Το ενσκύπτον πρόβλημα με την αύξηση στις τιμές των υγρών καυσίμων (κίνησης και θέρμανσης), αλλά και της ενέργειας, αναθεώρησε εκείνη την απόφασή μας να αγοράσουμε το καινούργιο αυτοκίνητου που θέλουμε. Δεύτερες σκέψεις έχουν προκύψει και η αναζήτηση αρχίζει να στρέφεται σε οχήματα που πραγματικά να καταναλώνουν λιγότερο.
Αυτή είναι η μία εκδοχή. Η άλλη είναι αναφέρει την προοπτική ενός μοντέλου με κινητήρα που χρησιμοποιεί «εναλλακτικό» καύσιμο (sic) για τη λειτουργία του. Όπως είναι το φυσικό αέριο κίνησης. Και όπως το προσφέρει η Skoda με την αντίστοιχη έκδοση της Scala.
Περί του κινητήρα 1.0 G-TEC ο λόγος, δηλαδή την εκδοχή τού 1.0 TSI η οποία λειτουργεί με πεπιεσμένο φυσικό αέριο κίνησης (αυτό που ονομάζουμε «CNG»). Η τοποθέτησή του κάτω από το καπό τού (επί της ουσίας) station wagon οχήματος κάνει τη Scala να έχει ένα ακόμα πλεονέκτημα. Αυτό του σχετικά μικρού ποσού που απαιτείται κάθε φορά για τον ανεφοδιασμό της, συγκριτικά με ό,τι θα ίσχυε εάν θα χρειαζόταν αμόλυβδη βενζίνη ή πετρέλαιο κίνησης.
Βεβαίως, οι αυξήσεις στις τιμές καυσίμων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο επηρέασαν και αυτές στη χώρα μας, με αποτέλεσμα να αυξηθεί και η τιμή του πεπιεσμένου φυσικού αερίου κίνησης, η οποία παρέμενε σταθερή στα 0,834 ευρώ/κιλό για μεγάλο χρονικό διάστημα. Όμως, το δεδομένο αυτό έχει αλλάξει και η τιμή ανά κιλό ήταν στο 1,10 ευρώ, σε πρατήρια του νομού Αττικής. Ωστόσο, εξακολουθεί να παραμένει σημαντικά φθηνότερη από την τιμή πώλησης των άλλων καυσίμων.
Το αυτοκίνητο
Η συγκεκριμένη εκδοχή τού μοντέλου της Skoda είναι μονού καυσίμου (CNG), παρότι έχει τεπόζιτο και για αμόλυβδη βενζίνη (χωρητικότητας μόλις εννέα λίτρων). Ουσιαστικά, αυτό διαδραματίζει τον ρόλο ρεζέρβας για τη συνέχιση της διαδρομής σε περίπτωση που δεν εύκολη η εύρεση πρατηρίου ανεφοδιασμού με πεπιεσμένο φυσικό αέριο κίνησης.
Το Scala 1.0 G-TEC διαθέτει τρεις μπουκάλες αποθήκευσης του CNG κίνησης, συνολικής ποσότητας 13,8 kg. Σύμφωνα με τη Skoda, η μέγιστη συνδυαζόμενη θεωρητική αυτονομία του οχήματος φτάνει περίπου τα 500 km (κατά «WLTP»), όμως στην πράξη αυτά είναι κατά πολύ λιγότερα, μέχρι τον αναγκαστικό ανεφοδιασμό με κάποιον από τους δύο τύπους καυσίμου.
Ο κινητήρας είναι ο 1.0 TSI ο οποίος έχει μετασκευαστεί κατάλληλα για να μπορεί να λειτουργεί και με πεπιεσμένο φυσικό αέριο. Έτσι, στην εκδοχή G-TEC, τα έμβολα και τα ελατήρια αυτών είναι ανθεκτικότερα, έχουν τοποθετηθεί νέοι εκκεντροφόροι και ρουλεμάν με ισχυρότερο κέλυφος, ενώ έχουν αλλάξει οι οδηγοί και τα έδρανα των βαλβίδων.
Επίσης, έχει τοποθετηθεί διαφορετική κυλινδροκεφαλή και μπεκ ψεκασμού κατάλληλα για την τροφοδοσία του CNG κίνησης στους κυλίνδρους, οι βαλβίδες εξαγωγής έχουν επικαλυφθεί με νιτρίδιο, ενώ έχουν γίνει οι απαραίτητες αλλαγές στον αισθητήρα «λάμδα» και στον καταλύτη για να μπορούν να αναγνωρίζουν το είδος του καυσίμου που χρησιμοποιείται κάθε φορά για την λειτουργία του κινητήρα. Τέλος, ο υπερτροφοδότης έχει μικρότερο βάρος και αδράνεια, ενώ μια ηλεκτρονική μονάδα μειώνει την πίεση του φυσικού αερίου από τα 200 bar στα 20 bar, αρχικά, και σε δεύτερο στάδιο μεταξύ πέντε και εννέα bar.
Κινούμενοι με το Scala 1.0 G-TEC
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 8
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ7
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ 9
ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ 8
ΟΔΗΓΙΚΗ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΣΗ 7
ΑΝΕΣΗ/ΧΩΡΟΙ 9
ΑΣΦΑΛΕΙΑ 9
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ 8
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ 8
VALUE FOR MONEY 9
ΣΥΝΟΛΟ82
Ο οδηγός χρειάζεται να πιέζει σχετικά το δεξί πεντάλ όταν έχει συνεπιβάτες ή όταν το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο. Το χειροκίνητο κιβώτιο έξι σχέσεων είναι καλό στη λειτουργία του και με σχετικά «κοντή» κλιμάκωση στις τρεις πρώτες σχέσεις του. Τόσο τα εμπρός όσο και τα πίσω καθίσματα είναι χαμηλά τοποθετημένα επιτρέποντας ικανοποιητικό ωφέλιμο ύψος για τους επιβάτες.
