Η «πρόγνωση καιρού» δείχνει ότι πλησιάζει ένας σφοδρός κατακλυσμός ηλεκτρικών οχημάτων για την Kia, με πάνω από 10 νέες παρουσιάσεις μέχρι το 2027, οι οποίες δείχνουν ξεκάθαρα την πρόθεσή της να ανεβάσει ρυθμό προς τη νέα εποχή της αυτοκίνησης, γεμίζοντας τη γκάμα της με μοντέλα μηδενικών ρύπων.
Τελευταία προσθήκη είναι το αμιγώς ηλεκτρικό EV3 με το οποίο η Kia εισέρχεται στην πιο ταχέως αναπτυσσόμενη κατηγορία αυτοκινήτων στην Ευρώπη, τα compact ηλεκτρικά. Αυτό σημαίνει ότι θα κληθεί να αντιμετωπίσει προτάσεις, όπως τα Volvo EX30, Smart #1, CUPRA Born, VW ID.3 και για αυτό δεχθήκαμε με χαρά την πρόσκληση της εταιρείας να ταξιδέψουμε στη Λισαβόνα, να το οδηγήσουμε και να ανακαλύψουμε τα στοιχεία πάνω στα οποία θα ποντάρει για να αποκτήσει το δικό του μερίδιο.
Ένα KIA EV9 σε... μικρογραφία
Η πρώτη αποκάλυψη ήρθε τον Ιούνιο και αμέσως έγινε ξεκάθαρο ότι σχεδιαστικά αποτελεί μία… μικρογραφία του Παγκόσμιου Αυτοκινήτου της Χρονιάς για το 2024, το EV9. Η ανάπτυξη έγινε στην πλατφόρμα Electric Global Modular Platform (E-GMP) υιοθετήκαν οι αναλογίες του μεγάλου «αδελφού» και ο κατασκευαστής αξιοποίησε κάθε εκατοστό ώστε το μοντέλο να λανσαριστεί ως μία από μία από τις πιο ευρύχωρες προτάσεις στην κατηγορία. Είναι άξιο αναφοράς ότι ανασχεδιάστηκε μέχρι και η μονάδα κλιματισμού (HVAC) ώστε να προκύψουν 6 cm επιπλέον χώρου στα πόδια των επιβατών της πρώτης σειράς…
Συνηθίζουμε να λέμε ότι οι αριθμοί δεν λένε -πάντα- την αλήθεια, ωστόσο, στην περίπτωση του EV3 το κάνουν. Κοιτώντας τις διαστάσεις προκύπτει ότι το μεταξόνιο είναι ίδιο με του Sportage (2.680 mm) -το οποίο τοποθετείται στα C-SUV- ενώ το πλάτος των 1.850mm είναι το μεγαλύτερο της κατηγορίας. Κι όλα αυτά σε ένα αυτοκίνητο με μήκος 4.300mm και ύψος 1.560mm.
Οι designers ακολούθησαν πιστά τη σχεδιαστική γλώσσα «Opposites United» με το μπροστινό τμήμα είναι κατά τη γνώμη μας αυτό που συγκεντρώνει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον στο αμάξωμα δύο όγκων, όπου τα εντυπωσιακά κάθετα φωτιστικά σώματα να συνθέτουν μια ενδιαφέρουσα εικόνα που δεν περνάει απαρατήρητη στον δρόμο.
Στο προφίλ το μάτι πέφτει στην φαρδιά κολώνα C που θυμίζει κάτι από Suzuki Ignis, στους αεροδυναμικής σχεδίασης τροχούς που ξεκινούν από τις 17 ίντσες και φτάνουν μέχρι τις 19, αλλά και στις αναδυόμενες λαβές των μπροστινών θυρών. Η απόσταση από το έδαφος δεν είναι τόσο μεγάλη όσο σε άλλες προτάσεις (160mm) ωστόσο οι άνθρωποι της KIA τονίζουν ότι όλα έχουν υπολογιστεί ώστε το EV3 να έχει τον κορυφαίο δυνατό αεροδυναμικό συντελεστή (0.263 Cd), μεγιστοποιώντας την αποδοτικότητα, στην οποία θα αναφερθούμε εκτενώς παρακάτω.
