Μπορεί κανείς, ενδεχομένως, να αμφισβητήσει τον ισχυρισμό της Nissan ότι το Qashqai είναι το μοντέλο που ίδρυσε την κατηγορία των crossover οχημάτων, με την εμφάνιση της πρώτης του γενιάς το 2006, εκείνο, όμως, που δεν μπορεί να αμφισβητήσει είναι το πόσο δημοφιλές έχει υπάρξει στη 18χρονη πορεία του το συγκεκριμένο SUV, που έχοντας ευρωπαϊκό προσανατολισμό, κατασκευαζόταν –από την πρώτη στιγμή– στο μεγάλο εργοστάσιο της ιαπωνικής εταιρείας στο Sunderland της Μεγάλης Βρετανίας. Kαι μιλώντας για δημοφιλία, σε αυτήν ακριβώς τη χώρα το εν λόγω SUV της Nissan έχει κάνει κυριολεκτικά θραύση, με τα στοιχεία να λένε χαρακτηριστικά ότι σε κάθε 400 μέτρα θα βρεις μπροστά σου και ένα Qashqai! H αλήθεια είναι ότι το Qashqai υπήρξε δεόντως δημοφιλές και στη χώρα μας και, παρ’ όλο που αντίστοιχο ελληνικό στοιχείο σχετικά με το πόσο συχνά το συναντάμε στον δρόμο δεν έχουμε, η αλήθεια είναι ότι αποτελεί μία ισχυρότατη διαχρονικά παρουσία στην αγορά αυτοκινήτου της Ελλάδας.
Η ώρα της ανανέωσης
Ακόμα, όμως, και το πιο καλό και πετυχημένο εμπορικά αυτοκίνητο πρέπει κάθε τόσο να αλλάζει για να επιστρέψει βελτιωμένο με τη μορφή είτε ενός εντελώς καινούργιου είτε ενός ανανεωμένου “facelift” μοντέλου, για να προσελκύσει ξανά το ενδιαφέρον του υποψήφιου αγοραστή – και το αυτοκίνητο που βλέπετε στις φωτογραφίες είναι το ανανεωμένο Nissan Qashqai (MY2024), το οποίο εντάσσεται στο πλαίσιο της τρίτης γενιάς του δημοφιλούς SUV που λανσαρίστηκε το 2021 και έχει πετύχει μέχρι σήμερα 350.000 πωλήσεις.
Και ξεκινώντας αναπόφευκτα από αυτά που βλέπει ο εξωτερικός παρατηρητής, θα σταθούμε σε δύο στοιχεία, με πρώτο και πιο χαρακτηριστικό την εντελώς νέα μάσκα που προσέδωσε στο αυτοκίνητο επιπλέον δυναμισμό, και δεύτερο –πιο διακριτικό– τα πίσω φώτα που εφοδιάστηκαν με τεχνολογία led διαμορφώνοντας ένα πιο high tech πίσω μέρος. Ενώ στο εσωτερικό τον λόγο έχουν μια σειρά από νέες επιλογές υλικών στις επενδύσεις του ταμπλώ και των θυρών που προσδίδουν έναν αέρα πολυτέλειας στο Qashqai που, ούτως ή άλλως, μας είχε πείσει σε σχέση με την ποιότητα κατασκευής του από την πρώτη στιγμή που οδηγήσαμε την τρίτη γενιά του μοντέλου, πριν από τρία περίπου χρόνια.
Η απόδοση του πολιτισμού
Θέλοντας, τώρα, να περάσουμε στις «αόρατες», αλλά ενδεχομένως πιο ουσιαστικές αλλαγές, οφείλουμε να επισημάνουμε αυτό που διαπιστώσαμε οδηγώντας το νέο Nissan Qashqai στην υβριδική του έκδοση e-Power, στην Πορτογαλία, όπου βρεθήκαμε στο πλαίσιο της σχετικής πανευρωπαϊκής παρουσίασης στους εκπροσώπους του ειδικού Τύπου: τον πολύ υψηλού επιπέδου πολιτισμό που χαρακτηρίζει τις μετακινήσεις με το ιαπωνικό SUV.
Δεν θέλουμε να είμαστε απόλυτοι, αλλά το Nissan Qashqai ήταν και παραμένει ένα από τα πλέον αθόρυβα και πιο άνετα αυτοκίνητα της κατηγορίας. Ενώ στην περίπτωση του e-Power, που διαθέτει το γνωστό αυτοφορτιζόμενο υβριδικό (full hybrid) σύστημα σειριακής λειτουργίας, θα πούμε ότι αυτό κυριολεκτικά μάς εξέπληξε με το πόσο περιορισμένος ήταν ο θόρυβος που έφτανε στην καμπίνα, όταν ζητούσαμε πλήρη επιτάχυνση με το γκάζι στο πάτωμα και ο βενζινοκινητήρας αναγκαζόταν να δουλέψει σε πολύ ψηλές στροφές – κάτι που έχει να κάνει με τη βελτίωση της ηχομόνωσης μέσω της αύξησης του πάχους των κρυστάλλων των παραθύρων και με κάποια νέα ηχομονωτικά υλικά. Πολύ δύσκολα στον τομέα αυτόν το Qashqai e-Power θα βρει αντίπαλο μεταξύ των πλήρως υβριδικών προτάσεων της αγοράς, ενώ και στον τομέα της άνεσης της ανάρτησης, όπου είναι βέβαιον ότι θα βρει κάποιους δύσκολους αντιπάλους, τα καταφέρνει εξαιρετικά συνδυάζοντας την υψηλή απορροφητικότητα με τα «σωστά» δυναμικά χαρακτηριστικά: δεν πλέει, δεν γέρνει υπερβολικά, στρίβει σωστά και πληροφορεί, επίσης σωστά, τον άνθρωπο που κρατά στα χέρια του το τιμόνι.
