Σήμερα, όπως και κατά τη δεκαετία του 1980, η κίνηση στην πόλη είναι χάλια. Σε κανέναν δεν αρέσει το μποτιλιάρισμα, αλλά συχνά είναι αναπόφευκτο, ακόμα και σε πόλεις με ικανά δίκτυα δημόσιας συγκοινωνίας. Εξάλλου, για να μπεις σε λεωφορείο ή μετρό, πρέπει πρώτα να φτάσεις στον σταθμό. Και επειδή πολλοί το κάνουν μέσω αυτοκινήτου. . . καταλαβαίνετε το νόημα. Διάφοροι φορείς και εταιρείες προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν αυτό το πρόβλημα First/Last Mile όλα αυτά τα χρόνια με ανάμεικτα αποτελέσματα. Τώρα, όμως, η Honda το δοκιμάζει — μάλλον, ξαναδοκιμάζει.
Πριν από περισσότερα από 40 χρόνια, η Honda προσπάθησε να αντιμετωπίσει την κυκλοφοριακή συμφόρηση του Τόκιο με το αναδιπλούμενο σκούτερ Motocompo. Η ιδέα ήταν να παρκάρεις χιλιόμετρα μακριά από την εργασία σου, να ξεδιπλώσεις το συμπαγές δίτροχό της και να καλύψεις την υπόλοιπη διαδρομή. Ακούγεται υπέροχο, ειδικά στις πολυσύχναστες αστικές περιοχές της Ιαπωνίας. Η Honda το σχεδίασε, μάλιστα, για να χωράει σε ένα ειδικό χώρο αποσκευών στο σύγχρονο hatchback της, το Jazz. Αλλά πούλησε το Motocompo μόνο στην Ιαπωνία και στη συνέχεια σταμάτησε την παραγωγή του το 1983, ύστερα από μόλις δύο χρόνια. Ωστόσο, όπως συμβαίνει συχνά, το Motocompo είναι πιο δημοφιλές τώρα από ό,τι ήταν στην εποχή του. Και με την αστική κινητικότητα να εξακολουθεί να αποτελεί πρόβλημα, η σχεδιαστική ομάδα της Honda αποφάσισε ότι ήρθε η ώρα να επανεξετάσει το concept.
Να, λοιπόν, το Honda Motocompacto
Όπως και το αυθεντικό, είναι ένα σκούτερ με κάθισμα. Επίσης, όπως το Motocompo, μόλις διπλωθεί, μπορεί να χωρέσει στο πίσω μέρος ενός συμβατικού hatchback. Όμως, ενώ ο επικεφαλής του έργου (και σχεδιαστής) Nick Ziraldo και η ομάδα του έψαξαν στο πρωτότυπο για έμπνευση, η τεχνολογική πρόοδος τεσσάρων δεκαετιών σημαίνει ότι το Motocompacto δεν είναι απλή αναθέρμανση του concept.
Πρώτον, το Motocompacto είναι πιο συμπαγές από το αυθεντικό. Το μεταξόνιό του είναι 8,9 cm μικρότερο, είναι σχεδόν 10 cm στενότερο και είναι συνολικά 21,6 cm μικρότερο. Και αυτό είναι όταν ξεδιπλωθεί, έτοιμο για οδήγηση. Το νέο σκούτερ διπλώνει, επίσης, πολύ πιο τακτοποιημένα —και σε μικρότερο όγκο— από το Motocompo. Με μήκος 74,2 cm, ύψος 53,6 cm και πλάτος 9,4 cm, όταν είναι αναδιπλωμένο, το Motocompacto καταλαμβάνει περίπου 18% λιγότερο χώρο από ένα από τα κουτιά μεγέθους βαλίτσας που χρησιμοποιούμε για τη μέτρηση της χωρητικότητας των πορτμπαγκάζ. Και στα 19,6 kg, ζυγίζει λιγότερο από το μισό από τον πρόγονό του, με θερμικό κινητήρα που ήταν 42 kg. Η ελαφριά μάζα και το… χερούλι του το καθιστούν αρκετά εύκολο στη μεταφορά ή στην οδήγηση.
Η εξοικονόμηση βάρους και μεγέθους συνδέεται με την άλλη δραστική αλλαγή. Αντί για τον μονοκύλινδρο κινητήρα 49 cc με καρμπυρατέρ τού Motocompo, το Motocompacto διαθέτει ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ρεύματος. Και κινεί τον μπροστινό τροχό, όχι τον πίσω. Έτσι, αντί για δεξαμενή καυσίμου, το σώμα του νέου σκούτερ περιέχει μια ενσωματωμένη μπαταρία ιόντων λιθίου. Και επειδή δεν χρειάζεται να τοποθετηθεί σύστημα μετάδοσης κίνησης, το Motocompacto διαθέτει στην πραγματικότητα αποθηκευτικό χώρο, σε αντίθεση με το Motocompo. Δεν είναι μεγάλος ο χώρος, με διαστάσεις 46x8x24 cm, αλλά η Honda λέει ότι είναι αρκετά μεγάλος για να χωρέσει έναν μικρό φορητό υπολογιστή.
