Δεν είναι η πρώτη και ενδεχομένως δεν θα είναι ούτε η τελευταία premium μάρκα η Lexus που αποφάσισε να κατεβεί κατηγορία και να παρουσιάσει το δικό της B-SUV. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, έχουμε να κάνουμε με το LBX, ένα μοντέλο που αναπόφευκτα μοιράζεται κάποια βασικά στοιχεία (όπως η «οικουμενική» πλατφόρμα GA-B) με το Toyota Yaris Cross, διαμορφώνοντας, όμως, έναν εντελώς διαφορετικό χαρακτήρα. Μιλάμε για το μικρότερο μοντέλο τής Lexus, το οποίο ως premium πρόταση έρχεται να αντιπαρατεθεί με μοντέλα όπως τα Audi Q2 και Mini Countryman έχοντας, βεβαίως, την ιδιαιτερότητα ότι προσφέρεται καταθέτοντας τα οικολογικά του διαπιστευτήρια με τη μορφή τού «αυτοφορτιζόμενου» πλήρως υβριδικού συστήματος που έχει καθιερώσει η Toyota. Αυτό το καινούργιο μοντέλο οδηγούμε στην τετρακίνητη «αλά ηλεκτρικά» εκδοχή του, στην πλουσιοπάροχα εξοπλισμένη έκδοση “Original Edition”.
Μαθήματα ιαπωνικών
Καθισμένος στη θέση του οδηγού και αντιμέτωπος με δύο ψηφιακές οθόνες (πλήρως πίνακας οργάνων 12,3’’ και οθόνη αφής/πολυμέσων 9,8’’ Lexus Link Connect) ενταγμένες σε ένα μοντέρνο ταμπλώ ντυμένο με υλικά υψηλής ποιότητας, δεν μπορείς παρά να επιβεβαιώσεις τον χαρακτηρισμό premium για το Lexus LBX. Σημασία στη λεπτομέρεια, σκέφτεσαι, έργο των “Takumi” –των έμπειρων τεχνιτών της Lexus–, με τη vegan εσωτερική διακόσμηση (από υλικά μη ζωικής προέλευσης) να παραπέμπει στο “Omotenashi”, την αρχαία ιαπωνική τέχνη της φιλοξενίας που προβλέπει τις ανάγκες του φιλοξενουμένου πριν ακόμα ο ίδιος να τις αντιληφθεί.
Το βέβαιον είναι ότι ο συνδυασμός δέρματος με σουέντ και μαλακό πλαστικό καλής ποιότητας στο αυτοκίνητο της δοκιμής μας (βασισμένο στην ατμόσφαιρα “Relax” και το τεχνολογικό πακέτο “Advanced Pack”) δεν αργεί να σε κερδίσει, ενώ η αναζήτηση/εξερεύνηση όλων των high tech αξεσουάρ βάζει σε μια τροχιά συνεχούς ανόδου τη διάθεσή σου – με κορυφαία στιγμή την «κατάκτηση» του εξελιγμένου head up display που σου επιτρέπει να διαχειρίζεσαι μια σειρά συστήματα με τους διακόπτες αφής στο πολυλειτουργικό τιμόνι. Και ενδεχομένως διακείμενος άκρως θετικά προς το πόνημα της Lexus να παραβλέψεις την όχι και τόσο πρακτική, στενή κεντρική κονσόλα με τη μονή ποτηροθήκη, τις εξαιρετικά μικρές θήκες στις πόρτες, τις συζητήσιμης εργονομίας χειρολαβές του συστήματος “e-Latch” που ανοίγουν από μέσα τις πόρτες, είτε ηλεκτρομαγνητικά (πιέζοντάς τες) είτε με τον παραδοσιακό τρόπο κ.ά.
Ο οριακός για τα γόνατα των ψηλών επιβατών χώρος στο πίσω κάθισμα μπορεί και να μη σε απασχολήσει, αν οι φίλοι σου δεν είναι μεγαλόσωμοι ή αν κινείσαι κατά κύριο λόγο μόνος σου ή με το έτερον ήμισυ – ή αν με το αυτοκίνητό μεταφέρεις κυρίως τα μικρά παιδιά σου. Όμως, γεγονός είναι ότι οι χώροι για επιβάτες είναι κάτω του μέσω όρου της κατηγορίας, ενώ το ίδιο ισχύει και τη χωρητικότητα του πορτμπαγκάζ, η οποία πέφτει θύμα του χώρου που καταλαμβάνει ο πίσω ηλεκτροκινητήρας με τα παρελκόμενά του.
