Πρόκειται για μια τεράστια συνάντηση δυνάμεων. To Tesla αποτελεί μια αντιπροσωπευτική πληθωρική, αμερικανική κατασκευή της σύγχρονης εποχής με τα 1.020 PS να δείχνουν τον δρόμο στο drag strip. Η διαφορά σε σύγκριση με το παρελθόν είναι πως λείπει κάποιος τεράστιος σε κυβισμό, βενζινοβόρος κινητήρας, μιας και τη θέση του έχουν πάρει τρεις ηλεκτροκινητήρες συνθέτοντας ένα τέρας δύναμης με οικολογικό μανδύα. Η πρώτη γενιά Μ2, από την άλλη, παρουσιάστηκε το 2015, ενώ θεωρείται αντικαταστάτης της 1 M Coupe, η οποία για πολλούς είναι ο απόγονος της M3 E30 που παρουσιάστηκε το 1986.
Η προηγούμενη γενιά της Μ2 γνώρισε τεράστια επιτυχία, με 60.000 πωλήσεις, επίδοση που την έχει κάνει το πιο καλοπουλημένο μοντέλο της γκάμας BMW Μ. Είναι προφανές ότι η νέα γενιά Μ2 έχει ένα βαρύ έργο, μιας και καλείται να συνεχίσει μια λαμπρή πορεία. Από την άλλη πλευρά, το Plaid δεν έχει προηγούμενο! Δεν συνοδεύεται από την αντίστοιχη παράδοση, αλλά έχει γεννηθεί με σκοπό να ανατρέψει τα δεδομένα. Η Tesla θέλει να μας πείσει πως υπάρχει και μια άλλη διάσταση στην αυτοκίνηση που μέχρι τώρα δεν είχαμε φανταστεί και σε ένα μεγάλο βαθμό το πετυχαίνει. Αυτό καταδεικνύεται από τα τεχνικά χαρακτηριστικά, αλλά και από το αντισυμβατικό εσωτερικό του. Όπως είναι λογικό, προσπαθήσαμε πολύ ώστε να βρίσκεται εδώ και το Plaid.
Η BMW M2
Η Μ2 μεγάλωσε και αυτό, από τη μία, είναι λογικό, αλλά, από την άλλη, δεν είναι και απαραίτητα καλό. Σημειώστε πως πλέον έχει μήκος 4.580 mm. Δηλαδή, είναι 119 mm μεγαλύτερη από τον πρόγονό της και μόλις 35 mm μικρότερη από τη Μ3 Ε92 του 2007. Ωστόσο, κρατάει αποστάσεις από τη Μ4 Coupι που είναι 214 mm μακρύτερη. Επίσης, είναι 16 mm φαρδύτερη, αλλά και 11 mm χαμηλότερη από την προκάτοχό της. Στο παιχνίδι των διαστάσεων πρέπει, όμως, να βάλουμε και το μεταξόνιο που παίζει σημαντικό ρόλο στην οδική συμπεριφορά. Το μεταξόνιο των 2.747 mm είναι μεγαλύτερο κατά 54 mm σε σύγκριση με τον προκάτοχο, αλλά και 110 mm μικρότερο από της M4 Coupι.
Τέλος, το μετατρόχιο είναι αυξημένο κατά 38 mm στον εμπρός άξονα και 4 mm στον πίσω, με τα μετατρόχια πλέον να είναι ταυτόσημα με της Μ4 Coupι! Όπως είναι αναμενόμενο, έχει αυξηθεί και το βάρος. Πλέον η αυτόματη Μ2 ζυγίζει 1.725 kg, τη στιγμή που η πρόγονός της ζύγιζε 1.575 kg. Από την άλλη, ένας καλός τρόπος να αντισταθμίσεις το παραπανίσιο βάρος είναι να αυξήσεις την ιπποδύναμη του κινητήρα και η νέα Μ2 είναι αρκετά πιο δυνατή από την προκάτοχό της.
Techtalk
Κάτω από το καπό βρίσκεται ένας πολύ ψυχωμένος κινητήρας, όπως, άλλωστε, μας έχει συνηθίσει η BMW M. Πρόκειται για έναν τρίλιτρο εξακύλινδρο σε σειρά, ο οποίος αντανακλά την πολυετή εμπειρία της μάρκας στους βενζινοκινητήρες υψηλής απόδοσης και έχει μικρές διαφορές από τους κινητήρες των Μ3 και Μ4. Αποδίδει 460 PS, τιμή αυξημένη κατά 90 PS σε σύγκριση με την προηγούμενη γενιά Μ2! Η ροπή, με τη σειρά, της είναι εξαιρετικά πληθωρική με 550 Nm από τις 2.650 rpm έως τις 5.870 rpm. Μέχρι το όριο των 7.250 rpm η απόδοση είναι εντυπωσιακή και αυτό δεν είναι κάτι εύκολο και τυχαίο.
