First Drive – Fiat 600e: Οδηγούμε στην Ιταλία το νέο, αμιγώς ηλεκτρικό crossover


Σχεδόν επτά δεκαετίες μετά το λανσάρισμα του πρώτου Fiat 600, το Car and Driver ταξιδεύει στο Τορίνο για να οδηγήσει τον ηλεκτρικό του απόγονο, με τον οποίο οι Ιταλοί επιστρέφουν στο ανταγωνιστικό B-segment.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΚΩΣΤΑΣ ΜΠΑΡΜΠΕΑΣ, ΦΩΤΟ: FIAT / Κ.Μ.
  • 20/9/2023

Θα ήταν άδικο να ξεκινήσουμε να γράφουμε για τη νέα, αμιγώς ηλεκτρική προσθήκη στη γκάμα της Fiat, χωρίς να αναφερθούμε αρχικά στην εμβληματική ονομασία της. Ο αριθμός 600 σημαίνει πολλά, τόσο για τη Fiat όσο και για ολόκληρη την ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία. Τη δεκαετία του ‘50 δύο εμβληματικά αυτοκίνητα, το VW Beetle και το Citroen 2CV, είχαν πλημμυρίσει τους δρόμους της Γερμανίας και της Γαλλίας, αντίστοιχα, σπάζοντας το ένα ρεκόρ πωλήσεων μετά το άλλο.

Η ιταλική αυτοκινητοβιομηχανία δεν μπορούσε να μείνει άλλο με σταυρωμένα χέρια και η ανάγκη για ένα προσιτό μοντέλο που θα απευθύνεται στο «λαό» οδήγησε στο πρώτο Fiat 600. Το ντεμπούτο έγινε τον Μάρτιο του 1955 στο Σαλόνι της Γενεύης και αποτέλεσε την πρώτη αστική πρόταση της φίρμας που ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος στο πίσω μέρος, ελευθερώνοντας χώρο στην τετραθέσια καμπίνα. Οι Ιταλοί το λάτρεψαν και η χώρα, εν μέσω της προσπάθειας που έκανε να πατήσει ξανά στα πόδια της μετά το τέλος του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, στηρίχθηκε πάνω στην εμπορική του επιτυχία και κατάφερε να ορθοποδήσει.

Οι δεκαετίες πέρασαν, οι καιροί άλλαξαν και το 600 επιστρέφει ξανά στη γκάμα της Fiat, όμως αυτή τη φορά συνοδεύεται από το γράμμα «e» που μαρτυρά την ηλεκτρική «φύση» του νέου αυτοκινήτου. Το Car and Driver προσκλήθηκε στο Τορίνο, στην έδρα της εταιρείας, για να το γνωρίσει, να το οδηγήσει και να εντοπίσει τα σημεία πάνω στα οποία θα «πατήσει» για να τα... βγάλει πέρα με το σκληρό ανταγωνισμό που θα βρει στην κατηγορία του. 

Σχεδίαση με κομψές γραμμές και καμπύλες

Την εικόνα του Fiat 600e επιμελήθηκε ο Γάλλος Francois Leboine και η ομάδα του, πατώντας πάνω στις γνώριμες γραμμές του 500 και ενσωματώνοντας το διαχρονικό ιταλικό γούστο και τη φιλοσοφία της «Dolce Vita».

Εξωτερικά η compact σιλουέτα συνδυάζεται αρμονικά με κομψές γραμμές και τις ακόμα πιο κομψές καμπύλες. Σίγουρα δεν είναι ένα μικρό αυτοκίνητο όπως ο πρόγονός του, ενώ ακόμα πιο σίγουρα δεν είναι ένα SUV, παρά τα σχεδόν 20 cm της απόστασης του πατώματος από το έδαφος. Η λέξη που του ταιριάζει περισσότερο θα λέγαμε ότι είναι «crossover».

Έχει μήκος 4.171 mm, ύψος 1.523 mm, πλάτος 1.781 mm ενώ το μεταξόνιο είναι στα 2.562 mm. Χάρη στο τελευταίο έχουν προκύψει άνετοι εσωτερικοί χώροι που μπορούν να καλύψουν εύκολα τις ανάγκες μια μικρής οικογένειας, όχι μόνο στην καθημερινότητα, αλλά και στα ταξίδια της. Την ίδια στιγμή ο χώρος των αποσκευών έχει την ικανοποιητική χωρητικότητα των 360 L, ενώ εφόσον διπλωθούν τα πίσω καθίσματα, αυτή εκτοξεύεται στα 1.231 L.

Το μπροστινό μέρος είναι ξεκάθαρο και δυναμικό. Κατά τη γνώμη μας αποτελεί το πιο σαγηνευτικό του σημείο. Κεντρικά, κάτω από το καπό, υπάρχει ο αριθμός 600 τον οποίο συναντήσαμε σε πολλά ακόμα σημεία του αυτοκινήτου, ενώ τα φωτιστικά σώματα έχουν επίσης αφομοιώσει το στιλ του 500, τονίζοντας την... πρώτου βαθμού συγγένεια των δύο αυτοκινήτων.

