Ναι, πέρασαν 20 χρόνια από τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας και από το πρώτο λανσάρισμα της BMW Σειράς 1. Οι Αγώνες πέρασαν στην ιστορία και το ίδιο έγινε και με τη Σειρά 1 ως ένα από τα πιο καλοπουλημένα premium μοντέλα παγκοσμίως. Και έρχεται πλέον στην τέταρτη γενιά της να κάνει τα πάντα καλύτερα, αποδοτικότερα, πιο σύγχρονα, αλλά πάντα μόνο προσθιοκίνητα και τετρακίνητα (η πίσω κίνηση στην κατηγορία είναι πλέον πολυτέλεια). Την είχαμε δει σε παγκόσμια πρώτη στην Αθήνα (!) και μεμιάς ξέραμε ότι -παρότι βασίζεται ξανά στην πλατφόρμα UKL2- έχει τόσα νέα πράγματα, που σίγουρα την κάνουν νέα.
Κατ' αρχάς, το μήκος της έχει αυξηθεί κατά 42 mm φτάνοντας στα 4.361 mm, το πλάτος είναι 1.800 mm και το ύψος έχει αυξηθεί κατά 25 mm στα 1.459 mm, ενώ το μεταξόνιο είναι 2.670 mm. Αυτοί είναι σκέτοι αριθμοί. Και τούτο γιατί αρκεί να δεις το αυτοκίνητο από όποια γωνία θέλεις για να καταλάβεις ότι είναι ένα βαυαρικό κατασκεύασμα, αλλά πολύ πολύ αθλητικό, ακόμα και στη βασική, χωρίς φτιασίδια, έκδοση με τις στάνταρ 17άρες ζάντες. Μακρύ καπό, καμπίνα τέρμα πίσω, χαμηλό αμάξωμα, σπορ αναλογίες και ανανεωμένη σχεδιαστική ταυτότητα. Ενώ ο αριθμός «1» στην κολόνα C αποτελεί μια δήλωση του τι είναι τούτο το αυτοκίνητο.
Τα εμπρός και πίσω φώτα LED, η νέα μάσκα με φωτιζόμενο πλαίσιο με τον συνδυασμό κάθετων και διαγώνιων γραμμών μάς οδηγεί στην εικόνα ενός όμορφου συνόλου και τυπικά κορυφαίου σε συναρμογή. Είναι η νέα Σειρά 1 λιγότερο γωνιώδης από ό,τι φαντάζεσαι και δείχνει εξαιρετικά κομψή. Αν, πάντως, επιλέξετε M πακέτα εξοπλισμού με πολλά καλούδια και 18άρες ή 19άρες ζάντες, το αποτέλεσμα κρύβει πολύ δράμα.
Κι αν το εξωτερικό σε βάζει στο κόλπο. Το εσωτερικό σού φωνάζει ότι κάτι πραγματικά νέο υπάρχει εδώ. Ταμπλώ, τεράστια καμπύλη σύνθεση οθονών πληροφοριών 10,25” και ελέγχου 10,7” για τα συστήματα, νέο λειτουργικό που τρέχει custom made πλατφόρμα, βασισμένη σε ανοιχτό κώδικα Android, υπόσχονται ότι η ενσωμάτωση του μέλλοντος γίνεται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Στον στάνταρ εξοπλισμό περιλαμβάνονται Προειδοποίηση Εμπρόσθιας Σύγκρουσης, Lane Departure Warning, Exit Warning και Traffic Sign Recognition, καθώς και το Parking Assistant με Reversing Assistant ενώ η λίστα προαιρετικού εξοπλισμού περιλαμβάνει μέχρι και στάθμευση εξ αποστάσεως μέσω smartphone (το είχαμε πρωτοδεί αυτό στις ναυαρχίδες της φίρμας). Αλλά δεν είναι μόνο αυτό.
Η σχεδίαση του συνόλου, οι έξυπνες λύσεις για τις επιφάνειες, την κονσόλα, τους αεραγωγούς και ό,τι έχει να κάνει με την εμπειρία χρήστη είναι ευφάνταστη και αρκούντως φουτουριστική. Ναι, εδώ κι εκεί μπορεί το παραδοσιακό κοινό της BMW να αναρωτηθεί πού πήγαν κάποιοι διακόπτες ή γιατί υπάρχει στη μετόπη κάτω από την οθόνη αυτό το φωτεινό παιχνίδισμα. Από άποψη. Και, εντέλει, είναι πταίσματα αυτά.
