Όταν παρουσιάστηκαν τα νέα MINI Cooper, και είδαμε δίπλα δίπλα την ηλεκτρική και τη θερμική έκδοσή τους, η αλήθεια είναι ότι με την πρώτη ματιά, δεν έβλεπες εύκολα τις όποιες διαφορές. Κι αυτό γιατί η εταιρεία δεν ήθελε να αφαιρέσει τίποτα από εκείνα τα στοιχεία που συγκεντρώνουν τα βλέμματα στα αυτοκίνητά της. Πόσο μάλλον στο κλασικό τρίθυρο χάτσμπακ που αντλεί την έμπνευσή του από το διαχρονικό αυτοκίνητο πόλης της δεκαετίας του 1950 που εξελίχθηκε σε σύμβολο της ποπ κουλτούρας. Και είτε το δεις απέξω είτε –ακόμα περισσότερο– μπεις μέσα, σε υποδέχεται η αύρα του μινιμαλισμού. Ναι, τον μινιμαλισμό που εισήγαγε ο Μικρασιάτης Αλέξανδρος Ισηγόνης πριν 70 χρόνια περίπου, και τον οποίο επισταμένα αναζητούν ή και τον μιμούνται ακόμα και σήμερα πολλοί κατασκευαστές…
Γνήσιο μέλος της PopCulture
Την έκφραση Pop Culture τη χρησιμοποιούμε συχνά και για να την κατανοήσουμε θα πρέπει να την εκλάβουμε όπως ευρέως πλέον αποδίδεται, ως ένα σύνολο πεποιθήσεων, αξιών, πράξεων, αντικειμένων ή αγαθών και πρακτικών που είναι δημοφιλή σε οποιαδήποτε δεδομένη στιγμή στην κοινωνία. Μπορεί να αναφέρεται σε πράγματα όπως η τέχνη, η λογοτεχνία, η μόδα, ο χορός, ο κινηματογράφος, το αυτοκίνητο, η τηλεόραση, τα περιοδικά, αλλά και σε τρόπους ζωής που επιλέγουμε. Βασικό της χαρακτηριστικό η πρακτικότητα, η ευκολία και η απλότητα. Κάπου εδώ, τα παραπάνω στοιχεία που συγκέρασε στα τέλη της δεκαετίας του 1950 ο Αλέξανδρος Ισηγόνης, δημιούργησαν και το πρωτόλειο Μini.
Και προσεγγίζοντας την πέμπτη γενιά του, θα διαπιστώσουμε την εξέλιξη αυτού του δημιουργήματος, το οποίο κατ΄ ουσίαν είναι ένα μείγμα κλασικής γραμμής, εσωτερικών χώρων ιδιαίτερης σχεδίασης και υψηλής τεχνολογίας που «μεταφέρουν» τη μάρκα στη σύγχρονη εποχή.
Εξωτερικά, ο σύγχρονος μινιμαλισμός της νέας σχεδίασης χαρακτηρίζεται από τις compact επιφάνειες του αμαξώματος. Οι κοντοί πρόβολοι και το μικρό μήκος του καπό δημιουργούν αντίθεση με το μακρύ μεταξόνιο, προσδίδοντας στο αυτοκίνητο τυπικές αναλογίες Mini, στοιχεία που θα δούμε πιο κάτω πώς επενεργούν και στην οδηγική συμπεριφορά.
Τα οριζόντια φώτα ημέρας LED υπογραμμίζουν τη νέα εμφάνιση, ενώ πρέπει να σχολιάσουμε και το «παιχνίδισμα» στην είσοδο και αποχώρηση από το αυτοκίνητο που κάνουν τα επανασχεδιασμένα πίσω φώτα matrix.