Καμπίνα με ποιοτικά υλικά και άνετους χώρους
Πάμε όμως και στο εσωτερικό όπου η εικόνα θυμίζει και σε αυτή την περίπτωση EV9. Αυτό συμβαίνει κατά βάση επειδή μεταφέρθηκε αυτούσια η μεγάλη οθόνη των 30 ιντσών στο ταμπλώ. Για να είμαστε ακριβείς είναι δύο οθόνες των 12.3 ιντσών η καθεμιά, όπου η αριστερή εκτελεί χρέη πίνακα οργάνων και η δεξιά είναι η πύλη στο infotainment system. Ανάμεσά τους υπάρχει και ένα πάνελ με διαγώνιο 5,3 ιντσών μέσω του οποίου ο οδηγός χειρίζεται στο σύστημα κλιματισμού, ενώ παρόντες είναι και οι φυσικοί διακόπτες που είναι καλοδεχούμενοι από την πλειοψηφία των οδηγών μιας και κάνουν πιο εύκολη τη «δουλειά».
Τα υλικά είναι σε μεγάλο βαθμό ποιοτικά, χωρίς να λείπουν τα σκληρά πλαστικά, ειδικά στα χαμηλότερα σημεία, τα καθίσματα είναι άνετα και διαθέτουν ντιζαϊνάτα προσκέφαλα, ενώ συνολικά η αίσθηση της ευρυχωρίας δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη, ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι βρισκόμαστε μέσα σε ένα αυτοκίνητο του B-segment.
Τέσσερις ενήλικες θα βολευτούν άνετα, με αρκετό χώρο στα πόδια και πάνω από το κεφάλι ενώ πλούσιοι είναι και οι αποθηκευτικοί χώροι για μικροαντικείμενα. Στο πορτμπαγκάζ η χωρητικότητα είναι από τις κορυφαίες και ξεκινά από τα 460 L ενώ υπάρχουν επιπλέον 25L κάτω από το καπό (frunk) που μπορεί να βολέψει το καλώδιο φόρτισης και μερικά ακόμα μικρά αντικείμενα.
Αυτονομία που βάζει δύσκολα στους ανταγωνιστές
Το EV3 είναι διαθέσιμο με δύο μπαταρίες τέταρτης γενιάς της Kia οι οποίες έχουν 22% υψηλότερη ενεργειακή πυκνότητα σε σχέση με το αντίστοιχο σύστημα στο e-Niro. Στη βασική έκδοση η χωρητικότητα είναι 58,3 kWh (55 kWh ωφέλιμη) και σύμφωνα με τις μετρήσεις του κατασκευαστή προσφέρει αυτονομία 430 km.
Στη Long Range έκδοση τα πράγματα γίνονται πιο ενδιαφέροντα αφού η μπαταρία των 81.4kWh (78 kWh ωφέλιμη) προσφέρει μικτή αυτονομία 605 km που μπορεί να ανέβει και στα 773 km (!) εφόσον ο οδηγός κινηθεί αποκλειστικά μέσα στην πόλη. Με μια γρήγορη αναζήτηση θα διαπιστώσετε ότι η αυτονομία του EV3 είναι τουλάχιστον κατά 100 km υψηλότερη συγκριτικά με τις περισσότερες ανταγωνιστικές προτάσεις.
Για να έρθει αυτός ο αριθμός έχουν βάλει επίσης το... χεράκι τους ο αεροδυναμικός συντελεστής που αναφέραμε ήδη, οι προηγμένες τεχνολογικά μονάδες Διαχείρισης Μπαταρίας (BMU) και Παρακολούθησης Κυψελών (CMU) καθώς και το νέο σύστημα αναγεννητικής πέδησης i-Pedal 3.0 που εμφανίζεται για πρώτη φορά σε μοντέλο της εταιρείας. Η παραμετροποίηση γίνεται σε τρία επίπεδα μέσω των paddles στο τιμόνι ενώ στο μπροστά μέρος του τιμονιού έχει τοποθετηθεί και ο διακόπτης «DRIVE MODE» που γίνεται η εναλλαγή μεταξύ των 5 διαθέσιμων προφίλ οδήγησης (Eco, Normal, Sport, My Drive και Snow).
Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η αρχιτεκτονική είναι 400V και όχι 800V όπως το EV9 και ο λόγος πίσω από αυτή την επιλογή είναι η χαμηλότερη τιμή με την οποία είναι αναγκασμένο να βγει στην αγορά. Οι χρόνοι φόρτισης πάντως δεν προκαλούν προβληματισμό και η στάθμη της μπαταρίας μπορεί να ανέβει από το 10% στο 80% σε σχεδόν μισή ώρα εφόσον το σύστημα συνδεθεί με ταχυφορτιστή 350 kW.
