Στην εποχή των ηλεκτρονίων, των bits και των SUV, το να βάζεις δίπλα δίπλα δύο μικρομεσαία μοντέλα που κάποτε «έκαιγαν καρδιές» και «έσπαγαν ταμεία», και που τώρα ζουν και αναπνέουν στη σκιά των νέων τάσεων της εποχής, φαίνεται… άκαιρο. Μην πλανάστε, όμως! Δεν έχουν χάσει τίποτε από την αίγλη και την οδηγική σπιρτάδα του (ναι, πρόσφατου) παρελθόντος. Τουναντίον. Το ανανεωμένο Ford Focus (που, επιτέλους!) το οδηγούμε και στη χώρα μας και το νέο Opel Astra, o καρπός της σύντηξης της θρυλικής γερμανικής φίρμας με μια πλειάδα από μάρκες υπό το σχήμα της Stellantis, είναι απόλυτα σύγχρονα μοντέλα, διασυνδεδεμένα στο Internet, ασφαλή, ποιοτικά και κάτι ακόμα: fun-to-drive περισσότερο από οποιοδήποτε SUV και πιο συμμετοχικό λόγω μηχανικού κιβωτίου από οποιοδήποτε ηλεκτρικό. Ας πάμε, λοιπόν, εκεί που μας καλούν τα δύο μικρομεσαία από τις δύο θρυλικές μάρκες.
Λίγες λέξεις παραπάνω
Για το Ford Focus ο λόγος που, μιας και είναι ανανεωμένο, χρήζει από την πλευρά μας μια παραπάνω αναφορά. Μπορεί να μην έχουν γίνει αλλαγές στις αναλογίες ή τα βασικά συστατικά της σχεδίασης, όμως υπάρχουν λεπτομέρειες που κάνουν τη διαφορά. Το νέο καπό, το μεγάλο logo τής μπλε οβάλ στη νέα μάσκα, οι νέοι προβολείς LED (στοιχείο του βασικού εξοπλισμού) και τα νέου περιεχομένου πίσω φώτα, επικαιροποιούν το τεχνολογικό αφήγημα της Ford που, όπως θα δούμε παρακάτω, δεν είναι πυροτέχνημα. Επιπλέον, εδώ έχουμε και την «προίκα» της ST του Sports Technologies τμήματος της Ford, με σπέσιαλ, γυαλιστερή κυψελωτή μάσκα, μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, ποδιές, διαχύτη και αεροτομή που… ψαρώνει. Κι όλα αυτά σε ένα καταπληκτικό Race Red χρώμα που έρχεται χωρίς έξτρα χρέωση. Από την άλλη, η Opel μπήκε στη νέα σχεδιαστική της εποχή με το Grandland και σειρά είχαν όλα τα μοντέλα της φίρμας, συμπεριλαμβανομένου και του Astra.
Βασισμένο στην πλατφόρμα EMP2 της Stellantis, είναι made in Germany (όπως, άλλωστε, και το Focus) έχοντας εξαιρετικά δομικά χαρακτηριστικά και σωστές αναλογίες για να δομηθεί ένα Opel όπως προαναφέραμε. Πως; Με τη μαύρη μονοκόμματη μάσκα Opel Vizor, τα εξαιρετικά φωτιστικά LED και την πολύ μοντέρνα πίσω εμφάνιση. Συνολικά, το Astra δείχνει πιο φρέσκο και αυθεντικό, είναι εξίσου ποιοτικά φτιαγμένο και (όπως ακριβώς στο Focus) υπάρχει και η έξτρα προίκα της GS (Grand Sport), με όμορφη διχρωμία σε μαύρο και κόκκινο, κόκκινες ενθέσεις στις ζάντες και μαύρα ένθετα και, μαζί, το ψαρωτικό τρίτο φως φρένου πίσω (ναι, θυμίζει Porsche 911). Εν ολίγοις, βλέποντάς τα, το Astra δείχνει λιγότερο φορτωμένο στο μάτι, πιο αυθεντικό και πιο σύννομο με όσα πρεσβεύει η σπορ κληρονομιά.
Τα χωροταξικά ακολουθούν τη γραμμή του αμαξώματος. Συμβατικής φιλοσοφίας το ταμπλώ του Focus, με ένα ανάμεικτης τεχνολογίας υπόβαθρο. Από τη μία, έχουμε αναλογικά (ναι, αλήθεια!) όργανα και από την άλλη μια… οθονάρα 13,2” στο κέντρο του ταμπλώ που υλοποιεί το νέο, επαναστατικό user interface SYNC4 με μπόλικη πληροφορία σε HD, αλλά όλα –ακόμα!– στα αγγλικά (πλην της πλοήγησης). Η ποιότητα είναι εξαιρετική, οι χώροι καλοί για μικρά ή μεγάλα αντικείμενα, αλλά ένα smartphone νέας εσοδείας θα δυσκολευτεί να σταθεί όρθιο. Επίσης, η διαχείριση των μενού είναι λίγο αργή, ενώ υπάρχουν τέσσερις διακόπτες όλοι, όλοι. Για το εύκολο παρκάρισμα, το ξεθάμπωμα του παρμπρίζ, την επιλογή προγράμματος και το Start/Stop. Δεξιότερα υπάρχει ένα κανονικό περιστροφικό ήχου δίπλα στον συνοδηγό. Τα καθίσματα είναι μαλακά, η θέση οδήγησης καλή (καλύτερη από αυτήν του Astra), αλλά κάποια σκληρά πλαστικά θα έπρεπε να είναι επενδεδυμένα με μαλακή επένδυση, όπως ακριβώς το τιμόνι με την πολύ παχιά στεφάνη.
