Test drive: Citroen C4X 1.2T 130 EAT8 - Δοκιμάζουμε την πρακτική γαλλική λιμουζίνα


Άλλο ένα επεισόδιο στην πορεία της Citroen, μιας mainstream μάρκας που είναι συνάμα ένας φάρος καινοτομίας για μία ακόμα φορά, άλλωστε, στην πολύχρονη ιστορία της. Υποδεχόμαστε το νέο C4 X με τον ανάλογο σεβασμό στο concept.

  • ΚΕΙΜΕΝΟ: ΒΑΓΓΕΛΗΣ ΠΕΤΡΑΚΗΣ ΦΩΤ.: ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΥΤΟΣ
  • 26/8/2023

Και θα αναρωτηθείτε γιατί σεβασμό κι όχι περιέργεια. Μόνο το πρώτο, γιατί έχουμε μπροστά μας τη μάρκα που δρόσισε εδώ και δεκαετίες την αυτοκινητική… έρημο με μοντέλα όπως το 2CV, την DS, το XMν αλλά και το BX του Marcello Gandini ή το Xsara Picasso του Αντώνη Βολάνη. Και τώρα, στα πρότυπα της αλλαγής πλεύσης, όπως τη βιώσαμε με το C4 και το μεγάλο C5 X, έχουμε για μία ακόμα φορά ένα αυτοκίνητο που σπάει καλούπια. Ένα υβρίδιο μια μπερλίνας, ενός liftback κι ενός crossover (αν και παραδόξως η απόσταση του πατώματος από το έδαφος, καίτοι φαίνεται μεγαλύτερη, είναι μόλις 156 mm), με πολλή γαλλική εξωστρέφεια, τόλμη και μαεστρία στην αναλογία όγκων (η λυδία λίθος των απανταχού car designers).

Πριν αναλύσουμε τα πεπραγμένα, πρέπει να κάνουμε, εντούτοις, κάποιες παραδοχές. Το νέο C4 X δεν είναι ένα «premium αυτοκίνητο της μεγάλης κατηγορίας» (τα εισαγωγικά απαραίτητα, μιας και αυτή είναι η κλισέ πρόταση των κατασκευαστών). Ναι, μπορεί να είναι ένα μεγάλο σε μήκος αυτοκίνητο αλλά δεν παύει να είναι αδελφός του μικρομεσαίου C4 C-Cross (και εσχάτως C4, σκέτο) και ως τέτοιο πρέπει να το δούμε, τόσο σε επίπεδο χρηστικό, όσο και «αύρας». Παραλάβαμε το αυτοκίνητο με σχεδόν μηδενικά χιλιόμετρα για μια δοκιμή, γεμάτοι περιέργεια. Η οποία έγινε ικανοποίηση και στο τέλος σεβασμός. Ας ξετυλίξουμε τον μίτο, αν και είμαστε σίγουροι ότι δεν πρόκειται να χαθούμε.

Surprise!

Μια μονοκοντυλιά φτάνει για να βάλεις την υπογραφή σου. O Sylvain Henry γέννημα-θρέμμα της Peugeot-Citroën, υπό την καθοδήγηση του Pierre Leclercq, Διευθυντή Σχεδιασμού της Citroën, έπρεπε να πάρει το απλό C4 C μαζί με την συμπαγή πλατφόρμα του ομίλου EMP1 και να δημιουργήσει ένα τετράθυρο μοντέλο με στοιχεία από coupé.

Διαβάστε το εννοούμενο: τετράθυρο. Είναι γνωστόν τοις πάσι ότι ένα τετράθυρο μοντέλο δημιουργεί μια κλειστή καμπίνα για τους επιβάτες, προστατεύοντάς τους καλύτερα από όσο ένα πεντάθυρο hatchback προσδίδοντας ποιοτική κύλιση για τους επιβαίνοντες. Κι έτσι, οι Γάλλοι επιμήκυναν το C4 C-Cross διατηρώντας το ίδιο, υπερεπαρκές μεταξόνιο των 2,67 m, προσφέροντας μέσα από ένα σχετικά μικρό άνοιγμα, η αλήθεια είναι, 510 L χώρων για αποσκευές (με ωφέλιμο μήκος 1.079 mm και πλάτος 1.010 mm ανάμεσα στους θόλους), χωρίς, όποτε ανοίγει, να ενοχλούνται οι τέσσερις ή και πέντε επιβάτες. Το τρικ είναι ότι το C4 X δείχνει μεγάλο και είναι, στα 4,6 m, αλλά όχι με τις αναλογίες του C5 X. Είναι, συνάμα, hi-tech με τα αεροδυναμικά εμπρός Citroën LED Vision και πίσω φωτιστικά σώματα LED (με easter eggs το σήμα της φίρμας) που αγκαλιάζουν τις γωνίες του αμαξώματος, προσφέροντας μια αίσθηση βάθους και δυναμισμού. Και, βέβαια, με το σβήσιμο της οροφής, έχουμε εξαιρετική αεροδυναμική επίδοση και άρα ραφιναρισμένη ποιότητα κύλισης στον ανοιχτό δρόμο (αεροδυναμικός συντελεστής Cx 0,29), χωρίς, μάλιστα, τα αεροδυναμικά και σχεδιαστικά βοηθήματα του C4 C-Cross προσφέροντας στο C4 X μια πιο πιουρίστικη απόδοση όγκων, χωρίς φτιασιδώματα. Parfait!

Μπαίνοντας στο εσωτερικό και αν θυμάσαι πώς είναι καμωμένο το C4 ξέρεις που θα βρεις τι. Αλλά, σε κάθε περίπτωση, όπως και στο C4, έτσι και στο C4 X, παίρνεις αμέσως γερές δόσεις ρηξικέλευθης σχεδίασης και απρόσμενης πρακτικότητας. Για το πρώτο, δεν χρειάζεται να κρύψουμε ότι πλέον η φίρμα χρησιμοποιώντας όμορφα στην όψη και ποιοτικά υλικά (μαλακά πλαστικά, ανθεκτικά υφάσματα, μεταλλικές λεπτομέρειες) δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να ταξιδεύεις όμορφα. Πίσω από τον μικρό, αφαιρετικό πίνακα οργάνων κρύβεται αυτή ακριβώς η επιθυμία της Citroën να μη σε φορτώνει με data. Η μεγάλη οθόνη πολυμέσων, από την άλλη, κρύβει πολλή πληροφορία και χρειάζεται μια κάποια εξοικείωση.

Υπάρχει, βέβαια, και φωνητική βοηθός, η οποία ξυπνά λέγοντας "Hello Citroen" για πρόσβαση στο σύστημα πλοήγησης, στα media, στον κλιματισμό ή στις επαφές του τηλεφώνου. Ευτυχώς, υπάρχουν και φυσικοί (και όμορφοι) διακόπτες για τον κλιματισμό που μαζί με τις ενθέσεις στους αεραγωγούς ανεβάζουν επίπεδο στην αντιληπτή ποιότητα. Και σε μια παρέκκλιση από το mainstream του πράγματος, το αυτοκίνητο δοκιμής μας, διέθετε και Head-Up display για απεικόνιση βασικών πληροφοριών. Το δεύτερο στοιχείο που αρέσει πολύ είναι η ανυπέρβλητη πρακτικότητα (τόση, που μέχρι και οι Ιάπωνες… ψάχνονται). Θέλεις να φορτίσεις ασύρματα ή ενσύρματα το smartphone σου; Το έχεις. Θέλεις να στηρίξεις όρθιο το κινητό σου για να ρίχνεις μια κλεφτή ματιά; Ευκολάκι. Θέλεις θέσεις για πορτοφόλι, φορτιστή, ψιλά, το e-pass και ό,τι άλλο; Υπάρχει χώρος άφθονος. Ή μήπως θέλει ο συνοδηγός να έχει tablet ανοιχτό εμπρός του; (Προσέξτε! Χωρίς να παρεμποδίζεται η λειτουργία του αερόσακου.) Κι από αυτό υπάρχει κι ένα μεγάλο συρτάρι από κάτω για να το φυλάξεις μετά και το κλασικό ντουλαπάκι για τα δέοντα. Συνολικά, χώροι 39 L υπάρχουν… ολούθε στην καμπίνα.

