First Drive: Οδηγούμε τα νέα smart #1 και #3 στην Ελλάδα


Η επάνοδος της smart στην αγορά πραγματοποιείται με δύο πλήρως ηλεκτρικά SUV: ένα κανονικό πεντάθυρο, το smart #1, και ένα πεντάθυρο κουπέ, το smart #3 τα οποία, πέραν της μοντέρνας σχεδίασής τους, προσφέρουν πλούσιο εξοπλισμό, άφθονους χώρους και επιδόσεις για κάθε απαίτηση καθώς στις κορυφαίες τους εκδόσεις τα δύο νέα μοντέλα διαθέτουν ισχύ άνω των 400 ίππων!

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ, ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 22/5/2024

Δεν χρειάζεται πολλή προσπάθεια για να καταλάβεις, όταν τα έχεις απέναντί σου, ότι τα νέα μοντέλα της smart δεν έχουν σχεδόν καμία σχέση με το smart που έλαμψε ποικιλοτρόπως στην αγορά των μικρών αυτοκινήτων επί σχεδόν τρεις δεκαετίες.

Είναι παραπάνω από φανερό ότι τα δύο νέα μοντέλα είναι δύο κανονικότατα πεντάθυρα crossover/SUV που υπακούοντας στα κελεύσματα της εποχής της κλιματικής κρίσης είναι πλήρως ηλεκτρικά. Και μάλιστα, με βάση και τις διαστάσεις τους, - καθώς το μήκος τους κυμαίνεται 4,27 και 4,40 μέτρων, κατατάσσονται σε μια ιδιαίτερα δημοφιλή κατηγορία της αγοράς - αυτή των B-SUV. Οπότε έρχονται να διεκδικήσουν την καρδιά ενός διαφορετικού αγοραστικού κοινού σε σχέση με το smart fortwo.

Ή μήπως όχι; Γιατί βλέπετε η προσπάθεια να διατηρηθεί κάτι από τον lifestyle χαρακτήρα του διθέσιου αυτοκινήτου είναι εμφανής – παρόλο που κοιτώντας τα δύο νέα μοντέλα απ’ έξω δεν μπορείς να πεις ότι σου βγάζουν κάτι αντίστοιχο με τον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα του ποικιλοτρόπως πολύχρωμου διθέσιου smart.

Η προσπάθεια βέβαια γίνεται εξωτερικά με διάφορους συνδυασμούς ζαντών με χρώματα και διχρωμίες αμαξώματος και αντίστοιχα στο εσωτερικό με πάλι διάφορους συνδυασμούς υλικών είτε φυσικό δέρμα είναι αυτό, είτε τεχνητό, είτε ύφασμα σε διάφορα σχέδια και χρώματα, αλλά η αλήθεια είναι ότι συνολική αίσθηση είναι σαφώς πιο «συμβατική». Χωρίς πάλι αυτό να είναι απαραίτητα κακό, ακόμα και αν λάβουμε υπόψη μας ότι κάποια αισθητικά στοιχεία δείχνουν να είναι δανεισμένα από Mercedes (με πλέον χαρακτηριστικό το πίσω μέρος του smart #3).

Επί της ουσίας τώρα, όταν βρεθείς στη θέση του οδηγού δεν μπορείς να μην νιώσεις ευχάριστα από την υψηλή ποιότητα κατασκευής του εσωτερικού. Θα τολμούσαμε να πούμε ότι σε κάποια της σημεία μπαίνει στα χωράφια της… Mercedes, όχι όμως στο σύνολό της. Ενώ το βέβαιο είναι ότι βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο της κατηγορίας - γεγονός που αποδεικνύει ότι στις μέρες μας δεν είναι μειονέκτημα να έχει κατασκευαστεί ένα αυτοκίνητο στον ασιατικό γίγαντα που ακούει στο όνομα Κίνα. Θυμίζουμε στο σημείο αυτό τα smart #1 και smart #3 κατασκευάζονται από κοινοπραξία της γερμανικής Mercedes με την κινεζική Geely.

Και δεν είναι μόνο η ποιότητα που σε κερδίζει είναι και η εμφάνιση, είναι και η χωροταξική διαμόρφωση (άφθονες και βολικές οι θέσεις για μικροπράγματα), είναι τελικά και οι χώροι. Φαίνεται ότι άνθρωποι της smart αξιοποίησαν στο έπακρο το αυξημένο μεταξόνιο (2750/2785 mm, για τα #1 και #3 αντίστοιχα) και για να δημιουργήσουν ένα πολύ ευρύχωρο εσωτερικό, με απίστευτο χώρο για τα γόνατα των ψηλών επιβατών που θα βρεθούν στο πίσω κάθισμα. Το τελευταίο είναι διαιρούμενο και έχει τη δυνατότητα να μετακινείται μπρος-πίσω, αυξάνοντας σημαντικά τη χωρητικότητα του σε πρώτη φάση μέτριου πορτμαγκάζ. Σημειώστε ότι ένας δεύτερος, μικρότερος σε μέγεθος χώρος για αποσκευές υπάρχει κάτω από το εμπρός καπό (το λεγόμενο “frunk”).

