Test Drive: Citroen C5 Aircross Hybrid 136 e-DCS6 - Πιο οικονομικό άλλα πάντα άνετο


Το είδαμε όταν πρωτοεμφανίστηκε το 2019 και αμέσως έγινε ένα από τα αγαπημένα οικογενειακά. Ή, μήπως, SUV; Ή, μήπως, MPV; Μην μπερδευτείτε. Το C5 Aircross ήταν και είναι όλα αυτά και πλέον είναι και υβριδικό.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 28/8/2024

Είναι διαφορετικό, είναι casual και εξωστρεφές. Κι ενώ είναι μεγάλο, στα όρια του ανοικονόμητου (μήκος 4,5 m, ύψος 1,69 m, πλάτος 1,97 m και απόσταση από το έδαφος στα 230 mm), το C5 Aircross έχει σχεδιαστικά ευρήματα που το κάνουν μοναδικό. Θέλετε η μάσκα; Θέλετε τα πλαϊνά προστατευτικά, θέλετε οι λεπτομέρειες και η αίσθηση ενός casual αυτοκινήτου; Ό,τι κι αν είναι τούτο το αυτοκίνητο, έχει κερδίσει διακρίσεις και πολλούς ευχαριστημένους οικογενειάρχες. Και τώρα, σε μια μικρή, αλλά με τεχνολογική ουσία ανανέωση, το C5 μπήκε (και αυτό) στην εποχή της υβριδικής τεχνολογίας.

Και ξαφνικά, υβριδικό

Βασισμένο στη νέα πρόταση του ομίλου Stellantis και όπως ήδη έχουμε αρχίσει να το βλέπουμε σε μοντέλα του ομίλου, το καινούργιο υβριδικό σύστημα συνιστά μια συμπαγή και ελαφριά υλοποίηση και για έναν-δυο λόγους είναι διαφορετικό από αρκετά υβριδικά σύνολα εκεί έξω. Το σύστημα μετάδοσης κίνησης διαθέτει μια μπαταρία 48V τοποθετημένη κάτω από το εμπρός αριστερό κάθισμα που επαναφορτίζεται κατά τη διάρκεια της οδήγησης, έναν βενζινοκινητήρα PureTech 136 PS, ο οποίος έχει σχεδιαστεί ειδικά για να φιλοξενήσει το νέο υβριδικό σύστημα, σε συνδυασμό με ένα νέο «εξηλεκτρισμένο» κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη ë-DCS6 και έναν ηλεκτροκινητήρα 29 PS.

Η 48βολτη υβριδική τεχνολογία δεν είναι απλώς μια επικουρική λύση για να μειωθεί η κατανάλωση ή να αυξηθεί η παροχή ισχύος. Κάτι που μπορεί να γίνει ούτως ή άλλως, μιας και ο ηλεκτροκινητήρας μόνιμου μαγνήτη που βρίσκεται ενσωματωμένος στο κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη (νέα εποχή –και– για τη Citroen που ενσωματώνει πλέον κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 6 σχέσεων) είναι εξαιρετικά αποδοτικός, με ισχύ 29 PS και ροπή 55 Nm. Όπως ενημερωνόμαστε είναι αυτή η υβριδική τεχνολογία αρκετά ισχυρή για να επιτρέψει στο βαρύ σκαρί να κινηθεί και αμιγώς ηλεκτρικά «για χαμηλές απαιτήσεις ροπής, σε χαμηλές ταχύτητες, κατά τους ελιγμούς ή την επιβράδυνση και βοηθά τον βενζινοκινητήρα κατά την εκκίνηση» για μικρές αποστάσεις (εκατοντάδες μέτρων κάθε φορά), εφόσον η ενσωματωμένη μπαταρία ιόντων λιθίου ενεργειακής χωρητικότητας 0,432 kWh έχει επαρκή φόρτιση η οποία προέρχεται από την πέδηση. Η οποία, με τη σειρά της, και μέσω του ηλεκτροκινητήρα που λειτουργεί ως γεννήτρια με ισχύ 33 PS για τη φόρτιση της μπαταρίας μειώνει τη φθορά των φρένων.

