First Drive: Οδηγούμε τα νέα CUPRA Formentor και Leon στην Ισπανία


Πρώτη οδηγική επαφή με τα ανανεωμένα CUPRA Formentor και Leon στην Καταλωνία, τα οποία απέκτησαν πιο δυναμικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, αναβαθμίστηκαν ποιοτικά και έχουν Plug-in υβριδικές εκδόσεις με μεγαλύτερες ηλεκτρικές αυτονομίες.

  • ΑΠΟΣΤΟΛΗ: ΠΕΤΡΟΣ ΠΙΤΣΙΝΗΣ, ΦΩΤ.: CUPRA
  • 25/6/2024

Το Formentor παρουσιάστηκε το 2020 και ήταν το πρώτο μοντέλο, που εξελίχθηκε από το μηδέν από την CUPRA και δεν προέκυψε ως παραλλαγή ενός SEAT. Το όνομα του Formentor προέρχεται από ένα ακρωτήρι της Μαγιόρκας, ενώ το δυναμικό SUV με τα σπορ γονίδια αποτέλεσε από την πρώτη στιγμή το δημοφιλέστερο μοντέλο της CUPRA, κερδίζοντας έτσι με το σπαθί του μια ολική αναβάθμιση, που θα του επιτρέψει να συνεχίσει την επιτυχημένη εμπορική πορεία του.

Το ανανεωμένο CUPRA Formentor θα έρθει τον επόμενο μήνα στη χώρα μας, όπου η εισαγωγική εταιρεία έχει ήδη ανακοινώσει τις εκδόσεις μαζί με τις τιμές και τα εξοπλιστικά επίπεδα, ενώ εμείς είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε στην περιοχή της Βαρκελώνης, μαζί με το επίσης ανανεωμένο CUPRA Leon.

Το λίφτινγκ του Formentor είναι εκτεταμένο και αφορά τόσο το σχεδιαστικό, όσο το τεχνολογικό και το μηχανολογικό σκέλος. Οι Ισπανοί προίκισαν το πιο επιτυχημένο μοντέλο τους με μια νέα μάσκα με κυρίαρχα στοιχεία τη μύτη του καρχαρία, τους νέους προβολείς με τα τριγωνικά φωτιστικά σώματα LEE και εντελώς διαφορετικού σχήματος πλαίσιο γύρω από τις γρίλιες αντί του εξάγωνου, που υπήρχε στο απερχόμενο Formentor. Στα πλευρά ξεχωρίζουν οι νέες μεγάλες ζάντες 18 ή 19 ιντσών και τα στόμια των αεραγωγών ακριβώς πριν τους μπροστινούς τροχούς, που λειτουργούν όντως για την ψύξη των μηχανικών μερών και δεν έχουν απλά διακοσμητικό χαρακτήρα.

Στο πίσω μέρος παραμένει το τριγωνικό μοτίβο για τα φώτα LED, που συνδέονται με μια φωτεινή ταινία μεταξύ τους, ενώ το λογότυπο της CUPRA είναι φωτιζόμενο. Η ανακάλυψη του ονόματος Formentor παραπέμπει σε κυνήγι χαμένου θησαυρού, καθώς εμφανίζεται διακριτικά στις πίσω γωνίες του αμαξώματος, όταν ανάψουν τα φώτα.! Οι διαστάσεις του ανανεωμένου CUPRA Formentor δεν έχουν αλλάξει, με το μήκος να ανέρχεται σε 4,45 μέτρα και τη συνολική εικόνα του αυτοκινήτου να θέλγει συνδυάζοντας τα σπορ χαρακτηριστικά με έντονα δυναμικά στοιχεία.

Στο εσωτερικό είναι άμεσα ορατή η πρόθεση των Ισπανών να δημιουργήσουν μια premium ατμόσφαιρα και το καταφέρνουν περίφημα χρησιμοποιώντας μαλακά υλικά εκεί όπου υπήρχαν στο προηγούμενο Formentor σκληρά πλαστικά, ενώ το φιλέτο ανάμεσα στο πάνω και το κάτω τμήμα του κόκπιτ διαθέτει ανάγλυφες επιφάνειες τρισδιάστατης αισθητικής. Στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκεται το αναβαθμισμένο σύστημα πολυμέσων με τη μεγαλύτερη οθόνη 12,9 ιντσών, που ανήκει στο βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων, ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός και τα καλοσχεδιασμένα σπορ καθίσματα μπορούν να παραγγελθούν με υφασμάτινες ή δερμάτινες επενδύσεις, αλλά και με επενδύσεις προερχόμενες από ανακυκλωμένα υλικά. Οι χώροι είναι άκρως ικανοποιητικοί ακόμη και για τους πίσω επιβάτες, απλά ο αεροδυναμικός σχεδιασμός του πίσω μέρους του αμαξώματος περιορίζει λίγο την ορατότητα.

