First Drive: Οδηγούμε στην Ισπανία το νέο CUPRA Tavascan


Το Car and Driver ταξίδεψε στην έδρα της Cupra, την Βαρκελώνη, για να οδηγήσει το δεύτερο αμιγώς ηλεκτρικό μοντέλο της, με το SUV coupe αμάξωμα και την αιχμηρή σχεδιαστική γραμμή που μας έχει συνηθίσει.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤ.: CUPRA
  • 29/5/2024

Το ημερολόγιο έδειχνε 2018 όταν η CUPRA έκοψε τον «ομφάλιο λόρο» με τη Seat και επέλεξε να προχωρήσει ως ανεξάρτητο brand. Από το πρώτο κιόλας αυτοκίνητο που παρουσίασε, το Formentor, κέρδισε τις εντυπώσεις με την ιδιαίτερη σχεδιαστική γραμμή και άμεσα έγινε ταυτόσημη με την ονομασία της.

Πλέον, οδεύουμε προς έναν αμιγώς ηλεκτρικό στόλο και οι αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν τσεκάρει τις ημερομηνίες που οι γκάμες τους θα αποτελούνται αποκλειστικά από EVs. Η CURPA έχει «λοκάρει» το 2030.

Έκανε το πρώτο βήμα με το Born και πριν από λίγο καιρό αποκάλυψε τη δεύτερη αμιγώς ηλεκτρική της πρόταση, το Tavascan. Ένα SUV coupe που θέλει να ενσωματώσει τους δύο ακρογωνιαίους λίθους τής φιλοσοφίας της: το ελκυστικό design και τις επιδόσεις.

Κάπως έτσι δεχθήκαμε με χαρά την πρόσκληση της CUPRA να ταξιδέψουμε στην έδρα της, την Βαρκελώνη και να το οδηγήσουμε, για να διαπιστώσουμε πόσο πιστό έχει μείνει στην... οικογενειακή παράδοση.

Έχει «πρόσωπο»

Η πρώτη επαφή με το Tavascan έγινε στο πάρκινγκ του αεροδρομίου της Βαρκελώνης, αμέσως μετά την άφιξή μας. Σχεδιαστικά έχει «πατήσει» στο πρωτότυπο που παρουσιάστηκε το 2019 στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης και οι ομοιότητες είναι αρκετές.

Το μήκος είναι 4.644 mm, το πλάτος 1.861 mm, το ύψος 1.597 mm και το μεταξόνιο φτάνει τα 2.766 mm. Η ανάπτυξη έγινε στην πλατφόρμα MEB του Ομίλου Vag την οποία μοιράζεται, μεταξύ άλλων, με τα Audi Q4 e-tron, Skoda Enyaq iV και VW ID.5. Η αλήθεια είναι ότι η πρώτη ματιά εμφανίζει κοινές αναλογίες με τα «ξαδελφάκια» του, ωστόσο, όσο το παρατηρεί κανείς τόσο περισσότερο αντιλαμβάνεται ότι έχει γίνει αρκετή δουλειά για να έρθει η πολυπόθητη διαφοροποίηση.

Το δυνατό σχεδιαστικό σημείο είναι το μπροστινό μέρος (η CUPRA το ονομάζει «ρύγχος καρχαρία») όπου ξεχωρίζει το καπό με τις ανάγλυφες επιφάνειες και το φωτιζόμενο λογότυπο. Εξίσου εντυπωσιακή είναι και η σχεδίαση των φωτιστικών σωμάτων, με τη χαρακτηριστική υπογραφή των τριών τριγώνων.

Όπως ισχύει σε κάθε ηλεκτρικό αυτοκίνητο, η αεροδυναμική είναι μείζονος σημασίας και έτσι οι δημιουργοί του φρόντισαν να κρατήσουν χαμηλά τον συντελεστή οπισθέλκουσας (Cd: 0,26). Αεροδυναμικές «πινελιές» υπάρχουν και στο προφίλ όπου τα ειδικής σχεδίασης καλύμματα των τροχών κατευθύνουν καλύτερα τη ροή του αέρα, μειώνοντας τον στροβιλισμό και βοηθώντας το αυτοκίνητο να μεγιστοποιήσει την αποδοτικότητά του, ενώ στο ίδιο αεροδυναμικό «μετερίζι» είναι και ο διαχύτης στο πίσω μέρος, όπου συν τοις άλλοις αυξάνει οπτικά το πλάτος του αυτοκινήτου και προσθέτει πόντους στον δυναμικό χαρακτήρα του.

