Άλλο ένα SUV; Άλλη μία Mercedes-Benz; Όχι έτσι απλά. Η GLC είναι το μοντέλο της Mercedes-Benz με τις περισσότερες πωλήσεις τα τελευταία δύο χρόνια, έχοντας συνολικά πουλήσει πάνω από 2,6 εκατομμύρια «κομμάτια» από τη στιγμή που πρωτοπαρουσιάστηκε το 2006. Και φαίνεται ότι η νέα GLC συνεχίζει την επιτυχημένη συνταγή. Παραλάβαμε το αυτοκίνητο στην έκδοση 220d, σχεδόν άστρωτο στο μαύρο του χρώμα, με τόσο πολύ χρώμιο που εντέλει φαινόταν να λάμπει ακόμα και στο σκοτάδι!
Οι αναλογίες του είναι αυτές που περιμένεις από μία Mercedes της κατηγορίας των SUV, αλλά, εντέλει, το σύνολο δείχνει τόσο μα τόσο ραφιναρισμένο, που πετυχαίνει δύο πράγματα: Κρύβει τον όγκο του και καμουφλάρει με μαεστρία όχι μόνο τις φυσικές του διαστάσεις, αλλά και το γεγονός αυτό καθαυτό ότι οδηγείς ένα SUV. Θα έπαιρνε κανείς όρκο ότι οδηγεί ένα υπερυψωμένο –και καλλίγραμμο- estate. Συμβάλλουν σε αυτό και τα νέα στοιχεία σχεδίασης, όπως είναι τα φωτιστικά σώματα εμπρός και πίσω, η μεγάλη αλλά διόλου ανοικονόμητη εμπρός μάσκα με τα τρισδιάστατα στοιχεία (η Mercedes είχε πρωτοκαθιερώσει αυτήν τη προσέγγιση) και τα απαστράπτοντα βοηθήματα (σπόιλερ, εμπρός-πίσω, οι διπλές απολήξεις εξάτμισης, καθώς και τα τεράστια πλευρικά σκαλιά) που κλέβουν από το μαύρο χρώμα. Βάλτε τώρα στην εξίσωση τους πολύ μεγάλους θόλους τροχών (20άρες ζάντες είναι αυτές!) και τις πολυάκτινες αέρινες ζάντες και να μια υπερυψωμένη… λιμουζίνα με άρωμα από Maybach.
Αρχοντιά
Και με μια μεγάλη δρασκελιά (χωρίς υπερβολή) μπαίνεις στο εσωτερικό, όπου κυριαρχεί ο ήχος της… σιωπής (θα αναφερθούμε και σε αυτό). Εδώ έχουμε τη νέα εικόνα της μάρκας, με το νέας γενιάς MBUX (Mercedes-Benz User Experience), αλλά με μια… υβριδική υπόσταση. Εξηγούμαστε. Από τη μία, έχουμε δύο οθονάρες που κάνουν τα πάντα σε άπταιστα, ευανάγνωστα ελληνικά, αυτή που αναλαμβάνει χρέη πίνακα οργάνων 12,3 “ και μία ακόμα, κάθετα τοποθετημένη στις 11,9 “, αμφότερες με τάση να κοιτούν τον οδηγό, δημιουργώντας τις βάσεις για ένα οδηγοκεντρικο πιλοτήριο.
Και, από την άλλη, το στενό ταμπλώ κουβαλά παράδοση και ξυπνά μνήμες από το παρελθόν της φίρμας. Αιτία οι αεραγωγοί - σκέτα κομψοτεχνήματα που θυμίζουν τουρμπίνες αεροσκαφών και μαζί άφθονα ακριβά υλικά για τους ελάχιστους διακόπτες, είναι όλα Mercedes στο μίνιμαλ του πράγματος. Ξέρουμε ότι μια ολόκληρη γενιά οδηγών θα… ζοριστεί να εμπεδώσει τόση τεχνολογία που ορίζεται και παραμετροποιείται διά της αφής και της φωνής, αλλά μόλις μάθεις πού είναι τι ξεχνάς τα δαιδαλώδη μενού. Υπάρχει, μάλιστα, και ο ερχομός της τεχνητής νοημοσύνης, αφού, όπως μας πληροφορεί η Mercedes: «Η ικανότητα διαλόγου και μάθησης του φωνητικού βοηθού ‘’Hey Mercedes’’ βασίζεται σε υπερσύγχρονους αλγορίθμους που του επιτρέπουν να προσαρμόζεται διαρκώς στις επιθυμίες και τις προτιμήσεις του χρήστη».