Όλο το σύνολο ποιοτικό, με χρήση βιώσιμων υλικών για επενδύσεις (υφασμάτινες και μη) και χώροι υπάρχουν δεδομένων των αναλογιών του μοντέλου αλλά, εντέλει, όσα ξέρει να περιμένει ο οδηγός της BMW είναι εκεί. Τι να πρωτοαναφέρουμε. Μόνο για τις αναρτήσεις (γόνατα εμπρός, πολλαπλοί συνδέσμου πίσω) υπάρχουν τρία διαφορετικά setups αναλόγως έκδοσης, με την κορυφαία έκδοση M135 xDrive να είναι φροντισμένη απευθείας από το M Division με σπέσιαλ αμορτισέρ και αντιστρεπτικές και πολλά δεσίματα, για μια καθηλωτική εμπειρία οδήγησης, όπως διαπιστώσαμε.
Με μια τετράδα Goodyear Eagle F1 Supersport διαστάσεων 235/40-R19 ξεκινήσαμε με την κορωνίδα των εκδόσεων, με το πράσινο αυτοκίνητο που βλέπετε το οποίο φορά τετρακύλινδρο δίλιτρο σύνολο απόδοσης 300 PS με 400Nm ροπής, 4,9 sec για το πρώτο 0-100 km/h, διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο 7 σχέσεων και βέβαια αυτόματη τετρακίνηση. Μπόλικη παραμετροποίηση για τιμόνι, κινητήρα, κιβώτιο, αναρτήσεις, τετραπίστονες δαγκάνες και μηχανικό μπλοκέ διαφορικό εμπρός, όλα δείχνουν... M. Και είναι.
Η απόδοση ισχύος γραμμική, φωνακλάδικη, αν το θελήσεις από τις τετραπλές εξατμίσεις, το πάτημα και κράτημα υποδειγματικά, αλλά όχι μόνον αυτό. Η τετρακίνηση έχει μια ευχάριστη νότα ελέγχου και όχι ψυχαναγκασμό, το turn-in ιδανικό και, πάνω απ' όλα, η άνεση σε κάθε περίπτωση όπως δεν θα την περίμενες την ώρα που σε αγκαλιάζουν τα όμορφα M καθίσματα. Τι θα θέλαμε ακόμα; Περισσότερα άλογα (!), καθώς το πλαίσιο δείχνει να σηκώνει καμιά 30αριά ίππους ακόμα (τουλάχιστον!). Μετά από σχεδόν διακόσια χιλιόμετρα μεικτών διαδρομών (μαζί με την άνευ ορίων ταχύτητας autobahn), ο δείκτης κατανάλωσης είχε φτάσει στα 8,4 L/100 km.
Kαι ιδού η 120 με τους 170 PS
Και μπορεί να σας φανεί... ξενέρωμα, αλλά σειρά είχε η 120 με τον τρικύλινδρο turbo βενζινοκινητήρα και 48βολτη υβριδική τεχνολογία για απόδοση 170 PS, αλλά με look Μ με το θεσπέσιο Frozen Portimao Blue χρώμα της που θαρρείς και μόνο από την όψη ότι δίνει παραπάνω ισχύ. Κι εδώ στο Sport mode εισπράττεις καλό γκάζι, όμορφη συμμετοχικότητα και κορυφαία άνεση από αναρτήσεις, ηχομόνωση και ελαστικά (Continental SportContact7 225/45-R18).
Δείχνει σύγχρονο και οδηγείται με μπρίο κι αν θέλεις με τσαμπουκά κι ας είναι προσθιοκίνητη. Όσο για κατανάλωση 6,7 L/100 km και τι να λέμε τώρα. Αν θέλετε κι αλλά, να σημειώσουμε ότι υπάρχει πληθώρα εκδόσεων για τη Σειρά 1. Έτσι, εκτός της 120 και της M135, υπάρχει η 116 με 1500άρη κινητήρα χωρίς υβριδική βοήθεια και 122 PS (0-100 km/h σε 9,8 sec), η υβριδική 123 xDrive με 218 PS, αλλά και δυο diesel (καλά διαβάσατε) εκδόσεις με δίλιτρο μοτέρ, η 118d με 150PS και η 120 d με υβριδική τοπολογία 163 PS και 400 NM ροπής (όσα και M135!). Το αυτοκίνητο σε λίγο καιρό θα κυλά τους τροχούς του και στη χώρα μας και αποτελεί μια ωραία προσθήκη σε μια κατηγορία παραδοσιακά δημοφιλή.