Σε αυτή την εικόνα συμβάλλουν τα δύο turbo mono-scroll, το σύστημα ψεκασμού το οποίο δουλεύει με πίεση που φτάνει τα 350 bar, VALVETRONIC, μεταβλητός χρονισμός βαλβίδων, και DOUBLE-VANOS. Το σύστημα ψύξης και λίπανσης είναι αγωνιστικών προδιαγραφών. Για παράδειγμα, το κάρτερ έχει δύο θαλάμους και μία δεύτερη είσοδο αναρρόφησης, έτσι ώστε η τρόμπα λαδιού που ελέγχεται μέσω εγκεφάλου να δουλεύει αξιόπιστα ακόμα και κάτω από ακραίες συνθήκες!
Η κίνηση μεταδίδεται αποκλειστικά στους πίσω τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου 8 σχέσεων Μ Steptronic, ενώ ως εξτρά διατίθεται και χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων! Το πίσω διαφορικό Active M Differential ανήκει στον στάνταρ εξοπλισμό. Έχει μεταβλητό ποσοστό εμπλοκής που φτάνει μέχρι και 100% και σκοπός του είναι να εξασφαλίσει τη μέγιστη δυνατή πρόσφυση στους πίσω τροχούς. Σε αυτό δίνουν τον καλύτερό τους εαυτό και τα ελαστικά Pirelli P Zero που στον εμπρός άξονα είναι διάστασης 275/35-R19 και στον πίσω 285/30-R20!
Το Model S Plaid
είναι σαφώς μια πληθωρική κατασκευή. Παρά το γεγονός ότι σχεδιαστικά δεν προκαλεί, έχοντας κλασικές γραμμές, καταφέρνει να είναι αναγνωρίσιμο από μακριά, ενώ εντυπωσιάζει με το μήκος που φτάνει στα 5 m, αλλά και το σχεδόν 2 m πλάτος. Ιδιαίτερη έμφαση έχει δοθεί στην αεροδυναμική και ο στόχος έχει επιτευχθεί, μιας και έχει τον χαμηλότερο αεροδυναμικό συντελεστή Cd με τιμή 0,208. Αν περιμένετε να σας γράψουμε πολλά για τα τεχνικά του Tesla, τότε μάλλον θα σας απογοητεύσουμε.
Δεν υπάρχουν στρόφαλοι, πιστόνια και μπιέλες εξελιγμένα στους αγώνες. Εδώ βρίσκουμε τρεις ηλεκτροκινητήρες (δύο πίσω ισχύος 309 kW έκαστος και ένας εμπρός 314 kW ή επί το… ιππικότερο 420 PS επί δύο, πίσω και 427 PS εμπρός). Το highlight είναι τα χιτώνια από ανθρακονήματα στους ρότορες των ηλεκτροκινητήρων. Αυτή η λύση επιτρέπει ταχύτητες περιστροφής έως και 20.000 rpm! Σύμφωνα με την Tesla, το χάλκινο σύρμα του κινητήρα πρέπει να τυλίγεται σε εξαιρετικά υψηλή τάση, με αποτέλεσμα ένα πολύ αποτελεσματικό ηλεκτρομαγνητικό πεδίο. Η μπαταρία έχει καθαρή ενεργειακή χωρητικότητα 95,0 kWh και μας εξέπληξε με την ταχύτητα φόρτισης, ακόμα και από συμβατική οικιακή πρίζα. Tέλος, όλη η ισχύς μπαίνει στο δρόμο με ελαστικά 255/45-R19 εμπρός και 285/40-R19 πίσω Pirelli P Zero Elect.
Beauty and beast
Όταν κυκλοφόρησαν οι πρώτες εικόνες της 2ης γενιάς Μ2, το κοινό διχάστηκε. Αυτό το παιχνίδι, άλλωστε, αρέσει στην BMW τα τελευταία χρόνια. Το σχήμα της είναι πιο τετραγωνισμένο και πιο εξωστρεφές. Στην πράξη, όμως, αρέσει πολύ και σίγουρα είναι ομορφότερη όταν την βλέπεις από κοντά. Έχει τον τρόπο της να εντυπωσιάζει και εντέλει να σε εμπνέει να την οδηγήσεις. Είναι τα εντυπωσιακά φουσκώματα στα φτερά, οι τεράστιοι αεραγωγοί στο εμπρός μέρος και, βέβαια, οι εντυπωσιακοί τροχοί που κρύβουν τα τεράστια φρένα, που παίζουν τον δικό τους ρόλο. Στον αντίποδα βρίσκεται το Tesla.
