Κάτι παραπάνω διότι μπορεί και παντρεύει όχι μόνο σε αισθητικό αλλά και σε χρηστικό επίπεδο πολλά διαφορετικά πράγματα. Είναι μεγάλο άλλα όχι ανοικονόμητο. Είναι ευρύχωρο και πρακτικό χωρίς να φαίνεται τετράγωνο, είναι διασκεδαστικό στην οδήγηση όπως ένα καλοστημένο hatchback και έχει και το κατιτίς ενός SUV με 184 mm απόσταση από το έδαφος με 18άρες ζάντες, έτσι για το… ονόρε, για το crossover coupe όπως το έχει βαφτίσει η κορεατική φίρμα.
Σε εμφάνιση βέβαια σκίζει. Ακόμα και με την πρόσφατα ανανεωμένη σειρά CEED και την απευθείας από το διάστημα γενιά Sportage, το XCeed έχει αυτό το κάτι μεταξύ δυναμισμού και φινέτσας, αλλά όχι φλύαρη σχεδίαση που το κάνει κομψό και δυναμικό. Κι από ποιότητα δείχνει πολύ καλό με τα πάνελ να είναι όμορφα βαλμένα. Μόνο να, το χρώμα του αυτοκινήτου δοκιμής ήταν… «κράχτης» καθώς δεν ήταν λίγοι εκείνοι που θεωρούσαν ότι το αυτοκίνητο είναι αθηναϊκό ταξί (τέτοιο συναίσθημα από την εποχή το Fiat Seicento Sporting είχα να νιώσω!). Πίσω, στο παρόν, και η είσοδος στο σαλόνι επιφυλάσσει έναν μείγμα συναισθημάτων.
Δείχνει κι εδώ με φινέτσα, έχει πολλά μαλακά και αρίστης ποιότητας πλαστικά σε μια σχεδίαση κλασική KIA με ψηφιακή προίκα πολλών ιντσών τόσο για τον πίνακα οργάνων στις 12,3 ίντσες όσο και για την κεντρική multimedia οθόνη στις 10,25 ίντσες (ναι, ακόμα όλα στα αγγλικά L) αλλά και αφθονία διακοπτών για τα βασικά ενώ διαθέσιμες είναι οι υπηρεσίες Kia On-Board που ενημερώνουν για σημαντικές πληροφορίες σε πραγματικό χρόνο και η νέα εφαρμογή UVO για smartphone που κάνει τα πράγματα ακόμα πιο εύκολα για θέματα όπως το On-line navigation την αναζήτηση θέσης στάθμευσης κ.ά. Προτιμήστε και το ηχοσύστημα της JBL που αξίζει κάθε σεντ. Συνολικά η εργονομία είναι μια μείξη από ευκολίες και σπαζοκεφαλιές, η πρακτικότητα όμως χάρη στους άφθονους χώρους για μικρά ή μεγάλα αντικείμενα πολύ καλή. Εντούτοις, η υβριδοποίηση έχει μειώσει τα λίτρα του χώρου αποσκευών από 426 στα 380 λίτρα.
Ο νέος τετρακύλινδρος turbo βενζινοκινητήρας έχει αλλάξει κυβισμό από τα 1,4 στα 1,5 λίτρα και έχει αυξημένη κατά 20 ίππους ισχύ (από τους 140 στους 160) ροπή στα 253 Nm από τις 1.500 μέχρι τις 3.500 rpm και –προφανώς- βελτιωμένες επιδόσεις. Ενδεικτικά το 0-100 km/h έρχεται πλέον σε 9,2 sec από 9,5 sec πριν, ενώ και η διαδικασία επιτάχυνσης εν κινήσει από τα 80 έως τα 120 km/h από τα 6,7 sec που ήταν, έχει φτάσει στα 6,3 sec. O νέος όμως κινητήρας πέραν του αυξημένου κυβισμού ενσωματώνει την τεχνολογία συνεχούς μεταβαλλόμενης βύθισης βαλβίδων της Kia (CVVD) για βελτιστοποίηση της απόδοσης καυσίμου. Επιπλέον είναι μικροϋβριδικός με το ηλεκτρικό σύστημα να εκκινεί τον κινητήρα. Όταν πιέσουμε το γκάζι προσφέρει επιπλέον ροπή μέσω ηλεκτροκινητήρα και μπαταρίας, ενώ κατά τη διάρκεια οδήγησης με σταθερή ταχύτητα ο βενζινοκινητήρας φορτίζει την μπαταρία.