Ομολογουμένως
με την απόδοση των 0,7 PS, το Motocompacto δεν είναι τόσο ισχυρό όσο το Motocompo των 2,5 PS. Έχει, επίσης, χαμηλότερη τελική ταχύτητα – 24 km/h αντί για 40 km/h. Ωστόσο, εκπρόσωποι της Honda λένε ότι αυτό έγινε σκόπιμα, διασφαλίζοντας ότι το Motocompacto δεν είναι –νομικά– ένα μηχανοκίνητο όχημα όπως μια μοτοσυκλέτα ή ακόμα και ένα σκούτερ μεγέθους Vespa. Αυτός είναι πιθανώς ο λόγος που, σε αντίθεση με το Motocompo, το Motocompacto δεν έχει κόρνα ή φλας, αν και έχει εμπρός φωτιστικό και πίσω φανάρι LED, καθώς και… κουδούνι. Λόγω της μέτριας ταχύτητας και του μεγέθους του, η Honda λέει ότι οι αναβάτες του Motocompacto μπορούν ελεύθερα να κάνουν σκούτερ σε ποδηλατόδρομους (όπου το επιτρέπουν οι τοπικές διατάξεις). Δυστυχώς, δεν υπάρχουν ποδηλατόδρομοι σε πολλές πόλεις. Αλλά η Honda δημιούργησε μια τακτοποιημένη μικρή κυκλική διαδρομή για να πάρουμε μια γεύση από το τι θα ζήσουν οι αναβάτες του Motocompacto. Και αν αυτοί οι αναβάτες δεν είναι κάτι σαν εμάς –ή οδηγοί της Formula 1– θα κατεβούν με χαμόγελα στα χείλη.
Μόλις ξεδιπλώσετε και ασφαλίσετε τα υποπόδια, το τιμόνι, το κάθισμα και τον πίσω τροχό, η εκκίνηση του Honda Motocompacto είναι τόσο εύκολη όσο το πάτημα του κουμπιού λειτουργίας. Μην ανησυχείτε. Δεν θα σας ξεφύγει κατά λάθος στο… ξετύλιγμα, χάρη στους αισθητήρες ασφαλείας στο τιμόνι και στο συγκρότημα του πίσω τροχού. Όλα τα εξαρτήματα που ξεδιπλώνονται έχουν, επίσης, ειδικό σύστημα για να διασφαλιστεί ότι δεν θα διπλώσουν απροσδόκητα. Το κουμπί λειτουργίας αλλάζει, επίσης, τις λειτουργίες οδήγησης, οι οποίες εμφανίζονται στην οθόνη LED μαζί με το ποσοστό της μπαταρίας, την ταχύτητα και τη λειτουργία των προβολέων. Η λειτουργία 1 σάς περιορίζει στα 16 km/h, ενώ η λειτουργία 2 σάς δίνει τα πλήρη 24 km/h. Επιλέξτε τον ρυθμό που προτιμάτε, απλώς πιάστε τις λαβές από συνθετικό δέρμα και πατήστε το «γκάζι» με τον αντίχειρά σας.
Ο Ziraldo και η Jane Nakagawa, Αντιπρόεδρος R&D της αμερικανικής Honda, είπαν ότι η ομάδα της Motocompacto είχε εμμονή να κάνει το πτυσσόμενο σκούτερ διασκεδαστικό στην οδήγηση. Η αποστολή εκπληρώθηκε. Χάρη στα στενά ελαστικά, στις τακτοποιημένες διαστάσεις και στο χαμηλό βάρος του, το Motocompacto είναι πολύ εύκολο να γείρει σε στροφές. Αν και δεν έχει ιδιαίτερα ακριβή αίσθηση, το ίδιο το τιμόνι είναι απίστευτα ελαφρύ.
Σφιχταγκαλιασμένος με το δίκυκλο, ο αναβάτης μας βάρους 86 kg έφτασε στα 24 km/h σε 16,4 sec. Αυτό δεν ακούγεται πολύ, αρκεί να σκεφτείς ότι καβαλάς έναν κινούμενο… χαρτοφύλακα. Αλλά το Motocompacto δεν αισθάνεται ποτέ ασταθές ή εύθραυστο στην τελική του ταχύτητα, ωστόσο, έχει όριο βάρους 120 kg. Συνδυάστε όλα αυτά με το καλά βαθμονομημένο γκάζι στον αντίχειρα, και σκίζεις τις στροφές με την τελική ταχύτητα μέσα σε δευτερόλεπτα, χαμογελώντας όλη την ώρα. Εάν είχατε ένα σκούτερ Razor ως παιδί, η οδήγηση του Motocompacto θα σας κάνει να παλιμπαιδίσετε.