Δεν υπάρχουν πουθενά στον πλανήτη στρυμωγμένα με τόσο διακριτικό τρόπο 1.020 PS! Οι στάνταρ τροχοί των 19” έχουν μικρά ανοίγματα και προστατευτικά καλύμματα για καλύτερη αεροδυναμική, αλλά είναι και κάπως υποτονικοί σε σχεδίαση.
Στα extra, ωστόσο, υπάρχουν τροχοί 21” με σαφώς πιο σπορ σχεδίαση, που, όμως, πιθανολογούμε ότι θα αφαιρέσουν μέρος από την άνεση, μιας και το προφίλ των ελαστικών είναι μικρότερο. Τότε, όμως, θα μπορούσαμε να θαυμάσουμε τα μεγάλα φρένα με τις κόκκινες δαγκάνες που τώρα είναι καλά κρυμμένα.
Προσθέστε το spoiler από ανθρακονήματα και το καρό μικρό αυτοκόλλητο κάτω από το δεξί πίσω φανάρι και κάπου εδώ τελειώνουν οι εξωτερικές διαφορές σε σύγκριση με το «απλό» Model S. Ούτε αεραγωγοί ούτε φουσκώματα, ούτε φανταχτερά λογότυπα. Η διακριτικότητα σε όλο της το μεγαλείο.
Το εσωτερικό της Μ2 αποτελεί, με τη σειρά του, μια πολύ καλή εξέλιξη σε σύγκριση με το παρελθόν. Σε πρώτη φάση εντυπωσιάζει η ποιότητα των υλικών, η προσοχή στη λεπτομέρεια και το πολύ υψηλό επίπεδο εξοπλισμού. Την προσοχή κλέβει η κυρτή οθόνη που συνδυάζει πίνακα οργάνων 12,3” και οθόνη πολυμέσων 14,9” με λειτουργία αφής. Στην πράξη, το αποτέλεσμα είναι εξαιρετικό, με πολύ καλά γραφικά και ευκολία στη χρήση. Ωστόσο, παρά τον εύκολο έλεγχο, θα προτιμούσαμε τα χειριστήρια του κλιματισμού να βρίσκονται εκτός οθόνης. Τις εντυπώσεις, όμως, κερδίζουν και τα καθίσματα με την εξαιρετική στήριξη και το λογότυπο Μ. Πιστό στην παράδοση της μάρκας και το τιμόνι με την παχιά στεφάνη και τα paddles από ανθρακονήματα.
Το Plaid ακολουθεί, για ακόμα μία φορά, τον δικό του δρόμο. Είναι τόσο λιτό, που χρειάζεται μια μικρή εκπαίδευση για να μάθεις από πού πραγματοποιούνται όλες οι λειτουργίες. Στην ουσία τα περισσότερα γίνονται μέσα από την οθόνη πολυμέσων με διαγώνιο 17” και κάποιες λίγες λειτουργίες από το τιμόνι. Οι μοναδικοί διακόπτες που θυμίζουν τα υπόλοιπα αυτοκίνητα είναι αυτοί των παραθύρων! Ακόμα και οι αεραγωγοί του κλιματισμού είναι κρυφοί. Εντύπωση προκαλεί το Yoke σύστημα διεύθυνσης που θυμίζει αγωνιστικό μοντέλο. Στην πράξη δεν βολεύει και ειδικά στους αστικούς ελιγμούς. Αυτό γιατί στα αγωνιστικά οι στροφές του τιμονιού από άκρη σε άκρη είναι λιγότερες από μια πλήρη περιστροφή. Στο Tesla είναι πάνω από 2 και αυτό σημαίνει πως αναγκαστικά πρέπει να μετακινήσεις τα χέρια σου για να στρίψεις και, από τη στιγμή που λείπει το πάνω μέρος, τα χέρια βρίσκονται στο κενό. Κατά τα άλλα, ωστόσο, προσαρμόζεσαι γρήγορα και, ναι!, στο τέλος σου αρέσει η διαφορετική προσέγγιση της Tesla!