Από εκεί και πέρα οι εκδόσεις εφοδιάζονται με έναν κοινό σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα μόνιμου μαγνήτη που μεταφέρει την κίνηση στον μπροστινό άξονα, αποδίδoντας 150 kW (204 PS) και 283 Nm ροπής ενώ στο κομμάτι των επιδόσεων αυτό μεταφράζεται σε χρόνο 7,5 sec για την επιτάχυνση του 0-100 km/h και τελική ταχύτητα 170 km/h.
Η κορυφαία αυτονομία και οι άνετοι χώροι είναι αναμφίβολα τα δυνατά χαρτιά του EV3 και αυτό το γνωρίζουν καλά οι άνθρωποι της Kia. Στη Λισαβόνα είχαμε την ευκαιρία να μιλήσουμε με τον Έλληνα Product Director της Kia Europe κ. Αλέξανδρο Παπαπετρόπουλο (σύντομα θα διαβάσετε αναλυτική συνέντευξη στο caranddriver.gr) ο οποίος μας τόνισε ότι η Long Range έκδοση μπορεί, βάσει των χαρακτηριστικών της, να επιλεγεί και ως πρώτο αυτοκίνητο για ένα οδηγό που θέλει να αποκτήσει αμιγώς ηλεκτρικό όχημα. Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι και τους χώρους διαθέτει για μια μικρή οικογένεια αλλά και την αυτονομία για να ταξιδέψει μακριά χωρίς πολλές στάσεις για φόρτιση.
Οδηγώντας το νέο Kia EV3 στη Λισαβόνα
Στην Πορτογαλία οδηγήσαμε για αρκετά χιλιόμετρα και κινηθήκαμε σε αστικό δίκτυο, αυτοκινητόδρομο αλλά και σε επαρχιακό δρόμο με συνεχόμενες στροφές, κατευθυνόμενοι στο Cabo da Roca, το δυτικότερο σημείο της Ευρώπης με τον διάσημο φάρο και τα τεράστια κύματα του Ατλαντικού Ωκεανού που χτυπούν με μανία την πορτογαλική ακτή. Στα χέρια μας είχαμε την έκδοση GT-Line με τη μεγάλη μπαταρία και συμπεριφερόμενοι ευγενικά στο δεξί πεντάλ για το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής είδαμε μια μέση κατανάλωση κοντά στις 15 kWh/ 100 km.
Το αυτοκίνητο οδηγείται άνετα -όπως τα περισσότερα ηλεκτρικά- και ήσυχα αφού και στην καμπίνα δεν περνούν ενοχλητικοί θόρυβοι από τον αέρα ή τον ηλεκτροκινητήρα. Η ανάρτηση (γόνατα McPherson μπροστά, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) κάνει εξαιρετική δουλειά και φιλτράρει αποτελεσματικά τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος ενώ το τιμόνι δίνει καλή πληροφόρηση και ο οδηγός συνδέεται εύκολα μαζί του.
Η ακτίνα στροφής των 10,4 m μετατρέπει τις μανούβρες σε παιχνιδάκι ενώ εξαιρετικές επιδόσεις έχουμε και στο σύστημα πέδησης το οποίο μας έβγαλε ασπροπρόσωπους όταν χρειάστηκε να πέσουμε βίαια στα φρένα για έναν απερίσκεπτο δικυκλιστή ο οποίος είχε τη «φαεινή» ιδέα να σταματήσει στην κορυφή μιας κατηφορικής στροφής για να χαιρετήσει ένα γνωστό του.
Από εκεί και πέρα είναι γεγονός ότι στον τομέα των επιδόσεων το EV3 δεν βάζει «φωτιά» στην άσφαλτο και στην κατηγορία υπάρχουν άλλες προτάσεις που έχουν περισσότερα να δείξουν. Αυτό σε καμία περίπτωση δεν σημαίνει ότι στερείται δύναμης, αφού για έναν μέσο οδηγό οι 204 ηλεκτρικοί ίπποι φτάνουν και περισσεύουν. Για τους πιο... ανήσυχους που έχουν αποφασίσει ότι το αυτοκίνητο κάνει τικ στα περισσότερα κουτάκια των αναγκών τους αλλά αναζητούν περισσότερη ισχύ και τετρακίνηση, θα πρέπει να κάνουν λίγη υπομονή αφού η έκδοση GT έχει επιβεβαιωθεί και... βρίσκεται καθοδόν.
Τέλος, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι όπως μας ενημέρωσε ο εισαγωγέας της Kia στην Ελλάδα τα πρώτα αυτοκίνητα αναμένονται στη χώρα μας μέσα στον Δεκέμβριο. Για να δείτε αναλυτικά τις τιμές αλλά και την έκπτωση που είναι σε ισχύ πατήστε ΕΔΩ.