Το βλέπεις στους δρόμους, στα parking, στα social media στις αυτοκινητοπαρέες και στις κουβέντες για το ποια από τις δύο εταιρείες, η Alfa Romeo ή η BMW έχουν τα μεγαλύτερα… διαπιστευτήρια στον μαγικό κόσμο της οδηγικής μέθεξης, των χρονομετρημένων στο Nurbrugring και στον εντυπωσιασμό των petrolhead tribes.
Άλλο που δεν θέλαμε, λοιπόν, να τους δούμε όλους στα μάτια, να φέρουμε τα δύο τούτα μπλε κοσμήματα, το καθένα με την ιστορία του, τη δυναμική του, την τεχνολογία του, τη φιλοσοφία και τον χαρακτήρα του ενώπιος ενωπίω. H Giulia, γνήσια βενζινοκίνητη με 280 τετρακίνητους PS, η BMW 330e, plug-in πισωκίνητη με 292 PS. Πάμε να περάσουμε καλά κι εμείς, όπως κι εσείς.
Το Alfa της Alfa
Οι ιστορικοί του μέλλοντος θα λένε για τη Alfa Romeo και τα εξαίσια θέλγητρα της φίρμας που μέχρι και τον Οδυσσέα Ελύτη έκαναν να γράψει ποίημα. Και το καλό είναι ότι η παράδοση της μιλανέζικης φίρμας στη νέα εποχή Stellantis δεν λέει να σιωπήσει. Η σπουδαία πλατφόρμα Giorgio και πολλοί εσπρέσο σε σχεδιαστήρια, στο Balocco, σε όλα τα μήκη και πλάτη της υφηλίου ήταν η αναγκαία συνθήκη για να γεννηθεί η Giulia, φτάνοντας μέχρι τους 510 PS της Quadrifoglio. Κι εδώ βλέπουμε το «4», αλλά όχι το τετράφυλλο τριφύλλι σε τούτη την bella machina με την πιασάρικη ονομασία Competizione να κοσμεί τα φτερά, αλλά το Q4 που υπενθυμίζει την τετρακίνηση. Στο μοντέλο του 2023 μην αναζητήσετε κοσμοϊστορικές αλλαγές πλην των αλά Tonale «3 3» φωτιστικών σωμάτων Full-LED Adaptive Matrix εμπρός, που κάνουν τη διαφορά το βράδυ συγκριτικά με το παρελθόν. Οι αναλογίες, το παράστημα και οι μικρές σπορ λεπτομέρειες (εξατμίσεις πίσω, διαχύτης) κάνουν τηn Giulia, την κάθε Alfa Romeo Giulia, μια κούκλα.
Όμως απέναντί της έχει μια αθλητική Γερμανίδα, ανανεωμένη με τα να της φωτιστικά εμπρός και την ανάλογη φορεσιά της έκδοσής μας, τόσο δυναμική στο Portimao Blue χρώμα της (κλασικό M), μαζί με ανάλογες ζάντες και άλλα καλούδια πίσω (δείτε κι εδώ τις εξατμίσεις και τον διαχύτη).
Τόσο συμμαζεμένη και λιγότερο «χυμώδης» από τη Giulia, αλλά τόσο πολλά υποσχόμενη και χαμηλή που μέχρι κι ο φίλος με τη μοτοσυκλέτα στη Λεωφόρο Μεσογείων πλεύρισε το αυτοκίνητο για να πει με ένα φαρδύ, πλατύ χαμόγελο: «Μπράβο νεαρέ, να τη χαίρεσαι!». Δεν πρόλαβα να του πω ότι δεν είμαι νεαρός και ότι δεν είναι δική μου, αλλά αποφάσισα μέχρι το τέλος της ημέρας να ζήσω αναλόγως. Γούστα είναι αυτά, αλλά η Giulia είναι παντοτινή αγάπη.
Πιλοτήρια
Και αν τα δύο... μαχητικά έχουν παραπλανητικό μπλε χρώμα πολλών εκατοντάδων ίππων στο αμάξωμα, είναι αρκετά σπορ μέσα για να δείξουν τι «παίζει», τα παιδία! Αρχής γενομένης με την Alfa Romeo χωρίς πολλές αλλαγές από το παρελθόν της, με τη μικρή ιταλική σημαία στη βάση του επιλογέα και μια ξεκάθαρα οδηγοκεντρική και ίσως λίγο χωστή θέση οδήγησης με ε-ξαι-ρε-τι-κά καθίσματα. Η τεχνολογία δίνει ένα σωστό «παρών», με νέο ψηφιακό και πλήρως διαμορφώσιμο πίνακα 12,3 ΄΄, και συνδυάζεται με μια σειρά τεχνολογιών, όπως οι υπηρεσίες “Alfa Connect Services”, και το NFT (το πρωτοείδαμε στην Tonale) δίνοντας πιστοποιητικό του ιστορικού του αυτοκινήτου.
Εννοείται ότι το ADAS είναι πλήρες, με ενεργό σύστημα cruise control, σύστημα lane assist και σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος, αλλά –ακόμα– εννοείται ότι η οθόνη αφής και ο σχετικός περιστροφικός διακόπτης είναι αργά σε αίσθηση και αλλαγή στα μενού. Στη βάση της κονσόλας συναντάμε και τον κλασικό διακόπτη DNA (Dynamic, Normal, Advanced Efficiency) για σχετικό κούρντισμα κινητήρα/κιβωτίου/τιμονιού με επιπλέον στο Dynamic το σφίξιμο της ανάρτησης (αν και μπορείτε να διατηρήσετε ένα επίπεδο άνεσης, επιλέγοντας τη λειτουργία Soft.
Το ίδιο αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων της ZF που γνωρίζουμε, με τα θεσπέσια μεγάλα, σταθερά αλά Ferrari paddles βάζει τα άλογα στη θέση τους. Αν προτιμήσετε την επιλογή “manual” από τον κλασικό επιλογέα θα πάρετε και πολλούς ωραίους κόφτες στις 6.000 rpm, αν ξεχάσετε να κάνετε τις αλλαγές στην ώρα τους (αχ, να είχε και λεντάκια για ιδανικές αλλαγές!), αλλά κάποια κατεβάσματα τα αρνείται. Οι ψηλοί διαμαρτύρονται για τους πίσω χώρους. Το προσπερνάμε κι αυτό. Η Giulia έχει μέσα της εγωισμό.
Ανοίγεις το καπό και σε περιμένει ο γνωστός 2λιτρος turbo βενζινοκινητήρας απόδοσης 280 PS και 400 Nm που στέλνει τη δύναμη και στους τέσσερις τροχούς μέσω του συστήματος Q4. Προσοχή! έχουμε ένα AWD σύστημα με πολύδισκο συμπλέκτη που εκκινεί από τη φυσική θέση, τον πίσω άξονα και ανά πάσα στιγμή η μεταφορά ροπής και στους εμπρός τροχούς και το εκεί διαφορικό μέχρι και 50% μπορεί να κάνει το αυτοκίνητο να βεντουζάρει με την άσφαλτο με τα… ελαστικά. Α! σας είπαμε ότι ο άξονας μετάδοσης είναι από ανθρακονήματα;
Όμως, ούτε λόγος για παιχνίδι! Τα συστήματα ελέγχου ευστάθειας είναι άγρυπνοι φρουροί που δεν απενεργοποιούνται, και η ίδια η τετρακίνηση προϋποθέτει πολύ γλιστερό οδόστρωμα για να δώσει κάτι, εφόσον μείνετε αποφασιστικά στο γκάζι. Πριν από αυτό, μία ακόμα παραδοξότητα: αργεί να γεμίσει το μοτέρ αλλά μόλις το κάνει, ουαί κι αλίμονο σε όπoιον βρεθεί στο διάβα της. ΄Οσο για κατανάλωση, μη ρωτάτε ιερόσυλα πράγματα εδώ. Από 10,4 L/100 km έως 11,2 L/100 km και χωρίς κάποιον εμφανή τρόπο εξοικονόμησης καυσίμου απλά καίει και… σταματημένη.