Εν κινήσει, τώρα, η πρώτη αίσθηση υψηλής ποιότητας επιβεβαιώνεται όταν «βάλεις μπρος» και αρχίσεις να οδηγείς το αυτοκίνητο, είτε πρόκειται για το smart #1 είτε για το smart #3. Τότε αντιλαμβάνεσαι και τη στιβαρότητα της όλης της κατασκευής, αλλά και τη δουλειά που έχει γίνει στον τομέα της ηχομόνωσης. Αντιλαμβάνεσαι επίσης ότι στον τομέα της ανάρτησης τα καινούργια smart δίνουν προτεραιότητα στην άνεση χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι δεν μένεις ικανοποιημένος από την οδική τους συμπεριφορά. Εμείς, στο πλαίσιο της δημοσιογραφικής παρουσίασης είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε αφενός μεν την κορυφαία έκδοση brabus του smart #1 και αφετέρου την έκδοση pro τους smart #3.

Ανοίγουμε μια παρένθεση στο σημείο αυτό για να διευκρινίσουμε ότι τα δύο αυτοκίνητα δεν διαθέτουν πανομοιότυπο εσωτερικό. Και αυτό δεν αργείς να το αντιληφθείς, αφού στο smart #3 το ταμπλώ διαθέτει διαφορετικούς αεραγωγούς (τριπλούς κυκλικούς που παραπέμπουν αισθητικά τουλάχιστον σε… Mercedes), ενώ το smart #1 λεπτούς μακρόστενους, παραλληλόγραμμους.

Πάντως και στις δύο περιπτώσεις η αίσθηση που αποκομίζεις επιχειρώντας να τους ρυθμίσεις ενισχύει τη διαπίστωση της υψηλής ποιότητας. Παραμένοντας δε στην περιοχή του ταμπλώ, οφείλουμε να πούμε ότι η μεγάλη και στις δύο περιπτώσεις οθόνη πολυμέσων συνοδεύεται από ένα διαφορετικό ψηφιακό οδηγό, ένα avatar που στην περίπτωση του smart #1 έχει την μορφή μιας… αλεπούς εννοώ στο smart #3, που έχει θεωρητικά πιο σπορ χαρακτήρα, αυτό το avatar έχει τη μορφή ενός τσίτα!

Τέλος υπάρχει μια ακόμα διαφορά μεταξύ των δύο μοντέλων, η οποία έχει και πολύ πρακτικό χαρακτήρα: η πανοραμική ηλιοροφή στο smart #1 διαθέτει κουρτίνα που προστατεύει πλήρως από τον ήλιο - κάτι που δεν συμβαίνει στο smart #3 και αυτό βεβαίως δεν είναι ό,τι καλύτερο σε μία χώρα σαν την Ελλάδα, έστω και αν το κρύσταλλο διαθέτει πλήθος προστατευτικών φίλτρων από την ακτινοβολία του ήλιου.

Οδηγώντας τώρα το smart #1 brabus μπορεί και να απογοητευτείς εάν αφήσεις επιλεγμένο drive mode το ECO ή το COMFORT, καθώς στην περίπτωση αυτή χρησιμοποιείς μόνο τον ένα ηλεκτροκινητήρα - αυτόν που κινεί τους πίσω τροχούς. Ακόμα και έτσι είναι βέβαια αλήθεια ότι το αυτοκίνητο δεν είναι αργό, καθώς η ισχύς ούτως ή άλλως είναι αρκετή για να κινηθείς σβέλτα. Όμως σίγουρα δεν είναι αυτό που περιμένεις.

Τον πραγματικό του χαρακτήρα στον δείχνει το αυτοκίνητο όταν επιλέξεις τελικά τη λειτουργία SPORT ή τη λειτουργία BRABUS. Τότε είναι που το σανίδωμα των γκαζιού συνεπάγεται μια πραγματικά καταιγιστική επιτάχυνση που σε κολλάει κυριολεκτικά στην πλάτη του καθίσματος καθώς ενεργοποιούνται πλήρως και οι δύο ηλεκτροκινητήρες προσφέροντας 315 kW ισχύος (428 hp) – και ταυτοχρόνως τετρακίνηση (σε αυτό το mode το 0-100 km/h υλοποιείται σε μόλις 3,9’’). Εννοείται ότι σε αυτή τη φάση αλλάζει και η συνολική αίσθηση του αυτοκινήτου. Σημειώνουμε ότι δεόντως γρήγορο είναι και το smart #3 αφού τα 200 kW (272 hp) του ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους πίσω τροχούς είναι αρκετά για να κατεβάσουν το 0-100 km/h στα 5,8’’.

Σημειώστε τέλος ότι τα νέα smart #1 και smart #3 προσφέρονται με την επιλογή μπαταρίας είτε 49 kWh για αυτονομία έως 325 χιλιόμετρα, είτε 66 kWh για αυτονομία έως 455 χιλιόμετρα. Διαθέτουν δε και τα δύο δυνατότητα ταχείας φόρτισης DC 150 kW (φόρτιση 10-80% σε λιγότερο από 30’), αλλά και ενσωματωμένο φορτιστή εναλλασσόμενου ρεύματος 22 kW (φόρτιση σε 3 ώρες).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:

Στην Ελλάδα τα smart #1 και #3 - Δείτε αναλυτικά τιμές και εκδόσεις

Επίλογος μετά από 25 χρόνια - Βγήκε απ' το εργοστάσιο το τελευταίο smart fortwo

Τα αυτοκίνητα που μας «άφησαν» νωρίς - Γιατί δεν απέκτησαν ποτέ απογόνους