Η συνολική εικόνα δένει αρμονικά με τις χρωμιωμένες λεπτομέρειες, τους μεγάλους τροχούς (έως 18 ίντσες με διάμετρο 690 mm), τα μαύρα ματ πλευρικά «skirts», τα δύο «νεύρα» πάνω στην επιφάνεια του καπό, τα πίσω φωτιστικά σώματα σε σχήμα C αλλά και την ιταλική σημαία στον πίσω προφυλακτήρα με την οποία ο κατασκευαστής τιμά την καταγωγή του.

Η «Comfort Zone» του αστικού κύκλου με τα 600 km αυτονομίας

Η ανάπτυξη του Fiat 600e έγινε πάνω στην πλατφόρμα e-CMP2 του ομίλου Stellantis την οποία μοιράζεται με το «Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς» Jeep Avenger, ενώ τα δύο αυτοκίνητα θα βγαίνουν από την ίδια γραμμή παραγωγής στο Tychy της Πολωνίας. Πρόκειται για το ίδιο πάτωμα που θα δούμε και στη νέα, μικρή Alfa Romeo η οποία θα είναι το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό όχημα στην ιστορία της.

Το σύστημα μπαταριών ιόντων λιθίου έχει ενεργειακή χωρητικότητα 54 kWh (51 kWh ωφέλιμη) και σύμφωνα με τον κατασκευαστή προσφέρει αυτονομία 400 km σε συνδυασμένο κύκλο WLTP, ενώ σε αστικό κύκλο, που αποτελεί αδιαμφισβήτητα την «comfort zone» του αυτοκινήτου, μπορεί να ξεπεράσει τα 600 km (στην έκδοση RED).

Στη διαδρομή που κάναμε με το Fiat 600e στο οδικό δίκτυο του Τορίνο είδαμε την κατανάλωση να πέφτει και κάτω από τις 14 kWh/100 km, όταν η ίδια η Fiat ανακοινώνει επίσημη τιμή 15,1 kWh/100 km. Ο ηλεκτροκινητήρας των 156 ίππων (115 kW) και των 260 Nm ροπής περνάει την κίνηση στους μπροστινούς τροχούς, με την επιτάχυνση των 0-100 km/h να έρχεται σε 9,0 sec. ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται στα 150 km/h. Το Fiat 600e υποστηρίζει γρήγορη φόρτιση DC 100 kW που «γεμίζει» την μπαταρία από το 20% στο 80% σε λιγότερο από μισή ώρα, ενώ σε φορτιστή AC 11 kW χρειάζονται 5 ώρες και 45 λεπτά για το «φουλάρισμα».

Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να θυμίσουμε ότι το Fiat 600e θα βαδίσει στα χνάρια του «αδελφού» Jeep Avenger προσθέτοντας στη γκάμα του μια υβριδική έκδοση (Fiat 600 Hybrid) που θα έχει στην καρδιά της τον τρικύλινδρο κινητήρα του 1,2 L, θα αποδίδει πάνω από 100 ίππους και θα την δούμε στους δρόμους την επόμενη χρονιά. 

Άνετο εσωτερικό με σπα, χρωματοθεραπεία και πλήθος τεχνολογιών

Όποιος έχει μπει στο ηλεκτρικό 500άρακι είναι βέβαιο ότι η εικόνα στο εσωτερικό του Fiat 600e θα του φανεί γνώριμη. H βασική διαφοροποίηση εντοπίζεται στο χώρο μεταξύ των δύο καθισμάτων της πρώτης σειράς όπου χωρίζονται από μία αρκετά ψηλή κονσόλα που προσφέρει άφθονο χώρο για αποθήκευση μικροαντικειμένων ενώ διαθέτει και κάλυμμα που διπλώνει όπως μία θήκη για iPad.

Η κεντρική οθόνη αφής του συστήματος πολυμέσων UConnect5 έχει διαγώνιο 10,25 ίντσες και προσφέρει συνδεσιμότητα με Apple CarPlay και Android Auto. Λίγο πιο δίπλα και πίσω από το τιμόνι υπάρχει ένας ψηφιακός πίνακας οργάνων 7 ιντσών ενώ η προσφορά δικτυωμένων υπηρεσιών συμπληρώνει τον τεχνολογικό εξοπλισμό .

Το πλαστικό δεν λείπει και στα χαμηλά σημεία είναι σκληρό, ωστόσο σε καμία περίπτωση δεν αφήνει την αίσθηση της φθηνής κατασκευής, ενώ και η συναρμογή είναι εξαιρετική και δεν ακούσαμε θορύβους κατά την οδήγηση. Στις εξοπλιστικές εκδόσεις η Fiat αποφάσισε να μην μπερδέψει το αγοραστικό κοινό και προχώρησε με δύο επιλογές. Η βασική -και προσιτή- είναι η Red ενώ από πάνω της βρίσκεται η πιο «φορτωμένη» La Prima διαθέσιμη σε 4 χρωματισμούς αμαξώματος όπου όλοι είναι εμπνευσμένοι από την ιταλική φύση.