50% ηλεκτροκίνηση
Η αρχική αίσθηση της υψηλής ποιότητας ενισχύεται όταν βάλεις μπρος και αρχίσεις να οδηγείς το LBX. H εκκίνηση και η κίνηση σε χαμηλές ταχύτητες γίνεται με τον ισχυρό εμπρός ηλεκτροκινητήρα των 69 kW/94 PS, ο οποίος αναλαμβάνει συχνά πυκνά να κινήσει αυτός το αυτοκίνητο, εν κινήσει, χωρίς να απαιτείται παρέμβαση του οδηγού, ο οποίος πολλές φορές δεν αντιλαμβάνεται καν το πέρασμα από τη βενζίνη στον ηλεκτρισμό. Η συνεργασία των διαφορετικών μονάδων ισχύος (το όλο σύστημα περιλαμβάνει και μία γεννήτρια που λειτουργεί και ως ηλεκτροκινητήρας) είναι που εξασφαλίζει την πολύ χαμηλή κατανάλωση που προσφέρει το LBX (5,3 L/100 km έδειξε το trip computer), χωρίς να απαιτεί από τον οδηγό του την προσφυγή σε κάποια πρίζα. Θυμίζουμε ότι έχουμε να κάνουμε με full hybrid μοντέλο που διαθέτει μπαταρία νικελίου - υδριδίου μετάλλου (Ni-MH) και έχει τη δυνατότητα να κινείται αποκλειστικά ηλεκτρικά σε ποσοστό της τάξης του 50% των διαδρομών (σε αστικές συνθήκες μπορείτε άνετα να δείτε και 70%). Η τετρακίνηση, στην περίπτωσή μας, υλοποιείται με τη βοήθεια ενός δεύτερου, μικρότερης ισχύος ηλεκτροκινητήρα (4,7 kW με ροπή 52 Nm) που τοποθετημένος στον πίσω άξονα κινεί τους πίσω τροχούς.
Η απόκριση στο γκάζι είναι συνήθως αμεσότατη και αθόρυβη, καθώς το πρώτο «σπρώξιμο» το δίνει ο ηλεκτροκινητήρας. Όταν ζητήσεις πλήρη ισχύ, ο τρικύλινδρος ατμοσφαιρικός βενζινοκινητήρας των 91 PS θα ανεβάσει στροφές, την ίδια στιγμή που ο ηλεκτροκινητήρας θα αντλεί ενέργεια από την μπαταρία για να συμβάλλει στο έργο της επιτάχυνσης του μικρού SUV της Lexus. Τότε είναι η στιγμή που θα νιώσεις ότι σε ενοχλεί ο θόρυβος που φτάνει στην καμπίνα, σε πείσμα της πολύ καλής ηχομόνωσης η οποία κάνει ό,τι μπορεί για να τον φιλτράρει. Όμως, τα πράγματα γρήγορα επιστρέφουν στην κανονικότητα, με τον βενζινοκινητήρα σχεδόν στο ρελαντί ή και σβηστό, μόλις αφήσεις ελαφρά το γκάζι. Με αυτήν τη λογική και τακτική, μπορείς να απολαύσεις και πολιτισμένες καθημερινές μετακινήσεις και, διατηρώντας εύκολα την «κεκτημένη» ταχύτητα, άνετα ταξίδια στον αυτοκινητόδρομο. Στην τελευταία περίπτωση, θα εκτιμήσεις επίσης αφάνταστα την άνεση και την ασφάλεια που προσφέρουν μία σειρά συστήματα αυτοματοποίησης της οδήγησης, καθώς μπορείς αφήσεις τον έλεγχο και του τιμονιού και του γκαζιού και των φρένων στα ηλεκτρονικά τού LBX – είναι αυτό που η Lexus ονομάζει «Προσαρμοζόμενο Cruise Control πλήρους ταχύτητας (DRCC)», το οποίο –αξίζει να σημειώσουμε– λειτουργεί και σε χαμηλές ταχύτητες, στην πόλη, ακόμα και επιλέγοντας ταχύτητα 30 km/h!
Ασφαλή σπορ
Στην καθημερινότητά σου, οδηγώντας το LBX απολαμβάνεις την άνεση του αυτόματου συστήματος κίνησης, οδηγώντας φρένο-γκάζι, ενώ στην περίπτωση του αυτοκινήτου της δοκιμής μας προσφέρεται και η δυνατότητα χειροκίνητων/σειριακών αλλαγών με “paddles” στο τιμόνι: παρά το γεγονός ότι το γνωστό επικυκλικό σύστημα μετάδοσης της Toyota λειτουργεί με συνεχώς μεταβαλλόμενη σχέση μετάδοσης, οι Ιάπωνες προσφέρουν τη δυνατότητα λειτουργίας του και με έξι «φιξαρισμένες» σχέσεις – κάτι που λειτουργεί αρκετά αποτελεσματικά, όταν θέλεις να επιβραδύνεις με τον κινητήρα σε μια απαιτητική διαδρομή, κατεβάζοντας ταχύτητες. Το εν λόγω «πακέτο» περιλαμβάνει και τον παραδοσιακό μικρό επιλογέα στην κονσόλα ελαφρώς τροποποιημένο (αντί της επιλογής “B” (Brake) προσφέρεται η επιλογή “S” (Sport) που εναποθέτει στα paddles τον έλεγχο των σχέσεων μετάδοσης.
Οι μεγάλοι τροχοί με τα φαρδιά ελαστικά προδίδουν την προσπάθεια ενίσχυσης με σπορ γονίδια των δυναμικών χαρακτηριστικών τού LBX. Αυτό είναι αλήθεια ότι γίνεται αισθητό όταν έρθει η ώρα να… στρίψεις, καθώς το τιμόνι παρέχει σωστή πληροφόρηση και η όλη συμπεριφορά του LBX είναι προοδευτική και ελεγχόμενη, προσφέροντας υψηλή πρόσφυση. Δεν θα λέγαμε ότι αποτελεί ό,τι πιο σπορ υπάρχει μεταξύ των compact premium μοντέλων το LBX, όμως η συμπεριφορά του δεν θα σε προβληματίσει, ακόμα και όταν το παρακάνεις, ενώ τα φρένα του είναι και ισχυρά και προοδευτικά και εντέλει σταματούν το αυτοκίνητο εκεί όπου επιθυμείς. Η αλήθεια είναι, όμως, ότι αυτή η παραπάνω προσπάθεια οδήγησε σε μια ανάρτηση γενικά σφιχτή που, όταν αντιμετωπίζει κάποια έντονη κακοτοπιά της ασφάλτου (κάποιο μεγάλο σαμάρι ή λακκούβα), αντιδρά έντονα – και αυτή η παρατήρηση αφορά κυρίως στην πίσω ανάρτηση.
Θα κλείσουμε την αναφορά μας στο LBX επιστρέφοντας στην αρχή. Για το μικρό Lexus ισχύει ό,τι ισχύει και με τα ακριβά αρώματα. Τα αγοράζεις σε μικρή συσκευασία πληρώνοντας... Θα λέγαμε, μάλιστα, ότι το LBX απευθύνεται περισσότερο σε μοναχικούς οδηγούς ή ζευγάρια ή ακόμα και σε οικογένειες που θέλουν ένα premium δεύτερο αυτοκίνητο. Τα όποια νομοθετικά και φορολογικά πλεονεκτήματα προσφέρει η υβριδική τεχνολογία είναι σίγουρα υπέρ του, ενώ το ίδιο ισχύει και για την εξαετή εγγύηση που προδίδει την αναμενόμενη «ιαπωνική» αξιοπιστία.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ LEXUS LBX 1.5 HEV E-Four AWD 2024 TIMH €40.700 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.490, Ατμοσφαιρικός, Yβριδικό Σύστημα, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 100(136) ΡΟΠΗ Nm/rpm 185
ΜΕΤΑΔΟΣΗ CVT, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,6 sec, τελική 170 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 4,8 L/100km, 109 g/km
ΥΠΕΡ ΥΨΗΛΗ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ, ΥΨΗΛΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ, ΠΛΟΥΣΙΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΑΣΦΑΛΗΣ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ - ΦΡΕΝΑ, ΑΠΟΔΟΣΗ ΥΒΡΙΔΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ/ΧΑΜΗΛΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ.
ΚΑΤΑ ΜΕΤΡΙΟΙ ΧΩΡΟΙ ΚΑΙ ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ, ΣΦΙΧΤΗ ΠΙΣΩ ΑΝΑΡΤΗΣΗ.