Σοκ και δέος
Αλλάζοντας σειρά στο… grid της διπλής δοκιμής μας, το σοκ πηγαίνει στο Plaid και στη Μ2 το δέος. Δύο εντελώς διαφορετικές κατασκευές που, όμως, δείχνουν εξελιγμένες με αγάπη και πάθος και που μπορούν να προσφέρουν έντονες συγκινήσεις οι οποίες, όμως, είναι εντελώς διαφορετικής υφής! To Plaid μεταξύ των δύο είναι αυτό που προσθέτει μια νέα διάσταση στον εγκέφαλό σου, που μέχρι τώρα δεν υπήρχε. Από εκεί και πέρα, βέβαια, θα πρέπει να αποφασίσετε αν αυτή η διάσταση είναι εκείνη που ψάχνετε σε ένα αυτοκίνητο. Το highlight είναι αναμφίβολα η επιτάχυνση. Με το 0-100 km/h σε μόλις 2,1 sec, θα βιώσετε μια εμπειρία που μέχρι τώρα μόνο λίγα hypercar μπορούσαν να προσφέρουν. Ο τρόπος που το αμάξωμα των 2.265 kg φεύγει μπροστά περισσότερο θυμίζει πολεμικό αεροπλάνο που εκτοξεύεται σε αεροπλανοφόρο παρά κάποιο άλλο τετράτροχο.
Ακόμα και μια F1 δεν επιταχύνει μέχρι τα 100 km/h σε τόσο μικρό χρόνο! Είναι προφανές ότι ακόμα και hypercar πολλαπλάσιας αξίας τα βρίσκουν δύσκολα με το Plaid. Επιπρόσθετα, το Plaid έχει και μικρότερο κόστος χρήσης και συντήρησης από ένα hypercar αντίστοιχων επιδόσεων. Τις εντυπωσιακές επιταχύνσεις τις περιμένεις, άσχετα αν μένεις με το στόμα ανοικτό στην πράξη. Αυτό, όμως, που παρέμεινε ως ερωτηματικό είναι πώς αυτή η εντυπωσιακή δύναμη ξεδιπλώνεται στους ελληνικούς δρόμους. Εκεί το Plaid μάς κέρδισε καθολικά. Αρχικά είναι η λειτουργία της ρυθμιζόμενης ανάρτησης που καταφέρνει να τιθασεύει την τρομερή δύναμη και ταυτόχρονα να προσφέρει άνεση και πολύ καλή ποιότητα κύλισης. Τα φρένα, επίσης, είναι πολύ καλά, τουλάχιστον για χρήση δρόμου. Στον ανοικτό δρόμο δεν προσεγγίσαμε για προφανείς λόγους την τελική των 322 km/h, αλλά το αυτοκίνητο είναι σταθερό και στιβαρό εμπνέοντας ασφάλεια. Σαφώς και δεν είναι το αυτοκίνητο στο οποίο όλη μέρα θα έχεις το γκάζι στο πάτωμα, γιατί θα χρειαζόσουν έναν ακόμα πλανήτη για να κινείσαι, αλλά αυτό που συνειδητοποιείς είναι πως με μυαλωμένη οδήγηση, ακόμα και σε γλιστερή σφιχτή διαδρομή, μπορεί να κινηθεί γρήγορα. Είναι εξαιρετικά ζυγισμένο, με ένα πολύ καλό μπροστινό σύστημα και εξελιγμένο software στα ηλεκτρονικά που προσπαθεί και καταφέρνει να προσφέρει ουδέτερη συμπεριφορά με ένα πολύ διακριτικό τρόπο εκτέλεσης.
Η BMW M2, από την άλλη, έχει εκείνο το μαγικό «φίλτρο» των προγόνων της που, από τη μια, μπορεί να είναι ένα πιστό καθημερινό μεταφορικό μέσο και, από την άλλη, σου βγάζει από μέσα έναν άλλο εαυτό, επιθετικό και άκρως διασκεδαστικό. Οι δυνατότητες παραμετροποίησης είναι άπειρες. Μπορείς να έχεις ένα τεράστιο «πλέγμα» προστασίας με κάθε λογής ηλεκτρονικό βοήθημα, ενώ στο άλλο άκρο μπορείς να απενεργοποιήσεις κάθε ηλεκτρονικό βοήθημα και να παίξεις με τα όριά σου μιας και εκείνα της Μ2 είναι πολύ υψηλά. Ο κινητήρας είναι εντυπωσιακός, ειδικά μετά τις 3.000 rpm, όπου τρελαίνεται μέχρι το όριο των στροφών.
