Το «πρότυπο» των οχημάτων με υβριδικό κινητήρα πλησιάζει την δεύτερη δεκαετία εμπορικής παρουσίας στην αγορά. Η τέταρτη «γενιά» του Prius δεν καινοτομεί μόνο τεχνολογικά, θα προσπαθήσει να αλλάξει συνολικά τα δεδομένα του οχήματος.
Η ελληνική αντιπροσωπεία ανακοίνωσε ότι η διάθεση του νέου Prius στη χώρα μας θα ξεκινήσει άμεσα με τις τιμές του να διαμορφώνονται ως εξής:
- Toyota Prius Active: 27.180
- Toyota Prius Style: 29.900
- Toyota Prius Lounge: 31.030
Το πρώτο Prius ήταν ένα καινοτόμο όχημα, με νέα τεχνολογία για τα ως τότε εφαρμοζόμενα δεδομένα της εποχής που πρωτοπαρουσιάστηκε (σημ.: Δεκέμβριος 1997, στην Ιαπωνική αγορά αρχικά), αλλά συμβατικής σχεδίασης αμάξωμα.
Το καινούργιο Prius διαθέτει «συμβατική» υβριδική τεχνολογία -αντίστοιχα οχήματα διαθέτουν πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες πλέον, αλλά ιδιότυπη σχεδίαση αμαξώματος (ξεκάθαρα γιαπωνέζικης αισθητικής).
Το πρώτο Prius βασίστηκε στην «πλατφόρμα MC» εκείνης της εποχής αλλά οι αλλαγές που υιοθετήθηκαν στο σασί του ήταν ευρύτατες ώστε αυτό να θεωρείται καινούργιο. Είχε την κωδική ονομασία «XW10» και χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά στο νέο μοντέλο. Το καινούργιο Prius βασίζεται στη νέα πλατφόρμα «TNGA» («Toyota Next Generation Architecture») και -επίσης- είναι το πρώτο μοντέλο της εταιρείας στο οποίο αυτή χρησιμοποιείται.
Οι αλλαγές
Χάρη στην καινούργια πλατφόρμα, οι άνθρωποι της Ιαπωνικής εταιρείας προσπάθησαν να μειώσουν το βάρος του οχήματος -που εκ των πραγμάτων είναι αυξημένο λόγω των μπαταριών που διαθέτει- και να προσδώσουν όσο το δυνατόν καλύτερα οδηγικά χαρακτηριστικά. Για τη δημιουργία του πλαισίου χρησιμοποιήθηκε χάλυβας υψηλής αντοχής σε μεγαλύτερο ποσοστό από πριν και -σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν από την Toyota- η δυσκαμψία του έχει αυξηθεί κατά 60%, συγκριτικά.
Η δομή της πλατφόρμας επέτρεψε τη βελτίωση των οδηγικών χαρακτηριστικών του νέου Prius, αφενός επειδή το κέντρο βάρους βρίσκεται χαμηλότερα από πριν και -κυρίως- επειδή η πίσω ανάρτηση πλέον αποτελείται από διάταξη διπλών ψαλιδιών τα οποία αντικατέστησαν τον ημιάκαμπτο άξονα. Εμπρός, η ανάρτηση αποτελείται από γόνατα MacPherson με ψαλίδια βάσης και αντιστρεπτική ράβδο, ωστόσο οι ρυθμίσεις της είναι τέτοιες που να επιτρέπουν την καλύτερη οδική συμπεριφορά.
Το νέο Prius είναι κατά 6,0 cm πιο μακρύ, το πλάτος του είναι κατά 1,5 cm μεγαλύτερο ενώ το ύψος του είναι κατά 2,0 cm χαμηλότερο από το προηγούμενο μοντέλο. Σε ό,τι αφορά στο μεταξόνιο, παραμένει ίδιο (σημ.: 2,7 m).
Θερμικός κινητήρας, ηλεκτροκινητήρας, κιβώτιο ταχυτήτων
Σύμφωνα με την Toyota, ο κινητήρας και το (ηλεκτρονικά ελεγχόμενο) κιβώτιο συνεχώς μεταβαλλόμενης σχέσης μετάδοσης έχουν εξελιχθεί περαιτέρω ώστε να είναι πιο αποδοτικά σε σχέση με πριν. Έτσι έχει μειωθεί το βάρος τους κατά 6%, οι διαστάσεις τους είναι μικρότερες κατά 12% ενώ έχει μειωθεί κατά 20% η απώλεια ενέργειας, εξαιτίας τριβών και θερμοκρασίας.
Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης έχει χωρητικότητα 1,8 λίτρων, λειτουργεί σε «κύκλο Atkinson» (συνοπτικά, καθυστερεί το κλείσιμο των βαλβίδων εισαγωγής) και αποδίδει μέγιστη ισχύ 98 PS/5.200 rpm και μέγιστη ροπή 142 Nm/3.600 rpm. Σύμφωνα με την εταιρεία, έχει εξελιχθεί ώστε να βελτιωθεί η θερμοδυναμική απόδοσή του στο 40%. Για να επιτευχθεί αυτό, έχει επαναρυθμιστεί το σύστημα χρονισμού των εκκεντροφόρων και έχει επανασχεδιαστεί το σύστημα εισαγωγής αέρα και ψύξης του βενζινοκινητήρα.
Επίσης, το σύστημα εξαγωγής έχει αλλάξει και συγκρατεί την παραγόμενη σε αυτό θερμότητα ώστε να επιτρέπει την ταχύτερη επίτευξη της κατάλληλης θερμοκρασίας του κινητήρα. Εκτός αυτού, μέρος αυτής χρησιμοποιείται ώστε να θερμαίνεται και η καμπίνα των επιβατών, σε κρύες περιβαλλοντολογικές συνθήκες.
Ο ηλεκτροκινητήρας αποδίδει μέγιστη ισχύ 72 PS, ενώ η συνδυαστική μέγιστη ισχύς του υβριδικού συστήματος είναι 122 PS. Τέλος, το κιβώτιο ταχυτήτων (CVT) δεν διαθέτει πλέον το πλανητικό σύστημα αλλά παράλληλη διάταξη αξόνων.
Μπαταρίες
Το καινούργιο Prius, σε κάποιες αγορές θα διατίθεται με μπαταρίες νικελίου-υδριδίου μετάλλου για να είναι μικρότερο το κόστος απόκτησής του και σε άλλες με (μπαταρίες) ιόντων λιθίου (όπως μάθαμε, οι τελευταίες θα περιλαμβάνονται στάνταρ στην plug-in εκδοχή του). Οι πρώτες έχουν μικρότερες διαστάσεις (κατά 10%), είναι ελαφρύτερες (κατά 2%) και φορτίζουν ταχύτερα συγκριτικά με ό,τι ίσχυε ως τώρα.
Αντιστοίχως, οι δεύτερες (ιόντων λιθίου) είναι κατά 6% μικρότερες σε μέγεθος ενώ το βάρος τους έχει μειωθεί κατά 31%, συγκριτικά. Χάρη στη νέα πλατφόρμα, οι μπαταρίες έχουν τοποθετηθεί κάτω από τους εμπρός επιβάτες και όχι στο χώρο αποσκευών, με αποτέλεσμα την καλύτερη διευθέτηση του βάρους εμπρός-πίσω, του χώρου επιβατών και το χαμηλότερο κέντρο βάρους του οχήματος.
Επιδόσεις
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, το Prius τέταρτης «γενιάς» επιταχύνεται από το 0-100 km/h σε 10,6 sec (σημ.: είναι κατά 0,2 sec πιο αργό από πριν στη συγκεκριμένη διαδικασία) ενώ η τελική ταχύτητά του φτάνει τα 180 km/h. Η μέση τυποποιημένη κατανάλωσή του είναι 3,0 l/100 km ενώ η αντίστοιχη εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα είναι 70 g/km.
Η σχεδίαση του νέου μοντέλου είναι ιδιότυπη και παραπέμπει σαφώς σε αυτή του Mirai. Το κεκλιμένο αμάξωμά του έχει αεροδυναμικό συντελεστή οπισθέλκουσας 0,24, ενώ σε συνδυασμό με τις πιο λεπτές κολώνες εμπρός προσδίδει καλύτερο οπτικό πεδίο εμπρός.
Στην πράξη, το νέο Prius είναι πιο ήσυχο και με καλύτερα οδηγικά χαρακτηριστικά από το προηγούμενο μοντέλο, με τον νέο τρόπο μετάδοσης να προδίδει ελαφρά καλύτερη αίσθηση επιτάχυνσης. Η ανάρτηση του είναι σχετικά σφιχτή και η γενικότερη ποιότητα κύλισης καλή, χάρη και στα ελαστικά χαμηλού συντελεστή τριβής. Η σχεδίαση του εσωτερικού επίσης είναι χαρακτηριστική του μοντέλου, ενώ η ποιότητα κατασκευής είναι καλή.
Επιλογικά, ως μια πρώτη κρίση μας για το νέο μοντέλο, θα επισημάνουμε τη μερική αλλαγή στο «χαρακτήρα» του Prius αλλά και την διάθεση των ανθρώπων της Toyota να παραμένουν πρωτοπόροι στην εφαρμογή νέων τεχνολογιών για την προστασία του περιβάλλοντος και στην «επιβολή» νέων τάσεων στην Αυτοκινητοβιομηχανία.
Περισσότερα στοιχεία για το νέο Prius μπορείτε να διαβάσετε στο τεύχος Μαρτίου του «Car and Driver» που θα κυκλοφορήσει στις 5 Μαρτίου, μαζί με το «Έθνος του Σαββάτου».