq στη Μαγιόρκα
Στην Ισπανία οδηγήσαμε την κορυφαία πισωκίνητη έκδοση 85 και επιλέξαμε να κινηθούμε στο δυτικό μέρος της οροσειράς Serra de Tramuntana, που αποτελεί τη «ραχοκοκαλιά» του νησιού. Μέχρι να φτάσουμε στο ορεινό κομμάτι περάσαμε μέσα από ένα αρκετά μεγάλο κομμάτι αυτοκινητόδρομου και εκεί εντυπωσιαστήκαμε από το στιβαρό και σταθερό πάτημα του Elroq, αλλά όχι και από τον ήχο του αέρα που περνούσε αβίαστα στην καμπίνα.
Στο γεμάτο στροφές ορεινό δίκτυο το αυτοκίνητο μάς ταξίδεψε άνετα, χωρίς μεγάλες κλίσεις, ενώ το βύθισμα του ποδιού στο δεξί πεντάλ μπορούσε να γίνει διασκεδαστικό με τα μικρά γλιστρήματα του πίσω μέρους, μέχρι να εμπλακούν τα ηλεκτρονικά συστήματα και να βάλουν τέλος στα χαμόγελα.
Η αίσθηση του τιμονιού, το βάρος αλλά και η πληροφόρηση ήταν εξαιρετικά ενώ η μικρή ακτίνα στροφής (9.3 m) μάς έλυσε τα χέρια όταν χρειάστηκε να κάνουμε μανούβρες μέσα στους στενούς δρόμους των οικισμών που συναντήσαμε. Αποτελεσματικά λειτουργεί και το setup της ανάρτησης, με τα γόνατα McPherson μπροστά και τους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, φιλτράροντας αποτελεσματικά τις κακοτεχνίες τους οδοστρώματος.
Ένα στοιχείο που μας προκάλεσε απορία αλλά και έκπληξη ήταν η αρκετά «τσιμπημένη» κατανάλωση ενέργειας η οποία στο μεγαλύτερο κομμάτι της διαδρομής ήταν σταθερά πάνω από τα 25 kWh/100 km και χρειάστηκε μεγάλη προσπάθεια για να τη ρίξουμε κοντά στα 23 kWh/100 km.
Ωστόσο η ανάκτηση ενέργειας 3 επιπέδων - σετάρεται με paddles που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι- αλλά και η διαχείριση από το λογισμικό κάνουν καλή δουλειά και δεν προβληματιστήκαμε στιγμή για τη στάθμη της μπαταρίας στις σχεδόν 3 ώρες «συμβίωσης» με ηλεκτρικό SUV.
Το Skoda Elroq κατασκευάζεται στο κεντρικό εργοστάσιο της μάρκας, στη Mlada Boleslav της Τσεχίας. Τα πρώτα αυτοκίνητα αναμένονται στην Ελλάδα τον Απρίλιο του 2025 όταν και θα ολοκληρωθεί, τουλάχιστον με βάση αυτά που γνωρίζουμε σήμερα, το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Δείτε αναλυτικά τις τιμές όλων των εκδόσεων, χωρίς να έχει υπολογιστεί η κρατική επιδότηση, πατώντας ΕΔΩ.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Skoda Kodiaq: Δείτε βήμα-βήμα πώς βάφεται το αμάξωμα του τσέχικου SUV (video)
Skoda: Αποκτήστε ένα από τα ετοιμοπαράδοτα μοντέλα με 4% επιτόκιο
Ακόμη ένα SUV στην γκάμα της Skoda - Πότε θα κάνει ντεμπούτο (photos)