Όλη την ώρα, βεβαίως, το μάτι περνά πάνω από άριστα υλικά, αριστοτεχνικά καμωμένα και συναρμολογημένα, πάνω από τα σπορ καθίσματα και τις ευκολίες που προσφέρει το σαλόνι της GLC. Με μήκος 4.716 mm, είναι 60 mm μακρύτερη και 4 mm χαμηλότερη από το προηγούμενο μοντέλο. Το μεγαλύτερο μήκος λειτουργεί προς όφελος του μεταξονίου (όρα ευρυχωρία επιβατών), ενώ και η χωρητικότητα του χώρου αποσκευών έχει αυξηθεί φτάνοντας στα 620 lt ( 70 lt, σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο). Σας υποσχεθήκαμε ότι θα αναφερθούμε στον ήχο της σιωπής. Oι αεροδυναμιστές της Mercedes σήκωσαν τα μανίκια τους, έξυσαν τα μολύβια τους (λέμε τώρα!) και προσπάθησαν να φτιάξουν ένα αεροδυναμικό σύνολο. Συντελεστής 0,29 (0,2 λιγότερο) κι αν ρωτήσετε έναν αεροδυναμιστή, θα σας πει πόσα ξενύχτια χρειάζονται για μια τέτοια μείωση. Η οποία έχει επιτευχθεί με πάμπολλα τρυκ (αναφέρουμε, λόγου χάριν, αεροδυναμικές επενδύσεις στα στελέχη της ανάρτησης). Και η αεροδυναμική σημαίνει όχι μόνο οικονομία καυσίμου, αλλά και ησυχία. Η οποία ενισχύεται με ακουστική βελτιστοποίηση του αμαξώματος και περίσσεια ηχομόνωση (μέχρι και το παρμπρίζ έχει στάνταρ ηχομονωτική μεμβράνη).
Υβριδική εποχή
Ο δίλιτρος τετρακύλινδρος diesel κινητήρας απόδοσης 197 PS και 440 Nm ροπής (!) είναι ό,τι πρέπει για πολλά οδηγικά σενάρια και αυτήν τη φορά δεν είναι μόνος του. Καθώς η mild hybrid υβριδική υπόσταση είναι πλέον κοινός τόπος, έτσι κι εδώ μια μίζα-δυναμό 48 Volts απόδοσης 23 PS και 200 ροπής επιτρέπει λειτουργίες «coasting», ενίσχυση ισχύος ή ανάκτηση ενέργειας, αλλά και γρήγορη, ηλεκτρική εκκίνηση από ένα φανάρι, λόγου χάριν. Κι όλα αυτά γίνονται σε αρμονικό συνδυασμό με ένα όσο γίνεται ήσυχο πετρελαιοκίνητο σύνολο και δίνουν κίνηση στους τέσσερις τροχούς μέσω του 9τάχυτου αυτόματου κιβωτίου της φίρμας που είναι αρκετά «μακρύ» στην κλιμάκωσή του. Η ανάρτηση είναι, επίσης, νέα, με διπλά ψαλίδια μπροστά και ανάρτηση πολλαπλών συνδέσμων, τοποθετημένη σε υποπλαίσιο, πίσω.
Βιβλιοθήκη σε τροχούς
Η οδήγηση είναι κάτι που προσδοκούσαμε για να δούμε τι νέο μπορεί να φέρνει η πιο δημοφιλής έκφανση στα SUV της φίρμας. Ησυχία: αυτή είναι η πρώτη διαπίστωση. Στις πολύ χαμηλές και πολύ υψηλές rpm θα ακουστεί λίγο το μοτέρ και σε όλο το υπόλοιπο εύρος λειτουργίας (αλλάζει σχέσεις στις 4.200 rpm) έχουμε ρεσιτάλ ησυχίας. Συνολικής, σαν να είσαι σε… Βιβλιοθήκη.