Το κιβώτιο ταχυτήτων, παρά το γεγονός ότι δεν είναι διπλού συμπλέκτη (όπως είχε η πρώτη γενιά Μ2), διακρίνεται για την ομαλότητα, αλλά και τις ταχύτατες αλλαγές που δεν έχουν να ζηλέψουν τίποτα από τα καλύτερα αυτόματα κιβώτια ανεξαρτήτου αρχιτεκτονικής. Κουμπωμένος στην άριστη θέση οδήγησης, νιώθεις να οπλοφορείς και είναι τόσο μεγάλο το αίσθημα ασφάλειας και καθαρότητας σε επίπεδο αντιδράσεων που σχετικά σύντομα βρίσκεσαι με τα ηλεκτρονικά απενεργοποιημένα. Αν η άσφαλτος είναι καλής ποιότητας, εντυπωσιάζεσαι με το grip. Ουδέτερη ακόμα και με το γκάζι στο πάτωμα, είναι βέβαιον πως σε μια πίστα θα πετύχει πολύ καλούς χρόνους. Σε γλιστερή, στριφτερή διαδρομή, όμως, εκεί είναι που πραγματικά τη χαίρεσαι. Με μαέστρο το πόδι σου στο γκάζι δίνεις τον ρυθμό και καθορίζεις τη γωνία της ουράς που θα υπακούσει στις εντολές σου, είτε είναι σωστές είτε είναι λάθος.
Ζορίζεσαι, γελάς, ιδρώνεις και εντέλει νιώθεις μια μοναδική ζωντάνια που μόνο λίγα σπορ μοντέλα καταφέρνουν να σου βγάλουν από μέσα σου. Όπως, βέβαια, είναι αναμενόμενο υπό πίεση, η κατανάλωση ακολουθεί ανοδική πορεία. Σε ήπια χρήση υπολογίστε 11-12 L/100 km, ενώ υπό πίεση εύκολα περνάς τα 20 L/100 km.
Υποκλινόμαστε
Για πολύ διαφορετικούς λόγους υποκλινόμαστε στις δύο αυτές κατασκευές. Καταφέρνουν να ξεχωρίζουν από τον σορό και προσθέτουν αρκετή δόση αλατιού και πιπεριού στην οδήγηση. Το Plaid μπορεί να κινείται ήρεμα και πολιτισμένα για πάντα (ή τουλάχιστον για μέχρι 600 km, όπου λογίζεται η μέγιστη αυτονομία), μα όταν πατήσεις το γκάζι βαθιά, βιώνεις μια εμπειρία μοναδική. Είναι εντυπωσιακή η ευκολία με την οποία αυτή η κατασκευή εκτοξεύεται χωρίς δράματα, με μια μοναδική ευκολία.
Η BMW M2 2ης γενιάς αποτελεί έναν άξιο συνεχιστή μιας λαμπρής παράδοσης. Στην BMW ξέρουν πολύ καλά πως να δημιουργούν διασκεδαστικά coupι με επιδόσεις supercar και η M2 είναι ένα πολύ καλό παράδειγμα. Σου βγάζει στην επιφάνεια έναν κρυμμένο εαυτό που θες να βλέπεις πιο συχνά, αλλά που εντέλει ελάχιστα αυτοκίνητα πλέον μπορούν να σου εμφανίσουν.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ BMW M2 460PS 2023 TIMH €92.000 ΤΕΛΗ €665
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 2.993, Turbo, 6 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 338(460)/6.250 ΡΟΠΗ Nm/rpm 550/2.650-5.870
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, κίνηση στους πίσω τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 4,1 sec, τελική 250 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 8,2 L/100km, 218 g/km
ΥΠΕΡ ΠΛΑΙΣΙΟ, ΜΕΤΑΔΟΣΗ, ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ, ΚΙΒΩΤΙΟ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ.
ΚΑΤΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΑΠΟΔΟΣΗ ΣΤΙΣ ΠΟΛΥ ΧΑΜΗΛΕΣ ΣΤΡΟΦΕΣ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ TESLA MODEL S PLAID 2023 TIMH €136.490 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 3 ΗΛΕΚΤΡΟΚΙΝΗΤΗΡΕΣ, ΚΑΥΣΙΜΟ Ηλεκτρικό
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 750(1.020)/ ΡΟΠΗ Nm/rpm
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Μονής Σχέσης, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 2,1 sec, τελική 322 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 18,7 kWh/100km, 0
ΥΠΕΡ ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΑΝΑΡΤΗΣΗ, ΦΡΕΝΑ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΧΩΡΟΙ.
ΚΑΤΑ ΤΟ ΤΙΜΟΝΙ YOKE ΔΕΝ ΒΟΛΕΥΕΙ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΧΡΗΣΗ, Η ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΣΦΑΛΕΙΑ, ΔΕΔΟΜΕΝΟΥ ΟΤΙ ΟΛΕΣ ΟΙ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΘΟΝΗ