Συγκριτικό: Alfa Romeo Tonale 1.3Τ 280PS PHEV Q4 Veloce – Opel Grandland GSe 300PS


Δύο τετρακίνητα SUV με σαφώς σπορ χαρακτήρα, «βαριά» λογότυπα και οικολογικά πιστοποιητικά, διασταυρώνουν τα ξίφη τους αντιπαραθέτοντας design, επιδόσεις, εξοπλισμό και δυνατότητα κίνησης με μηδενικούς ρύπους. Η αντιπαράθεση έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς γίνεται στο φόντο των φορολογικών προνομίων που συνεπάγεται η χρήση plug-in hybrid οχημάτων στην Ελλάδα.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΝΙΚΟΣ ΛΟΥΠΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 10/12/2023

Αν μιλούσαμε γενικώς για Alfa Romeo Tonale και γενικώς για Opel Grandland, θα λέγαμε ότι έχουμε να κάνουμε με δύο μοντέλα που έρχονται να διεκδικήσουν ένα κομμάτι μιας εξαιρετικά δυναμικής κατηγορίας της αγοράς – αυτής των C-SUV, στην οποία ο ανταγωνισμός είναι εξαιρετικά ισχυρός και πολυπληθής, με μοντέλα όπως τα Citroen C5 Aircross, Ford Kuga, Hyundai Tucson, Kia Sportage, Peugeot 3008, Volkswagen Tiguan κ.λπ. Αυτοκίνητα που είναι διαθέσιμα και σε plug-in υβριδικές εκδόσεις, όπως τα αυτοκίνητα της δοκιμής μας. Μόνο που τόσο η Tonale Q4, όσο και το Grandland GSe έρχονται να προσφέρουν το κάτι παραπάνω σε επίπεδο επιδόσεων και δυναμικών χαρακτηριστικών.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η απευθείας αντιπαράθεσή τους που επιχειρούμε στη συγκριτική μας δοκιμή, όπως ενδιαφέρον, ούτως ή άλλως, έχει το γεγονός ότι επιτρέπουν στον συνεπή, ως προς τη φόρτιση της μπαταρίας τους, κάτοχό τους να ελαχιστοποιήσει τις επισκέψεις στο βενζινάδικο, λειτουργώντας ως ηλεκτροκίνητα στις καθημερινές μετακινήσεις. Το ενδιαφέρον που έχουν τα δύο SUV της δοκιμής μας γίνεται ακόμα μεγαλύτερο, αν λάβουμε υπόψη τον μηδενισμό ή τη σημαντική μείωση του φόρου εταιρικού χρήστη για τα χαμηλών ρύπων, έως 50 g/km CO2, αυτοκίνητα (ανάλογα με το αν η λιανική τιμή προ φόρων [ΛΤΠΦ] του αυτοκινήτου υπερβαίνει τα 40.000 €).

Ισχυρές επιλογές

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι τόσο η Tonale, όσο και το Grandland της δοκιμής μας ανταποκρίνονται και με το παραπάνω στο γράμμα “S” του χαρακτηρισμού τους ως SUV (Sport Utility Vehicle): είναι αναμφίβολα και τα δύο σπορ και αυτό δεν έχει να κάνει απλώς και μόνο με την ποσότητα των ίππων που κρύβουν μοιρασμένους στον εμπρός και στον πίσω άξονα. Kαι δεν λέμε κάτω από το εμπρός καπό, διότι και στις δύο περιπτώσεις η τετρακίνηση υλοποιείται με τη βοήθεια ενός ηλεκτροκινητήρα που κινεί τους πίσω τροχούς και έρχεται να συνδράμει τον τοποθετημένο εμπρός βενζινοκινητήρα, χαρίζοντας ταυτόχρονα στα δύο αυτοκίνητα και τη δυνατότητα να κινούνται χωρίς ρύπους για αρκετές δεκάδες χιλιόμετρα.

Στο σημείο αυτό έχουμε και την πρώτη διαφορά ως προς το σύστημα κίνησης. Βλέπετε, στην περίπτωση της Alfa Romeo ο μικρότερου κυβισμού βενζινοκινητήρας είναι τοποθετημένος εμπρός μόνος του, ενώ στην περίπτωση του Opel ενισχύεται από έναν δεύτερο ηλεκτροκινητήρα, που βρίσκεται και αυτός μπροστά. Το τελικό αποτέλεσμα το βλέπετε στον πίνακα των τεχνικών χαρακτηριστικών: 280 PS για την Tonale, 300 PS για το Grandland, αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων με δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών και στις δύο περιπτώσεις (8 σχέσεων στην περίπτωση του Opel, 6 στην περίπτωση της Alfa) και, βεβαίως, έχουμε ήδη τις προϋποθέσεις για κάτι καλύτερο στον τομέα των επιδόσεων και της… ικανοποίησης του οδηγού – με τα 0-100 km/h να πραγματοποιούνται σε σχεδόν 6 sec.