Από την άλλη, το εσωτερικό του Astra είναι ένα σύνολο από οριζόντιες και κάθετες γραμμές και δείχνει πιο μοντέρνο, είναι πιο πρακτικό σε χώρους για μικροαντικείμενα και το περιβάλλον του οδηγού συντίθεται από δύο 10άρες οθόνες, μία εκτελούσα χρέη πίνακα οργάνων και μία για τα πολυμέσα και επιπλέον ένα μεγάλο Head-Up Display, αλλά και από αρκετούς φυσικούς διακόπτες. Τα μενού είναι ελληνικά, αλλά το περιβάλλον λιγότερο χρηστικό (ούτε ένα κανονικό στροφόμετρο δεν βλέπει ο οδηγός), ενώ δύσκολη γίνεται η ρύθμιση εν κινήσει κάποιων συστημάτων από την οθόνη αφής. Το φάουλ είναι, πάντως, οι ποτηροθήκες πίσω από τον επιλογέα, που δεν επιτρέπουν εύκολα αλλαγές, ενώ η είσοδος των πίσω επιβατών είναι, επίσης, λιγότερο εύκολη από αυτήν στο Focus. Ποιος κερδίζει εδώ; Καλή ερώτηση! Μας άρεσε το Opel, μας κέρδισε το Focus.
Στα μηχανολογικά
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8 ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8 ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 7 ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9 ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 10 ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 8 ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9 ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8 ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9 VALUE FOR MONEY 7 ΣΥΝΟΛΟ83 ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9 ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ8 ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 7 ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 9 ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8 ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 7 ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9 ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8 ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8 VALUE FOR MONEY 8 ΣΥΝΟΛΟ81
Διαθέσιμος στο Focus δοκιμής μας είναι ο τρικύλινδρος 1.0L EcoBoost Hybrid με ισχύ 125 PS (κατά τα ειωθότα του Puma που φορά το ίδιο σύνολο υπάρχει και με 155 PS), ο οποίος διαθέτει ήπια υβριδική τεχνολογία 48 volt και συνδέει την ισχύ του με τους εμπρός τροχούς με εξατάχυτο μηχανικό κιβώτιο. Θυμίζουμε την υβριδική υλοποίηση η οποία απαρτίζεται από μία ενσωματωμένη μίζα/γεννήτρια (BISG), η οποία ανακτά ενέργεια κατά την πέδηση και το ρολάρισμα και την αποθηκεύει σε μία μπαταρία ιόντων λιθίου.
Εννοείται ότι το σύστημα BISG λειτουργεί και ως μοτέρ υποβοηθώντας τον κινητήρα, είτε για την αύξηση της συνολικής διαθέσιμης ροπής για πιο άμεση απόκριση στην εν κινήσει επιτάχυνση είτε για μείωση του φόρτου του βενζινοκινητήρα για επίτευξη χαμηλής κατανάλωσης.
Για να έχετε μια τάξη μεγέθους η νορμάλ ροπή είναι 170 Nm/1.400-4.500 rpm, με overboost του turbo ανεβαίνει στα 200/1.750 rpm, ενώ το ηλεκτρομοτεράκι φέρνει με τον… οβολό του ηλεκτρισμού τη ροπή στα 210 Nm/1.750 rpm. Μια χαρά νούμερο για 999 cc!
Το Astra φορά τον επίσης βραβευμένο, επίσης τρικύλινδρο, αλλά 1200άρη turbo βενζινοκινητήρα 130 PS, χωρίς, όμως, κάποιο υβριδικό support, αλλά και χωρίς δείγμα παραμετροποίησης. Είναι, οριακά, ισχυρότερος αυτού του Focus αλλά, εντέλει, δεν κερδίζει στις επιδόσεις, μιας και η ηλεκτρική υποβοήθηση, αλλά και το πρόγραμμα Sport φέρνουν εξαιρετικά αποτελέσματα σε διάρκεια, αίσθηση δύναμης και ευρωστία στο μικρομεσαίο της Ford. Το οποίο έχει και μερικά ακόμη ατού: είναι Focus. Ποτέ ένα Focus δεν ήρθε δεύτερο σε κανένα συγκριτικό στον τομέα της οδικής συμπεριφοράς, της συνοχής και της διάδρασης αυτοκινήτου-οδηγού.