Και, βέβαια, όλα αυτά στην περίπτωση του e-Power συνδυάζονται με χαμηλή κατανάλωση – 5,8 L/100 km, είδαμε εμείς στο trip computer (πολύ κοντά στα επίσημα κατά WLTP 5,1-5,3 L/100 km) οδηγώντας ήρεμα, αλλά όχι ιδιαίτερα αργά–, και με λογικά επίπεδα καλές επιδόσεις. Σημειώστε, δε, ότι ο οδηγός έχει τη δυνατότητα να επιλέξει λειτουργία οχήματος “drive mode”, μεταξύ των Sport, Normal και ECO, διαμορφώνοντας, αντίστοιχα, τη συμπεριφορά του συστήματος κίνησης, αλλά και να ρυθμίζει τον βαθμό ανάκτησης ενέργειας κατά την επιβράδυνση (φρενάρισμα με τον ηλεκτροκινητήρα), επιλέγοντας είτε “B” στον επιλογέα ταχυτήτων είτε το λεγόμενο “One Pedal”.
Και αν θέλει κανείς να αναφέρει ένα ψεγάδι του συστήματος, αυτό θα το αναζητήσει στην τελική ταχύτητα, που «περιορίζεται» στα 170 km/h – με το ερώτημα, βέβαια, κατά πόσον χρειάζεται κανείς τη δυνατότητα για μεγαλύτερη ταχύτητα να είναι υπαρκτό… Από την άλλη, το Qashqai e-Power, με 7,9’’ για τα 0-100 km/h, είναι σαφώς πιο γρήγορο στις επιταχύνσεις από τις mild hybrid εκδόσεις 1.3 DIG-T, τόσο των 140 όσο και των 158 PS (0-100 km/h σε 10,2’’ και 9,2’’, αντίστοιχα), οι οποίες υστερούν έναντί του στον τομέα της κατανάλωσης, χωρίς, όμως, να σημαίνει ότι με απόλυτα κριτήρια δεν είναι οικονομικές (6,3 έως 6,5 L/100 km).
Ψηφιακός μετασχηματισμός
Η ανανέωση του Nissan Qashqai έχει, όμως, και μία άλλη πλευρά, αυτήν της μικροηλεκτρονικής και των ψηφιακών υπηρεσιών, με το ανανεωμένο μοντέλο να έρχεται φορτωμένο με ένα πλήθος περισσότερο ή λιγότερο προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού και εν γένει άνεσης. Ανάμεσά τους, το εξελιγμένο Around View Monitor (AVM) που διαθέτει τώρα και λειτουργία 3D, επιτρέποντας στον οδηγό να βλέπει το αυτοκίνητο όχι μόνον από ψηλά, αλλά και να επιλέγει ένα από τα οκτώ διαφορετικά σημεία προβολής των εξωτερικών καμερών, ενώ άκρως εντυπωσιακό βοήθημα αποτελεί η δυνατότητα απεικόνισης του χώρου κάτω ακριβώς από το αυτοκίνητο, στοιχείο που διευκολύνει τους ελιγμούς σε στενούς χώρους με κράσπεδα, κ.λπ.
Και αποφεύγοντας να προχωρήσουμε σε παράθεση της εμπλουτισμένης λίστας των προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, θα σταθούμε σε κάτι που θεωρούμε εξαιρετικά χρήσιμο: στο “Driver Assist Custom Mode”, τη δυνατότητα, δηλαδή, που έχει ο οδηγός να προεπιλέξει όλα τα συστήματα που επιθυμεί να είναι ενεργά και να μεταβαίνει σε αυτή την κατάσταση με μία μόνο κίνηση!
Τα καλύτερα σχόλια θα κάνουμε, τέλος, για τις ενσωματωμένες υπηρεσίες της Google – ναι, δεν χρειάζεται να συνδεθείτε μέσω Android Auto για να έχετε Google Maps, ενώ ιδιαιτέρως αξιοσημείωτη είναι η χρησιμότητα του Google Assistant, μέσω του οποίου μπορείς με φωνητικές εντολές να ρυθμίσεις εύκολα και γρήγορα ένα πλήθος λειτουργιών, χωρίς να πάρεις τα μάτια σου από τον δρόμο.
Σημειώστε, τέλος, ότι το ανανεωμένο Qashqai συνοδεύεται από έναν ενδιαφέροντα τιμοκατάλογο, με την έκδοση 1.3 140 PS M/T να ξεκινά από 29.990 €, την 1.3 158 PS X-Tronic από 32.990 €, την 1.3 158 PS X-Tronic 4WD από 36.990 € (όλες τους, Mild Hybrid) και την e-Power 190 PS από 39.990 €.