Όπως ένα σκούτερ Razor, το Motocompacto δεν έχει καμία ανάρτηση. Ωστόσο, ο Ziraldo λέει ότι οι ενώσεις των ελαστικών, καθώς και οι ελαστικοί αποσβεστήρες στο συγκρότημα των καθισμάτων ρυθμίστηκαν για να μειώσουν τους κραδασμούς και τα κοπανήματα. Θα έπρεπε να πάρουμε το σκούτερ σε πιο τραχιές επιφάνειες για να δούμε πώς λειτουργεί, αλλά οι αισθήσεις που προέκυψαν από το κάθισμα από συνθετικό δέρμα στο test ride μας δεν ήταν άβολες. Ευτυχώς, σε αντίθεση με το Razor, το Motocompacto έχει ένα πραγματικό φρένο. Σημειώστε τον ενικό. Το ταμπούρο που λειτουργεί με ντίζα στο πίσω μέρος σε σταματάει από την τελική ταχύτητα σε 5,8 m. Και είναι εύκολο να φρενάρεις με τον μοχλό που είναι τοποθετημένος στα αριστερά.
Ωστόσο, μην περιμένετε καμία υποβοήθηση ακινητοποίησης, λόγω του συστήματος ανάκτησης ενέργειας. Η Honda δεν το έπραξε, εξαιτίας ανησυχιών ότι η μπαταρία θα μπορούσε να υπερφορτιστεί και να καταστραφεί σε μεγάλες διαδρομές με συνεχή κατηφόρα. Η εμβέλεια είναι μέτρια για ένα ηλεκτρικό ποδήλατο, αλλά αρκετά καλή για μια βαλίτσα με τιμόνι. Η Honda ισχυρίζεται ότι το Motocompacto μπορεί να κάνει σχεδόν 20 km με μία φόρτιση, με την πλήρη επαναφόρτιση να διαρκεί 3,5 h χρησιμοποιώντας τον παρεχόμενο φορτιστή και μια οικιακή πρίζα. Εκτός από την ενσωματωμένη οθόνη LED, θα μπορείτε να παρακολουθείτε την κατάσταση φόρτισης μέσω ενός app που θα περιλαμβάνει, επίσης, λειτουργίες, όπως παρακολούθηση GPS και αλλαγή ρυθμίσεων (μέσω Bluetooth).
Παρ’ όλο που τα 20 km μπορεί να φαίνονται ανεπαρκή σε σύγκριση με κάτι σαν την αυτονομία περίπου 90 km της BMW CE02, να θυμάστε ότι αυτή είναι μια λύση για το πρώτο και το τελευταίο μίλι. Προορίζεται να συμπληρώσει το αυτοκίνητό σας, όχι να το αντικαταστήσει. Είναι ένας τρόπος για να φτάσετε σε έναν σιδηροδρομικό σταθμό ή για φοιτητές να μετακινηθούν στην πανεπιστημιούπολη. Και σε αυτό το τελευταίο, ένα Motocompacto είναι εύκολο να ασφαλιστεί σε μια σκάλα ή στο δωμάτιο ενός κοιτώνα.
Είναι, επίσης, αισθητά φθηνότερο από πολλά ομοειδή οχήματα. Με 995 $ αρχική τιμή στις ΗΠΑ, το Motocompacto είναι, αντιστοίχως, φθηνότερο από το CE 02 και πολλά ακόμα ηλεκτρικά ποδήλατα, ιδιαίτερα τα αναδιπλούμενα. Όλα δείχνουν στερεά και σφιχτά βιδωμένα μεταξύ τους, σε μια ιδέα που δεν είναι παιχνίδι. Ωστόσο, θα θέλετε να εξοικονομήσετε χρήματα για ένα σωστό ποδηλατικό κράνος,, αυτοκόλλητα και δέρματα που σχεδιάζει, επίσης, να προσφέρει η Honda, όπως και άλλα αξεσουάρ.
Είναι πολύ νωρίς
για να πούμε εάν το Honda Motocompacto θα έχει μεγαλύτερο αντίκτυπο από τον προκάτοχό του. Αλλά λαμβάνοντας υπόψη πόσο δημοφιλείς έχουν γίνει οι μίνι μοτοσυκλέτες της Honda, δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι το ηλεκτρικό σκούτερ θα εξαφανιστεί μετά από δύο χρόνια. Αρκετοί συνάδελφοι από το αμερικανικό Car and Driver έχουν ήδη πει ότι θέλουν ένα. Εντέλει φαίνεται ότι το αδιέξοδο της πόλης μπορεί να γίνει η παιδική σας χαρά.
Τεχνικά Χαρακτηριστικά
Κατασκευαστής / Μοντέλο HONDA MOTOCOMPACTO
Τύπος κινητήρα 1 ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΑΣ ΜΟΝΙΜΟΥ ΜΑΓΝΗΤΗ
Κυβισμός (cc) -
Μέγιστη ισχύς (PS/rpm) 0,7 PS
Μέγιστη ροπή (Nm/rpm) 16
Χωρητικότητα (Ah) 6,8
Εκκίνηση -
Διαστάσεις ΜxΠxΥ (mm) 967 x 889 x 436
Μεταξόνιο (mm) 1.330
Ύψος σέλας (mm) 623
Βάρος γεμάτο (kg) 19,3