Και τα SUV coupe έχουν… χώρους

Πάμε στο εσωτερικό όπου όταν ανοίξαμε την πόρτα διαπιστώσαμε πως το σχεδιαστικό «πάρτυ» συνεχίζεται. Το μάτι πέφτει πάνω στην κεντρική κονσόλα «Y-bone» που δημιουργεί «γέφυρα» και καταλήγει στην κεντρική αιωρούμενη 15άρα οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων (η μεγαλύτερη που έχει τοποθετηθεί σε μοντέλο της CUPRA) από την οποία απουσιάζουν οι φυσικοί διακόπτες.

Αυτή τη «γέφυρα» ο κατασκευαστής την ονομάζει spine (ραχοκοκαλιά) και η αλήθεια είναι ότι η επιλογή της έγινε καθαρά για οπτικούς λόγους, μιας και ο μοναδικός διακόπτης που φιλοξενεί (alarm) θα μπορούσε να είχε τοποθετηθεί εύκολα σε κάποιο σημείο του ταμπλώ. Πάντως είναι όμορφη…

Πόντους στη sport εικόνα του αυτοκινήτου προσθέτει τόσο το flat bottom τιμόνι αλλά και τα bucket καθίσματα που προσφέρουν άνεση και πλευρική στήριξη, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι περιλαμβάνονται στον στάνταρ εξοπλισμό. Αυτό που δεν υπάρχει στον βασικό εξοπλισμό -όπως συμβαίνει και στα άλλα EV του Ομίλου Vag που βασίζονται στη πλατφόρμα MEB (βλέπε VW ID.5)- είναι η αντλία θερμότητας.

Όσο περιεργαζόμασταν το εσωτερικό και προσπαθούσαμε να βρούμε το σωστό σετάρισμα των καθισμάτων για να ξεκινήσουμε τη δοκιμή, διαπιστώσαμε, προς μεγάλη μας έκπληξη, ότι παρά την SUV coupe σιλουέτα, το Tavascan τα έχει πάει περίφημα στην ευρυχωρία. Κοιτώντας το απ’ έξω, το «γλυκό» κόψιμο της οροφής στο πίσω μέρος σε προετοιμάζει για ένα κλειστοφοβικό εσωτερικό, ειδικά στη δεύτερη σειρά καθισμάτων. Στην πράξη αυτό δεν ισχύει και οι πίσω επιβάτες θα νιώσουν άνετα αφού υπάρχει αρκετός χώρος τόσο πάνω από τα κεφάλια όσο και μπροστά από τα γόνατα. Σε αυτό συμβάλει και η απουσία κεντρικού τούνελ στο πάτωμα.

Την ίδια στιγμή οι επιβάτες θα βρουν αρκετές έξυνες επιλογές αποθήκευσης για μικροαντικείμενα, ενώ η λειτουργικότητα ενισχύεται και από τη χωρητικότητα των 540 L του χώρου αποσκευών που θα βολέψει με άνεση τα μπαγκάζια μιας οικογένειας.

Veloz, όπως λέμε γρήγορο

Το CUPRA Tavascan είναι διαθέσιμο σε δύο εκδόσεις, την Endurance και την τετρακίνητη VZ που  οδηγήσαμε στη Βαρκελώνη (η ονομασία προέρχεται από την ισπανική λέξη veloz που σημαίνει γρήγορο). Το κοινό σημείο είναι η μπαταρία ιόντων λιθίου με πρισματικές κυψέλες και ωφέλιμη χωρητικότητα 77 kWh που έχει τοποθετηθεί μέσα σε δομή αλουμινίου, συμβάλλοντας στην αύξηση της ακαμψίας και στη διατήρηση του κέντρου βάρους χαμηλά. Ιδανική είναι και η κατανομή της μάζας (49:51) βελτιώνοντας σημαντικά την ευελιξία του αυτοκινήτου των 2.273 kg.

Η Endurance εξοπλίζεται με έναν ηλεκτροκινητήρα στον πίσω άξονα (πίσω κίνηση) που αποδίδει 210 kw (286 PS), 545 Nm ροπής, ενώ η αυτονομία που ανακοινώνει η CUPRA είναι 568 km. Στην τετρακίνητη έκδοση υπάρχουν δύο ηλεκτροκινητήρες, ένας σε κάθε άξονα, όπου αποδίδουν 250 kW (340 PS) με τη ροπή να παραμένει ίδια και την επίσημη αυτονομία σε αυτή την περίπτωση να πέφτει στα 545 km. Όσο για τις επιδόσεις, τα πρώτα 100 km/h από στάση έρχονται σε 5,5 sec. ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 180 km/h.