Ηευρυχωρία του εσωτερικού είναι πολύ καλή για τις διαστάσεις του οχήματος. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το εσωτερικό πλάτος και το ωφέλιμο μήκος για τα πόδια των πίσω επιβατών είναι από τα καλύτερα στην κατηγορία. Οι θήκες για μικροαντικείμενα, επίσης κρίνονται θετικά καθώς είναι διαμορφωμένες με τρόπο που να εξυπηρετούν κάθε φορά την ευκολία τοποθέτησης αυτών εντός τους. Τέλος, ο χώρος αποσκευών είναι αρκετός για να χωρέσει τις αποσκευές μιας οικογένειας ή μιας παρέας.
Στον δρόμο, όπως γράψαμε ήδη, το Scala με αυτόν το κινητήρα είναι απλά επαρκές αναφορικά με τις επιδόσεις του. Ο οδηγός, χρειάζεται να αλλάζει σχετικά συχνά σχέσεις, καθώς η ροπή τού 1,0 G-TEC αρχίζει να αποδίδεται ικανοποιητικό τρόπο (για τα δεδομένα) περίπου στις 2.200-2.300 rpm, δηλαδή σχετικά ψηλά.
Το επίπεδο θορύβου σχετικά χαμηλό, τόσο του κινητήρα όσο και αυτό κατά την κίνηση του οχήματος. Η οδική συμπεριφορά τού αυτοκινήτου είναι καλή, η ανάρτηση έχει καλή απορροφητικότητα των κραδασμών και η θέση οδήγησης ρυθμίζεται εύκολα, όπως θέλει κάποιος.
Σε ό,τι αφορά στην ποιότητα των υλικών κρίνεται καλή ωστόσο δεν λείπουν οι παρατηρήσεις μας για κάποια τμήματα πλαστικού αλλά και τη συναρμογή αυτού σε σημεία της κονσόλας ή των θυρών. Τέλος, αναφορικά με την κατανάλωση, μετρήσαμε 5,2 kg/100 km με καύσιμο το πεπιεσμένο φυσικό αέριο κίνησης και 6,7 l/100 km με την αμόλυβδη βενζίνη.
Το Scala, ως μοντέλο, είναι ένα από τα οχήματα που έχουν πολύ ψηλή αναλογία αξίας προς τιμή αγοράς. Στη συγκεκριμένη εκδοχή του αυτή αυξάνεται περισσότερο εάν συνυπολογίσουμε το γεγονός ότι κάποιος θα χρειαστεί 5,72 ευρώ ανά 100 km ή περίπου 15,20 ευρώ για έναν πλήρη ανεφοδιασμό του οχήματος με CNG κίνησης.
Ο υπολογισμός έχει γίνει με βάση την αυξημένη τιμή 1,10 ευρώ/κιλό που ήταν το κόστος του κατά τη διάρκεια της δοκιμής μας. Συγκριτικά, την ίδια περίοδο, η μέση τιμή της αμόλυβδης βενζίνης 95 οκτανίων πανελλαδικά ήταν 1,775 ευρώ/λίτρο, όπως καταγράφηκε από το Υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων.
Βεβαίως, το πρόβλημα του πολύ περιορισμένου δικτύου ανεφοδιασμού με πεπιεσμένο φυσικό αέριο κίνησης παραμένει έντονο στη χώρα μας και ο πολύ μικρός αριθμός πρατηρίων ανά την Ελλάδα που διαθέτουν και τέτοιο είναι ένα θέμα που προβληματίζει όσους θέλουν να αποκτήσουν τη Skoda Scala 1.0 G-TEC (ή όποιο άλλο μοντέλο αντίστοιχης τεχνολογίας). Συνεπώς, η αγορά συμφέρει σε περιοχές όπου υπάρχει η δυνατότητα ανεφοδιασμού, καθώς το μικρό τεπόζιτο αμόλυβδης βενζίνης που διαθέτει το αυτοκίνητο δεν μπορεί να διαδραματίσει ουσιαστικό ρόλο, παρά μόνο περιορισμένα βοηθητικό.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ SKODA SCALA 1.0 G-TEC (CNG) 90 PS 2021 TIMH €19.700 ΤΕΛΗ €0
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 999 cc, Turbo, 3 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Φυσικό αέριο CNG
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 66 (90)/4.000-5.500 ΡΟΠΗ Nm/rpm 160/1.800-3.800
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Χειροκίνητο, 6 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 12,3 sec, τελική 185 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 3,6 kg/100km, 99 g/km
ΥΠΕΡ ΕΥΡΥΧΩΡΙΑ, ΠΡΑΚΤΙΚΟΤΗΤΑ, ΚΟΣΤΟΣ ΑΝΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ (ΣΥΓΚΡΙΤΙΚΑ), ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ ΕΚΔΟΣΗΣ,
ΚΑΤΑ ΜΙΚΡΟ ΔΥΚΤΙΟ ΑΝΕΦΟΔΙΑΣΜΟΥ, ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΠΛΑΣΤΙΚΩΝ ΣΕ ΣΗΜΕΙΑ ΤΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ.