XEY YOYO: Δοκιμάζουμε το microcar που κινείται με κόστος 1 €/ 100 km


Η τελευταία προσθήκη στη λίστα των οχημάτων μικροκινητικότητας που κυκλοφορούν στην Ελλάδα έχει ιταλοκινεζική προέλευση, ξεχωριστό design, χαμηλό κόστος χρήσης και το πιο σημαντικό: μπαταρία που «γεμίζει» στον χρόνο που χρειάζεται ένα ρεζερβουάρ να φουλάρει.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤ.: SPANOS GROUP (Γ. ΚΑΡΑΓΙΩΡΓΑΚΗΣ)
  • 21/8/2024

Τα οχήματα μικροκινητικότητας είναι μία τάση που όσο μπαίνουμε όλο και πιο βαθιά στην εποχή της ηλεκτροκίνησης, κλιμακώνεται. Δεν μπορεί άλλωστε να είναι τυχαίο ότι τις λίγες ημέρες που συμβιώσαμε με το XEV YOYO βρεθήκαμε σε τουλάχιστον τρεις περιπτώσεις να περιμένουμε στον φωτεινό σηματοδότη έχοντας σε μικρή απόσταση ένα «αδελφάκι» του.

H XEV είναι μια start-up που ιδρύθηκε το 2018 στην Ιταλία και με το ένα «πόδι» πατάει στο Τορίνο όπου βρίσκεται το κέντρο Global Design and European Sales, ενώ το άλλο πατάει στην Κίνα, στην πόλη Xuzhou, όπου βρίσκεται η μονάδα παραγωγής. Η γραμμή είναι αυτοματοποιημένη, με on-line παρακολούθηση της αντοχής των συγκολλήσεων, με 14 πλήρως αυτόματα ρομπότ στο τμήμα βαφής, ενώ μπορεί να κατασκευάζει έως και 30 YOYO ανά ώρα, δηλαδή ένα κάθε 2 λεπτά! Αν θέλετε να δείτε σε video τη διαδικασία πατήστε ΕΔΩ.

Ξεχωριστή σχεδίαση με υπογραφή Pininfarina

Η εμφάνισή του είναι ενδιαφέρουσα (θυμίζει αρκετά smart fortwo) και μπορεί εύκολα να τραβήξει τα βλέμματα. Για αυτό ευθύνεται ο οίκος Pininfarina που έβαλε... το χεράκι του για να έρθει το τελικό αποτέλεσμα. Στοιχείο «κλειδί» στην εικονά του YOYO είναι τα πλαστικά blades που βρίσκονται στις πόρτες και δημιουργούν μια ενδιαφέρουσα αντίθεση με τα 9 διαθέσιμα χρώματα του αμαξώματος. Τo microcar έχει στηθεί πάνω στην ηλεκτρική πλατφόρμα X-Plalform που αναπτύχθηκε ανεξάρτητα, ειδικά για αστική μετακίνηση, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος εύκολης αλλαγής μπαταρίας για το οποίο θα σας μιλήσουμε αναλυτικά παρακάτω.

Οι διαστάσεις του το καθιστούν ως το ιδανικό μέσο μετακίνησης στους κεντρικούς δρόμους μιας πόλης. Με μήκος 2.530 mm, πλάτος 1.500 mm και ακτίνα στροφής 4,5 m, μπορεί να κινηθεί ευέλικτα σαν δίκυκλο, με μηδενικές εκπομπές ρύπων, ενώ ο οδηγός δεν θα προβληματιστεί στο παρκάρισμα αφού αρκεί ένα μικρό κενό για να χωρέσει (μπορεί να παρκάρει και κάθετα εφόσον το επιτρέπουν οι συνθήκες). Το συνολικό βάρος δεν ξεπερνά τα 850 kg με τα 25 εξ αυτών να προέρχονται από το σύστημα μπαταριών.

Καμπίνα με πλαστικά 3D εκτύπωσης, A/C και χώρο αποσκευών 180 L

Στο εσωτερικό η εικόνα είναι άνω του μέσου όρου της κατηγορίας. Στο κέντρο του ταμπλώ υπάρχει μια κεντρική οθόνη αφής 10,2” (7” στη βασική έκδοση ENTRY) που μεταφέρει τις βασικές πληροφορίες στον οδηγό (στάθμη μπαταρίας, ταχύμετρο, κ.α.). Ακριβώς από κάτω βρίσκονται οι διακόπτες για το σύστημα κλιματισμού το οποίο αποτελεί ένα σημαντικό «όπλο» στη φαρέτρα του YOYO -παρόλο που δεν μπορεί να ρυθμιστεί η θερμοκρασία αλλά μόνο η ένταση του ανεμιστήρα- αφού απουσιάζει από τον εξοπλισμό πολλών ανταγωνιστών του.

Οι χώροι είναι αναμενόμενα περιορισμένοι και οι ενήλικες με μπόι άνω των 180 cm ίσως χρειαστούν λίγο χρόνο μέχρι να εξοικειωθούν στις βασικές κινήσεις. Το κεντρικό υποβραχιόνιο στο οποίο βρίσκονται ο επιλογέας των σχέσεων, τα φώτα έκτακτης ανάγκης και τα κουμπιά για τα ηλεκτρικά παράθυρα, περιορίζει ακόμα περισσότερο τον διαθέσιμο χώρο και ίσως η επιλογή ενός εναίου πάγκου και η μεταφορά των κουμπιών στο ταμπλό, να έδινε μια «ανάσα» στους επιβάτες. Από εκεί και πέρα οι γυάλινες επιφάνειες είναι μεγάλες και μαζί με την πανοραμική οροφή προσφέρουν στον οδηγό καλή ορατότητα προς τον δρόμο.