Η μεγάλη γκάμα επιλογών κινητήριων συνόλων αποτελεί σίγουρα ένα δυνατό επιχείρημα υπέρ του νέου CUPRA Formentor, καθώς περιλαμβάνει αμιγώς θερμικές και ήπια υβριδικές προτάσεις, ντιζελοκίνητες εκδοχές και επαναφορτιζόμενες Plug-in υβριδικές εκδόσεις με πολύ μεγαλύτερη ηλεκτρική αυτονομία σε σχέση με το παρελθόν.

Tο λανσάρισμα τους θα γίνει σταδιακά και όταν ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη της χρονιάς θα διατίθεται το Formentor με απλό βενζινοκινητήρα 1,5 λίτρων, 150 ίππους και εξάρι κιβώτιο, με το ίδιο μοτέρ σε συνδυασμό με ήπια υβριδική τεχνολογία, επίσης 150 άλογα και αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη και με δίλιτρο βενζινοκινητήρα στις εκδόσεις VZ με απόδοση 265 ίππους στην εμπροσθοκίνητη εκδοχή και 333 στην τετρακίνητη, οι οποίες συνδυάζονται με αυτόματο σασμάν τεχνολογίας DSG επτά σχέσεων.

Για τους οπαδούς της ντιζελοκίνησης υπάρχει δίλιτρη έκδοση TDI 150 ίππων, ενώ ο εξηλεκτρισμός του ανανεωμένου CUPRA Formentor πιστοποιείται με την ύπαρξη δύο Plug-in υβριδικών εκδόσεων, όπου συμβιώνουν αρμονικά ένας νέος βενζινοκινητήρας 1.5 TSI με έναν ηλεκτροκινητήρα και μια μπαταρία χωρητικότητας 19,7 kWh, η οποία συνιστά ένα τεράστιο άλμα σε σύγκριση με την προηγούμενη των 3,7 kWh. Έτσι εμφανίζουν οι δύο επαναφορτιζόμενες υβριδικές εκδόσεις του νέου CUPRA Formentor με 204 και 272 ίππους ισχύ έως και 100 χιλιόμετρα ηλεκτρική αυτονομία, ενώ πηγαίνουν πακέτο με αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG επτά σχέσεων.

Αρχικά, διαθέσιμα θα είναι τα κινητήρια σύνολα του 1,5 L (αμιγώς θερμικό και ήπια υβριδικό), ενώ το δίλιτρο με τους 204 PS, στο οποίο ποντάρει πολλά η εταιρεία, αναμένεται τον Οκτώβριο.

Στην Καταλωνία, δοκιμάσαμε την δίλιτρη έκδοση VZ του νέου CUPRA Formentor με τους 245 PS, όπου το SUV επιταχύνει πολύ σβέλτα, βγάζοντας έναν σπορ ήχο από την εξάτμιση. Παράλληλα, προσφέρει εξαιρετική πρόσφυση στις στροφές, ιδιαίτερα αν επιλέξεις το αντίστοιχο πρόγραμμα οδήγησης. Το τιμόνι του CUPRA Formentor είναι ακριβές και για ένα SUV αυτής της κατηγορίας πραγματικά πολύ ευχάριστο σε αίσθηση, ενώ εξαιρετικά αποτελεσματικά αποδείχθηκαν και τα φρένα τις στιγμές που τα χρειαστήκαμε.

Συνολικά, η εικόνα του νέου Formentor στο δρόμο είναι άκρως ικανοποιητική και συνδυάζει σίγουρα το σπορ DNA της CUPRA με την άνεση που απαιτεί το κοινό της συγκεκριμένης κατηγορίας. Βέβαια, θα παρουσιάσουμε προσεχώς και τις πιο εμπορικές εκδόσεις των 1,5 L όπου θα δούμε την εικόνα του αυτοκινήτου και με τα δεδομένα αυτών των μοντέλων.