Citroën ίσον άνεση

Ακόμα κι αν δεν διαβάσουμε τι περιλαμβάνει το αυτοκίνητο, ξέρουμε. Όπως και να έχει, να σημειώσουμε για όσους ανοίξατε μόλις το βιβλίο της Citroën, ότι οι αναρτήσεις αποτελούνται από γόνατα MacPherson εμπρός και ημιάκαμπτο άξονα πίσω, αλλά με κάθε τροχό να έχει αμορτισέρ με Progressive Hudraulic Cushion, την πατέντα που αντί ελαστικού «στοπ» στο τέρμα της διαδρομής του, το κάθε αμορτισέρ έχει υδραυλικό μηχανισμό για τέλειο σβήσιμο ανωμαλιών χωρίς κοπανήματα, κάτι που δουλεύει και φαίνεται σε κακό ανάγλυφο. Ας προσθέσουμε τα καθίσματα Advanced Comfort με κορυφαία χαρακτηριστικά άνεσης (αλλά πλημμελούς πλευρικής στήριξης για τους εμπρός επιβάτες) και τα ελαστικά Michelin e-Primacy διαστάσεων 195/60-R18 (μεγάλα σε διάμετρο, μικρά σε πλάτος πέλματος στερώντας κάτι στην όψη, προσθέτοντας στην άνεση) και καταλαβαίνετε ότι το σύνολο είναι γεννημένο για ολιστική προσέγγιση άνεσης. Κι έτσι είναι.

Στα λοιπά μηχανικά μέρη, τα δοκιμασμένα σύνολα είναι παρόντα –και– εδώ. Κινητήρας τρικύλινδρος turbo βενζίνης 1.2 L 130 PS, αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων (το καλό και σβέλτο σε αλλαγές ΕΑΤ8), τιμόνι μεταβλητής ηλεκτρικής υποβοήθησης και συστήματα παραμετροποίησης Eco, κανονικό και σπορ. Αυτά. Ούτε μπαταρίες ούτε υβριδικά σχήματα, ούτε μίζες-δυναμό και γεννήτριες, αλλά old school μηχανολογία. Aς πάρουμε, λοιπόν, τον δρόμο των δοκιμών και δεν χρειάζεται πολλή ώρα για να δεις πόσο «δεμένο» είναι το σύνολο και πόσο άνετο. Όλα όσα υπόσχεται σε αυτόν τον τομέα τα πραγματοποιεί. Και τριγμοί δεν ακούγονται και λακκούβες δεν νιώθεις ενοχλητικές, αλλά και θόρυβο κύλισης δεν εισπράττεις. Βεβαίως, και το κροτάλισμα του κινητήρα ακούγεται υπό πίεση, αλλά όχι ενοχλητικά και, ναι, κλίσεις υπάρχουν στις στροφές και τον πίσω όγκο τον νιώθεις θέλοντας να σπάσει την πρόσφυση, αν κινηθείς γρήγορα στα στροφιλίκια του Υμηττού ή της Πεντέλης.

Και, το ωραίο είναι ότι με 130 PS και κάτι λιγότερο από 1.300 kg βάρους μπορείτε να κινηθείτε γρήγορα. Αλλά, ειλικρινά, θα αποκτήσετε το C4 X για να κινείστε έτσι; Μάλλον όχι. Κρατήστε το τέμπο που πρέπει για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου και όλα θυμίζουν περισσότερο C5 X παρά C4 σε ποιότητα κύλισης, κι αυτό είναι πολύ καλό. Ζώντας μαζί του διαπιστώνεις ότι είναι ένα πιστό όχημα εκπλήρωσης οικογενειακών υποχρεώσεων χωρίς τα οδικά χαρακτηριστικά ενός SUV (υψηλό κέντρο βάρους, ακόμα μεγαλύτερες κλίσεις στις στροφές και πιθανόν ζαλάδα για τους πίσω επιβάτες που μάλλον είναι μικρά παιδιά). Συνάμα, κάνοντας το σχετικό scroll down στην οθόνη των πολυμέσων, διαπιστώνεις ότι το αυτοκίνητο είναι αστακός κανονικός σε επίπεδο συστημάτων ADAS (το ελληνικό μενού το αναφέρει ως «Προηγμένα Συστήματα Υποβοήθησης Οδηγού» - ΠΣΥΟ).

Επομένως, και Σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος (με Αναγνώριση πεζών και δικύκλων) θα βρείτε, και Σύστημα προειδοποίησης σύγκρουσης και Ενεργό σύστημα υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας και Σύστημα αναγνώρισης σημάτων ορίου ταχύτητας αλλά και Έξυπνο σύστημα προσαρμογής ορίου ταχύτητας στον Περιοριστή/Ρυθμιστή ταχύτητας για να αναφέρουμε μερικά. Ευκολίες ανώτερων κατηγοριών σε ένα mainstream μικρομεσαίο που μπολιάστηκε με γονίδια λιμουζίνας. Όχι άσχημα, όπως όχι άσχημη και η κατανάλωση των 7,1 L/100 km που είδαμε τις ημέρες της δοκιμής. Αλλά, όπως πάντα συμβαίνει με όλα τα ωραία, πρέπει να είστε αυστηροί στις προδιαγραφές που θα θέσετε, μιας και εύκολα μπορεί το ταμπελάκι της τιμής να δείξει νούμερο λίγο πριν τις 40.000 € (το δικό μας, στην πολύ πλούσια έκδοση Shine, για παράδειγμα αγγίζει τα 35.800 €). Εντούτοις, η βασική έκδοση 1.2 Puretech 100 με εξαιρετική «προίκα» βρίσκεται σε ένα συμφέρον τιμολογιακό όριο, στα 27.400 € με μηχανικό κιβώτιο 6 σχέσεων.

Περάσαμε όμορφα με το C4 X με όσα μας πρόσφερε. Εντάξει, το άνοιγμα του χώρου αποσκευών είναι μικρό, δεν υπάρχει πίσω υαλοκαθαριστήρας και για μερικούς, το σχεδιαστικό κομμάτι είναι ρηξικέλευθο. Αφήστε που, η εποχή μας… δυναστεύεται από τα SUV και ποιος να κοιτάξει τώρα ένα-κάτι-σαν-σεντάν. Όμως, ειλικρινά, ο τελευταίος είναι και ο κύριος λόγος που μπορεί και πρέπει να δημιουργήσει ένα αγοραστικό κοινό, μιας και οι ποιότητες μιας λιμουζίνας είναι όλες εκεί.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ΜΟΝΤΕΛΟ CITROEN C4 X 1.2 Puretech 130 EAT8 2023   TIMH €32.600   ΤΕΛΗ €82,56

ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.199, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά  ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη

ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 96(130)/5.500  ΡΟΠΗ Nm/rpm 230/1.750

ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 8 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 10,3 sec, τελική 210 km/h

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,7 L/100km, 129 g/km

CITROEN C4 X 1.2 Puretech 130 EAT8 2023

ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΧΩΡΟΙ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΑΝΕΣΗ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ.

ΚΑΤΑ ΑΝΟΙΓΜΑ ΧΩΡΟΥ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ, ΤΙΜΗ.