Αποστολή στην Ισπανία: Οδηγούμε το νέο, ποιοτικό και hi-tech Dacia Duster


Πολλές ιστορίες, πολλές αφηγήσεις για παρέες που πήγαν σε κορφές, σε παραλίες σε χιόνια και αμμουδιές. Κι άλλες τόσες για το αγαπημένο αυτοκίνητο της απλής καθημερινής μετακίνησης. Αυτό ήταν και είναι το Dacia Duster και, πλέον, έρχεται για να διηγηθεί τούτες τις ιστορίες από την αρχή.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: DACIA (ADRIEN CORTESI, Β.Π.)
  • 25/4/2024

Ξεκίνησε ως μια επιλογή ανάγκης, ένα απόλυτο value for money SUV το 2010. Σύντομα άρχισε να γίνεται αναγνωρίσιμο όχι μόνο χάρη στην αυθεντική του σχεδίαση αλλά και με την πεποίθηση ότι το Dacia Duster μπορούσε να κάνει ό,τι και όλα τα άλλα αυτοκίνητα ελευθέρου χρόνου, απλά, αξιόπιστα και με έναν casual χαρακτήρα. Σήμερα, 14 χρόνια αργότερα το Duster είναι πλέον ένας trend setter, ένα σύμβολο όσων πρέσβευε από την πρώτη ημέρα, έχοντας όμως την αναγνώριση με περισσότερα από 40 διεθνή βραβεία, 2,4 εκατομμύρια μονάδες να κυκλοφορούν παγκοσμίως και με σταθερά αυξανόμενη δημοτικότητα που το ανακήρυξε το 2022 το SUV με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ευρώπη σε όλες τις κατηγορίες! Κι ακόμη και σήμερα, περίπου 1.000 Duster παράγονται στο εργοστάσιο της Dacia στο Pitesti της Ρουμανίας, κάθε ημέρα (περίπου ένα κάθε λεπτό!). Κι εννοείται ότι, με τέτοια παρακαταθήκη η τρίτη γενιά θα έπρεπε να είναι ξεχωριστή.

Dacia Duster TCe 130 Journey
Dacia Duster TCe 130 Journey

Όμορφο και... Duster

Τουλάχιστον από όψη δεν έχει κανένας παράπονο! Το νέο Duster ενώ δείχνει κατά βάθος απόγονος της φημισμένης οικογένειας (αναλογίες, στοιχεία στα εμπρός φτερά, εμπρός και πίσω φωτιστικά) δείχνει πιο πλατύ, πιο χαμηλό και εν γένει πιο δυναμικό και σύγχρονο (για να μην πούμε και πιο καλοκατασκευασμένο) διατηρώντας το αρχικό μήκος των 4,34 m έχοντας πλάτος 1,81 m, ύψος από 1,61 m και μεταξόνιο 2,657 m (μικρότερο από το προηγούμενο αλλά το αυτοκίνητο είναι πολύ πιο ευρύχωρο). 

Έχει γίνει αρκετή δουλειά για να φαίνεται λεπτουργημένο το σύνολο και συνάμα έξυπνα ανθεκτικό. Δείτε, για παράδειγμα τις προστατευτικές ποδιές που εμπεριέχουν χρώμα στην πρόσμιξή τους για να να μην ξεβάφουν σε γδαρσίματα ή το ειδικό σύνθετο υλικό με το οποίο φτιάχνονται τα προστατευτικά του πατώματος ή των προφυλακτήρων και των θόλων. Ανθεκτικό όνομα και πράγμα. Και μαζί να σημειώσουμε ότι το 20% των πλαστικών είναι από ανακύκλωση.

Στα λοιπά της αισθητικής, υπάρχει πολύς δυναμισμός με αδρές γραμμές και γωνίες αλλά και σχεδιαστικές πινελιές με προεξάρχον το γράμμα Y μέσα έξω σε φώτα, ζάντες, αλλά και μοτίβα στην καμπίνα.

Dacia Duster TCe130 Extreme 4X4
Dacia Duster TCe130 Extreme 4X4

Εντός

Η οποία καμπίνα είναι Dacia όπως πάντα αλλά πολύ πιο φροντισμένη και φορτωμένη με μπόλικη τεχνολογία. Μια μεγάλη οθόνη 10,1" στραμμένη κατά 10° προς τον οδηγό δίνει τον τόνο ενός οδηγοκεντρικού περιβάλλοντος μαζί με τον νέο επίσης ψηφιακό πίνακα οργάνων 7". Και ομοίως νέο πεπλατυσμένο τιμόνι (μεταξύ μας, δείχνει ωραίο αλλά μάλλον αχρείαστο είναι σε ένα SUV).