Τόσο το φιλτράρισμα του αέρα, όσο και του συστήματος μετάδοσης αλλά και της κύλισης των ελαστικών είναι απλώς ασυναγώνιστα. Ωστόσο, είναι η πρόσφυση και ο έλεγχος αυτά που σε κάνουν θαυμάσεις την πολύ καλή δουλειά που έχει γίνει. Η κατανομή της κίνησης είναι στα 45:55 εμπρός-πίσω και ναι, η τετρακίνηση στην άσφαλτο βοηθά πολύ, όπως και τα εξαιρετικά Michelin Pilot Sport 4 SUV 255/45-R20 του AMG πακέτου που φορούσε το αυτοκίνητο δοκιμής μας. Παράλληλα, η νέα ηλεκτρική αρχιτεκτονική και η δύναμη του diesel βοηθoύν να έχεις άμεσο γκάζι και σφαιράτη απόκριση του ESP, χωρίς να είναι αγενές ή βίαιο σε μια απαιτητική διαδρομή με πολλές στροφές.
Σε κακό οδόστρωμα εδώ κι εκεί μπορεί να αντιληφθείς ότι τα ελαστικά δεν είναι για κακοστρωμένο δρόμο, αλλά για πίστα. Τόσο, ωστόσο, η ρύθμιση της ανάρτησης, όσο και το δέσιμο του πατώματος δίνουν την αίσθηση ότι τα όποια κοπανήματα γίνονται στο… διπλανό αυτοκίνητο. Το δε ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης, είναι ευχάριστο και όσο άμεσο προβλέπει ο χαρακτήρας του αυτοκινήτου. Τα φρένα του αυτοκινήτου δοκιμής μας ήταν, επίσης, εξαιρετικά και ανθεκτικά ενώ, τελικά, σε μια μεγάλη ποικιλία ασφάλτινων διαδρομών φτάσαμε σε μια κατανάλωση 8,2 L/100 km. Μην περιμένετε να σας πούμε πώς πήγε στο χώμα. Η τετράδα ελαστικών ήταν εντελώς ακατάλληλη για κάτι τέτοιο (παρότι υπήρχε και off road πρόγραμμα), αλλά τόσο η εμπειρία μας με το αμέσως προηγούμενο μοντέλο, όσο και οι αναφορές από την πρόσφατη δημοσιογραφική του παρουσίαση, που έδειξαν μοντέλα GLC να περνούν μέσα από στίβους μάχης, μας κάνουν να πιστεύουμε ότι κι εδώ έχουμε (για όσους το θελήσουν και φορέσουν και σωστά ελαστικά, αλλά και το πακέτο off-road) όχι απλώς μια λιμουζίνα, αλλά κι ένα εξαιρετικό εργαλείο. Δεν αναφερθήκαμε στα συστήματα ασφαλείας ή στις ευκολίες διασύνδεσης που η νέα GLC ενσωματώνει. Απλώς υπολογίστε ότι έχουμε ό,τι καλύτερο κυκλοφορεί στην κατηγορία.
Η νέα GLC είναι μια ολοκληρωμένη πρόταση που προσφέρει με απλοχεριά τη μεγαλοσύνη της μάρκας στην κατηγορία «C» των SUV της Mercedes-Benz. Απλόχερα είναι και τα 71.500 € της βασικής έκδοσης, όμως όσα είναι και όσα κάνει τούτη η νέα πρόταση στα αυτοκίνητα ελευθέρου χρόνου, αλλά, κυρίως, ο κλασάτος τρόπος με τον οποίο συμπεριφέρεται, την καθιστούν την κορυφαία στιγμή της κατηγορίας.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ MERCEDES-BENZ GLC 220d 4MATIC 2022 TIMH €71.500 ΤΕΛΗ €108,5
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.993, Turbo, Yβριδικό Σύστημα, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Πετρέλαιο
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 145 (197)/3.600 ΡΟΠΗ Nm/rpm 440/1.800-2.800
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 9 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 8 sec, τελική 219 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 5,9 L/100km, 155 g/km
ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΚΥΛΙΣΗΣ, ΧΩΡΟΙ.
ΚΑΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ ΜΟΝΟ ΓΙΑ ΑΣΦΑΛΤΟ, ΤΙΜΗ.