Μπορεί Focus και Astra να έχουν την ίδια τοπολογία αναρτήσεων (γόνατα εμπρός και ημιάκαμπτος άξονας πίσω), όμως, όταν έρθει η ώρα των στροφών (καμπές, φουρκέτες, δεν έχει σημασία), το Focus είναι η χαρά της ζωής. Στρίβει αμεσότερα, «γεμίζει» περισσότερο, φρενάρει ελεγχόμενα και όλο το σύνολο σε σπρώχνει σε ένα υψηλότερο όριο, χωρίς να σε προδώσει ποτέ φορώντας Continental EcoContact6 215/50-R17 (σκεφτείτε να βάλει και τα νέα UltraContact). Από την άλλη, το Astra έχει την αίσθηση ενός πιο μικρού, συμπαγούς, συνόλου και μπορεί όντως να στρίψει εξίσου καλά πατώντας σε ελαστικά 225/40-R18 Michelin Primacy 4. Όμως, κάτι ο επιλογέας (η θέση και η αίσθησή του στις γρήγορες αλλαγές), κάτι το πληροφοριακό αλλά λιγότερο άμεσο στις εντολές του οδηγού τιμόνι, φέρνει το Astra σε έναν ρυθμό χαμηλότερο.
Να σημειώσουμε, επίσης, ότι η άνεση της ανάρτησης στο Focus (παρότι είναι η σπορ της έκδοσης ST-Line) είναι καλύτερη στον καθημερινό ρυθμό, με το Astra να δείχνει πιο σπορ από όσο πραγματικά χρειάζεται. Αυτό που χάνεις εδώ είναι η αίσθηση συμμετοχικότητας που κερδίζεις στο Focus, στο οποίο νιώθεις την αμεσότητα των χειρισμών, το turn-in σε μια φιδίσια διαδρομή, κάτι που η Ford ξέρει από την εποχή του πρώτου Focus, 25 χρόνια πριν. Αμφότερα, πάντως, έχουν δύο ακόμα προσόντα: Ταξιδεύουν εξίσου καλά και αθόρυβα σε εθνικό οδικό δίκτυο, ενώ και στα δύο το σύστημα πέδησης είναι ανθεκτικό (με αυτό του Astra να «τσιμπάει» λίγο πιο νωρίς). Όσο για την κατανάλωση είναι και τα δύο επιρρεπή σε παρασπονδίες αν το παρακάνετε με το δεξί πεντάλ, αλλά το Focus, λόγω και του υβριδικού συστήματος μπορεί, δυνητικά, να «κάψει» λιγότερο.
Επιλέγοντας
Η τελική επιλογή είναι μια διαδικασία ώριμης σκέψης και κατασταλαγμένων προτεραιοτήτων. Το Focus είναι όπως πάντα το driver’s car, ακόμα και στη βασική από άποψη ισχύος έκδοση. Προσφέρει ό,τι πιο σύγχρονο με το νέο SYNC4, καθώς και πληρέστερη παλέτα συστημάτων ασφαλείας, μαζί με υβριδική τεχνολογία που βάζει το αυτοκίνητο στον Δακτύλιο και το εξαιρεί από την πληρωμή τελών. Από την άλλη, το Astra είναι πιο αυθεντικό σε σχεδίαση, έχει ό,τι χρειάζεται ο σύγχρονος οδηγός σε επίπεδο ασφαλείας και ευκολιών αλλά όχι στις δόσεις που τα προσφέρει το Ford. Επίσης, το Focus συγκριτικά, είναι οριακά ακριβότερο από το Astra κι ενώ είναι και τα δύο ακριβά, εντέλει, το Focus κερδίζει για την ανεκτίμητη αξία που προσφέρει απλώς και μόνο οδηγώντας το: χαμόγελο.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ Ford Focus 1.0 Ecoboost 125PS ST-Line 2024 TIMH €28.070 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 999, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 92(125)/6.000 ΡΟΠΗ Nm/rpm 210/1.750
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,7 sec, τελική 200 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,1 L/100km, 116 g/km
ΥΠΕΡ ΧΩΡΟΙ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΘΕΣΗ ΟΔΗΓΗΣΗΣ, ΟΔΗΓΙΚΗ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΣΗ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ.
ΚΑΤΑ ΜΕΝΟΥ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΥΠΟ ΠΙΕΣΗ, ΤΙΜΗ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ OPEL Astra 5door Opel Astra 1.2T 130 PS GS-Line 2024 TIMH €27.900 ΤΕΛΗ €78
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.199, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 96(130)/5.500 ΡΟΠΗ Nm/rpm 230/1.750
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,7 sec, τελική 210 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,7 L/100km, 123 g/km
ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΧΩΡΟΙ, ΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ,ΤΙΜΗ ΒΑΣΙΚΗΣ ΕΚΔΟΣΗΣ.
ΚΑΤΑ ΑΙΣΘΗΣΗ ΜΗΧΑΝΙΚΟΥ ΚΙΒΩΤΙΟΥ, ΕΡΓΟΝΟΜΙΚΑ ΛΑΘΑΚΙΑ, ΤΙΜΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ ΔΟΚΙΜΗΣ.