3άρα και θέαμα
Κι από την άλλη η 3άρα με γονίδια από M, αλλά και με περιβαλλοντικά στοιχεία που για πολλούς είναι περιττά (βλέπε Plug-in), αλλά σούπερ αποδοτικά και με νέα θέση εργασίας. Πολυτελή, πολύ τεχνολογική με τη μεγάλη ψηφιακή οθόνη BMW Curved Display της LG 12,3" που εκτελεί χρέη πίνακα οργάνων και μια 14,9" για τα... χρειώδη και το νέο MMI που απλά είναι κορυφαίο εργονομικά, αλλά προκαλεί θλίψη η απουσία κυκλικών (έστω και ψηφιακών) οργάνων, τη στιγμή που η Alfa δημιουργεί ακόμα συνειρμούς με τη σημασία στη λεπτομέρεια.
Επιλογέας κλασικός εδώ δεν υπάρχει, παρά μόνον ένας διακόπτης στη βάση της κονσόλας και μικρά paddles στη στεφάνη του τιμονιού και όχι σταθερά για το 8άρι κιβώτιο που κρύβει μέσα του τον σύγχρονο ηλεκτροκινητήρα της plug-in υλοποίησης. Η ποιότητα είναι ασύγκριτη, όπως και η συνολική αίσθηση ευρυχωρίας εμπρός. Για τους πίσω, ας δουν και τους χώρους της Alfa. Η μόνη σοβαρή παραφωνία είναι ο μικρός χώρος αποσκευών στα 375 L και το μόλις 40 L ρεζερβουάρ (59 L έχουν οι κανονικές 3αρες), απόρροια της ύπαρξης μπαταριών.
Οδηγικά, η 330e προσφέρει εξαιρετική άνεση, παρά τις μη ρυθμιζόμενες αναρτήσεις της, πιο γρήγορο λογισμικό βασισμένο στο Λειτουργικό Σύστημα 8 της μάρκας και τρομερή παραμετροποίηση όχι μόνο με τρία προγράμματα (Electric, Hybrid και Sport), αλλά και υποπρογράμματα! Και, βέβαια, σε ένα από αυτά, το Extra Boost έχει τρομερό γκάζι που θυμίζει γνήσιες σπορ υλοποιήσεις. Είναι το ηλεκτρικό ρεύμα που κάνει το σύνολο τόσο σπιντάτο.
Ο τετρακύλινδρος, twin-scroll turbo βενζινοκινητήρας των 2,0 L και των 184PS συμπληρώνεται από έναν ηλεκτροκινητήρα 109 PS, με τα οφέλη του να έρχονται άμεσα τόσο με τη γραμμικότητα του συνόλου, όσο και με τη διάρκεια. Κι αν νομίζετε ότι τούτη η BMW είναι μόνο γκάζι, ευθείες, ατέλειωτα ταξίδια ή αμιγώς ηλεκτρική και ήσυχη καθημερινότητα, κάνετε λάθος. Η 330e μπορεί να στρίψει με χάρη, όπως οι περισσότερες BMW, αλλά και με μια αίσθηση σιγουριάς, καθώς και λάθος να κάνεις σε διορθώνει νωρίς, νωρίς.
Δεν θέλετε να σας διορθώνουν; Κανένα πρόβλημα. Απενεργοποιήστε τις ηλεκτρονικές νουθεσίες (μέχρι κι αυτές έχουν βαθμίδες παραμετροποίησης) και το παιχνίδι πάει... σύννεφο από τα λάστιχα που φλέγονται εκεί πίσω. Ας κάνουμε ένα Pit stop για να σημειώσουμε ότι έχουμε ελαστικά Pirelli PZero 225/40-R19 εμπρός και 255/35-R19 πίσω για την Giulia, ενώ η BMW φορά ένα πιο γήινο σετ, πάλι της Pirelli, το διάσημο Cinturato P7 διαστάσεων 225/45-R18 εμπρός και 255/40-R18 πίσω για τη διαχείριση της ισχύος που έρχεται πίσω.
Το τιμόνι της 3άρας είναι λίγο πιο αναίσθητο, ειδικά πέριξ της ευθείας, συγκριτικά με το προσδοκώμενο και με το «άριστα 10» στον εν λόγω τομέα της Giulia. Ένα, επίσης, σημαντικό προσόν είναι ότι με 2,4 στροφές απ' άκρη σε άκρη είναι και εξαιρετικά ευέλικτη στην καθημερινότητα, τη στιγμή που η Giulia με μόλις 2 πλήρεις στροφές και κοντή κρεμαγιέρα ζορίζεται ακόμα και να κάνει μια αναστροφή.
Φίλαθλοι, ας δείξουμε πολιτισμό
Είναι η στιγμή του VAR, του instant replay και της λήψης απόφασης. Σοβαρά αθλητική η Giulia αρέσκεται σε πίστες, καθαρές γραμμές δεν μπορεί και δεν θέλει τα στραμπουλήγματα, αλλά με συνεχή πίεση στο δεξί πεντάλ γίνεται μαχητικό στις ανοιχτές καμπές δείχνοντας το επίπεδο εξειδίκευσής της.
Από την άλλη, πιο ευέλικτη κυριολεκτικά και μεταφορικά η 330e η οποία επιπλέον έχει δυο τρία προσόντα: είναι πιο άνετη και μπορεί να εκτελέσει πολλαπλές αποστολές καίγοντας λιγότερο καύσιμο (όχι ελαστικό!), αλλά και ζητώντας λιγότερα. Πολύ απλά, μέσα στην τελειότητά της ξεχνάει να βάλει κάτι: το ανόθευτο συναίσθημα της Ιταλίδας. Όντας, όμως, πολύ φθηνότερη στη βασική της έκδοση και πιο δοτική στα παιχνίδια, κερδίζει την Alfa ως ένα γνήσιο αουτσάιντερ.
*Η συγκριτική δοκιμή δημοσιεύθηκε στο Car and Driver Αυγούστου 2023
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ ALFA ROMEO GIULIA Competizione Q4 280PS 2023 TIMH €69.000 ΤΕΛΗ €155
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.995, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm ΡΟΠΗ Nm/rpm
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 5,2 sec, τελική 240 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 8,4 L/100km, 182 g/km
ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ.
ΚΑΤΑ ΤΙΜΗ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ ΚΑΥΣΙΜΟΥ, ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΕΥΕΛΙΚΤΗ ΚΑΙ ΔΙΑΣΚΕΔΑΣΤΙΚΗ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ BMW 330e 292PS 2023 TIMH €52.300 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.998, Turbo, Hλεκτροκινητήρας, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Υβριδικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 292 ΡΟΠΗ Nm/rpm 420
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 5,8 sec, τελική 230 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 1,8 L/100km, 40 g/km
ΥΠΕΡ FUN-TO-DRIVE ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ, ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΠΑΡΑΜΕΤΡΟΠΟΙΗΣΗ, ΑΝΕΣΗ, ΕΥΕΛΙΞΙΑ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΤΙΜΗ.
ΚΑΤΑ ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ, ΡΕΖΕΡΒΟΥΑΡ, ΤΙΜΗ ΕΞΟΠΛΙΣΤΙΚΩΝ ΕΚΔΟΣΕΩΝ.