Στο εσωτερικό, τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο από την αναμενόμενη σοφιστικέ, μινιμαλιστική σχεδίαση που είναι εμφανώς εμπνευσμένη από το κλασικό Mini. Το νέο τιμόνι, η στρογγυλή λεπτή οθόνη OLED των 9,44’’, η γνώριμη μπάρα με τους διακόπτες δύο θέσεων και το ταμπλώ με τη δίχρωμη υφασμάτινη επένδυση που εμπεριέχει και ατμοσφαιρικό φωτισμό, δημιουργούν μια αίσθηση άνεσης, ευαρέσκειας, αλλά και ευρυχωρίας στην καμπίνα, στοιχεία που επαυξάνονται και από την ύπαρξη της πανοραμικής γυάλινης οροφής.
Να σημειώσουμε εδώ ότι οι σημαντικότερες λειτουργίες οδήγησης, όπως το χειρόφρενο, ο επιλογέας ταχυτήτων, το κλασικής λειτουργίας μπουτόν start/stop και οι διακόπτες εναλλαγής των Experience Modes και ρύθμισης της έντασης του ήχου, είναι άμεσα προσβάσιμες μέσω μιας μπάρας στην κεντρική κόνσόλα, σχεδιαστική επιλογή που απελευθερώνει χώρο στην κεντρική κονσόλα, εκεί που μέσα από δύο θύρες USB type C τα smartphones μπορούν να φορτίζονται ασύρματα.
Ωστόσο, πρέπει να πούμε εδώ λίγα παραπάνω λόγια για το «κόσμημα» του ταμπλώ. Την οθόνη OLED που εξασφαλίζει υψηλή ανάλυση και διαθέτει ένα κορυφαίας ποιότητας γυάλινο άκρο. Η λογική με την οποία λειτουργεί είναι παρόμοια με εκείνην ενός smartphone και μπορεί να ελέγχεται διαισθητικά μέσω αφής.
Ο «ηλεκτρονικός» κόσμος του νέου Mini Cooper έχει συνέχεια και προσφέρει πολυάριθμα συστήματα υποβοήθησης για ασφαλή και άνετη οδηγική απόλαυση. Πέραν των αναμενομένων συστημάτων, εξάρουμε τα ραντάρ μπροστά, τους 12 ultrasonic αισθητήρες, όπως και τη στάνταρ λειτουργία Safe Exit που παρακολουθεί την περιοχή γύρω από το σταθμευμένο όχημα και προειδοποιεί τους άλλους χρήστες του δρόμου που πλησιάζουν πριν ανοίξει η πόρτα. Επίσης, κατά την οδήγηση, το πακέτο Mini Navigation παρέχει προαιρετικά υποστήριξη με τρισδιάστατη απεικόνιση και Augmented View, ενώ οι λειτουργίες υποβοήθησης οι οποίες βασίζονται σε κάμερες και ραντάρ που αυξάνουν την ασφάλεια, επεμβαίνοντας στο τιμόνι και διατηρώντας το όχημα στη λωρίδα κυκλοφορίας ως μέρος του ολοκληρωμένου πακέτου Driving Assistant Plus. Ο δε αυτόματος έλεγχος ταχύτητας και απόστασης κάνει την οδήγηση στην πόλη ακόμα πιο άνετη.
Σε επίπεδο χώρων, η διάταξη 2 2 είναι η προσήκουσα, ενώ στο πορτμπαγκάζ έχουμε διαθέσιμα 210 L, ενώ αν αναδιπλώσουμε τα πίσω καθίσματα (αναλογία 60:40), ο χώρος αποσκευών μπορεί να αυξηθεί στα 800 L.
Στον δρόμο
Και κάπου εδώ μπαίνει το προσωπικό στοιχείο. Γιατί όταν έχεις ένα τέτοιο αυτοκίνητο στη διάθεσή σου, δεν είναι να το χρησιμοποιείς μόνο σε αστικές διαδρομές τύπου Πλατεία Κολιάτσου - Άγιος Αρτέμιος… Είναι για να το βγάζεις από την πόλη και να αναζητάς στροφοδιαδρομές που θα αποσβέσουν τα χρήματα που έδωσες για να το πάρεις, αλλά και για να σε γεμίσουν με ευχαρίστηση. Πιστός σε αυτό το δόγμα, τράβηξα για «άλλες πολιτείες» και βρέθηκα σε εκπληκτικές ασφάλτινες Ειδικές Διαδρομές λίγο πάνω από μία ώρα από την Αθήνα: Σκούρτα, Πύλη, Πάνακτος, Ασωπία, Δαφνούλα, Οινόη… Όσοι ξέρετε, καταλαβαίνετε… Και σε μία από αυτές να οδηγήσεις, το χαμόγελο φτάνει μέχρι τα αυτιά!