Όμως βοηθά και τον βενζινοκινητήρα να επιτύχει καλύτερες και πιο άμεσες ρεπρίζ προσφέροντας, ωστόσο, όχι και τους 29 PS, αλλά μόνον 12 PS (κάτι είναι κι αυτό). Για να δούμε τι νέο κομίζει συγκριτικά με το απλό C5 Aircross, να αναφέρουμε ότι με 127g CO2/km, τούτο το C5 Aircross εκπέμπει 9% λιγότερο CO2 από την απλή, βενζινοκίνητη έκδοση. Να πούμε ακόμα ότι το παλιό C5 Aircross με το 8άρι αυτόματο κιβώτιο και τους 131 PS ήταν ένα δέκατο βραδύτερο στο 0-100 km/h, με 188 km/h τελικής (200 km/h το νέο C5 Aircross). Το σημαντικότερο, όμως, είναι ότι η μέση κατανάλωση έχει πλέον μειωθεί από τα 6,6 L/100 km στα 5,7 L/100 km. Για το τέλος αφήσαμε το πιο ενδιαφέρον στοιχείο: Το νέο κιβώτιο χρησιμοποιεί και τις 6 σχέσεις παίρνοντας ροπή από τον ηλεκτροκινητήρα και δεν λειτουργεί ως μονοτάχυτο (το πιο σύνηθες σε μια αμιγώς ηλεκτρική υλοποίηση). Έτσι, σε κάθε περίπτωση η χρήση του κιβωτίου παραμένει κοινή με αυτήν ενός συμβατικού αυτοκινήτου.

Προς την κατεύθυνση της βιώσιμης μετακίνησης, όμως, έχουν γίνει και άλλα πράγματα στο μηχανολογικό πεδίο. Μαθαίνουμε, λοιπόν, ότι ο 1.2 PureTech βενζινοκινητήρας που γνωρίζουμε εδώ και χρόνια από τους Γάλλους, έγινε… αγνώριστος με εξελιγμένο το 40% των εξαρτημάτων του. Λειτουργεί σε κύκλο Miller, φορά turbo μεταβλητής γεωμετρίας και καδένα χρονισμού έχοντας βελτιωμένη θερμική απόδοση και παράγοντας, πλέον, 136 PS στις 5.500 rpm και 230 Nm στις 1.750 rpm. Ο δε ηλεκτροκινητήρας, ο μετατροπέας και η ECU είναι όλα ενσωματωμένα σε ένα συμπαγές πακέτο.

Και κάτι ακόμα εξαιρετικά χρήσιμο: χάρη σε έναν inverter, μέρος της ηλεκτρικής ενέργειας που παράγεται από το 48βολτο ηλεκτρικό σύστημα μετατρέπεται σε ισχύ 12V για την τροφοδοσία του ενσωματωμένου εξοπλισμού του αυτοκινήτου. Με αυτόν τον τρόπο, δύο ξεχωριστά ηλεκτρικά δίκτυα μπορούν να λειτουργούν παράλληλα.

Οδηγώντας

Και αφού σας ρίξαμε στα βαθιά με την τεχνολογία, ας δούμε πώς λειτουργεί όλο αυτό. Εκ πρώτης, ο οδηγός μπορεί να δει στην ειδικά διαμορφωμένη ψηφιακή οθόνη που επέχει ρόλο πίνακα οργάνων πληροφορίες για την υβριδική οδήγηση με στροφόμετρο σε μπλε χρώμα που δείχνει την 100% ηλεκτρική λειτουργία οδήγησης, τη ροή ενέργειας του υβριδικού συστήματος, την ένδειξη φόρτισης μπαταρίας, τη λειτουργία οδήγησης, Charge, Eco, Power, μέσω μιας μπάρας και το ποσοστό της απόστασης που διανύθηκε σε ηλεκτρική λειτουργία. Επιλέγοντας ανάμεσα από τα προγράμματα Sport, Normal και Eco έχεις μια ανάλογη αίσθηση και από τα paddles αλλαγών σχέσεων στο τιμόνι μπορείς να αλλάξεις ταχύτητες όταν λειτουργεί ο βενζινοκινητήρας (θυμηθείτε, και ο ηλεκτροκινητήρας).

Σε αμιγώς ηλεκτρική κίνηση ο συριγμός του μοτέρ θυμίζει… τρόλεϋ σε μικρογραφία και όταν μπει σε λειτουργία και ο κινητήρας βενζίνης θα ακουστεί συνδυασμός των δύο κόσμων, αλλά σε διόλου ενοχλητικές ποσότητες. Ενίοτε θα ακουστούν και οι αλλαγές ταχυτήτων, αλλά αυτό είναι κάτι που μπορεί να ακούγεται σε πολλά διπλοσύμπλεκτα κιβώτια. Η άνεση είναι απίθανα προσεγμένη και μόνον μερικές φορές οι ταλαντώσεις σε κυματισμούς θα θυμίσουν ότι τούτο το αυτοκίνητο ούτε μικρό είναι ούτε γεννημένο για πίστες, αλλά για εκδρομές. Συνολικά, εδώ η αίσθηση του αυτοκινήτου παραμένει ανόθευτα γαλλική, με το C5 Aircross Hybrid 136 ë-DCS6 να διατηρεί στο ακέραιο την άνεση και τα χαρακτηριστικά που γνωρίσαμε έχοντας ως συμμάχους την ανάρτηση με τα αμορτισέρ με υδραυλικά bump stops και τα χορταστικά και άνετα καθίσματα, αλλά και τα στάνταρ ηχομονωτικά μπροστινά πλαϊνά κρύσταλλα.

Έχουμε, έτσι, ήδη τη βάση για άνεση υψηλού επιπέδου. Και μαζί έχουμε την ευρυχωρία που ξέρουμε και τη  MPV χρηστικότητα (τρία ανεξάρτητα καθίσματα πίσω κινούμενα σε ράγιες κατά 150 mm. Οι ανέσεις, λοιπόν, υψηλού επιπέδου και η ασφάλεια ομοίως, αφού το ADAS, ακόμα και στη βασική έκδοση, είναι καλό. Σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος (έως 85 km/h) με λειτουργία αναγνώρισης πεζών, Σύστημα προειδοποίησης σύγκρουσης, Ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας (από 65 έως 180 km/h) και Προσαρμογή ορίου ταχύτητας στον Ρυθμιστή/Περιοριστή ταχύτητας. Βάλτε, τώρα, και την 5ετή εργοστασιακή εγγύηση και για τιμή από 31.500 € (27.000 € για τη συμβατική με μηχανικό κιβώτιο) έχετε μια σοβαρή αναβάθμιση στον μηχανολογικό τομέα που αναβαθμίζει το ζεν με την σε μικρές δόσεις ηλεκτροκίνηση και κάνει καλό στην τσέπη σας σε ό,τι αφορά στη χρήση (κατανάλωση και χαμηλά τέλη), αλλά και το περιβάλλον.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ CITROEN C5 Aircross Hybrid 136 e-DCS6 2024   TIMH €31.500   ΤΕΛΗ €81,28

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.199, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 100(136)/5.500 (29)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 230/1.750 (55)

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,2 sec, τελική 200 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,7 L/100km, 127 g/km

CITROEN C5 Aircross Hybrid 136 e-DCS6 2024

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΕΥΡΥΧΩΡΙΑ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΥΒΡΙΔΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ.

ΚΑΤΑ ΕΡΓΟΝΟΜΙΑ, ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ INFOTAINMENT, ΗΧΟΣ ΚΙΒΩΤΙΟΥ.