Στα των χειριστηρίων και αναλόγως έκδοσης θα δείτε διαφορετικά πράγματα στην κεντρική κονσόλα. Τα απλά Duster έχουν μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων, τα τετρακίνητα επίσης 6αρι μηχανικό (με διαφορετική κλιμάκωση), προσθέτουν τον περιστροφικό διακόπτη Terrain Control, ο οποίος περιλαμβάνει 5 τρόπους οδήγησης: Αυτόματο, Χιόνι, Άμμος και Λάσπη, Eco και βέβαια Lock ρύθμιση παρόμοια με την τρέχουσα λειτουργία 4x4 Lock του Duster, αλλά με το πρόσθετο πλεονέκτημα της αυτόματης και βέλτιστης κατανομής της ροπής στους εμπρός και πίσω τροχούς ανάλογα με την πρόσφυση και την ταχύτητα. 

Η απόσταση του πατώματος από το έδαφος εδώ είναι στα 217 mm και οι γωνίες προσέγγισης και αναχώρησης 31° μπροστά και 36° πίσω, ενώ η γωνία ράμπας είναι 24°. Είχαμε μείνει όμως στο τι βλέπετε στην κονσόλα κι επιστρέφοντας θα δούμε για πρώτη φορά σε Duster και τον μικρό αυτόματο επιλογέα στην έκδοση Hybrid 140 του συστήματος κίνησης για το οποίο καυχάται το Renault Group. Οι χώροι είναι αυξημένοι με 30 mm χώρο για τα πόδια των πίσω επιβατών, το ίδιο και αυτοί για αποσκευές με 517 L πορτμπαγκάζ στο δικίνητο μοντέλο και μικροαντικείμενα εντός της φωτεινής καμπίνας.

Εδώ, υπάρχουν επίσης έξυπνες λύσεις όπως τα YouClips, 8 σημεία πρόσδεσης έξτρα εξοπλισμού (πχ. ειδική ποτηροθήκη με ενσωματωμένο φακό) και το “My Safety” κουμπί για άμεση πρόσβαση στις επιθυμητές λειτουργίες από την πιο πλούσια σουίτα ADAS που έχει φορέσει ποτέ Duster.

Dacia Duster Hybrid 140
Dacia Duster Hybrid 140

Προηγμένη βάση

Το νέο Duster είναι χτισμένο στην πλατφόρμα CMF-B, η οποία έχει χρησιμοποιηθεί ήδη σε ένα ακόμη best-seller της Dacia, το Sandero αλλά και το πολυτάλαντο Jogger, μια πλατφόρμα γεννημένη από τη Renault και ως δομικό στοιχείο αποτελεί την ψυχή του τρομερού παιδιού της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, του Renault Clio. Αυτό σημαίνει δυνατότητα ενσωμάτωσης ελαφριάς και ισχυρής υβριδικής τεχνολογίας.

Εδώ όμως λόγω χαρακτήρα οχήματος έχουμε διαφοροποιημένες ρυθμίσεις για ανάλογα ενός SUV οδικά χαρακτηριστικά με νέες, πιο δύσκαμπτες αντιστρεπτικές και συνολική ρύθμιση της απόσβεσης, του συστήματος διεύθυνσης και της συνεισφοράς των ελαστικών στην όλη αναγέννηση του Duster που, σύμφωνα με τους μηχανικούς της εταιρίας έχει περιορισμένες κατά 21% κλίσεις στις στροφές στη δικίνητη έκδοση και κατά 17% στην τετρακίνητη. Οι αναρτήσεις συντίθενται από μια διάταξη ψευδο-McPherson εμπρός πίσω για το τετρακίνητο  Duster ενώ στο δικίνητο πίσω θα βρούμε έναν κλασικό ημιάκαμπτο άξονα. Μειωμένος είναι και ο θόρυβος κύλισης κατά 2dB, (νούμερο σημαντικό καθώς στα 3dB έχουμε τον μισό αντιληπτό θόρυβο!) 

Σε ό,τι αφορά τα κινητήρια σύνολα θα βρούμε το κλασικό πασπαρτού σύνολο τους: ενός λίτρου διπλού καυσίμου (βενζίνη/υγραέριο) ECO-G 100 με δύο ρεζεβουάρ 50 L έκαστο για μια συνολική αυτονομία σχεδόν 1.400 km (!), ενώ ακολουθεί ο 1.2 TCe 130 που πρωτοείδαμε στο Renault Austral. Είναι η πρώτη φορά που η Dacia χρησιμοποιεί αυτό το mild hybrid σύνολο. Συνδυάζει έναν νέο, 3κύλινδρο turbo βενζινοκινητήρα 1,2 λίτρωv 130 PS και 230 Nm που λειτουργεί σε κύκλο Miller και ένα ήπιο υβριδικό σύστημα με επικουρικό ηλεκτροκινητήρα 48 V απόδοσης 12 kW ισχύος (16PS) και 80 Nm ροπής ο οποίος, κατά τα γνωστά, βοηθά όταν το αυτοκίνητο ξεκινά ή επιταχύνει, βελτιώνοντας επιδόσεις και κατανάλωση. Το αναγεννητικό σύστημα πέδησης φορτίζει μια μπαταρία 0,8 kWh. Όπως προαναφέραμε το σύστημα διατίθεται αποκλειστικά με μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων 6 σχέσεων τόσο σε δικίνητη όσο και σε τετρακίνητη έκδοση. 

Στο 4x2 έχουμε 0-100 km/h σε 9,9 sec, στο 4x4 11,0 sec (αν και καλύτερη ρεπρίζ 80-120 km/h με 4η), μέση υποσχόμενη κατανάλωση 5,5 L/100 km και 6,0L/100 km αντίστοιχα και σε αμφότερα τελική 180 km/h. Και βέβαια υπάρχει και το ενδιαφέρον, ισχυρά υβριδικό, Hybrid 140 που έχει θητεύσει ήδη ευδοκίμως στη Renault και περιλαμβάνει έναν 4κύλινδρο βενζινοκινητήρα 1,6 λίτρων, 94 ίππων, δύο ηλεκτρικούς κινητήρες και ένα διπλό αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων χωρίς συμπλέκτη. Ηλεκτρική ενέργεια συσσωρεύεται κατά το αναγεννητικό φρενάρισμα σε μπαταρία 1,2 kWh και είναι εφικτή η ηλεκτρική κίνηση για έως και το 80% του χρόνου σε αστικό περιβάλλον, γεγονός που μειώνει την κατανάλωση έως 40% σε αστικό κύκλο.

Οδηγώντας

Βρεθήκαμε στη Μάλαγα της Ισπανίας τέλη Απρίλη σε ένα σύνθετο πεδίο δοκιμών έχοντας για οδήγηση το δικίνητο και τετρακίνητο 1.2 TCe 130 αλλά και το υβριδικό 140.  Λεπτομέρεια: το χειρόφρενο σε όλα τα Duster που οδηγήσαμε ήταν ηλεκτρικό.

Λίγα χιλιόμετρα αφού είχαμε εκκινήσει με το δικίνητο mild hybrid Duster 130 που φορούσε ελαστικά Continental EcoContact6 215/60-R18, βγάζουμε τα πρώτα ευχάριστα συμπεράσματα. Η ποιότητα κύλισης είναι σοβαρά αναβαθμισμένη τόσο στην ευκολία κίνησης στον ανοιχτό δρόμο όσο και σε φιδίσιες ανηφορικές διαδρομές με... κατά τόπους ελληνική άσφαλτο αλλά και μπόλικο χωματόδρομο. Το δέσιμο του πλαισίου είναι σοβαρό, η άνεση top και μόνον λίγος αεροδυναμικός θόρυβος θα μπει από τους καθρέπτες από τα 110 km/h και πάνω.

Αυτό που θα ενθουσιάσει όμως είναι το μοτέρ. Τρομερά ήσυχο με υβριδική τεχνολογία που ενισχύει την απόδοση και τη γραμμικότητα στα μισά γκάζια ή και μια ή και δυο ξεχασμένες επάνω σχέσεις στο 6αρι κιβώτιο. Η κατανάλωση εδώ περιξ των 6 L/100km. Σειρά είχε το ίδιο σύνολο με τετρακίνηση σε στίβο μάχης. Εξαιρετικό, χάρη και στα πολύ καλά ελαστικά AllSeason Contact της Continental 215/60-R18 που έδωσαν τη σιγουριά σε ωραία φτιαγμένη διαδρομή για να φανούν οι δυνατότητες της ηλεκτρονικά ελεγχόμενης τετρακίνησης. Άψογο...

Την επόμενη ημέρα τη σκυτάλη πήρε το κρεμ Hybrid 140 για αξιολόγηση. Εδώ ξέραμε τί να περιμένουμε αφου το σύστημα το έχουμε δει και στο Clio. Ποιότητα κύλισης όμορφη, αρχοντική, ηχομόνωση επαρκής και η άνεση κι εδώ δεδομένη.

Το νέο Duster έχει ξεκινήσει ήδη την εμπορική του διάθεση στην Ευρώπη κι έρχεται στη χώρα μας αρχές καλοκαιριού ελπίζοντας για το καλύτερο δυνατό σε ό, τι αφορά την τιμολόγηση του