Κι εκεί, στα Σκούρτα, σταμάτησα, στερέωσα στο πορτμπαγκάζ τσάντες, κ.λπ, τράβηξα λίγο εμπρός το κάθισμα του οδηγού και του ανασήκωσα την πλάτη, κάθισα, έκλεισα τη μουσική και ξεκίνησα. Και έστριψα! Αυτό που μπορώ, αυτό που μπορούσα να ελέγξω, αυτό που επιβάλλει ο πολιτισμός και ο σεβασμός στον δρόμο. Και αυτά τα οποία πήρα πίσω ήταν σαφώς πολλά!
Το Mini Cooper C της δοκιμής μας κινούσε ο υπερτροφοδοτούμενος τρικύλινδρος κινητήρας των 156 PS που αποδίδει ροπή 230 Nm και επιταχύνει από τα 0 στα 100 km/h σε 7,7 sec, ενώ το σύνολο περνάει τη δύναμη στους εμπρός τροχούς μέσα από ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 ταχυτήτων. Διάβασα την προσέγγιση της Μini πριν κάνω αυτό το small trip στα υψίπεδα της Θήβας και είδα ότι το Cooper C είναι εξοπλισμένο με σύστημα ανάρτησης και απόσβεσης κραδασμών σχεδιασμένο με τέτοιον τρόπο, ώστε να προάγει τον εύκολο χειρισμό. Και δεν δυσκολεύτηκα να το διαπιστώσω, όπως, επίσης, και το πόσο μεγάλη αρετή είναι να οδηγείς ένα «αυτοκίνητο-τραπέζι», εννοώ με τους τέσσερις τροχούς στα άκρα του αμαξώματος, κάτι που αυξάνει εντυπωσιακά το κράτημα και προσθέτει πολλά στην απόλαυση του στριψίματος! Όπως και τα ισχυρά φρένα, που όποτε τα χρειάστηκα ήταν εκεί εξασφαλίζοντας την αναζητούμενη ασφάλεια.
H σφιχτή ανάρτηση προσφέρει εξαιρετικό έλεγχο του αμαξώματος και αστραπιαία απόκριση στο τιμόνι, το οποίο είναι ακριβές, ενώ σίγουρα, πάντως, αυτό που εκτίμησα με το παραπάνω ήταν το σύστημα ελέγχου ευστάθειας, το οποίο αξίζει κάθε έπαινο.
Ήθελα να επιστρέψω στο κλεινόν άστυ από τη Φυλή, αλλά –ακόμα– δεν αντέχω να δω το τοπίο καμένο μετά τις πρόσφατες πυρκαγιές, και έτσι απλώς επέλεξα την παλιά Ε.Ο. Αθηνών-Θηβών και απολαμβάνοντας μουσική μέσα από το ηχοσύστημα της Harman Kardon, σκεφτόμουν ότι τελικά η οδηγική απόλαυση είναι περισσότερο θέμα ευχαρίστησης και δώρου στον εαυτό μας, κυρίως, και μετά συνθήκη μετακίνησης!
Στο ταμείο
Για να αποκτήσετε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, Cooper C, θα χρειαστεί να δαπανήσετε 25.550 €, τιμή που κατά τη γνώμη μας αξίζει ένα τέτοιο αυτοκίνητο αν το προσεγγίσεις μέσα από την «ταυτότητα» που εκπέμπει: ένα κλασικής αισθητικής, στιλάτο, σύγχρονο, ασφαλές και σβέλτο τρίθυρο αυτοκίνητο. Γιατί αν ψάχνουμε κάτι παραπάνω σε επιδόσεις, μπορούμε με 30,870 € να αποκτήσουμε την πιο «aggressive» Cooper S έκδοση των 204 PS.