Επίσης έχει τη δυνατότητα sailing (απεικονίζεται η σχετική λειτουργία με ένα… καραβάκι στην οθόνη), την απεμπλοκή δηλαδή του κινητήρα κατά την κίνηση χωρίς γκάζι. Επί του πρακτέου, το σύστημα κάνει λιγότερο θόρυβο εκκινώντας, αποδίδει επιπλέον ροπή και καταναλώνει λιγότερο χάρη στην 48βολτη μπαταρία. Επίσης διαθέτει τρία προγράμματα παραμετροποίησης (Eco, Normal και Sport) με τα ανάλογα οφέλη κατά την κίνηση και τη σχετική διακόσμηση στον ψηφιακό πίνακα οργάνων. Η απόδοση είναι όντως πολυπρόσωπη με πολύ ήπιο ρυθμό βλέπεις και κατανάλωση 4,9 L/100 km από ένα πολύ ήσυχο σύνολο. Θέλεις γκάζι; Στο σπορ πρόγραμμα νιώθεις να έρχεται στη ζωή ένα ζωηρό σύνολο από τις 1.800 μέχρι τις 6.000 rpm όταν και το διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο θα κάνει την αλλαγή στην επόμενη σχέση από τις 7 διαθέσιμες. Τότε όμως η χροιά του κινητήρα γίνεται πιο τραχιά και η κατανάλωση πιο… γαλαντόμα αφού μπορείς να δεις και 8,9 L/100 km με απλά, σβέλτο τέμπο. Ένας όμως είναι ο κοινός παρονομαστής: το XCeed δεν παίζεται σε ποιότητα κύλισης. Μίνι οδοστρωτήρας με τρομερό φιλτράρισμα από οτιδήποτε βρεθεί στο διάβα του χάρη και στα Continental PremiumContact 6 διάστασης 235/45-R18 αλλά και άριστο κράτημα και έλεγχο σε φουρκέτες προφανώς (και) χάρη στους πολλαπλούς συνδέσμους πίσω. Το κιβώτιο είναι μοναχά λίγο πιο αργό από ό,τι θα θέλαμε αλλά είμαστε σίγουροι ότι αυτό οφείλεται στην «πράσινη» χαρτογράφηση κινητήρα/κιβωτίου.
Πέραν των οδηγικών και άλλων ποιοτήτων το αυτοκίνητο είναι και τρομερά ασφαλές χάρη στο πλούσιο πακέτο συστημάτων πρόληψης ατυχημάτων ADAS που ενσωματώνει ενώ προσφέρει και 7 χρόνια εργοστασιακή εγγύηση. Η εισαγωγική τιμή για το διπλοσύμπλεκτο XCeed είναι 24.190 ευρώ. Θα τη θέλαμε σίγουρα χαμηλότερη μιας κι εκεί κοντά, τιμολογιακά βρίσκεται το Sportage αλλά αν δε θέλετε τα κυβικά της έντονης παρουσίας ενός SUV το XCeed καλύπτει και με το παραπάνω ανάγκες (πάρτε μια μπαγκαζιέρα οροφής καλού κακού) αλλά και τον «ανήσυχο» οδηγό που θέλει να μπορεί να κινηθεί σβέλτα με άριστες ποιότητες.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ
ΜΟΝΤΕΛΟ KIA XCeed 1.5T DCT 48V 160PS 2021 TIMH €24.190 ΤΕΛΗ €86,4
ΚΙΝΗΤΗΡΑΣ 1.482, Turbo, 4 Κύλινδρος, Σε σειρά ΚΑΥΣΙΜΟ Αμόλυβδη Βενζίνη
ΙΣΧΥΣ kW(PS)/rpm 118(160)/5.500 ΡΟΠΗ Nm/rpm 253/1.500-3.500
ΜΕΤΑΔΟΣΗ Αυτόματο, 7 σχέσεων, κίνηση στους εμπρός τροχούς
ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ 0-100 σε 9,2 sec, τελική 208 km/h
ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ/CO2 6 L/100km, 135 g/km
ΥΠΕΡ ΣΧΕΔΙΑΣΗ, ΠΟΙΟΤΗΤΑ, ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ, ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ
ΚΑΤΑ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ, ΠΟΡΤΜΠΑΓΚΑΖ, ΤΙΜΗ