Ένα από τα στοιχεία για τα οποία οι Ιταλοί δηλώνουν περήφανοι είναι η επιλογή της «χρωματοθεραπείας» που προσφέρει. Ουσιαστικά οι επιβάτες έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν έως και 8 διαφορετικά χρώματα τόσο για το φωτισμό του εσωτερικού όσο και για την κεντρική οθόνη αφής, με έναν προεπιλεγμένο συνδυασμό σε στυλ «ήχος & φως», και τη δυνατότητα επιλογής από ένα σύνολο 64 διαφορετικών συνδυασμών.

Αρκετά πλούσια είναι η τεχνολογική «ομπρέλα» που ενσωματώνει το αυτοκίνητο με κορυφαία συστήματα ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού. Η πιο ξεχωριστή προσθήκη είναι η δυνατότητα ημιαυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2 ενώ συμπληρώνεται με το Adaptive Cruise Control που επιβραδύνει ή επιταχύνει το Fiat 600 ανάλογα με τον ρυθμό κίνησης των υπολοίπων οχημάτων, το Intelligent Speed Assist που αναγνωρίζει τα όρια ταχύτητας, το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης, τους αισθητήρες περιφερειακής κάλυψης 360 μοιρών κ.α. Στα της άνεσης προσθέστε ακόμα τη λειτουργία μασάζ του θερμαινόμενου καθίσματος οδηγού (η Fiat το ονομάζει ιταλικό σπα) αλλά και τη hands free ηλεκτρικά ανοιγόμενη πόρτα του χώρου αποσκευών.

Θα πρέπει επίσης να σημειώσουμε ότι ένα από τα δυνατά χαρτιά του βασικού εξοπλισμού είναι η αντλία θερμότητας που εξοικονομεί μεγάλο μέρος της ενέργειας της μπαταρίας. Άλλοι βασικοί ανταγωνιστές του αυτοκινήτου, μεταξύ των οποίων και το VW ID.3, την προσφέρουν προαιρετικά και σε «τσιμπημένη» τιμή

Πηγαίνοντας στη δεύτερη σειρά αυτό που αντικρίσαμε ήταν ένας άνετος χώρος για αυτοκίνητο του B-segment. Στα γόνατα των πίσω επιβατών υπάρχει ένα σημαντικό κενό από τις πλάτες των μπροστινών καθισμάτων, ενώ το ίδιο ισχύει και για το κεφάλι παρά το «γλυκό» κόψιμο της οροφής στο πίσω μέρος. Συμπερασματικά, δύο ενήλικες μεσαίου αναστήματος θα βολευτούν άνετα, ωστόσο αν στην εξίσωση προστεθεί ακόμα ένας τα δεδομένα αλλάζουν.

Οδηγώντας στο Τορίνο

Εμείς πήραμε στα χέρια μας την έκδοση La Prima και κινηθήκαμε κυρίως στους επαρχιακούς δρόμους πέριξ του Τορίνο. Οι όποιες αμφιβολίες είχαμε αρχικά για τις επιδόσεις του αυτοκινήτου - προέκυψαν κυρίως από το χρόνο επιτάχυνσης στο 0-100 km/hεξαφανίστηκαν, αφού η οδήγηση μάς έδειξε ότι η δύναμη εμφανίζεται αβίαστα όταν ζητηθεί. Είναι αλήθεια, ωστόσο, ότι με την επιλογή του προφίλ οδήγησης Eco τα δεδομένα αλλάζουν και το αυτοκίνητο «κόβει» αισθητά ώστε να εξοικονομηθεί ενέργεια στους συσσωρευτές.

Από εκεί και πέρα η κύλιση είναι ήσυχη, το τιμόνι ελαφρύ αλλά ακριβές, ενώ τα γόνατα McPherson μπροστά και ο ημιάκαμπτος άξονας πίσω ανταποκρίνονται αποτελεσματικά και χαλάνε την ηρεμία των επιβατών μόνο στις μεγάλες λακκούβες που δεν λείπουν ούτε από τους δρόμους της ιταλικής πόλης.

Πλέον, αναμένουμε να οδηγήσουμε το Fiat 600e και σε ελληνικό έδαφος με τις πληροφορίες να λένε ότι τα πρώτα αυτοκίνητα θα καταφθάσουν προς το τέλος του 2023 ή στις αρχές της επόμενης χρονιάς, ενώ σχεδόν έξι μήνες μετά θα έχουμε και την υβριδική έκδοση.

Ακόμα οι τιμές για την ελληνική αγορά δεν είναι γνωστές, ωστόσο έχει ήδη ανοίξει βιβλίο παραγγελιών σε άλλες χώρες. Στην Ιταλία, για παράδειγμα, η βασική έκδοση RED κοστίζει 35.950 ευρώ (η τιμή πέφτει στις 29.950 ευρώ με την προωθητική ενέργεια και το πρόγραμμα επιδότησης αγοράς EV) ενώ η πιο πλούσια La Prima ξεκινά από τις 40.950 ευρώ. Πάντως οι άνθρωποι της Fiat ξεκαθάρισαν πως οι χώρες που θα παραλάβουν πρώτες είναι η Γαλλία και η Γερμανία αφού το αγοραστικό κοινό δείχνει μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τα BEV.