Στο τιμόνι του νέου CUPRA Leon

To Leon κατέχει μια πολύ ιδιαίτερη θέση στη γκάμα της CUPRA, καθώς πρόκειται για το πρώτο μοντέλο της νέας μάρκας, όταν αυτονομήθηκε από τη SEAT. Το λίφτινγκ του Leon ακολουθεί την ίδια λογική με εκείνο του Formentor και αποτυπώνεται οπτικά στη νέα μάσκα με τη διαφοροποιημένη ποδιά και τα τριγωνικά φωτιστικά στοιχεία των LED προβολέων, τα οποία αντιγράφουν τον σχεδιασμό του λογότυπου της CUPRA. Οι διαστάσεις του νέου CUPRA Leon παραμένουν ίδιες με του απερχόμενου μοντέλου, τόσο στις πεντάθυρες εκδόσεις, όσο και στις στέισον βάγκον με τη χαρακτηριστική ονομασία Sportstourer.

Στο πίσω μέρος έχουμε επίσης τριγωνικού σχήματος φώτα, που συνδέονται με μια φωτεινή λωρίδα, όπως συμβαίνει πλέον με τα περισσότερα μοντέλα του ομίλου Volkswagen, έχει αλλάξει ο σχεδιασμός του προφυλακτήρα, το λογότυπο της CUPRA φωτίζει γλυκά στο σκοτάδι, ενώ βλέποντας το αυτοκίνητο από πλάγια ξεχωρίζουν κυρίως οι καλαίσθητες ζάντες των 18 και 19 ιντσών.

Στην καμπίνα επιβατών έχουν περιοριστεί αισθητά οι επιφάνειες με σκληρά πλαστικά, προβλέπεται ψηφιακός πίνακας οργάνων και η κεντρική οθόνη των 12,9 ιντσών για το προηγμένο infotainment system διαθέτει μεταξύ άλλων φωτιζόμενες μπάρες slider. Οι χώροι είναι αξιοπρεπέστατοι, το ίδιο και το πορτμπαγκάζ, με όγκο που διαφοροποιείται ανάλογα με τα κινητήρια σύνολα, καθώς οι υβριδικές τεχνολογίες ‘’κλέβουν’’ λίτρα.

Οι υποψήφιοι πελάτες έχουν ίδιες δυνατότητες επιλογής κινητήρων, όπως στο ανανεωμένο Formentor, με τη διαφορά ότι το CUPRA Leon δεν διατίθεται με ντιζελοκινητήρα και η κορυφαία έκδοση VZ με δίλιτρο βενζινοκινητήρα TSI και επτατάχυτο αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG αποδίδει 300 ίππους.

Η δοκιμή μας επί ισπανικού εδάφους έγινε με ένα  CUPRA Leon plug-in υβριδικό με 272 PS. Η συνεργασία του νέου υπερτροφοδοτούμενου βενζινοκινητήρα 1,5 L με τον ηλεκτροκινητήρα ήταν πολύ καλή και ουσιαστικά η μετάβαση από το ένα μοτέρ στο άλλο και η συνδυαστική λειτουργία τους είναι τόσο ομαλές που δεν γίνονται αισθητές στον οδηγό και στους επιβάτες.

Το αυτοκίνητο είναι αρκετά σπιρτόζο, τόσο στην επιτάχυνση από στάση όσο και σε κίνηση, ωστόσο δεν πρόκειται για κάποιο καθαρόαιμο σπορ μοντέλο, αλλά για ένα σβέλτο, οικογενειακό αυτοκίνητο, ιδιαίτερα στην έκδοση wagon (Sportstourer).

Στα μείον του θα αναφέραμε τους αρκετά έντονους αεροδυναμικούς θορύβους στον αυτοκινητόδρομο, που φτάνουν στα αυτιά των επιβατών, σε αντίθεση με τη λειτουργία των μηχανικών μερών, η οποία είναι πάρα πάρα πολύ διακριτική. Η οδική συμπεριφορά του CUPRA Leon ήταν πολύ ισορροπημένη και μάλιστα ακόμη και στο πρόγραμμα με την πιο άνετη ρύθμιση το σύστημα διεύθυνσης παραμένει άμεσο και οι σφιχτές αναρτήσεις αποσβένουν πολύ καλά τους κραδασμούς.

Πάντως, θα πρέπει να πούμε ότι η plug-in τεχνολογία προσθέτει βάρος στο αυτοκίνητο και αυτό επηρεάζει σαφέστατα σε ένα βαθμό τα σπορ χαρακτηριστικά του στο δρόμο. Και για το CUPRA Leon ισχύει ό,τι και για το Formentor, δηλαδή αναμένουμε τις πιο «προσιτές» εκδόσεις για να εξάγουμε ασφαλέστερα συμπεράσματα.