Ικανοποιητικός -για τα δεδομένα της κατηγορίας- είναι ο χώρος των αποσκευών που φτάνει τα 180 L και εκτός από τη θήκη με το καλώδιο φόρτισης μπορεί να χωρέσει π.χ. 2-3 τσάντες με ψώνια. Το πλαστικό κυριαρχεί ενώ όπως μας ενημερώνει ο κατασκευαστής αρκετά κομμάτια έχουν προκύψει μέσω 3D εκτυπωτή.

Η δύναμη του XEV YOYO προέρχεται από έναν ηλεκτροκινητήρα μόμινου μαγνήτη με ισχύ 15 kW (20 PS) που είναι τοποθετημένος πίσω και περνάει την κίνηση στον ίδιο άξονα. Όσο το microcar κινείται σε επίπεδο δρόμο αποδίδει εξαιρετικά. Στις ανηφόρες με μεγάλη κλίση υπάρχει… ζόρι μέχρι να επιλεχθεί το προφίλ οδήγησης «Sport» που απελευθερώνει πλήρως τη δύναμη του ηλεκτρικού μοτέρ και επιτρέπει στο YOYO να κινηθεί σβέλτα και απροβλημάτιστα μέχρι τα 80 km/h που είναι η τελική ταχύτητα.

Με ανταλλάξιμες μπαταρίες που αλλάζουν σε χρόνο ρεκόρ

Πάμε όμως και στο πιο ενδιαφέρον στοιχείο, την μπαταρία. Εκεί βρίσκουμε ένα σύστημα τεχνολογίας Li FePO4 με κυλινδρικές κυψέλες που αποτελείται από τρία ξεχωριστά modules με χωρητικότητα 10,4 kW. Αυτό που το κάνει ξεχωριστό είναι η δυνατότητα να αφαιρεθούν τα modules και να αντικατασταθούν από ένα πλήρως φορτισμένο σετ. Η διαδικασία ονομάζεται battery swapping και ουσιαστικά επιτρέπει στον οδηγό να μη χάνει χρόνο στη φόρτιση. Αντ’ αυτού μπορεί να επισκεφτεί έναν από τους σταθμούς που κατασκευάζονται αυτή την περίοδο από την ελληνική εταιρεία Microsun σε αρκετές πόλεις της Ελλάδας, να αφήσει την άδεια μπαταρία, να πάρει μία φορτισμένη και να συνεχίσει την οδήγηση. Ο χρόνος που θα χρειαστεί για να ολοκληρώσει τη διαδικασία είναι σχεδόν ίδιος με αυτόν που απαιτείται για να φουλάρει το ρεζερβουάρ ενός θερμικού αυτοκινήτου. Η υπηρεσία δεν είναι ακόμα διαθέσιμη οπότε με την ολοκλήρωση του δικτύου θα μπορούμε να δούμε στην πράξη πόσο αποτελεσματικά λειτουργεί.

Η μέγιστη αυτονομία που ανακοινώνει ο κατασκευαστής είναι 150 km, ωστόσο με 2 επιβάτες, το κλιματιστικό σε λειτουργία και επιλεγμένο το προφίλ «Sport» ο αριθμός μειώνεται αισθητά και πέφτει κάτω από τα 100 km. Αυτό δεν πρέπει να προβληματίσει τους αγοραστές αφού το YOYO προορίζεται αποκλειστικά για αστικές μετακινήσεις, μπορεί να φορτίσει σε οικιακή πρίζα σε λιγότερο από 4 ώρες (από το 30% έως το 100%), ενώ σύμφωνα με τον εισαγωγέα το κόστος χρήσης είναι 1 € / 100 km, αποφέροντας σημαντικό όφελος στον κάτοχό του.

Τέλος, θα πρέπει να αναφερθούμε και στον κομμάτι της ασφάλειας όπου απασχολεί αρκετούς οδηγούς που σκέφτονται να μπουν στη συγκεκριμένη κατηγορία. Η XEV έχει πειστικές απαντήσεις αφού έχει επιλέξει ένα αυτοφερόμενο αμάξωμα με μπάρες ασφαλείας, που έχει συμμορφωθεί στα ευρωπαϊκα πρότυπα, είναι κατασκευασμένο από υψηλής αντοχής ατσάλι και προσφέρει μεγάλη ακαμψία και προστασία σε περίπτωση εμπρόσθιας ή πλευρικής σύγκρουσης. Παράλληλα, τοποθέτησε δισκόφρενα με ABS σε όλους τους τροχούς και ανεξάρτητη ανάρτηση η οποία, όμως, είναι κάπως σκληρή και χαλάει την ηρεμία των επιβατών όταν οι τροχοί περνούν πάνω από τις κακοτεχνίες των ελληνικών δρόμων.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ XEV YOYO JOY 2024   TIMH €12.990   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ , Hλεκτροκινητήρας  ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 12(20)  ΡΟΠΗ Nm/rpm

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, κίνηση στους πίσω τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε sec, τελική 80 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 8 kWh/100km, 0

XEV YOYO JOY 2024

ΥΠΕΡ ΞΕΧΩΡΙΣΤΗ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΑΠΟΘΗΚΕΥΤΙΚΟΙ ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ, ΠΛΟΥΣΙΟΣ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΑΝΤΑΛΛΑΞΙΜΕΣ ΜΠΑΤΑΡΙΕΣ.

ΚΑΤΑ ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΠΛΑΣΤΙΚΩΝ, ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΕΝΟΣ ΧΩΡΟΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΠΙΒΑΤΕΣ, ΣΚΛΗΡΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗ, ΦΤΩΧΕΣ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ ΣΤΟ ΠΡΟΦΙΛ D.