Για τη φόρτιση της μπαταρίας το CUPRA Tavascan μπορεί να συνδεθεί τόσο σε δίκτυα AC (έως 11 kW) όσο και DC (έως 135 kW). Στη μέγιστη ισχύ η μπαταρία μπορεί να φτάσει από το 10% στο 80% σε λιγότερο από μισή ώρα, ενώ σε περιπτώσεις ανάγκης μπορούν να προστεθούν 100 km αυτονομίας μέσα σε μόλις 7 λεπτά.

Οδηγώντας στους δρόμους της Βαρκελώνης

Στη σύντομη βόλτα μας με το CUPRA Tavascan διαπιστώσαμε ότι το αυτοκίνητο είναι αρκετά ευχάριστο για τον οδηγό που θα το πάρει στα χέρια του και τα σχεδόν 4,7 m του δεν θα τον προβληματίσουν, ακόμα και αν κινηθεί στους κεντρικούς δρόμους μιας πόλης. Η δύναμη των δύο ηλεκτροκινητήρων εμφανίζεται αβίαστα όταν το πόδι βυθιστεί στο δεξί πεντάλ και το τιμόνι υπακούει και μεταφέρει σωστά τις πληροφορίες στον οδηγό, ενώ βάζει εύκολα το «ρύγχος του καρχαρία» στο σημείο που θα σημαδέψει.

Εκεί ωστόσο που το απολαύσαμε ήταν στον αυτοκινητόδρομο. Η κύλισή του είναι εξαιρετική, το πάτημά του στιβαρό, η καμπίνα απομονώνεται από τους εξωτερικούς ήχους και οι επιβάτες μπορούν να απολαύσουν ένα ήρεμο και άνετο ταξίδι.

Αρκετά καλή είναι και η λειτουργία της ανάρτησης (γόνατα MacPherson μπροστά, πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω), με τις αστοχίες του οδοστρώματος να φιλτράρονται επαρκώς και να μην μεταφέρονται στην καμπίνα έντονοι κραδασμοί.

Η έλευση του στην Ελλάδα, η τιμή και το μεγάλο «αλλά»

Περισσότερα και πιο ασφαλή οδηγικά συμπεράσματα θα έχουμε όταν το αυτοκίνητο πατήσει επί ελληνικού εδάφους. Σύμφωνα με την εισαγωγική εταιρεία αυτό θα συμβεί τον προσεχή Σεπτέμβριο και μαζί του θα έρθει και η hot έκδοση VZ του CUPRA Born την οποία οδηγήσαμε κατά την παραμονή μας στη Βαρκελώνη και σύντομα θα διαβάσετε τις εντυπώσεις μας.  

Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν εκτιμήσεις για την αρχική τιμή του CUPRA Tavascan στην ελληνική αγορά. Στην Ισπανία το αυτοκίνητο ξεκινά από τα 52.000 ευρώ και η λογική λέει ότι κάπου εκεί κοντά θα τοποθετεί και στα μέρη μας.

Υπάρχει όμως ένα «αλλά». Το Tavascan κατασκευάζεται στο εργοστάσιο του Ομίλου Vag στο Anhui της Κίνας. Αν και εφόσον η Ε.Ε. αποφασίσει τις επόμενες εβδομάδες να ακολουθήσει το παράδειγμα των ΗΠΑ και να επιβάλει τιμωρητικούς δασμούς στα «made in China» αυτοκίνητα, τότε είναι βέβαιο ότι αυτή η εξέλιξη θα το σπρώξει τιμολογιακά προς τα πάνω, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά σε ολόκληρη την Ευρώπη.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Το CUPRA Tavascan δοκιμάστηκε στους -35 βαθμούς Κελσίου - Τι δήλωσε ο οδηγός του

H CUPRA τρέχει... χωρίς φρένα! Δείτε πόσα αυτοκίνητα παρέδωσε από την αρχή της χρονιάς

Το πεντακύλινδρο Cupra Formentor VZ5 BAT είναι ένας «απαγορευμένος καρπός» 390 PS