Εν κινήσει

Και επειδή ο οδηγός για να είναι ικανοποιημένος δεν χρειάζεται μόνο γρήγορες επιταχύνσεις, το πράγμα δεν σταματάει εδώ. Τόσο το ιταλικό, όσο και το γερμανικό αυτοκίνητο δεν στηρίζονται σε οποιαδήποτε ανάρτηση, ούτε και σταματούν με οποιαδήποτε φρένα. Στην περίπτωση της Alfa Romeo έχουμε, λοιπόν, αμορτισέρ τεχνολογίας FSD (Frequency-Selective-Damping), ηλεκτρονικά ελεγχόμενη ανάρτηση (στην έκδοση Veloce της δοκιμής μας) και ακούραστα brake-by-wire φρένα, ενώ οι Γερμανοί αντιπαραθέτουν αντίστοιχης φιλοσοφίας αμορτισέρ με τεχνολογία KONI FSD (Frequency Selective Damping) και, επίσης, δυνατά φρένα – μιλάμε για δισκόφρενα μπρος-πίσω και στις δύο περιπτώσεις.

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ (ΜΕ ΑΡΙΣΤΑ ΤΟ 10)
OPEL GRANDLAND GSe PHEV AWD 300PS

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 9

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ9

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 7

ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8

ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 8

ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 9

ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 9

VALUE FOR MONEY 7

ΣΥΝΟΛΟ83

Το ενδιαφέρον –και στα δύο αυτοκίνητα– είναι ότι η προορισμένη να προσφέρει το κάτι παραπάνω στον τομέα του κρατήματος ανάρτηση καταφέρνει στις καθημερινές μετακινήσεις όχι απλώς να μην ταλαιπωρεί τους επιβαίνοντες, αλλά να προσφέρει και αρκετά καλή άνεση. Κι αν θα θέλαμε να κάνουμε έναν διαχωρισμό στον τομέα αυτό, θα λέγαμε ότι το προβάδισμα το δίνουμε στην Alfa Romeo, η οποία προσφέρει μεγαλύτερα περιθώρια πρόσφυσης, με τουλάχιστον αντίστοιχη άνεση και ελαφρώς καλύτερη ηχομόνωση.

Το γκάζι, βεβαίως, δεν λείπει, ούτε οι 300 PS του Opel ούτε οι 280 της Alfa Romeo είναι λίγοι, η αλήθεια είναι, όμως, ότι κάνουν την εμφάνισή τους με κάπως διαφορετικό τρόπο, με την Tonale Q4 να καταφέρνει να είναι πιο προοδευτική στις επιταχύνσεις εν κινήσει, ενώ στο Grandland GSe εμφανίζεται μία ενοχλητική κάποιες φορές υστέρηση απόκρισης στο γκάζι (κυρίως στις χαμηλές στροφές και ταχύτητες), που αρχικά σε αφήνει σχεδόν στο… κενό και μετά απλώς σε εκτοξεύει! Πάντως, μεταξύ των δύο, η αλήθεια είναι ότι προτιμούμε τον τρόπο που ξεδιπλώνει την ισχύ της η Alfa Romeo, παρά την όποια υπεροχή σε απόλυτους αριθμούς του Opel.

Μιλώντας, βέβαια, για επιδόσεις, δεν πρέπει να παραλείψουμε να αναφερθούμε στις δυνατότητες κίνησης αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα (-ες) των δύο μοντέλων της δοκιμής μας. Βλέπετε, μπορεί αυτές οι μηδενικών ρύπων μονάδες ισχύος να συνεισφέρουν στην επίτευξη των εντυπωσιακών επιδόσεων για τα 0-100 km/h, όμως μία βασική τους αποστολή –αυτή που τα τοποθετεί στην κατηγορία των «οικολογικών» αυτοκινήτων– είναι ακριβώς η δυνατότητα να κινούνται χωρίς να καίνε βενζίνη. Εδώ η Tonale έχει ένα σαφές προβάδισμα, το οποίο απεικονίζεται σε επίπεδο τεχνικών χαρακτηριστικών και επιβεβαιώνεται στην πράξη: διαθέτοντας μεγαλύτερης χωρητικότητας μπαταρία, καταφέρνει εντέλει να κινηθεί με την ενέργεια της μπαταρίας της για περισσότερα από 55 km, ενώ το Opel δύσκολα θα ξεπεράσει στην πράξη τα 45 (θυμίζουμε ότι τα επίσημα στοιχεία κάνουν λόγο για 80 και 59 km, αντίστοιχα).

Μιλώντας για σπορ

Το ιταλικό αυτοκίνητο είναι αλήθεια ότι κερδίζει και σε έναν άλλο τομέα: αυτόν της συνολικής σπορ αίσθησης, αν μας επιτρέπεται να χρησιμοποιήσουμε έναν τέτοιον όρο. Είναι αλήθεια ότι στην Opel έκαναν φιλότιμη δουλειά στον τομέα του design, εφαρμόζοντας τη νέα σχεδιαστική αντίληψη της εταιρείας σε ένα μοντέλο που προϋπήρχε και που εντέλει δεν είναι καθόλου, μα καθόλου άσχημο στη σημερινή του μορφή. Ωστόσο, η Alfa λειτουργεί σχεδιαστικά σε ένα εντελώς άλλο επίπεδο, μέσα-έξω. Δύσκολα θα πεις ότι αισθάνεσαι πιο όμορφα στο Opel, ιδιαίτερα αν είσαι λάτρης της σπορ οδήγησης – και παρά τον ιδιαίτερο τόνο που δίνουν τα πιστοποιημένα κατά AGR πολύ καλά καθίσματα του γερμανικού αυτοκινήτου.

Στην Tonale ζεις στον… αστερισμό των κύκλων, σε όλες αυτές τις κυκλικές λεπτομέρειες, όπως οι αεραγωγοί και τα όργανα ελέγχου, που παραπέμπουν στις ρίζες μιας μάρκας, με παράδοση ιδιαίτερη στον χώρο των σπορ αυτοκινήτων και του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Πάντως, ο οδηγός –και στις δύο περιπτώσεις– βρίσκεται αντιμέτωπος, όπως είπαμε, με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων που προσφέρει τη δυνατότητα χειροκίνητων αλλαγών, πιο άμεσων, είναι αλήθεια, στην περίπτωση της Alfa Romeo, η οποία διαθέτει δύο ομολογουμένως τεράστια χειριστήρια/«πεταλούδες» (puddles) στο τιμόνι για να αλλάζει οδηγός ταχύτητες.

Αυτά τα puddles, όμως, δεν περιστρέφονται μαζί με το τιμόνι, αλλά παραμένουν σταθερά – και όσο είναι εντυπωσιακά, σίγουρα οι μικρότερες πεταλούδες του Opel είναι εντέλει πιο εύκολες στη χρήση τους, ενώ επιπλέον δεν σε ενοχλούν, δεν βρίσκουν επάνω τους τα χέρια σου, όταν θέλεις να χρησιμοποιήσεις τα flash, όπως συμβαίνει κάποιες φορές στην Alfa Romeo. Ενώ ο βασικός επιλογέας του κιβωτίου στην κεντρική κονσόλα είναι μεν πιο μικρός και μοντέρνος (τύπου joystick) στο Grandland GSe, όμως ο πιο κλασικός σε εμφάνιση και φιλοσοφία λειτουργίας επιλογέας της Tonale Q4 εμπνέει μεγαλύτερη εμπιστοσύνη και o οδηγός είναι περισσότερο σίγουρος για το τι έχει επιλέξει κάθε φορά, ενώ έχει τη δυνατότητα και να αλλάζει σχέσεις στο κιβώτιο με τη βοήθειά του.

Πλούσια και ευρύχωρα

Έχοντας μήκος της τάξης των 4,5 m, τα δύο SUV της δοκιμής μας οφείλουν να προσφέρουν μεγάλους χώρους για επιβάτες και αποσκευές – και η αλήθεια είναι ότι στον τομέα αυτόν το προβάδισμα το έχει το γερμανικό αυτοκίνητο, που προσφέρει περισσότερο αέρα και για τα γόνατα και για τα κεφάλια των πίσω επιβατών, ενώ επιπλέον διαθέτει και ελαφρώς μεγαλύτερο πορτμπαγκάζ. Ενώ σημαντική λεπτομέρεια είναι και το ότι το πορτμπαγκάζ του Opel διαθέτει αισθητά χαμηλότερο κατώφλι από το πορτμπαγκάζ της Alfa Romeo, γεγονός που καθιστά τη φόρτωση πιο εύκολη. Πάντως, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι τα πορτμπαγκάζ και των δύο αυτοκινήτων είναι μικρότερα από αυτά των συμβατικών εκδόσεων, καθώς χάνουν ένα μέρος της χωρητικότητας τους, λόγω της ύπαρξης του ηλεκτρικού συστήματος κίνησης και της μπαταρίας. Από την άλλη, μας άρεσε ιδιαίτερα το ότι και τα δύο διέθεταν ηλεκτροκίνητη πόρτα.

Στον τομέα της χρηστικότητας και της εργονομίας, τώρα, η μάχη είναι αμφίρροπη, καθώς το ιταλικό αυτοκίνητο έχει μια πολύ πιο βολική κεντρική κονσόλα, πιο εύχρηστους αεραγωγούς και καλύτερη οθόνη multimedia με πιο πλούσιο μενού, από την άλλη, όμως, ο δικός του πίνακας οργάνων «χάνει» σε αναγνωσιμότητα.

Εννοείται ότι και δύο αυτοκίνητα συνοδεύονται από ένα μεγάλο πακέτο προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού, ωστόσο, τη στιγμή που γράφονταν αυτές οι γραμμές, ενώ γνωρίζαμε τα πάντα για την Alfa Romeo, ο επίσημος τιμοκατάλογος του Opel δεν είχε ανακοινωθεί – ούτε, βεβαίως, ο εξοπλισμός του. Γνωρίζουμε μόνον ότι το Grandland GSe θα κοστίζει περίπου 56.000 €. Από την άλλη μεριά, η Tonale Q4, την οποία εμείς οδηγήσαμε στην πλέον πλούσια έκδοση Veloce, κοστίζει 58.100 €. Ωστόσο, το ιταλικό αυτοκίνητο προσφέρεται σε δύο ακόμα εκδόσεις, με τη «βασική» Sprint να τιμάται 51.635 € και να έχει ΛΤΠΦ κάτω των 40.000 € – κάτι που σημαίνει ότι δεν επιβαρύνει καθόλου τον κάτοχό της με φόρο εταιρικού χρήστη.

Με τέτοια δεδομένα, η ανάδειξη νικητή σε μία συγκριτική δοκιμή γίνεται, όπως αντιλαμβάνεστε, με κάθε επιφύλαξη. Καταλήγουμε, λοιπόν, να απονείμουμε τον τίτλο στην Tonale, που μας έπεισε περισσότερο για τον σπορ χαρακτήρα της, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι το Grandland GSe είναι μία λάθος –και χωρίς value for money– επιλογή. Αντιθέτως, το Opel είναι εντέλει μια πιο χρηστική επιλογή, που σε καμία περίπτωση δεν αφήνει ανικανοποίητο τον λάτρη των επιδόσεων.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ ALFA ROMEO Tonale 1.3Τ 280PS PHEV Q4 Veloce 2023   TIMH €51.635   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.332, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 206(280)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 270/1.850

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 6 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,2 sec, τελική 206 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 1,1 L/100km, 26 g/km

ALFA ROMEO Tonale 1.3Τ 280PS PHEV Q4 Veloce 2023

ΥΠΕΡ DESIGN ΜΕ ΣΠΟΡ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΗΛΕΚΤΡΙΚΗ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ, ΤΙΜΗ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΧΩΡΟΙ.

ΚΑΤΑ «ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΑ» ΧΕΙΡΙΣΤΗΡΙΑ ΑΛΛΑΓΗΣ ΤΑΧΥΤΗΤΩΝ, ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΜΕ ΑΔΕΙΑ ΜΠΑΤΑΡΙΑ, «ΦΟΡΤΩΜΕΝΟΣ» ΜΕ ΜΙΚΡΕΣ ΕΝΔΕΙΞΕΙΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΟΡΓΑΝΩΝ.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ OPEL GRANDLAND GSe PHEV AWD 300PS 2023   TIMH €56.000   ΤΕΛΗ €0

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.598, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 221(300)  ΡΟΠΗ Nm/rpm 300

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 6,1 sec, τελική 235 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 1,3 L/100km, 29 g/km

OPEL GRANDLAND GSe PHEV AWD 300PS 2023

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΑΝΕΣΗ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΕΥΚΡΙΝΕΣΤΑΤΟΣ ΠΙΝΑΚΑΣ ΟΡΓΑΝΩΝ, ΜΕΓΑΛΟΙ ΧΩΡΟΙ ΓΙΑ ΕΠΙΒΑΤΕΣ.

ΚΑΤΑ ΥΣΤΕΡΗΣΗ ΑΠΟΚΡΙΣΗΣ ΣΤΟ ΦΟΥΛ ΓΚΑΖΙ ΣΤΙΣ ΧΑΜΗΛΕΣ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ, ΑΥΞΗΜΕΝΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΜΕ ΑΔΕΙΑ ΜΠΑΤΑΡΙΑ, ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΙΚΡΗ ΟΘΟΝΗ MULTIMEDIA, ΑΒΟΛΗ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΟΝΣΟΛΑ ΚΑΙ ΘΗΚΕΣ ΣΤΙΣ ΠΟΡΤΕΣ.